mboost-dp1

Intel

Intel klar med Larrabee GPU om 2 år

- Via Ars Technica - , redigeret af Net_Srak

Intel er en meget stor spiller på markedet for grafikchips, på grund af det meget store salg af integrerede løsninger i deres chipsets. Intel er dog ved at udvikle en dedikeret GPU, der vil anvende den kommende Larrabee arkitektur.

Selvom det er kendt at Intel er ved at udvikle en GPU, har det ikke været muligt at finde ud af, hvornår den kommer på markedet. Det har Intels direktør, Paul Otellini, nu lavet om på.

I et interview blev han spurgt direkte om hvad tidsplanen var for Larrabee, og han kunne fortælle at de forventer de første testeksemplarer klar i slutningen af i år, men først på markedet i slutningen af 2009 eller starten af 2010.

Larrabee er en arkitektur der både kan anvendes til CPU’er og GPU’er, og vil bestå af 16 til 24 kerner. Flere informationer om arkitekturen kan læses her.





Gå til bund
Gravatar #1 - koron
18. jan. 2008 12:32
det bliver da meget sjovt at høre om hvis de har mulighed for at optimere komunikationen meller cpu og gpu hvis de køre samme struktur.....glæder jeg mig da til at høre mere om
Gravatar #2 - BumleDyret
18. jan. 2008 12:39
16 til 24 kerner?!

Ender med at man kan bage pizza i kabinettet...
Gravatar #3 - rpey60
18. jan. 2008 12:39
#2 Farvel Just-eat.dk ^^
Gravatar #4 - Dee.Kay
18. jan. 2008 12:42
Lyder vel også spændende om de kan spare plads/varme ved at være producent at både chipset og GPU? Måske lidt fremtidig bærbar-love :-D
Gravatar #5 - DR KOBALL
18. jan. 2008 12:54
#2,

Det betyder vel mindre varme.
16 kerner der arbejder ved 800 mhz eller en der arbejder ved 12800 mhz

Det svarer meget lidt til at en mand skal løbe 128 meter på 10 15 sekunder, jeg garanterer for at han udvikler en masse varme.

men deler man de 128 meter op i 16 mand
så giver 8 meter som hver person skal gå 10 sekunder, Jeg garantere for at de ikke samlet udvikler ligeså meget varme som manden der skal løbede 128 meter.

hehe fuck et plat eksempel men meget malende :-D

Knus Zyperia
13 år
Gravatar #6 - DMadsen
18. jan. 2008 13:07
#5 Jamen den varme de 16 mand udvikler tilsammen gir vel ca. det 1 mand udvikler..? Og da de 16 mand arbejder i samme kabinet er varmen jo stadig samlet der..?

(Ret mig venligst hvis jeg er heeelt galt på den)
Gravatar #7 - dan1el
18. jan. 2008 13:25
20 grader + 20 grader er stadig 20 grader. jeg vil mene tempraturen vil værer mindre med flere kerne der kører langsommere.
Gravatar #8 - mhartvig
18. jan. 2008 14:03
#5 - Simple is better:

En meteor kommer susende mod jorden.. Lur mig om den ikke begynder at brænde...
Gravatar #9 - LgT
18. jan. 2008 14:07
Det der er pointen i at bruge flere kerner er at man ved at parallelisere en opgave - altså at uddelegere opgaven i mindre bider lader hver enhed arbejde langsommere/ fuldføre sin opgave på kortere tid end den samlede opgave.
Da belastningen ved at fordoble hastigheden givetvis er logaritmisk (2x hastighed = 4x varmeudledning), kan det bedre betale sig at fordele opgaven.

Grundlæggende bruger transistorer primært strøm ved at skulle foretage skift, altså udregninger. Dette er også en del af konceptet i strømbesparende operationer: at man sender en NOOP (no operation) kommando, eller direkte sætter frekvensen ned, hvorved der forekommer færre skift.
Gravatar #10 - BumleDyret
18. jan. 2008 14:13
Og her gik jeg og troede at man gik over til flere kerner, da det efterhånden er den eneste måde at øge hastighed på....

(Tror ikke man nedgradere de enkelte kerner..)

Desuden... 2 radiatorer giver mere varme end 1... så kan i sige hvad i vil...
Gravatar #11 - searchia
18. jan. 2008 14:32
Det er fulstændig korrekt at 20+20 grader er lig med 20 grader da varmen skal have en højere grader en hvad den har da den skal opvarmes det er ligesom vand hvis vand opvarmes med 50 grader og du vil opvarme det mere så nytter det ikke at opvarme vandet med 50 grader
Gravatar #12 - Legin
18. jan. 2008 14:49
#10 få lidt fysik så kender du grunden til det er bedre med flere kerner :)
Gravatar #13 - tazly
19. jan. 2008 03:12
#9

Da belastningen ved at fordoble hastigheden givetvis er logaritmisk,

Det er den ikke. Det er meget mere kompliceret og forskellig fra IC til IC. Ved lave hastigheder er hastigheden nogenlunde proportional med strømforbruget, men ved høje, så stiger strømforbruget hurtigere end hastigheden.

Under lavt load sætter man ganske rigtigt frekvensen ned, men man reducerer også spændingen for at spare strøm.

#10
Single core CPU'er presses typisk lidt hårdere end multi core, da begge skal holde sig indenfor en praktisk grænse for strømforbrug. Core 2 duo har en tilstand, hvor den slukker for den ene kerne og speeder den anden op.

The idea is the following," explained Eden. "If you are running a single threaded application, one of the cores can go to sleep, and the left over power can be used by the other core - we give it a turbo boost; the ability to run faster than it used to.


http://apcmag.com/5852/intel_announces_core_2_duo_...
Gravatar #14 - nezz_dk
20. jan. 2008 10:07
tror grunden til at 16 kerner er mere optimalt varme mæssigt da der udledes færre watt pr mm3 og det derfor bliver lettere at køle.

men det bliver spændende at se hvad intel kan gøre indenfor grafik markedet :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login