mboost-dp1

Google

Internettet bliver tilladt hjælpemiddel ved flere eksamener

- Via Politiken - , redigeret af OnkelDunkel

Elever på det almene gymnasium, handelsskolen og HTX kan fra 2014 gå til skriftlig eksamen i for eksempel engelsk på a-niveau og anvende Google som tilladt hjælpemiddel.

Det er allerede muligt at bruge internettet i seks fag, hvilket snart udvides til 11, fortæller undervisningsminister Christine Antorini.

Christine Antorini (S) skrev:
Når folk går på arbejde, søger de informationer på internettet. Derfor er det vigtigt, at eleverne bliver testet i arbejdsmetoder, der afspejler virkeligheden, for internettet og Google er jo kommet for at blive

Det er første gang, det bliver tilladt at have adgang til internettet under en eksamen i et fremmedsprog, og der bliver derfor lavet ændringer i opgaverne. Blandt andet bortfalder oversættelsesdelen i engelsk, så elever ikke fristes til at køre den igennem Google Translate.

Dog er det ikke alle, de er lige begejstrede for den nye ordning. For eksempel føler engelsklærerne, at ændringerne kan lade svage elever i stikken.

Bodil Hohwü Nielsen, formand for Engelsklærerforeningen skrev:
Det er på tide at få digital eksamen i engelsk, og der er mange muligheder for at lave spændende opgavetyper. Men jeg kan godt være bekymret for de svage elever. Selv om vi tror, de unge kan alt med computere i dag, er nogle af dem overraskende dårlige til at bruge internettet kritisk og kommer ikke klikket bag om. De mangler digital dannelse.

Der er også bekymringer for snyd med chat og e-mail. Dog fortæller undervisningsministeren, at der indføres plagiattjek. Det skal ske ved hjælp af et automatisk system, der er under udvikling.





Gå til bund
Gravatar #1 - elr90
9. feb. 2012 12:10
Grotesk at tillade GTranslate til en fremmedsprogeksamen!

Hvis alt går som det plejer, er det plagiatsystem færdig i 2018 eller sådan noget (edit: ja, min tillid til de ting, især efter det sidste forsøg på at digitalisere folkeskolernes eksamener, kan ligge på et meget, meget lille sted)... Fornuftigt med at digitalisere eksamen, men med internet og GTranslate? Come on...
Gravatar #2 - Modvig
9. feb. 2012 12:11
Så iflg. Bodil Nielsen, skal folk med almene IT kundskaber trækkes ned af dem der ikke følger med i udviklingen? Det var da velnok den latterligste begrundelse hun kunne have valgt. Det kan da kun være en god ting, at tvinge folk til i at bruge computeren mere.

#1 Men er det nu også et plus de kan det? Det fungerer vel som en almen ordbog, og der gør GTranslate det noget nemmere for brugeren. Desuden er oversættelserne jo ikke ligefrem noget at råbe hurra for. (Tag bare diverse artikler på ekstrabladet som eksempel)
Gravatar #3 - Woller
9. feb. 2012 12:14
elr90 (1) skrev:
Grotesk at tillade GTranslate til en fremmedsprogeksamen!

Hvis alt går som det plejer, er det plagiatsystem færdig i 2018 eller sådan noget... Fornuftigt med at digitalisere eksamen, men med internet og GTranslate? Come on...

læs lige nyheden igen, google translate bliver jo ikke relevant. Folk der har Engelsk på a niveau vil ikke bruge google translate til en opgave, og det skulle ikke undrer mig om den også bliver blokeret under eksamen.
Gravatar #4 - elr90
9. feb. 2012 12:16
Woller (3) skrev:
læs lige nyheden igen, google translate bliver jo ikke relevant. Folk der har Engelsk på a niveau vil ikke bruge google translate til en opgave, og det skulle ikke undrer mig om den også bliver blokeret under eksamen.


Lad os nu se, om det bliver relevant eller ej. Jeg er stadig skeptisk. Problemet er jo ikke udelukkende Google Translate, når der åbnes op for Internettet til eksamen.
Gravatar #5 - Lylover
9. feb. 2012 12:20
Så er det 10 tal hjemme til spansk skriftlig..

I samtlige mine spansk afleveringer får jeg 10-12. Og jeg bruger udelukkende Gtranslate, uden at rette i det efterfølgende. Okay fair nok, jeg kigger det igennem og retter de ting, jeg umiddelbart ser af fejl, hvilke er få - fordi jeg sucks til spansk, og jeg går btw i 2.g
Tricket med google translate er at lave så korte sætninger som muligt, for så undgår man fejlene. Og sætningerne skal helst også være så simple som muligt, også er den gode karakter hjemme

Jeg takker for hjælpen, Christine Antorini.
Gravatar #6 - elr90
9. feb. 2012 12:23
Modvig (2) skrev:
#1 Men er det nu også et plus de kan det?


Jeg vil mene, at #5 besvarer det spørgsmål ganske fint. GT er ikke bare en ordbog, men en translator, som kan oversætte hele sætninger, grammatik, bøjninger etc. - ofte med fornuftig præcision. Hvis man vil gøre en online ordbog tilgængelig, kan man bruge ordbogen.com.
Gravatar #7 - milandt
9. feb. 2012 12:32
Derfor er Google Translate ok til eksamen.

http://livtraser.dk/wp-content/uploads/2011/02/234...
Gravatar #8 - mireigi
9. feb. 2012 12:35
Helt fair at kunne tilgå online opslagsværker på internettet, men mener ikke at der skal være fuld adgang.
Gravatar #9 - KaW
9. feb. 2012 12:46
Lylover (5) skrev:
Så er det 10 tal hjemme til spansk skriftlig..

I samtlige mine spansk afleveringer får jeg 10-12. Og jeg bruger udelukkende Gtranslate, uden at rette i det efterfølgende. Okay fair nok, jeg kigger det igennem og retter de ting, jeg umiddelbart ser af fejl, hvilke er få - fordi jeg sucks til spansk, og jeg går btw i 2.g
Tricket med google translate er at lave så korte sætninger som muligt, for så undgår man fejlene. Og sætningerne skal helst også være så simple som muligt, også er den gode karakter hjemme

Jeg takker for hjælpen, Christine Antorini.


Tro på at en censor til en eksamen vil give dig 10-12 for noget fra Google Translate. Fordi du har en idiot af en lærer, betyder altså ikke at den går til eksamen.
Gravatar #10 - Mikkelpf
9. feb. 2012 13:06
#9

Og selv hvis den gør, gør den i hvert fald ikke ude i virkeligheden - hvor eksamenskarakterer i øvrigt betyder meget lidt (afhængig af fag, I suppose). Men det kan selvfølgelig hjælpe med at komme ind på drømmeuddannelsen siden hen, så helt spildt er det vel ikke.
Gravatar #11 - PinHigh
9. feb. 2012 13:06
Idiocracy risikerer ligefrem at blive en relevant og samfundskritisk film. (guderne forbyde det) :-)

I min bog er det ikke snedigt at tillade Internetopslag, i en situation, hvor man skal testes for sine basale færdigheder.
#5 er et glimrende eksempel på, hvor grelt man kan faile sin uddannelse.

Klart, det er vigtigt også at lære at benytte de tekniske muligheder, men hvorfor dog hjælpe eleverne med at snyde sig selv. (host host #5)
Lav dog et fag om Informationsteknologi, og hold så skidt for sig og snot for sig.
Gravatar #12 - PinHigh
9. feb. 2012 13:08
Mikkelpf (10) skrev:
Men det kan selvfølgelig hjælpe med at komme ind på drømmeuddannelsen siden hen, så helt spildt er det vel ikke.


Hvis det har hjulpet en ind på sin drømmeuddannelse, og man så bliver hægtet helt af, så er det i høj grad spildt.....
Gravatar #13 - KaW
9. feb. 2012 13:10
PinHigh (11) skrev:
Idiocracy risikerer ligefrem at blive en relevant og samfundskritisk film. (guderne forbyde det) :-)

I min bog er det ikke snedigt at tillade Internetopslag, i en situation, hvor man skal testes for sine basale færdigheder.
#5 er et glimrende eksempel på, hvor grelt man kan faile sin uddannelse.

Klart, det er vigtigt også at lære at benytte de tekniske muligheder, men hvorfor dog hjælpe eleverne med at snyde sig selv. (host host #5)
Lav dog et fag om Informationsteknologi, og hold så skidt for sig og snot for sig.


Fint, hvor mange basale færdigheder er der i en ordbog? Vi lever i dag i et videnssamfund, hvor det er normalt at google sig til løsninger, det værende sig på sit job, eller i forbindelse med sin uddannelse.

Hvis alt skal være på rygraden skal vi også tage ordbøgerne fra dem.
Gravatar #14 - Cloud02
9. feb. 2012 13:11
KaW (13) skrev:
Hvis alt skal være på rygraden skal vi også tage ordbøgerne fra dem.

Der findes skam eksaminer uden hjælpemidler.
Gravatar #15 - Mikkelpf
9. feb. 2012 13:18
PinHigh (12) skrev:
Hvis det har hjulpet en ind på sin drømmeuddannelse, og man så bliver hægtet helt af, så er det i høj grad spildt.....


Enig, men nu tænkte jeg udelukkende på et højt gennemsnit, og hvis den pågældende uddannelse ikke er sprog-relateret.
Gravatar #16 - KaW
9. feb. 2012 13:32
Cloud02 (14) skrev:
Der findes skam eksaminer uden hjælpemidler.

Det er jeg klar over, men er det dem vi snakker om nu?
Gravatar #17 - PinHigh
9. feb. 2012 13:44
KaW (13) skrev:
Hvis alt skal være på rygraden skal vi også tage ordbøgerne fra dem.


I en situation, hvor du bliver testet på din viden om et specifikt emne? Ja, så mener jeg at f.eks. ordbøgerne også burde forsvinde.....

Til en prøve i engelsk, burde du testes for din viden om engelsk. Ikke i dine færdigheder i at slå op i en ordbog.
Gravatar #18 - Lylover
9. feb. 2012 13:50
KaW (9) skrev:
Lylover (5) skrev:
Så er det 10 tal hjemme til spansk skriftlig..

I samtlige mine spansk afleveringer får jeg 10-12. Og jeg bruger udelukkende Gtranslate, uden at rette i det efterfølgende. Okay fair nok, jeg kigger det igennem og retter de ting, jeg umiddelbart ser af fejl, hvilke er få - fordi jeg sucks til spansk, og jeg går btw i 2.g
Tricket med google translate er at lave så korte sætninger som muligt, for så undgår man fejlene. Og sætningerne skal helst også være så simple som muligt, også er den gode karakter hjemme

Jeg takker for hjælpen, Christine Antorini.


Tro på at en censor til en eksamen vil give dig 10-12 for noget fra Google Translate. Fordi du har en idiot af en lærer, betyder altså ikke at den går til eksamen.


Tro mig, 7-10 tallet er hjemme! Jeg laver det i google translate, også retter jeg det grammatiske til selv med hjælp af de grammatik bøger jeg har til rådighed til en skriftlig eksamen. det er lige før jeg bare kunne gå op til eksamen (eller bare med 1 års undervisning) uden nogen spansk undervisning, også stadig score 7-10. jeg skal bare bruge Gtransalte og en grammatik bog med regler.

Grunden til at jeg gør det, er fordi jeg ALDRIG kommer til at bruge spansk - heller ikke på min uddannelse. Jeg "snyder" fordi jeg skal bruge et højt gennemsnit for at komme derind.

Gymnasiet er elendigt indrettet, og hvorfor en samfundsvidenskabelig linje, som jeg er på, skal igennem alle af de tre naturvidenskabelige fag (et på B og to på C) har for mig en gåde, når det ingen relevans er for mig. Og alligevel tæller de karakterer jeg får i disse fag med i gennemsnittet.
Gravatar #19 - Athinira
9. feb. 2012 13:55
Min dansklærer i gymnasiet for små 5 år siden (R.I.P.) opfordrede os som elever aktivt til at læse og benytte andres opgaver til vores eksamener så længe vi ikke plagierede. Hun var stor fan af at vi som elever fandt inspiration i andre velskrevne opgaver, da hun mente at det var en god lektion i opgaveskrivning og struktur :o)
Gravatar #20 - Cloud02
9. feb. 2012 14:22
KaW (16) skrev:
Det er jeg klar over, men er det dem vi snakker om nu?

Det er jo dig der skriver at "hvis vi skal have alt på rygraden skal ordbøgerne fjernes", hvortil at jeg gør opmærksom på at denne type eksamensform allerede eksisterer.
Gravatar #21 - Zombie Steve Jobs
9. feb. 2012 14:32
Lylover (18) skrev:
Grunden til at jeg gør det, er fordi jeg ALDRIG kommer til at bruge spansk - heller ikke på min uddannelse. Jeg "snyder" fordi jeg skal bruge et højt gennemsnit for at komme derind.


Fuck det er en lad holdning, du gider ikke lære et sprog, fordi du ikke skal bruge det på din uddannelse eller fordi du ikke kommer til at bruge det? derp mand. Synes sgu det er en lam holdning.
Gravatar #22 - Lylover
9. feb. 2012 14:45
Zombie Steve Jobs (21) skrev:
Fuck det er en lad holdning, du gider ikke lære et sprog, fordi du ikke skal bruge det på din uddannelse eller fordi du ikke kommer til at bruge det? derp mand. Synes sgu det er en lam holdning.


Okay... Så hvis jeg krævede, at du lærte russisk for at køre bil, ville du så ikke være en smule træt af det?
Gravatar #23 - Athinira
9. feb. 2012 14:48
Zombie Steve Jobs (21) skrev:
Fuck det er en lad holdning, du gider ikke lære et sprog, fordi du ikke skal bruge det på din uddannelse eller fordi du ikke kommer til at bruge det? derp mand. Synes sgu det er en lam holdning.


Og hvorfor lige netop Spansk? Hvorfor stoppe der? Skal vi ikke også lære Kinesisk? Japansk? Koreansk? Russisk? Finsk? Og nu vi har Oldtidskundskab, hvorfor så ikke tilføje arkæologi og arkæologiske fund? Og siden computere nu fylder så meget i den enkeltes hverdag nutildags (og vil fylde endnu mere inde i fremtiden), skal vi så ikke også have computerprogrammering på skemaet?

Faktum er at hvis den enkelte ikke har nogen planer om nogensinde at arbejde i Spanien eller arbejde med noget hvor spansk fylder en stor del, så er det spild af tid, ligesom mange andre fag i gymnasiet. Der er selvfølgelig visse fag som kan anses som krævede, bl.a. Engelsk, Dansk, Matematik, men jeg er personligt chokeret over hvor lidt indflydelse den enkelte har på sin uddannelse i gymnasiet,

Det må nu engang være op til den individuelle hvad de ønsker at bruge deres liv på, hvilket også inkluderer hvad der er RELEVANT for den enkelte. Og faktum er at man i gymnasiet lærer mange ting som for den enkelte er fuldstændigt irrelevant og som senere går direkte i glemmebogen. Jeg var aldrig særligt god til Tysk (men endnu værre til Fransk), og det meste af mit tysk fra gymnasiet er fuldstændigt gået tabt på mig. Samme med Oldtidskundskab. Spild af tid. Til gengæld skulle jeg frivilligt vælge datalogi som valgfag, på trods af at det har mere relevans end oldtidskundskab nogensinde får, ikke kun for mig, men også for gymnasieeleven generelt da vi er trådt ind i den digitale tidsalder.
Gravatar #24 - PinHigh
9. feb. 2012 15:22
Athinira (23) skrev:
(men endnu værre til Fransk)


Jeg er så tilgangæld fantastisk til fransk. Blot ikke i skrift og tale. ;-)
Gravatar #25 - Nielson
9. feb. 2012 15:27
-.-
Gravatar #26 - esbenp
9. feb. 2012 15:47
KaW (9) skrev:
Lylover (5) skrev:
Så er det 10 tal hjemme til spansk skriftlig..

I samtlige mine spansk afleveringer får jeg 10-12. Og jeg bruger udelukkende Gtranslate, uden at rette i det efterfølgende. Okay fair nok, jeg kigger det igennem og retter de ting, jeg umiddelbart ser af fejl, hvilke er få - fordi jeg sucks til spansk, og jeg går btw i 2.g
Tricket med google translate er at lave så korte sætninger som muligt, for så undgår man fejlene. Og sætningerne skal helst også være så simple som muligt, også er den gode karakter hjemme

Jeg takker for hjælpen, Christine Antorini.


Tro på at en censor til en eksamen vil give dig 10-12 for noget fra Google Translate. Fordi du har en idiot af en lærer, betyder altså ikke at den går til eksamen.


Nu er Spansk A heller ikke lige så højt niveau som f.eks. Engelsk A. GTranslate er faktisk udemærket til at bøje i de rigtige tider og indsætte små "spanske detaljer", såsom personligt a osv.

Som #5 sagde, hvis du skriver dine sætninger med list vil GT ofte være god nok til 7-10 ..

Vil også gerne lige tilføje at min lære har skrevet flere af grammatik bøgerne som bruges i hvert fald på HHX, og hun giver gode karakterer for GTranslate.
Gravatar #27 - Zombie Steve Jobs
9. feb. 2012 16:06
Lylover (22) skrev:
Okay... Så hvis jeg krævede, at du lærte russisk for at køre bil, ville du så ikke være en smule træt af det?


Athinira (23) skrev:
Og hvorfor lige netop Spansk? Hvorfor stoppe der? Skal vi ikke også lære Kinesisk? Japansk? Koreansk? Russisk? Finsk? Og nu vi har Oldtidskundskab, hvorfor så ikke tilføje arkæologi og arkæologiske fund? Og siden computere nu fylder så meget i den enkeltes hverdag nutildags (og vil fylde endnu mere inde i fremtiden), skal vi så ikke også have computerprogrammering på skemaet?

Faktum er at hvis den enkelte ikke har nogen planer om nogensinde at arbejde i Spanien eller arbejde med noget hvor spansk fylder en stor del, så er det spild af tid, ligesom mange andre fag i gymnasiet. Der er selvfølgelig visse fag som kan anses som krævede, bl.a. Engelsk, Dansk, Matematik, men jeg er personligt chokeret over hvor lidt indflydelse den enkelte har på sin uddannelse i gymnasiet,

Det må nu engang være op til den individuelle hvad de ønsker at bruge deres liv på, hvilket også inkluderer hvad der er RELEVANT for den enkelte. Og faktum er at man i gymnasiet lærer mange ting som for den enkelte er fuldstændigt irrelevant og som senere går direkte i glemmebogen. Jeg var aldrig særligt god til Tysk (men endnu værre til Fransk), og det meste af mit tysk fra gymnasiet er fuldstændigt gået tabt på mig. Samme med Oldtidskundskab. Spild af tid. Til gengæld skulle jeg frivilligt vælge datalogi som valgfag, på trods af at det har mere relevans end oldtidskundskab nogensinde får, ikke kun for mig, men også for gymnasieeleven generelt da vi er trådt ind i den digitale tidsalder.


At afskrive egneskaber eller lærdom på baggrund af det der synes jeg er tamt. Hvordan er det spild at lære noget?

Og nu er det et sprog, det er altid godt at kunne, på trods af gtranslate.
Gravatar #28 - Lylover
9. feb. 2012 16:34
Zombie Steve Jobs (27) skrev:

At afskrive egneskaber eller lærdom på baggrund af det der synes jeg er tamt. Hvordan er det spild at lære noget?

Og nu er det et sprog, det er altid godt at kunne, på trods af gtranslate.


Problemet er bare, at når jeg ved, at jeg ikke kan bruge det til noget som helst, så er det svært for mig at motivere mig selv til det. Jeg hader at spilde min tid, og i spansk timerne føler jeg i dén grad, at jeg spilder min tid.

Okay touché, man kan aldrig få for meget viden. Men at bruge SÅ mange ressourcer (som kan bruges andre steder) på noget, som jeg ikke får brug for i min videre uddannelse og liv......det er fra mit synspunkt ubrugeligt - viden eller ej.
Gravatar #29 - daveofd00m
9. feb. 2012 17:48
Der burde slet ikke være adgang til internet ved en eksamen medmindre det er relevant for faget.

Kan slet ikke tage det seriøst med alle de "unge" der bliver spammed med 12-taller gang på gang, for noget halvhjertet lort.

Ser i dengang jeg gik i skole........ Skulle man faktisk lave noget for at få over 8 (13 skalaen)
Gravatar #30 - makloka
9. feb. 2012 17:55
Lylover (28) skrev:
Zombie Steve Jobs (27) skrev:

At afskrive egneskaber eller lærdom på baggrund af det der synes jeg er tamt. Hvordan er det spild at lære noget?

Og nu er det et sprog, det er altid godt at kunne, på trods af gtranslate.


Problemet er bare, at når jeg ved, at jeg ikke kan bruge det til noget som helst, så er det svært for mig at motivere mig selv til det. Jeg hader at spilde min tid, og i spansk timerne føler jeg i dén grad, at jeg spilder min tid.

Okay touché, man kan aldrig få for meget viden. Men at bruge SÅ mange ressourcer (som kan bruges andre steder) på noget, som jeg ikke får brug for i min videre uddannelse og liv......det er fra mit synspunkt ubrugeligt - viden eller ej.


Problemet er vel at det først bliver indført i 2014 der vil du være ude af gym, for det andet lyder det som om at eksamen i spansk bliver kraftigt revideret siden at oversættelses delen falder fra dvs. 50% af eksamen som skal bruges til noget andet
Gravatar #31 - Zombie Steve Jobs
9. feb. 2012 17:58
#29 Men man kunne få 13 i diktat, og det betyder vel i virkeligheden, at man skulle have forbedredt den oprindelige tekst?
Gravatar #32 - daveofd00m
9. feb. 2012 18:02
#31
Kan ikke engang huske om jeg var oppe i diktat eller ej, da jeg tog HF for 5-6 år siden.. Men hvis du spørger mig, burde der heller ikke være en eksamen i diktat :P
Gravatar #33 - Zombie Steve Jobs
9. feb. 2012 18:11
#32 var der vist heller ikke? Men øh, man kunne få karakterer i det, i hvert fald.
Gravatar #34 - patrickpetersen
9. feb. 2012 18:50
Nu har jeg ikke lige læst hele tråden. Men fra årsskiftet er det også blevet muligt at bruge Google og generelt set Internettet til eksamen på SDU. Samtidig skal vi heller ikke længere aflevere i hånden.. vi SKAL aflevere over nettet til eksamen.. det er underligt. Men det var vel kun et spørgsmål om tid ;)
Gravatar #35 - Frankie..
9. feb. 2012 19:49
PinHigh (11) skrev:
Idiocracy risikerer ligefrem at blive en relevant og samfundskritisk film. (guderne forbyde det) :-)

I min bog er det ikke snedigt at tillade Internetopslag, i en situation, hvor man skal testes for sine basale færdigheder.
#5 er et glimrende eksempel på, hvor grelt man kan faile sin uddannelse.

Klart, det er vigtigt også at lære at benytte de tekniske muligheder, men hvorfor dog hjælpe eleverne med at snyde sig selv. (host host #5)
Lav dog et fag om Informationsteknologi, og hold så skidt for sig og snot for sig.


Prøv at giv et eksempel fra den virkelige verden, hvor man ikke har 5 min. til at slå noget op på nettet. Efter min mening, så er det iorden at bruge internettet som hjælpemiddel til skriftlige eksamener, da det fint afspejler den virkelige verden.
Gravatar #36 - PinHigh
9. feb. 2012 20:42
Frankie.. (35) skrev:
Prøv at giv et eksempel fra den virkelige verden, hvor man ikke har 5 min. til at slå noget op på nettet. Efter min mening, så er det iorden at bruge internettet som hjælpemiddel til skriftlige eksamener, da det fint afspejler den virkelige verden.


Meget nemt. Du sidder i telefonmøde omkring det næste skridt i et projekt, med 5 andre engelsktalende. I når ikke meget længere end høflighedsfraserne, før du er hægtet af, hvis du baserer dine engelskkundskaber på opslag.....

Men det er egentlig slet ikke det der er det interessante. Jo mindre grundviden du har på rygraden, jo sværere er det at tænke ud af boksen og være kreativ.
Gravatar #37 - johanmw
9. feb. 2012 20:47
Athinira (19) skrev:
Min dansklærer i gymnasiet for små 5 år siden (R.I.P.) opfordrede os som elever aktivt til at læse og benytte andres opgaver til vores eksamener så længe vi ikke plagierede. Hun var stor fan af at vi som elever fandt inspiration i andre velskrevne opgaver, da hun mente at det var en god lektion i opgaveskrivning og struktur :o)


Det er da meget normalt, og fuldstændig logisk. Der er jo forskel på at kopiere, og så finde ud af hvad der er god opgaveskrivning - noget man generelt ikke bliver undervist i i gymnasiet.
Gravatar #38 - Frankie..
9. feb. 2012 20:49
PinHigh (36) skrev:
Meget nemt. Du sidder i telefonmøde omkring det næste skridt i et projekt, med 5 andre engelsktalende. I når ikke meget længere end høflighedsfraserne, før du er hægtet af, hvis du baserer dine engelskkundskaber på opslag.....

Men det er egentlig slet ikke det der er det interessante. Jo mindre grundviden du har på rygraden, jo sværere er det at tænke ud af boksen og være kreativ.


Jeg sagde skriftlige eksamener, det du snakker om der afspejler jo en mundtlig eksamen!
Gravatar #39 - PinHigh
9. feb. 2012 21:06
Frankie.. (38) skrev:
Jeg sagde skriftlige eksamener, det du snakker om der afspejler jo en mundtlig eksamen!


Nej, du udbad dig et eksempel på, at man i den virkelige verden ikke havde 5 minutter på at slå noget op. Det fik du så. ;-)

Men som sagt, den del er ikke det interessante grund til, hvorfor opslag kan være noget skidt.....
Gravatar #40 - Regus
9. feb. 2012 21:21
Ok så vi har nu afskaffet eksamen i en række fag og istedet indført eksamen i googling - WTF!

Hvis du kan google translate og chatte dig til 12 i engelsk eksamen så er dit engelsk omtrent godt nok til at blive kassedame i dansk supermarked.

Så mangler vi bare at finde en måde at undersøge om dit engelsk er godt nok til forhandle på engelsk eller kommunikere med udenlandske samarbejdspartnere eller kollegaer. FACEPALM!
Gravatar #41 - Frankie..
9. feb. 2012 21:30
PinHigh (39) skrev:
Nej, du udbad dig et eksempel på, at man i den virkelige verden ikke havde 5 minutter på at slå noget op. Det fik du så. ;-)

Men som sagt, den del er ikke det interessante grund til, hvorfor opslag kan være noget skidt.....


Ja, det er rigtigt at jeg ikke udpenslede det, men det skulle være til at tænke sig til udfra kontekst. Ang. din påstand om, at det bliver sværere at tænke ude af boksen og kreativt, kan du understøtte det på en måde? eller er det bare din personlige mening?
Gravatar #42 - Athinira
10. feb. 2012 05:28
Zombie Steve Jobs (27) skrev:
At afskrive egneskaber eller lærdom på baggrund af det der synes jeg er tamt. Hvordan er det spild at lære noget?


Fordi at lærdom går i glemmebogen hvis man ikke får det brugt. Derfor. Jeg brugte meget af min tid i gymnasiet på at lære fag som Tysk, Oldtidskundskab, Religion osv. og jeg har stort set glemt ALT hvad jeg har lært i disse fag (undtagen en smule tysk) fordi det aldrig har været mine planer at bruge disse fag i min hverdag/fremtidige uddannelse.

Er man i forvejen ikke motiveret til at lære disse fag til at starte med, så gør det kun indlæringen meget mindre effektiv. Ineffektiv Indlæring + Det faktum at man ikke får brugt den tilegnede viden til noget = Det hele går i glemmebogen = Spild af tid.

Jeg siger ikke at vi bare skal sortere alt fra som muligvis ikke kan bruges i fremtiden af visse elever, men jeg mener i høj grad at der er brug for NOGEN sortering, samt at det er vigtigt at den enkelte elev - hvis denne har meget klare udsigter om sin fremtid (hvilket bør vurderes på et meget tidligt niveau i gymnasiet af en studievejleder) - får god mulighed for at vælge/fravælge fag der er relevante for deres videregående uddannelse når de er færdig med gymnasiet.

Zombie Steve Jobs (27) skrev:
Og nu er det et sprog, det er altid godt at kunne, på trods af gtranslate.


...lige indtil man finder ud af at man ikke kan sproget mere fordi man aldrig (eller sjældent) får det brugt.

Igen, jeg har mistet stort set alle mine tyskkundskaber jeg lærte i gymnasietiden. Jeg har aldrig rigtigt haft behov for at benytte sproget (inkl. før Google Translate indtog vores hverdag), så derfor er det menneskelig natur at min hjerne begynder at sortere det fra. Jeg siger ikke jeg er helt utaknemmelig for min tyskundervisning i gymnasiet, men det ved jeg at der er andre der er, og for mit vedkommende er de andre fag jeg har nævnt nogen hvor min viden stort set er noget jeg kan skyde en hvid pind efter.
Gravatar #43 - ill
10. feb. 2012 07:47
Intelligensen daler i Danmark og hele verden og vi bliver ved med flere og flere tiltag der gør det nemmere at være dum. Der skal ikke længere være lektier fordi det er synd for dem der ikke får hjælp derhjemme. Man får flere penge for at være på kontanthjælp end produktivt arbejde. Alle skal være lige, lige så dumme som den laveste fællesnævner.

Det er ikke ligestilling når man gør det nemmere at snyde og ligefrem giver svarene til eleverne før eksamenerne. De mener at vi skal tilpasse undervisningen efter en ny generation unge som ikke kan forstå verden fordi alt hvad de har lært er søgbar. Pga. det lærer de ikke at tænke kritisk og på et dybere niveau, og man kan nogen gange tro at det er efter hensigten. Selvfølgelig hopper eleverne over hvor gærdet er lavest, måske er det på tide man forhøjer hegnet.

http://www.iapsych.com/iqmr/fe/LinkedDocuments/lyn...
Gravatar #44 - PinHigh
10. feb. 2012 11:30
Frankie.. (41) skrev:
Ja, det er rigtigt at jeg ikke udpenslede det, men det skulle være til at tænke sig til udfra kontekst.


Uden at skulle gå i flueknepper mode, så udbad du dig et svar for derefter at komme med en holdning.
Uhldige formuleringer kan ikke altid reddes af "kontekst-kortet" ;-)

Frankie.. (41) skrev:
Ang. din påstand om, at det bliver sværere at tænke ude af boksen og kreativt, kan du understøtte det på en måde? eller er det bare din personlige mening?


Det er min personlige erfaring fra ehvervslivet hvor jeg bl.a. har oplevet klare forskelle på ingeniøre, med og uden hold i deres grundviden.
Og så ikke mindst almindelig fornuft.

Er det lettere at lære at trække to tal fra hinanden, hvis man i forvejen forstår at lægge to tal sammen?
Gravatar #45 - Frankie..
10. feb. 2012 14:28
PinHigh (44) skrev:


Det er min personlige erfaring fra ehvervslivet hvor jeg bl.a. har oplevet klare forskelle på ingeniøre, med og uden hold i deres grundviden.
Og så ikke mindst almindelig fornuft.

Er det lettere at lære at trække to tal fra hinanden, hvis man i forvejen forstår at lægge to tal sammen?

Så ja, det er din personlige holdning, at internet opslag til eksamen giver en dårligere grundviden
Gravatar #46 - PinHigh
10. feb. 2012 15:12
Frankie.. (45) skrev:
Så ja, det er din personlige holdning, at internet opslag til eksamen giver en dårligere grundviden


Det har jeg så aldrig påstået. Til eksamen er det lidt sent at lære noget.
Jeg har derimod påstået at:
1. man får ikke efterprøvet sin basisviden, hvis Internetopslag er tilladt.
2. basisviden er vigtig for videre indlæring og performance i ehverslivet.

Desuden er det en, ikke uvæsentlig, gradsforskel på holdninger og erfaringer.....

Men da du er så oppe på dupperne med at nedgøre min argumentation, til blot at være min personlige holdning, kan du så fremlægge noget dokumentation for at jeg tager fej? Eller er det blot din personlige holdning? :-p








Gravatar #47 - Br3m3n
10. feb. 2012 15:36
Plagiatsystem, på HTX viborg hvor jeg blev student i sommers skulle alle skriftlige eksamener sendes ind til en svensk server der tjeckede for plagiat så systemerne er der jo, hvorfor ikke bare bruge dem? Men det ved vores røde regering vel ikk??

Der har jo i de senere år været lidt af et paradime skift når det kommer til viden, det handler ikke længere så meget om hvor meget viden du kan huske men hvor meget viden du kan have tilgængeligt så ser det som en naturlig udvikling at der er kommet internet til eksamen

og skal vi nu ikke være helt ærlige, de fleste eksamensvagter holder ikke skide godt øje med de studerende så der er ingen udfordring i at gå på nettet til en eksamen så de kan ligeså godt bare tillade det
Gravatar #48 - Frankie..
10. feb. 2012 15:54
PinHigh (46) skrev:
Men da du er så oppe på dupperne med at nedgøre min argumentation, til blot at være min personlige holdning, kan du så fremlægge noget dokumentation for at jeg tager fej? Eller er det blot din personlige holdning? :-p

Med den logik kan man jo påstå alt mulig mærkeligt! Kan du fremvise dokumentation på at Gud ikke eksisterer?
Jeg siger hverken du tager fejl eller giver dig ret. Men hvis man kommer med sådan en påstand som du gør, mener jeg man bør kunne underbygge det på bedre vis end det du har gjort.
Gravatar #49 - PinHigh
10. feb. 2012 17:41
Frankie.. (48) skrev:
Med den logik kan man jo påstå alt mulig mærkeligt! Kan du fremvise dokumentation på at Gud ikke eksisterer?


Jeg svarede meget klart på, hvad jeg havde til at underbygge min argumentation. Kan du venligst gøre det samme?
Det var dig der påbegyndte dokumentationskravet. Når du bliver mødt af det samme krav, så er det tåbeligt, tsk tsk.

Frankie.. (48) skrev:

Jeg siger hverken du tager fejl eller giver dig ret.


Det gjorde du i allerhøjeste grad jo. Og fred være med det, du har jo fuldt ud ret til en anden holdning.
Sjovt blot at du ikke en eneste gang, har forholdt dig til andet end at du er uenig.

Frankie.. (48) skrev:

Men hvis man kommer med sådan en påstand som du gør, mener jeg man bør kunne underbygge det på bedre vis end det du har gjort.


Men når du kommer med modsatrettede postulater, så er der ikke behov for videre underbyggelse? Javel ja. ;-)

Anyway, vi er færdige her. Folk der rater indlæg, man i øvrigt selv argumenterer imod, 'irrelevant', føler jeg ikke behov for at bruge tid på.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login