mboost-dp1

unknown

Internet i toget rykker tættere på

- Via Computerworld DK - , redigeret af Pernicious

I foråret oplyste DSB, at man havde to kandidater, til at levere en trådløs netværksløsning, til brug i DSB’s toge. De to kandidater var TDC og tyske T-System.

DSB har nu valgt T-System til opgaven, der kan komme til at koste mellem 50-200 mio. kroner, alt efter hvor omfattende DSB ønsker løsningen skal være.

T-System vil løse opgaven, ved at placere hundredvis af basestationer langs Århus-København ruten, der så kan bruges til internetforbindelse af passagererne og internt datatrafik af DSB.





Gå til bund
Gravatar #1 - theone
20. okt. 2005 10:04
Det er da aligevel noget at det ikke blev TDC. Nogen der ved om denne service kommer til at koste noget for forbrugeren?
Gravatar #2 - Bundy
20. okt. 2005 10:05
Så længe man så ikke oplever udfald hver gang man skifter basestation, så er det vel ok. Men ville det ikke være smartere at smide noget i selve togsættet, så der var internet ligemeget hvilken strækning man kører på?
Gravatar #3 - Mazon
20. okt. 2005 10:06
Undrer mig over at man vælger en løsning der kun virker på bestemte strækninger?

Burde det ikke være teknisk muligt at bruge skinnerne som kommunikations medie ?
Gravatar #4 - mrmorris
20. okt. 2005 10:12
#3 Helt enig. Det virker da lidt favorisering og usmart i betragtning af at der er mere end 3.000 Km togstrækning i DK. Hvorfor ikke et sattelit-baseret system eller vente på WiMAX?
Gravatar #5 - toony
20. okt. 2005 10:20
#4 der er altså kun 2.323km. De over 3000 km er kun spor, dvs. at f.eks. 1km dobbeltspor tæller som 2km. Men det er alligevel en del. :-)
Gravatar #6 - mathiass
20. okt. 2005 10:21
#2 Jo, hvad ville du smide i toget for at opnå dette? En ADSL-forbindelse og et meget langt telefonkabel efter toget? ;-)

#3 Nej, der er vist nogle problemer med samlingerne har jeg hørt
Gravatar #7 - XxX
20. okt. 2005 10:22
Typisk DSB

Hver eneste gang de har skulle lave noget nyt så starter de i København og drøner så vest på indtil pengene slipper op. Denne gang bliver det så København-Århus der får mulighed for internet.

Af eksmpler kan nævnes :

ATC (Anti-kollision): København-Århus
Elektriske tog : København Frederecia
Internet : København Århus

Hvis DSB ikke gider bruge penge på skinnenettet i Jylland hvorfor lukker de det så ikke bare ..

XxX
Gravatar #8 - mathiass
20. okt. 2005 10:24
#4 Mit umiddelbare bud er at en satellit-opkobling kræver at man står forholdsvis stille (det skulle ikke være noget problem for DSB), og WiMAX er jo heller ikke lige om hjørnet.

I øvrigt kører DSB jo altså kun på en del af skinnenettet. Arriva står for en ikke ubetydelig del af driften i Jylland.
Gravatar #9 - Sattie
20. okt. 2005 10:26
Hmm, undre sig lidt.
De skriver de vil benytte et wlan netværk, men vil det ikke være ret svært at opretholde en stabil forbindelse i sådan en fart (180 når staten og banedanmark for taget sig sammen)?

Wlan har vel en realistisk 250 meter radius rækning, hvilket ikke virker ret meget når man kører med så hurtig hastighed.

WiMAX som #3 kommer ind på, har vist en dækning på 25km radius, så først lyder det for mig fornuftigt at skifte til en trådløs forbindelse.

Igen som #3 nævner, ville det da være mere smart at lave noget via skinerne, hvis det var ladsiggørelig. Dem har man da trods alt hele tiden på togstrækningen (forhåbenligt!).
Gravatar #10 - mowinckel
20. okt. 2005 10:26
#7
Måske har det noget at gøre med at disse strækninger er de mest brugte, og at derfor kan nå flest passagere med færrest midler? Det er jo ikke fordi banerne mellem Roskilde og Køge bliver overprioriteret.

#6,#2
Mon ikke de laver noget med lokale accesspoints i togsættet, der kobler op på basestationerne og håndterer det transparent for den enkelte passager? For mig ville dette virke som den bedste løsning.. Der er i hvertfald ikke tale om indkøb af 10^4 stk. WRT54G'er som man smækker op med 500m mellemrum...
Gravatar #11 - mathiass
20. okt. 2005 10:28
#7:
> ATC (Anti-kollision): København-Århus
Der kører langt flest tog på denne strækning så her er risikoen for kollision nok størst. Desuden er ATC efterhånden meget udbygget.

Elektriske tog : København Frederecia
Det er ikke DSB men Banestyrelsen der skal stå for at lave elektrisk drift (det gælder vist egentlig også ATC). Det er i øvrigt hamrende dyrt.

Internet : København Århus
Her må kundegruppen nok forventes at være størst. Hvis det er en success bliver det jo nok udbygget.

>Hvis DSB ikke gider bruge penge på skinnenettet i Jylland hvorfor lukker de det så ikke bare ..
En ting er at det ikke er DSB der står for skinnenettet, en anden ting er at hvis du (som jeg) havde kørt med tog omkring Århus de sidste par uger så ville du opdage at der bliver lavet rigtig meget sporarbejde her lige for tiden (ja, det er hamrende træls, men det modbeviser da vist din pointe).
Gravatar #12 - banan
20. okt. 2005 10:32
#1: En Cola koster 58,95 i en DBS kiosk - jeg tvivler på det overhovedet kommer til at kunne betale sig for den 'almindelige' internet-forbruger, at benytte DSB's s-toge som netcafé.

Synes måske heller de skulle bruge penge på internet på stationerne, da man alligevel bruger 50% af rejsetiden på parronen, ventende på det næste forsinkede tog.

b.
Gravatar #13 - Spook
20. okt. 2005 10:39
#12: Med de priser/hastigheder/stabilitet DSB normalt lægger for dagen, vil jeg tro det bliver både billigere og hurtigere at hyre en Butler til at løbe fra DIX'en til dig med hver enkelt pakke. Godt jeg har købt mig en bil så jeg er fri for DSB!

Og hvorfor snakker de ikke med de færge-folk der lige har lavet net på tværs af bæltet? Det må da alt andet lige kunne bruges her også...
Gravatar #14 - Kadann
20. okt. 2005 10:55
#7 -

Er det ikke Arriva der står bag en stor del af togdriften i jylland..?
Gravatar #15 - dome
20. okt. 2005 10:56
Synes nu DSB skulle tage BaneDanmark i hånden og få deres togdrift til at fungere før de kaster sig ud i noget andet.
Så mens passagere mellem København og Århus får bedre tog (måske) kan andre som jeg, der kører mellem Esbjerg og Fredericia, se sig nedgraderet da vi en gang om ikke så lang tid skal køre med de gamle regionaltog MR12.
DSB - Bedre tog til alle, undtagen Esbjerg-Fredericia strækningen :(
Gravatar #16 - -Zion-
20. okt. 2005 11:07
skulle de ikke få togene til at køre ordenligt først?
Gravatar #17 - El_Coyote
20. okt. 2005 11:11
#8 wimax er ikke om hjørnet?

TDC bruger det på nuværende tidspunkt til at forsyne et hotspot på århus-sjælland overfarten
Gravatar #18 - mathiass
20. okt. 2005 11:14
#16 Problemerne med skinnerne hører til hos BaneDanmark. DSB kan vel godt udvikle deres produkt mens BaneDanmark ordner skinnerne?

#17 Ok, det var jeg ikke klar over. Måske er det det de vil bruge mellem base-station og tog?
Gravatar #19 - gyl
20. okt. 2005 11:20
Jeg syntes det er arveligt at de ikke valgt tdc hvis vi tænker på den danske udvikling, og det danske erhverv. Det er en stor ordre, og nu når DSB er stats ejet så kan jeg ikke se hvorfor de ikke valgt tdc. Men selvfølgelig kan det være at tdc havde en meget ringere løsning, kan dog ikke lige se hvordan ? for jeg syntes da godt nok den der løsning er ringe. Men tdc kan sikker også ha været en del dyre. Men hvis det ”kun” galt om et par mio. så hvorfor ikke tage tdc, hvis deres løsning var lige så god,? Tdc ville jo derved få en stor ordre, og tdc ville få en støre omsætning og støre omsætning betyder flere skatte kroner til skattefar.
Gravatar #20 - Fjolle
20. okt. 2005 11:26
angående wimax:

"»Hvis Intels ønsker for eksempel bliver virkelighed, og der kommer et Wimax-interface i enhver bærbar computer, så kan vi nemt ændre opkoblingspunkterne til Wimax ved at udskifte en række netkort – eller vi kan køre både WLAN og Wimax på samme tid,« siger han og fremhæver, at T-systems ikke har lagt sig fast på at skulle benytte de samme teknologier permanent."

fra: kilden
Gravatar #21 - mathiass
20. okt. 2005 11:38
#19 Nu er DSB jo godt nok statsejet, men det drives som et almindeligt firma og ikke efter protektionistiske idéer. Hvis T-systems har det bedste/billigste produkt er der da ikke nogen fornuftige grunde til at DSB ikke skulle vælge dem. Hvad skulle DSB's argument dog være for at smide et par ekstra mio. efter en dårligere løsning?
I øvrigt er TDC da hverken statsejet eller (så vidt jeg ved) for den sags skyld danskejet.
Gravatar #22 - El_Coyote
20. okt. 2005 11:42
#20
træls med artikler man skal logge ind for at læse... :oP
Gravatar #23 - mowinckel
20. okt. 2005 11:45
#19
Hvis jeg lige skal tage min lede-kapitalist-hat på (hvilket jeg ikke gør så tit):

Hvis danske virksomheder støtter sig op af ordrer fra staten, istedet for at opnå markedsandele via bedre produktudvikling og/eller lavere priser, vil den danske økonomi ligge på en sovepude, der på et eller andet tidspunkt vil bleve revet væk, med deraf følgende krise og massefyringer eller (gisp) endnu højere priser på ADSL).

Blot fordi DSB er ejet af staten, vil de ekstra skattekroner fra TDC ikke blive kanaliseret over i DSB.
Gravatar #24 - Fjolle
20. okt. 2005 11:50
#22
Det var sådan set også derfor at jeg citerede artiklen :)

Der står også at WiMax udstyret i dag ikke er egnet til høje hastigheder, og at wifi klarer sig overraskende godt til det.
Gravatar #25 - guybursh
20. okt. 2005 12:32
Mener at have laest sidst da denne nyhed var paa newz.dk (orker ikke finde artikelnummeret - laenge leve dovenskaben) men at det der blev gjort public at det var paa DSB 1' man skulle kunne koebe en tillaegsbillet hvor adgangskoden saa skulle staa paa .. Jeg glaeder mig til at komme til at teste det :) ..
Gravatar #26 - dalbjerg
20. okt. 2005 12:52
T-mobile: har også erfaringen fra mange andre steder hvor de har lavet disse slags løsninger, så tro ikke det bliver et problem med wlan.
Gravatar #27 - thufir
20. okt. 2005 12:57
Man kan sige det er på tide :) Jeg er træt af at mine GPRS regninger er så store :D
Gravatar #28 - mel
20. okt. 2005 13:25
#7 og fremefter..lidt omkring banenettet i Jylland....
Der ville kunne man sagtens dække mange flere km bane med samme antal base-stationer - prøv at kigge på et kort og se hvor meget linien snor sig nord for fredericia :-)

Men gøre brug af basestationer fatter jeg ikke. Samlinger skulle netop ikke være noget problem, og om ikke andet er det jo at lave en "lus" på dette sted!.
Jeg mener at det franske TGV-tog bruge skinnenettet til at sende info frem og tilbage, så det kan sagtens lade sig gøre. Se på de forsøg der har været med at bruge 230V installationen i hus...

og lige et øf til sidst:
kbh-Aalborg 30-60min hurtigere, HVIS skinnenettet blev retter ud i Jylland....
Gravatar #29 - hejole
20. okt. 2005 14:09
Net_Srak

Et tog, flere tog, alle togene.

Tåge er noget med fugt og udtales med samme "å"-lyd som "tog". Netop derfor sætter man "e" på "tåge" så man ikke forveksler de to.

:-)
Gravatar #30 - drbravo
20. okt. 2005 14:28
#28

30-60 min?! Hvor lang tid tager det da at køre fra f.eks århus til ålborg? 2 timer?
Gravatar #31 - wormboy
20. okt. 2005 14:47
#1 Med DSB's billet priser burde det være gratis høhø..
Gravatar #32 - Zion@HomE
20. okt. 2005 15:52
Kunne de ikke bruge el-ledningerne?
Gravatar #33 - Zleep-Dogg
20. okt. 2005 16:14
#30 - i lørdags tog det godt 3 timer fra Aalborg til Århus... med et lyntog!

har godt nok tit savnet nog inet i toget... er lidt nemmere at få noget arbejde fra hånden... men jeg vil da håbe det bliver en løsning hvor man ikke er bundet op på en 1. klasse/på at være et bestemt sted i toget... kunne evt. forestille mig et system med at man opretter en bruger med en tilhørende konto der kan tankes op ligesom en del mobilabbonnementer fungerer...
Gravatar #34 - mathiass
20. okt. 2005 17:07
#28 Det med samlingerne var ment som en joke. Det er pga. samlinger, der ikke holder, at togene har kørt 120 km/t i perioder de sidste par måneder. Tænkte bare at dette nok også ville give en dårlig netforbindelse...

#29 Du kan skrive både tog og toge: http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?S.x=0&S...
Ikke at jeg ikke synes at det er heroisk, men det er vist generelt ret håbløst at forsøge at lære folk på newz.dk at stave rigtigt. Da jeg søgte på Google efter "Retskrivningsordbogen" kom jeg eksempelvis til at lave en slå/stavefejl:
http://www.google.dk/search?q=reskrivningsordbogen...
4 ud af 6 referencer til den forkerte stavning af "retskrivningsordbogen" er til newz.dk :-D

#32 De er kun ledninger til og med Fredericia, og strækningen mellem Fredericia er sandsynligvis den med flest passagerer i hele DK (fraregnet de lokale tog i kbh(?)).
Gravatar #35 - XxX
20. okt. 2005 19:15
#11

"ATC (Anti-kollision): København-Århus
Der kører langt flest tog på denne strækning så her er risikoen for kollision nok størst. Desuden er ATC efterhånden meget udbygget."

Det kan meget vel være men de sidste uheld der har været har jo også være på ikke ATC strækninger og hver eneste gang er konklutionen at havde der været ATC så var ulykken ikke sket.

Hvorfor skal togbrugere i jylland stilles ringere end togbrugere i khb ? Vores billetter koster sguda det samme..

"Elektriske tog : København Frederecia
Det er ikke DSB men Banestyrelsen der skal stå for at lave elektrisk drift (det gælder vist egentlig også ATC). Det er i øvrigt hamrende dyrt."

Yes og så har det også den fordel at de "nye" elektriske tog kun kan køre til Frederecia, så risikerer DSB heller ikke at de bliver nødt til at køre udstyr der er nyt helt til Jylland.

Herovre kan vi få lov at få gamle regionaltog af den slags som larmer ad helvede til og ryster endnu værre end en rystepudser når de starter op.

"Internet : København Århus
Her må kundegruppen nok forventes at være størst. Hvis det er en success bliver det jo nok udbygget."

LOL...Yes yes, ligesom de lovede med ATC og snakkede om at hele banenettet skulle elektrificeres fordi det var mere miljøvenligt..

Det er sgu sørgeligt at et firma der kører på skinner ikke kan få det til at køre på skinner..

Som sagt, hvis de ikke mener der er kundegrundlag nok så luk da for helvede strækningerne.

Ja og prøv evt. at sætte prisen lidt ned så det er til at betale sig fra og prøv evt at koordinere med øvrig offentlig transport. DSB sætter jo nærmest en ære i at toget ankommer 3 minutter efter bussen er kørt.

Fedeste kommentar om DSB var for nogle år siden da kabinepersonalet strejkede ..

En tilfældig passager på hovedbanegården blev spurgt om det påvirkede ham at kabinepersonalet ikke var der og han derfor ikke kunne handle i toget, han svarede :

Næh, det rører mig ikke, jeg står ikke lige og mangler en cola til 46 kroner alligevel.

Satme go' humor ...

XxX
Gravatar #36 - drbravo
20. okt. 2005 19:36
#35

Sådan er det at bo på landet. Der er dårligere offfentlige ydelser da det bliver for dyrt hvis alle skulle have samme serviceniveau som i byen.
Gravatar #37 - Windcape
20. okt. 2005 22:31
Ehm.. folkens ?

Det er da meget logisk at de vil udbyde det på deres IC3 togstrækning , "Intercity", da det er her de lange togture er.

Måske føler folk i Aalborg sig lidt snydt, men de har jo nok flest der tager toget fra Århus, og vælger derfor det først.

Intercity koster allerede næsten 400kr. for en togtur, så lidt (gratis) internet på turen, til min laptop ville være rart.
Jeg tror at Aalborg vil være sted nr. 2 der udvides til, og derefter til Esbjerg, hvorved de så har dækket hele deres Intercity route, som er den der har flest forretningsfolk med.

Dog er jeg også mere tilhænger af WiMAX, men det tager jo åbenbart for lang tid, at få til at virke ordenligt.
Gravatar #38 - hejboel
21. okt. 2005 05:36
#2 "Så længe man så ikke oplever udfald hver gang man skifter basestation, så er det vel ok. Men ville det ikke være smartere at smide noget i selve togsættet, så der var internet ligemeget hvilken strækning man kører på?"

et opdateret image af internettet måske :D
Gravatar #39 - LeonM
21. okt. 2005 06:56
<totalt offtopic>

"Mit umiddelbare bud er at en satellit-opkobling kræver at man står forholdsvis stille (det skulle ikke være noget problem for DSB)"

Ligger lige flad af grin

</totalofftopic>

DSB, S i midten er russisk og står for "vi kommer nok engang..... MÅSKE"

:)Leon
Gravatar #40 - DUdsen
21. okt. 2005 08:40
#37 Der er en 3 IC rute nemlig København-Herning-Struer, det er ihvertfald de 3 ruter DSB kører natog og IC lyn toge på. århus og Aalborg, jeg har ikke helt gennemskuet det med fredrikshavn, men det er vel også en IC rute.

Det kunne værre interesant at se om ariva tager teten op og får instaleret internet i deres meget nyere tog, på de jyske regional ruter de driver!

DSB har vist så også fiber-kabler lagt ned langs skinnerne på en del af deres strekninger, så problemet er vel mere at overføre det til et kørende tog end egentligt at få forbindelsen ud.
En meget fremadrettet metode kunne værre at instalere accesspoint's i togsætne og så skifte mellem forskellige typer af opkoplinger, f.eks. hurtige wlan på Århus-Kbh og måske UMTS, længere ude på landet hvor togene alligevel er halvtomme.
Gravatar #41 - mr-data
21. okt. 2005 09:13
<off topic>
Der er vist nogle af jer der har misforstået et par ting: ATC og elektrificering af strækningerne blev standset da regeringen skar i statstilskudet, men forlangte at der ikke skete service forringelse. Men idag (og siden år 2000 eller deromkring)har banestrækningerne i sig selv været ejet og vedligeholdt af BaneDanmark, reelt set DSB's Banetjeneste udskilt i et separat, statsejet selskab. At de så senere har fået penge og "ordrer" fra staten om at fortsætte de skrinlagte projekter (i et vist omfang) og vedligeholde skinnenettet, hvilket de jo tydeligvis ikke kan klare, endsige klare at disponere pengene, er jo så en anden side af sagen som DSB ikke kan klandres for.
</off topic>

Det lyder da rart, at kunne gå på nettet mens man sidder i toget, lad os nu bare håbe det ikke bliver alt fordyrt, og et tilkøbsprodukt så billetprisen for andre ikke stiger.
Gravatar #42 - Oxygenic
21. okt. 2005 16:19
Bliver spændende at se om T-Systems formår at løfte opgaven.
Gravatar #43 - Hundestejle
23. okt. 2005 00:45
Århus Kbh. er da den perfekte rute at starte på :D
Jeg glæder mig til at kunne surfe på nettet mens jeg kører hjem til familien :P
Gravatar #44 - hvepse
23. okt. 2005 12:17
#12 #31

Så vidt jeg husker, så bliver det gratis for buisness/DSB #1, men de stadig overvejede om de øvrige passagere også skulle kunne benytte sig af det trådløse gratis.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login