mboost-dp1

Intel

Intel opkøber Havok

- Via Develop Mag - , redigeret af Pernicious

Havok, der har leveret fysik- og animationsværktøjer til spil som BioShock, Half-Life 2 og Oblivion, er blevet opkøbt af Intel for et ukendt beløb.

Ifølge Renee J. James, underdirektør i Intels Software and Solutions Group, vil Havok, på trods af opkøbet, fortsætte som en selvstændig virksomhed der leverer produkter til alle platforme i industrien, i stedet for blot Intels egne. Hun mener også at opkøbet vil give Intel et skub fremad, eftersom Havok vil blive et nøgleelement inden for Intels arbejde med visuel computerberegning og grafik.

Direktøren for Havok udtaler

David O’Meara skrev:
Med dette strategiske træk kan udviklere af spil og digitale animationer, drage fordel af Intels innovation og teknologiske førerposition.”





Gå til bund
Gravatar #1 - TheThufir
16. sep. 2007 16:49
Der kan umuligt være tale om et lille beløb ^^ Havok er førende indenfor fysikengines.
Gravatar #2 - Norrah
16. sep. 2007 16:58
#1 Ageia er nu heller ikke en lille spiller. Men det har helt sikkert været et 2 cifret million($) beløb.....

Mindst....
Gravatar #3 - bjerh
16. sep. 2007 17:25
Men det er da altid noget de ikke siger "waa waa.. Nu er det altså kun os der kan bruge det.."

Men det skulle ikke undre mig om det på et tidspunkt kommer nogle produkter fra Havok som kører bedre på en bestemt teknologi fra Intel, end på andres hardware..
Gravatar #4 - Andos
16. sep. 2007 17:27
Ageia er jo mest fremme med deres PhysX kort som (hvad jeg har forstået) ikke lige så udbredte som de er kendte.

Hvis Intel får nogle smarte instruktioner ind i deres processorer som kan gøre fysikberegninger hurtigere uden brug af ekstra dyr hardware kan det sikkert blive en smart investering for dem :)
Gravatar #5 - el_senator
16. sep. 2007 17:46
#2, Ageia og Havok kan vel egentlig ikke sammenlignes, da Ageia leverer hardware løsninger og Havok leverer software løsninger. Desuden er Ageia's succes udeblevet, så det er vist kun på grund af den smule omtale de har fået, at de anses som "store". Havok er gigantisk i forhold til, da de allerede leverer fysik motoren til utallige af de moderne spil.
Gravatar #6 - Amunium
16. sep. 2007 18:40
#5: AGEIAs kort er jo sådan set det mindste af det de laver. En PPU kan i sig selv ikke beregne fysik, så det vigtigste er deres driver/middleware/software, der sagtens kan sammenlignes med Havok.
Gravatar #7 - terracide
16. sep. 2007 19:10
Intel er ikke dumme.
Med dete køb har de kontrollen over HavokFX.
AMD(ATi) og NVIDIA er såldes uden for indflydelse for GPU-fysik på spillemakredet og Intel's Larrabee ville så få en kalr fordel på dette område.

Endvidere vil dettte sætte endnu mere fokus på hardware baseret fysik i spil...og dette kan kun være godt nyt! ;)
Gravatar #8 - xahur
16. sep. 2007 20:53
Er det kun mig der, efter kun at have læst overskriften, så for mig et skilt med teksten "Havok inside"?
Gravatar #9 - el_senator
16. sep. 2007 21:04
#6, Ja, der er naturligvis en teknologi bag, men det bliver Ageia ikke større af. Du skal, mig bekendt, stadig eje et af deres kort før du kan bruge teknologien.
Gravatar #10 - Amunium
16. sep. 2007 21:41
#9: Det skal man ikke. Bl.a. Ghost Recon Advanced Warfighter, Two Worlds, Medal of Honor Airborne og andre spil benytter sig af Ageias PhysX SDK til at skabe realistisk fysik, men der er stadig samme fysik i spillet, selvom man ikke har et PhysX-kort - det bruger så bare af CPU'en i stedet. Havok benytter GPU'en til at udregne fysikken i stedet - ellers er teknologien nogenlunde lige omfattende.
Alt i alt kan Havok og Ageia sagtens sammenlignes.
Gravatar #11 - el_senator
16. sep. 2007 22:02
#10, Havok bruger ikke GPU'en til at udregne fysikken med. Du tænker på den teknologi der er blevet mulig med de nyere GPU'er hvor småting såsom particle fysik kan udreges på grafikkortet. Al den generelle fysik laves stadig på CPU'en.

Har du nogle kilder der bekræfter at Ageia's fysik motor fungerer uden kortet? I så fald vil jeg meget gerne læse om det, for det har jeg aldrig hørt om.
Gravatar #12 - XorpiZ
17. sep. 2007 01:26
#11

Har ikke en decideret kilde, men som #10 er inde på, så installerer man Ageia, når man installerer visse spil.

Om motoren så er aktiveret eller ej, skal jeg lade være usagt.
Gravatar #13 - XorpiZ
17. sep. 2007 01:33
Så vidt jeg kan læse mig frem til på http://www.tomshardware.com/2006/07/19/is_ageias_p... kører deres engine i software mode, hvis der ikke er noget kort installeret.

Det betyder vel, at det virker lidt på samme måde som Havok.
Gravatar #14 - terracide
17. sep. 2007 08:53
#11:
Jeg har AGEIA's PPU, deres SDK og jeg kan stå inde for at den også kører på CPU.
I forhold til Havok er der reelt set ingen forskel når de kører via CPU, PhysX kan bare også køre hardware.

Jeg troede det var almen viden at PhysX API også kan køre uden PPU'en?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login