mboost-dp1

Microsoft

Internet Explorer mister fortsat markedsandele

- Via Ars Technica - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Orange

I et par måneder gik det en lille smule fremad for Microsoft i kampen om det globale marked for browsere, men nu er andelen igen faldet, og denne gang til det laveste nogensinde.

Ifølge nye tal fra Net Applications har Microsofts browsere, IE 6,7, 8 og 9 “kun” en markedsandel på 59,65 procent, hvilket er første gang, den samlede andel er faldet under 60 %.

Firefox kommer ind på andenpladsen med en andel på 22,96 % efterfulgt af Chrome, der har 7,98 % af markedet. Safari indtager fjerdepladsen med 5,27 % af markedet og Opera har 2,39 %.

Det er især Chrome, der har haft vind i sejlene og således står for den største fremgang de seneste måneder, hvor Firefox kun har haft en meget lille stigning.

Ser man på, hvilke udgaver af Internet Explorer der anvendes, så er IE 8 mest populær med 29,06 % af markedet, hvorefter man finder det aldrende IE 6 med 15,55 % og IE 7 har 10,39 %. Den nye IE 9 bruges på 0,1 % af de computere, Net Applications har registreret.





Gå til bund
Gravatar #1 - Athinira
4. okt. 2010 09:58
Chrome er også en fantastisk browser. En af grundene til at jeg elsker Google.

Selv folk der ikke bruger Chrome har meget at takke den for, da det var Chrome der satte gang i hastighedskrigen på browsere. Se bare det her diagram der viser hvor hurtige browsere er blevet siden Chrome kom på banen.
Gravatar #2 - OmegaMan
4. okt. 2010 10:00
Utroligt at stadig 15% bruger IE6. Nu må de sgu komme ind i kampen!
Gravatar #3 - Viftrup
4. okt. 2010 10:03
@OmegaMan

Jeg må sige jeg kender en del som stadig bruger det. F.eks. min skole, de er stadig forholdsvis gammeldags...
Samme glæder mange af mine "uerfarne" venner, inden for IT.
Gravatar #4 - Slettet Bruger [3784686056]
4. okt. 2010 10:06
OmegaMan (2) skrev:
Utroligt at stadig 15% bruger IE6. Nu må de sgu komme ind i kampen!


Jeg havde forventet flere må jeg erkende.

Gravatar #5 - Kyoobix
4. okt. 2010 10:09
Gædelig nyhed! det betyder at der må bliver længere og længere i mellem sidder med kommentaren "Optimeret til IE6.0 eller nyere"
Gravatar #6 - OmegaMan
4. okt. 2010 10:14
SlettetBruger (4) skrev:
Jeg havde forventet flere må jeg erkende.

Tja, i det mindste går det i den rigtige retning. Jeg har en dejlig varm fornemmelse af, at IE9 bringer bedre tider med sig :)
Gravatar #7 - Mikkelpf
4. okt. 2010 10:16
Kyoobix (5) skrev:
Gædelig nyhed! det betyder at der må bliver længere og længere i mellem sidder med kommentaren "Optimeret til IE6.0 eller nyere"


15,6% er stadig for stor en andel til at man ignorerer den - sørgeligt, men det er sådan det er, hvis man udvikler professionelt.

Til min private hjemmeside kunne jeg ikke være mere ligeglad med om den virker i IE6, men fx firmaets side er nødt til at understøtte den stadigvæk.
Gravatar #8 - ipwn
4. okt. 2010 10:27
#2 Tror en del af de procenter kommer fra virksomheder. Nu om dage bliver almindelig brugere jo nærmest tvunget til at opdaterer til en nyere IE, samt gives browser valg.
Gravatar #9 - squad2nd
4. okt. 2010 10:33
For at bruge newz.dk's bilanalogi:
IE6 brugere er nettets spøgelsesbilister!

Jeg undrer mig dog stadig over hvorfor det er så interessant at IE familien bare er gået *lidt* tilbage ? I takt med at flere får testet og installeret IE9 må man forvente at tallet stiger sidenhen.

Gravatar #10 - e774381
4. okt. 2010 10:44
Kyoobix (5) skrev:
Gædelig nyhed! det betyder at der må bliver længere og længere i mellem sidder med kommentaren "Optimeret til IE6.0 eller nyere"


Hvad med 5.0+
http://venteliste.findbolig.nu/
Gravatar #11 - MaxXDk
4. okt. 2010 11:02
#7: Ie6 bliver kun understøttet med røven i vandskorpen i min virksomhed - og det er kun hvis kunden har specifikke ønsker omkring dette .. Ellers er det IE7 og op + de andre browsere der bliver optimeret til (Chrome, Firefox, Safari, Opera m.f.) ...

Men hvis man nu ellers laver sit arbejde ordentligt - så opstår der ikke fejl når man optimere ordentligt til de nyere browsere - og kræver kun få ændringer for at få IE7 med også ..

IE6 har derimod nok brug for eget stylesheet ..



#0: Realiteten er nok mere at i danmark - så har IE stadig over 70% af markedet - ifølge FDIM ( http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer ) ..

Men .. Denne ændring der sker i at folk går væk fra Internet Explorer har måske noget at gøre med det browservalg som folk er tvunget til at tage .. Så kan det jo godt ske at folk vælger noget andet end IE da de måske har lyst til at prøve noget andet - eller har hørt om noget der hedder Firefox eller Google Chrome som de godt lige vil prøve ..



På mine personlige hjemmesider - så er jeg gået helt helt væk fra IE6 da det er noget rod ... IE7 er jeg så småt også på vej væk fra .. Ser ingen grund til at understøtte noget der er på vej ud - og som webudvikler må man følge med udviklingen ... ligesom virksomheden må følge med for ikke at falde bagud i teknologien ...
Gravatar #12 - martink
4. okt. 2010 11:06
#1 hmm... er kun delvis enig, mener bestemt det var/er stort fokus-område for Safari før chrome kom frem, dog var den kun tilgængelig for mac-folket på det tidspunkt.

#10 Ja den trænger sgu godt nok til en opdatering

citat fra siden Det anbefales, at benytte Internet Explorer 5.5 eller nyere, baseret på en Windows-platform, til at tilgå Findbolig.nu's venteliste, idet dele af systemet ellers ikke kan garanteres at virke efter hensigten. MS Internet Explorer kan gratis hentes her.
Gravatar #13 - NoXi
4. okt. 2010 11:06
squad2nd (9) skrev:
I takt med at flere får testet og installeret IE9 må man forvente at tallet stiger sidenhen.


Once u go ex-IE u never go back.

Når man først har set lyset, går man sgu da ikke tilbage til et mindre godt produkt..

Og selvom IE9 er milevidt bedre en tidligere versioner sakker den stadig bagud end konkurrenterne.
Gravatar #14 - DrHouseDK
4. okt. 2010 11:11
Selvfølgelig, for i modsætning til så meget andet opensource (bl.a. OpenOffice) beder den dig ikke registrere at du bruger produktet, således det tæller med i statistikkerne og får produktet til at virke mere populært end det er.

Jeg vil tro at 80-90% af dem jeg kender stadig bruger IE 7/8/9.
Gravatar #15 - Athinira
4. okt. 2010 11:12
martink (11) skrev:
#1 hmm... er kun delvis enig, mener bestemt det var/er stort fokus-område for Safari før chrome kom frem, dog var den kun tilgængelig for mac-folket på det tidspunkt.


Hvis du tager et kig på diagrammet jeg postede, så kan du se at det er i Q308 at stigningen i browserafviklingshastighed for alvor tager fart over feltet. Det var samme tidspunkt Chrome officielt kom ud af beta (2. september 2008)

Det er muligt at Safari havde fokus på hastighed, men de reklamerede ikke med det. Det var Chrome der satte gang i selve krigen. Chrome kom på banen og deres primære reklamestunt for Chrome var fokus på hastigheden. Det varede ikke mange måneder før Mozilla meldte ud at nyere versioner af Firefox ville have meget hurtigere JavaScript håndtering, og nu er vi så nået til 2010 hvor hardwareacceleration er det nye hit. Selv Microsoft er hoppet med på vognen.

Gravatar #16 - chrregnvald
4. okt. 2010 11:49
Chrome er en super browser, men den kører desværre PDF filer utrolig dårligt. En af grundende til jeg stadig bruger Safari, men er så småt begyndt at bruge Chrome mere og mere
Gravatar #17 - HenrikH
4. okt. 2010 12:00
Hvor mange % er de 15,55% for IE6?

Og hvor mange % dækker det offentlige i Danmark? For det kommer jo ikke under det tal.
Gravatar #18 - arne_v
4. okt. 2010 16:30
puttitat (14) skrev:
Selvfølgelig, for i modsætning til så meget andet opensource (bl.a. OpenOffice) beder den dig ikke registrere at du bruger produktet, således det tæller med i statistikkerne og får produktet til at virke mere populært end det er.


????

Alle browser statistikker er vel baseret på access log user agent og ikke på registreringer.
Gravatar #19 - arne_v
4. okt. 2010 16:33
#browser hastighed

Ingen tvivl om at Chrome satte gang i en JavaScript hastigheds krig.

Men jeg er lidt skeptisk overfor effekten af denne for de fleste internet surfere.

På mig virker det lidt som at skifte fra 300 HK V6 til 400 HK V8 i et land med max. 110 på motorvejen.

Masser af hype men ikke den store betydning.
Gravatar #20 - Athinira
5. okt. 2010 07:45
arne_v (19) skrev:
På mig virker det lidt som at skifte fra 300 HK V6 til 400 HK V8 i et land med max. 110 på motorvejen.

Masser af hype men ikke den store betydning.


Jeg er nysgerrig over hvor du får ideen om en hastighedsbegrænsning fra. For mig at se er der ingen hastighedsbegrænsning på hvor hurtigt man ønsker sin computer kan håndtere opgaver, og jo hurtigere jo bedre.

Måske har hastighed ikke lige netop den store betydning for dig, men for dem af os hvis tålmodighed med vores computere er kortere end vores penis betyder det en del mere.

Jeg tror egentlig også at hastighed betyder mere end du måske lægger mærke til fordi standarden ændrer sig, lidt ligesom at spil jeg ville have rost for god grafik for 8-10 år siden nu ligner noget der er løgn fordi at 3D grafik har det med at blive hurtigt forældet. Jeg vil anbefale dig at prøve at installere og køre Internet Explorer 6 en uges tid, så kan det måske være du tydeligere kan mærke forskellen :)
Gravatar #21 - squad2nd
5. okt. 2010 12:22
#19
Det kunne måske gøre det mere interessant at udvikle multimediawebsider i JavaScript. Fx demoen hvor der er en der har programmeret en NES emulator i JavaScript er da rimelig hardcore.
Kunne jo være der var noget som man fx havde lavet i Flash som nu funker bedre i en alm. browser. Lidt ala HTML5's API.

Men for alm. websider hvor der bare skal valideres et felt for gyldige værdier, er det jo ligegyldigt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login