mboost-dp1

Intel

Intel klar med opdatering til Haswell-serien

- Via TechSpot -

I de seneste mange år har Intel udgivet nye udgaver af sine processorer og chipsæt efter princippet Tick Tock, men i 2011 brød de første denne metode ved kun at komme med en opdatering til Sandy Bridge og nu gør de det igen med Haswell.

Modsat et tick eller et tock, hvor de enten kommer med en ny arkitektur eller en forbedret fabrikationsproces, så byder den ny Haswell-refresh kun på mindre opdateringer til den eksisterende teknologi, når det kommer til processoren.

Mere interessant for de fleste er nok, at Intel også har lanceret nye chipsæt, nemlig Z97 og H97, hvor førstnævnte er storebror med lidt flere funktioner. Den største nyhed for disse chipsæt er nok understøttelsen af PCIe M.2 Storage, som gør det muligt at tilslutte en SSD, der kan kommunikere med op til 1 GB/sek. Hvor SATA Gen 3 kan håndtere 600 MB/sek.

PCIe M2 er en erstatning for mSATA-interfacet, der i dag sjældent anvendes til bundkort for desktop-computere, men nu bliver en standard mulighed. Følg linket til kilden for at læse meget mere om de nye processorer og chipsæt. Du kan læse en test af nogle af processorerne hos AnandTech.





Gå til bund
Gravatar #1 - RpR
13. maj 2014 06:23
Jeg har godt nok svært ved at forsvare en opgradering fra min gamle 2600k @ 5GHz. Kom nu med noget guf Intel!
Gravatar #2 - Slettet Bruger [3263532670]
13. maj 2014 06:33
Kan godt lide at indholdet af artiklen ikke passer til titlen.

"opdatering til hashwel" - "men vi vil ikke nævne hvad der er lavet af ændringer"
Gravatar #3 - Montago.NET
13. maj 2014 06:34
#0

hvis man vil vide noget om opdateringen sker det på Anandtech:

http://www.anandtech.com/show/7963/the-intel-haswe...

#1

Wooot ... at gå fra Sandy til Haswell vil da være et kæmpe spring !!!

ISÆR hvis du har brug for video transcoding - og ellers bruger den mindre strøm og larmer derfor mindre. Glem ikke de motherboard features som også følger med på den nyeste platform: bl.a. USB3 og SATA3 på alle porte.

men du har lidt ret.. Til gaming er der ikke megen forskel på en Sandy, Ivy eller Haswell
Gravatar #4 - Karstenkranvogn
13. maj 2014 06:43
Det ser ud til de nye HR modeller blot har en clock forskel på 100MHz højere end fra tidligere Haswell modeller. Og tilsynladende er der ikke nogle K modeller i de nye HR modeller. Betyder det så, at man ikke ville kunne overclocke nogle af CPU'er fra den nye HR serie? Og siden der kommer en Haswell Refresh serie nu, betyder det så at Broadwell er blevet udskudt?
Gravatar #5 - Montago.NET
13. maj 2014 06:57
Karstenkranvogn (4) skrev:
Det ser ud til de nye HR modeller blot har en clock forskel på 100MHz højere end fra tidligere Haswell modeller. Og tilsynladende er der ikke nogle K modeller i de nye HR modeller. Betyder det så, at man ikke ville kunne overclocke nogle af CPU'er fra den nye HR serie? Og siden der kommer en Haswell Refresh serie nu, betyder det så at Broadwell er blevet udskudt?


K betyder kun at multiplier ikke er locked

alle CPU'er fra Intel kan overclockes - via FSB som er sværere og stresser flere komponenter.
Gravatar #6 - Naed
13. maj 2014 07:07
Karstenkranvogn (4) skrev:
Det ser ud til de nye HR modeller blot har en clock forskel på 100MHz højere end fra tidligere Haswell modeller. Og tilsynladende er der ikke nogle K modeller i de nye HR modeller. Betyder det så, at man ikke ville kunne overclocke nogle af CPU'er fra den nye HR serie? Og siden der kommer en Haswell Refresh serie nu, betyder det så at Broadwell er blevet udskudt?


Det er et refresh, dvs samme ydelse for lavere pris eller højere ydelse til samme pris.

Hvis man kigger på deres prisliste så vil det måske også springe en i øjene at deres T/S modeller koster det samme som standard, hvilket er en rar sidegevinst.

Devils canyon den 2 Juni (går rygtet om launch dato) er hvad du leder efter.
Gravatar #7 - Ulver
13. maj 2014 07:50
De har sikkert lært af nvidia og AMD fra deres GPU'er :(
Gravatar #8 - Bifrost
13. maj 2014 08:17
i 2011 kom Intel med 22nm og Nvidia med 28nm.

i 2015 kommer Intel med 14nm og Nvidia med 20nm.

Waaaaait fooor iiiiit
Gravatar #9 - RpR
13. maj 2014 09:14
#3: Tænker du på deres quicksync? Jeg har rodet lidt med det, men kvaliteten er dårlig i sammenligning med det jeg normalt encoder via handbrake
Gravatar #10 - Montago.NET
13. maj 2014 09:27
#9

nej ikke nødvendigvis QuickSync, men Ivy og Haswell er hurtigere til encoding af film via Handbrake og FFMPEG

dernæst giver det også et performance boost at bruge VirtuMVP (iGPU accel) til spil og apps som understøtter det.

men som sagt, i rå performance som bruges i spil er der (næsten) ingen forskel.
Gravatar #11 - HerrMansen
13. maj 2014 09:27
Montago.NET (3) skrev:
men du har lidt ret.. Til gaming er der ikke megen forskel på en Sandy, Ivy eller Haswell


Man må håbe at de har mere at byde på til Juni - Der er ikke meget forskel når begge overclockes i spil de sidste par generationer.
Gravatar #12 - mee
13. maj 2014 10:12
K modellerne er planlagt til Juni.

Intel påstår at de vil overclocke bedre end tidligere Haswell modeller.

FSB(BCLK) overclock på socket 1150 er reelt kun muligt på K modellerne.
Gravatar #13 - RpR
13. maj 2014 11:02
FSB overclock er der vel ikke mange Intel clockere der benytter sig af? Mine i7'ere blev ekstremt ustabile bare man hævede FSB med 2MHz
Gravatar #14 - Montago.NET
13. maj 2014 11:12
#12, #13

hvorfor skulle FSB OC kun være muligt på K modellener, når K kun betyder at mulitplier er unlocked ?

BTW: Jeg er ikke OC nørd og har kun læst mig til de ting jeg ved...

som sagt er de nye CPU'er svære at OC via FSB fordi clock'en påvirker mange komponenter forskelligt, kan ikke lige sige hvorfor 2 MHZ skulle kunne gøre det ustabilt - men det er jo nok de interne multipliers som accellerere 2MHZ op til måske 100 for nogle komponenter ??
Gravatar #15 - mee
13. maj 2014 11:16
#14

Der er en "ny" feature Intel har bygget ind i Haswell, der er en base clock strap, som tillader et sæt bclk værdier over 100 MHz.

http://techreport.com/review/24889/haswell-overclo...

Ikke synderlig nyttigt når multiplier er ulåst, men Intel lagde lidt marketing bla ud om at der måske kunne nås lidt højere ydelse ved at lege med dem.
Gravatar #16 - Montago.NET
13. maj 2014 11:17
Jeg fandt svaret på hvorfor non-K CPU'er er svære at OC, umiddelbart er det iGPU som ikke kan tåle det.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/348248-28-overclock-processor skrev:

Correct me if I'm wrong, but the reason .1 Ghz seems like a lot on a GPU and not on a CPU is sheer relativity. .1 out of 3.3 only equates to an extra 3% cycles per second, while 100 Mhz out of a 1024 Mhz GPU is a full 9.8% extra clocks per second. Simply put, because GPU's are generally run at slower clocks than CPU's, each Mhz of OC makes a bigger difference in GPU's than it would in a much faster running CPU.

To use (slightly) more complicated math:

3,300*60 seconds = 198,000 cycles per minute

3,400*60 seconds = 204,000 cycles per minute

GPU

1024*60 = 61,440 cpm

1124*60 = 67,440 cpm

So with a CPU you get 6,000 more cycles per minute, while on a GPU you get 6,000 more cpm as well, so theoretically, the OC is the exact same. But the GPU will seem much faster, an almost 10% increase, simply because 6,000 cpm is a lot to add to 60,000, while it isn't so much to add to 198,000.

That ends my simpleton discussion of relevancy.
Gravatar #17 - Naed
13. maj 2014 11:38
Montago.NET (16) skrev:
Jeg fandt svaret på hvorfor non-K CPU'er er svære at OC, umiddelbart er det iGPU som ikke kan tåle det.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/348248-28-overclock-processor skrev:

Correct me if I'm wrong, but the reason .1 Ghz seems like a lot on a GPU and not on a CPU is sheer relativity. .1 out of 3.3 only equates to an extra 3% cycles per second, while 100 Mhz out of a 1024 Mhz GPU is a full 9.8% extra clocks per second. Simply put, because GPU's are generally run at slower clocks than CPU's, each Mhz of OC makes a bigger difference in GPU's than it would in a much faster running CPU.

To use (slightly) more complicated math:

3,300*60 seconds = 198,000 cycles per minute

3,400*60 seconds = 204,000 cycles per minute

GPU

1024*60 = 61,440 cpm

1124*60 = 67,440 cpm

So with a CPU you get 6,000 more cycles per minute, while on a GPU you get 6,000 more cpm as well, so theoretically, the OC is the exact same. But the GPU will seem much faster, an almost 10% increase, simply because 6,000 cpm is a lot to add to 60,000, while it isn't so much to add to 198,000.

That ends my simpleton discussion of relevancy.


Du er godt klar over at det du siger og det du quoter ikke har pokkers meget med hinanden at gøre ikke?

De snakker om effektivitet, og ikke om viabilitet.
Gravatar #18 - Montago.NET
13. maj 2014 13:40
#17

Det har stadig noget med hinanden at gøre.

Når man overclocker FSB bliver andre komponenter (bl.a. iGPU) overclocket eksponentielt mere hvilket er hvorfor sådanne OC fejler.

Jeg ved godt det de snakker om ikke direkte er svaret på spørgsmålet
Gravatar #19 - Montago.NET
13. maj 2014 13:44
#13

fandt lige en guide til at OC en Non-K:

http://forums.vortez.net/overclocking-cooling/5109...
Gravatar #20 - RpR
13. maj 2014 13:58
Jeg snakkede ikke noget om K modeller vs ikke-K modeller, mere det at praktisk taget ingen rører FSB / BCLK på en Intel chip i dag, da det bliver ustabilt :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login