mboost-dp1

unknown

Intel demonstrerer dual kerne Itanium

- Via Anandtech - , redigeret af Net_Srak

For en uges tid siden skrev vi om AMD’s demonstration af deres dual kerne CPU. På IDF har Intel nu demonstreret deres version af en ægte dual kerne CPU, i første omgang en Itanium processor.

Montecito CPU’en der blev demonstreret har ikke mindre end 1.7 mia. transistorer og understøtter Hyper Threading i hver af sine to kerner hvilket i Windows vil se ud som om man har 4 selvstændige CPU’er.
De mange transistorer skyldes sandsynligvis primært at Montecito har 24MB L1 cache onboard for at sikre at alle CPU’ens interne ALU’er altid har nok data at arbejde med.

Demonstrations-serveren havde 4 CPU’er hvilket fik Windows Task Manager til at rapportere om ikke mindre end 16 aktive CPU’er.





Gå til bund
Gravatar #1 - pulven
8. sep. 2004 08:33
4 af dem tak.. :P

det var sku ikke så lidt... torede jeg faktisdk ikke var muligt, at man kunne få windows til at håndtere mere end 2 proccesore af gangen.. :P
Gravatar #2 - FISKER_Q
8. sep. 2004 08:34
#1 Nej da fordi der er ikke noget der hedder "Windows Server Systems" :D
 
Gravatar #3 - MadDoG
8. sep. 2004 08:41
Synes det er rigtig fedt at de har kunne lave sådanne noget... vil spare masser af plads i maskinen.. :P
vil garanteret også hjælpe firma'erne meget bedre!!
Gravatar #4 - kant
8. sep. 2004 08:44
windows taskmanager ser lidt syg ud med 16 små vinduer, must have
Gravatar #5 - Gnoby
8. sep. 2004 08:45
Jeps helt sikkert.... nu kan alle firmaer få en masse computerkraft til deres servere uden at skulle punge ud i lange baner...

Gnoby
Gravatar #6 - Dee_Kay
8. sep. 2004 08:56
Fuuuhuuuuck det kunne være svedigt med "16" aktive processorer i WinXP :-P Så tror jeg ikke man nærmer sig ventetid hvis resten af maskinen også er i top :-D
Gravatar #7 - Deternal
8. sep. 2004 09:03
#6: Mener kun XP understøtter 2 cpu'er. 200x server 4, Advanced 8 og Data Center 16.

Derudover er der I/O som der vil være ventetid på.
Gravatar #8 - Dreadnought
8. sep. 2004 09:04
Hvad med dual-core Xeon?

"De mange transistorer skyldes sandsynligvis primært at Montecito har 24MB L1 cache onboard ..."

Sandsynligvis? 24MB SRAM koster 1,2 mia. transistorer. så er der 500 mio. til to CPU'er, arbitrator og buslogik.
Gravatar #9 - sguft
8. sep. 2004 09:09
#7: Win2k3 Datacenter Edition understøtter 64 CPU'er

Tjek evt. http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluat...
Gravatar #10 - FISKER_Q
8. sep. 2004 09:22
Er hyperthreading så egentlig ikke en dårlig idé? Du ender jo med kun at kunne købe 32 cpu'er(:P). Og være bundet af HT. Vil da også se hvad de så kommer til at gøre med desktopversionen og XP
 
Gravatar #11 - Dreadnought
8. sep. 2004 09:26
Og så er det ikke 24MB L1. Hver kerne har sin egen sæt af cache. L1 16kB, L2 1280kB og L3 12MB, det koster 668 mio. transistorer pr. CPU hvilket efterlader 365 mio. til deling mellem 2xCPU og arbitrator og bus logik.
Gravatar #12 - kasperd
8. sep. 2004 09:41
#8: 24MB SRAM koster 1,2 mia. transistorer.

Jeg må indrømme, at jeg ved ikke præcis hvor mange transistorer, der skal til en SRAM celle, men 6 lyder ikke helt ved siden af. Men cache RAM skal jo helst være associativ, kommer det så ikke til at kræve lidt flere transistorer?

(I øvrigt er betegnelsen onboard vist ikke helt rigtig)
Gravatar #13 - SPACEMAN
8. sep. 2004 09:53
hvis man har 2 cpu'er med HT så windows ser dem som 4, er der så ikke en chance for at 2 tråde som bliver afviklet samtidigt kan vi blive udført på den ene cpu da OS ser den som 2. hvorimod hvis cpu'erne ikke har HT, vil de 2 tråde altid blive afviklet på hver sin cpu
Gravatar #14 - deruda
8. sep. 2004 10:21
ville utrolig gerne se den køre tetris eller pacman.... LOL :D
Gravatar #15 - sKIDROw
8. sep. 2004 10:58
#6 Dee_Kay

[Fuuuhuuuuck det kunne være svedigt med "16" aktive processorer i WinXP :-P Så tror jeg ikke man nærmer sig ventetid hvis resten af maskinen også er i top :-D]

Smuk tanke som jeg selv har tænkt.
Men du har en stor flaskehals i din computer, ved væsentligt færre cpu kræfter end den der.
Mit spring fra 2500+ til 3200+ gav mig stortset intet, før jeg skiftede til en hurtigere disk... ;)
Gravatar #16 - Deternal
8. sep. 2004 11:43
9: Ja ok, kunne ikke lige huske det - har muligvis 'kun' været 16 eller 32 med 2000 Datacenter? Ikke så tit jeg lige checker må jeg erkende.
Gravatar #17 - DemonSpawn
8. sep. 2004 12:57
Windows XP kan køre med 4+ cpu'er hvis du har SP2 installeret

well 2 HT cpu'er hvertfald
Gravatar #18 - Blank
8. sep. 2004 13:20
#17

hvordan vil du installere sp2, hvis det ikke kan køre med xp sp0???

tage cpu'erne ud, inst. sp2, og sætte dem i igen..! :)
Gravatar #19 - chult
8. sep. 2004 14:28
9 # Linux understøtter 256.. :D
Gravatar #20 - torsten
8. sep. 2004 14:44
#18

... eller bare bruge en slipstreamet xp cd?
Gravatar #21 - FISKER_Q
8. sep. 2004 15:02
#19 Og min vpenis er 1km lang.
 
Gravatar #22 - Haut
8. sep. 2004 15:45
#14
Hold op du skræmmer mig :S ville manover hovedet nå at se skærmen inden spillet var slut??

BTW: Er der nogen der ved hvad sådan en satan koster(Og om de sælges). Eller hvor man kan finde info derom?
Gravatar #23 - MNM
8. sep. 2004 17:26
Montecito har 24MB L1 cache onboard
Øhm jeg har læst en del andre steder at det er 24 megabyte level 3 og der er jo rimlig stor forskel på level 1 og level 3
Gravatar #24 - carb
8. sep. 2004 17:50
#21 Står v for den venstre? :)
Gravatar #25 - Herskegut
8. sep. 2004 17:58
Hvad jeg lige hurtigtkan huske, understøtter WinNT 64 cpu'er men det er selvfølgelig ved at være nogen år siden jeg så på det :)
og man kan så heller ikke bruge det information til det helt store.
Gravatar #26 - mrmorris
8. sep. 2004 18:15
#23 Du har ret, de fleste steder beskriver det som L3 cache - læs hvad #11 skriver om emnet.
Slog mig bare da jeg oversatte/skrev nyheden at cache onboard nok var L1 men de 24mb dækker altså L1, L2 og L3 cache.
Gravatar #27 - Deternal
8. sep. 2004 18:24
#25: Jeg er rimeligt overbevist om at grænsen for WinNT 4 var 8 cpu'er.
Gravatar #28 - Staeren
8. sep. 2004 18:25
Hmmm, nogle forslag til hvad man om muligt kunne bruge 4 CPU'er til, hvis man ikke regner servere med?

Man skal altså være pænt syg med Alt+tab hvis man skal bruge 4 CPU'er.

Dual CPU'er kan jeg godt se idéen i, da 2xCPU = dobbelt power, og kan behandle to processer af gangen, men når en HT CPU også kan, hvad er så idéen i dual HT CPU?
Gravatar #29 - FISKER_Q
8. sep. 2004 18:29
#28 enkelt, så kan den behandler 4 processer ad gangen. Du skal huske på at HT faktisk kun viser sin fordel hvis programmet er skrevet direkte til HT.

Og selv når det er, plejer det "boost" at være så minimalt at det er intet i forhold til at 2 cpu'er. Tror måske du kunne have noget á la. HT0 til baggrundprocesser, HT1 til fx Folding@Home. Og dine cpu'er som knusere når der arbejdes hårdt.

Er dog mere interesseret i Hypertransport
 
Gravatar #30 - sguft
8. sep. 2004 21:35
#4: hehe ja, gad vide hvordan den vil tage sig ud med 64 processorer ;)
Gravatar #31 - Herskegut
9. sep. 2004 07:24
#27
Det er vist også min hukommelse der er noget galt med, men det understøtter faktisk 32 cpu'er

http://www.systelusa.com/faq.html

det er godt nok server udgaven, men den understøtter 32 :)
Gravatar #32 - kasperd
9. sep. 2004 08:09
#13 er der så ikke en chance for at 2 tråde som bliver afviklet samtidigt kan vi blive udført på den ene cpu da OS ser den som 2.

Jo, det er der en risiko for, hvis ikke OS tager højde for HT. Og det er bare et af mange potentielle problemer, man skal overveje, når man laver en kerne til et HT system. Der er forskel på SMP og HT, og i mange situationer bør kernen træffe forskellige valg i de to situationer. Kombinationen med flere HT CPUer er naturligvis mere compliceret, og stiller nogle krav til kernen for at opnå god performance. På tidlige kerner har man da også ofte kunnet opnå bedre performance ved at slå HT fra.

Når en SMP kerne skal vælge hvilken process en given CPU skal afvikle opnås bedst performance, hvis den kan vælge en process der sidst har kørt på samme CPU. Det skyldes at den har større chance for at allerede have relevante data i cachen. Med en HT maskine gør det ingen forskel, da de to virtuelle CPUer deler cache.

Når der bruges en kombination bliver situationen mere compliceret. På den ene side har du muligvis relevante data i cachen på den ene CPU, men hvis den ene virtuelle CPU allerede er i brug vil det nok alligevel være bedre at vælge en anden fysisk CPU. Og når man kigger hvilken CPU en process sidst har kørt på skal man kun kigge på hvilken fysisk CPU og ikke hvilken virtuel CPU.

Med SMP vil man normalt forsøge at holde alle CPUer beskæftiget hele tiden, hvis man da ellers har processer nok. Men på HT er det ikke altid et fornuftigt valg. Har du to processer med forskellig prioritet kan en dual CPU maskine afvikle dem på hver sin CPU, og de vil begge køre med fuld hastighed (hvis blot busen kan følge med). Men med en enkelt HT CPU er det ikke så god en idé at lade dem køre samtidig, fordi de skal deles om resourcerne. Processen med den lave prioritet vil dermed sløve den anden process meget ned. Faktisk må man forvente at de to processer får lige mange resourcer, da valgene nu træffes af hardwaren, og kernen har ikke mere noget at skulle have sagt.

En løsning på problemet er, at man noget af tiden lader processen med den højere prioritet køre alene og lader den anden virtuelle CPU være idle. Dermed udnyttes de samlede resourcer ikke lige så godt, men den vigtige process får mere CPU tid.

Hvis man har en HT maskine og kører med en kerne uden særlig god support for HT, så bør man nok ikke begynde at køre ting som seti@home, da de kan sløve systemet mere ned end de burde have gjort.
Gravatar #33 - mrmorris
9. sep. 2004 18:16
For folk der undre sig over hvordan Intel kan presse 1720 millioner transistorer ned i en 90nm CPU, har Anandtech en artikel fra dag #2 på IDF

Billede af selve kernen kan ses her.
Gravatar #34 - ZOPTIKEREN
9. sep. 2004 18:23
LOL prøv at se her:
http://www.theinquirer.net/?article=18348

Det bliver sq en satan på over 150+ watt.
Gravatar #35 - mrmorris
9. sep. 2004 18:37
#34 150+ watt?!? Åh Gud og jeg som troede Intel endelig havde forstået vi er træt af støjende radiatorer - godt nok er Montecito en server-komponent men alligevel...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login