mboost-dp1

No Thumbnail
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Tjoh, efter en god tur paa TEC i ballerup opdager man hurtigt hvorfor elever ikke har tiltro til deres laereres IT-kundskaber :D
Og det ser ud til at undersoegelsen ikke har omfattet College studerende, da de ( SVJV ) har en meget stoerre brug af internettet og intranet i forbindelse med lektier og rapport afleveringer :)
Derudover kan det jo ogsaa snildt skyldes at mange laerere er "for gamle" til at have vaeret med paa "IT" boelgen som foerst rigtigt fik fast engang i 95+.
Jeg tror at saadan en undersoegelse vil se vaesentligt anderledes ud om 10 aar.. Universitetet herhjemme bruger jo allerede internettet til at dele lektier ud.. Samt mange skoler ( ofte privat skoler ) smider lektier op paa en klasses hjemmeside..
Offentlige skoler kan have svaert at foelge med i denne udvikling da de ikke maa stille krav om at en elev har en PC derhjemme, og selvfoelgelig heller ikke maa forskelsbehandle.. Hvis een elev mangler en pc, saa skal lektier gives i klassen.. Og det ville vaere klart unfair at give "rigere" boern en fordel ved at give opgaver som skulle loeses paa en computer ( medmindre en computer kan leveres af skolen / bruges paa skolen :P )
Men giv det lige 10-15 aar.. Saa er alle med :P
Og det ser ud til at undersoegelsen ikke har omfattet College studerende, da de ( SVJV ) har en meget stoerre brug af internettet og intranet i forbindelse med lektier og rapport afleveringer :)
Derudover kan det jo ogsaa snildt skyldes at mange laerere er "for gamle" til at have vaeret med paa "IT" boelgen som foerst rigtigt fik fast engang i 95+.
Jeg tror at saadan en undersoegelse vil se vaesentligt anderledes ud om 10 aar.. Universitetet herhjemme bruger jo allerede internettet til at dele lektier ud.. Samt mange skoler ( ofte privat skoler ) smider lektier op paa en klasses hjemmeside..
Offentlige skoler kan have svaert at foelge med i denne udvikling da de ikke maa stille krav om at en elev har en PC derhjemme, og selvfoelgelig heller ikke maa forskelsbehandle.. Hvis een elev mangler en pc, saa skal lektier gives i klassen.. Og det ville vaere klart unfair at give "rigere" boern en fordel ved at give opgaver som skulle loeses paa en computer ( medmindre en computer kan leveres af skolen / bruges paa skolen :P )
Men giv det lige 10-15 aar.. Saa er alle med :P
Hvad havde de forventet med de budgetter de giver folk?
I hvert fald for Danmark har skolerne jo ingen penge til at udvikle deres IT kundskaber eller deres udstyr for den sags skyld...
I hvert fald for Danmark har skolerne jo ingen penge til at udvikle deres IT kundskaber eller deres udstyr for den sags skyld...
Ja kan huske i folkeskolen hvor vi i EDB-undervisning skulle "lære" at bruge Myresnak...
Var ikke så fedt eller særlig spændende når man om aften har siddet og kodet et program i Assembler.
Var ikke så fedt eller særlig spændende når man om aften har siddet og kodet et program i Assembler.
Tja, hvis jeg husker tilbage til folkeskolen, så havde jeg fanneme heller ikke nogen tiltro til lærerne. Vi var to i klassen, der sad med mere viden end hele den samlede lærestab i kommunen. (Sådan set også i gymnasiet).
Nu er det også ved at være nogle år siden, men jeg tror det passer ok stadigvæk.
Tja, børnene er selvlærte. Og internettet? All kan jo bruge det begrænset. Taler vi egentlige egneskaber i at bruge en computer til noget kreativt/fornuftigt (det er arto, lunarstorm og lignende sgu ikke), så er det nok begrænset hvad folkeskolebørnene ved/kan/formår/gider.
#2 tror at du har ret. På universiteterne og div. andre udd. ville det se helt anderledes ud, specielt på dem, der har med teknologi og medier at gøre. Så hvad man kan bruge undersøgelsen til? At skolerne er underbemidlede? Hvad det nye i det er, ved jeg ikke.
#6 Myresnak?
Nu er det også ved at være nogle år siden, men jeg tror det passer ok stadigvæk.
Tja, børnene er selvlærte. Og internettet? All kan jo bruge det begrænset. Taler vi egentlige egneskaber i at bruge en computer til noget kreativt/fornuftigt (det er arto, lunarstorm og lignende sgu ikke), så er det nok begrænset hvad folkeskolebørnene ved/kan/formår/gider.
#2 tror at du har ret. På universiteterne og div. andre udd. ville det se helt anderledes ud, specielt på dem, der har med teknologi og medier at gøre. Så hvad man kan bruge undersøgelsen til? At skolerne er underbemidlede? Hvad det nye i det er, ved jeg ikke.
#6 Myresnak?
(...) Af de unge mellem 12-18 år (...)
dvs ca. halvdelen/størstedelen er folkeskoleelever... -->
(...) Kun 2,8 % procent benytter det dagligt i forbindelse med undervisning (...)
Jeg tror altså ikke at folkeskolelever DAGLIGT har brug for at slå ting op på nettet til deres undervisning! Ofte er det jo regnestykker, retskrivning, oversættelser eller lignende de skal lave... og hvad skal man så bruge internettet til?!
Hvis undersøgelsen derimod havde opdelt statistikken for hvor stor en procentdel der brugte internettet dagligt i forbindelse med en videregående uddannelse (hvor der i højere grad stilles komplekse spørgsmål og krav til at undersøge en eller anden problemstilling), ja så havde tallet nok været væsentlig højere...
Spørgsmålet er vel også om det er en skolelæreres opgave at undervise i brug af internettet.
Det er jo ikke ligesom med geografi hvor byer og lande bliver nogenlunde liggende hvor de er.
I stedet bør man måske overveje at have en central flok af "eksperter" som følger udviklingen på internettet, og udfra det laver undervisningsmateriale som skolerne så kan videreformidle til eleverne.
Nettet ændre sig jo meget hurtigt, og skulle man være ekspert i det hele skulle man bruge det meste af sin fritid på nettet, hvilket nok er de færreste voksne med familie der har tid til.
Det er jo ikke ligesom med geografi hvor byer og lande bliver nogenlunde liggende hvor de er.
I stedet bør man måske overveje at have en central flok af "eksperter" som følger udviklingen på internettet, og udfra det laver undervisningsmateriale som skolerne så kan videreformidle til eleverne.
Nettet ændre sig jo meget hurtigt, og skulle man være ekspert i det hele skulle man bruge det meste af sin fritid på nettet, hvilket nok er de færreste voksne med familie der har tid til.
Det er vel ikke noget nyt at skolerne har problemer med at understøtte og bruge den viden børn har.
Og mht. budgetter så er den danske folkeskole jo fortsat verdens dyreste skole målt på udgifter pr. elev - det til trods er hver 5. der går ud af folkeskolen funktionel analfabet og bygningerne er mange steder forældet eller ødelagt.
København er især et skrækeksempel.
Og mht. budgetter så er den danske folkeskole jo fortsat verdens dyreste skole målt på udgifter pr. elev - det til trods er hver 5. der går ud af folkeskolen funktionel analfabet og bygningerne er mange steder forældet eller ødelagt.
København er især et skrækeksempel.
#10. Og hvis du ser på indkomst/karakterer (måske var det indmkomst/dumpe/enlige forældre??, kan ikke huske det) for kbh/frederiksberg, er der også en skræmmende sammenhæng. Jeg faldt over det for noget tid siden, DST var ved at lave en rapport om det, ved ikke om den er kommet ud endnu.
#11: Mao. folkeskolerne er ikke for de svage elever. Dette er en logisk slutning udfra at sverige, finland, tyskland mv. klarer sig bedre ift. basale kundskaber som matematik, retstavning og lign.
De danske elever har til gengæld større tiltro til sig selv, så selvom de er nogle af verdens dårligste tror de selv de er nogen af verdens bedste.
De danske elever har til gengæld større tiltro til sig selv, så selvom de er nogle af verdens dårligste tror de selv de er nogen af verdens bedste.
#13/12 Ja, "have/få en uddannelse" - hvad helvede, du skal TAGE den.
Gad vide om der er en sammenhæng mellem manglende efteruddannelse af lærere, manglende personlig bærbar til lærerne, nedskæring forberedelsestid, krav til undervisningens indhold (læseplaner).
Giv lærererne IT-arbejdsredskaber, uddan dem til at bruge det og den fornødne tidsressource (ikke nødvendigvis mere, men nok) til at bruge det hensigtsmæssigt.
Jeg er lærer og it er blev indført på denne måde. Der står to maskiner på lærerværrelset - brug dem
og så undrer man sig over at de ikke bliver brugt hensigtsmæssigt. I dag er de fleste computere i folkeskolen bare avancerede tekstbehandlingsterminaler fordi der ikke er ressourcer til at få lærerne efteruddannet til mere!.
forresten det er ca 70.000 mennesker der skal opkvalificeres og det kan ikke gøres på et år.
plus - når man er på kursus er det fra 15 - 17.30 - vel at mærke efter man har udnervist i 7 lektioner. Lærere er også mennesker der har brug for at hvile hovedet engang imellem. Der er lavet mange kurser hvor indlæringen har været ringe af denne årsag.
#6
så burde du nok ikke have valgt det som valgfag og du ville aldrig kunne forvente at en lærer skal kunne undervise i assambler (ville vel egentlig svare til at man idag havde valghold i C++)
#10
Statestik er fandes gave til demagoger
en sådan statestik skal egentlig først reguleres for lønningsniveau, krav til lokaler, hvilke fag der SKAL undervises i osv osv - før man kan lave en reel sammenligning af undervisningsudgiften
Lønningerne i DK er meget høje , men sammenlignet med lærere i andre lande er lærer IKKE højt lønnede i DK. Vi har en fireårig teoretisk uddannelse (ligesom ingenører), men får en startløn der er væsentlig under deres!
Og det med bygningerne viser jo med al tydelighed at vi ikke bruger penge nok på folkeskolen. Børn er den eneste reelle resource vi har i DK.
og forøvrigt - i dag i JP står der er at der ikke er nok matematikuddannede lærer i folkeskolen. det kan man så sammenholde med det at der har været den laveste søgning til læreruddannelsen i mange år.
REELT SET.
Der er mange holdninger til skolen herinde, men de færreste i denne tråd taler om de forhold der reelt eksisterer.
Overskriften i denne tråd kan komme i flere udgaver - i skal bare udskifte IT med et andet fag og så kan man i mange tilfælde skrive den samme artikel.
Vi har den folkeskole vi betaler for og den virker lige så godt som forældre og samfund støttet den!
Giv lærererne IT-arbejdsredskaber, uddan dem til at bruge det og den fornødne tidsressource (ikke nødvendigvis mere, men nok) til at bruge det hensigtsmæssigt.
Jeg er lærer og it er blev indført på denne måde. Der står to maskiner på lærerværrelset - brug dem
og så undrer man sig over at de ikke bliver brugt hensigtsmæssigt. I dag er de fleste computere i folkeskolen bare avancerede tekstbehandlingsterminaler fordi der ikke er ressourcer til at få lærerne efteruddannet til mere!.
forresten det er ca 70.000 mennesker der skal opkvalificeres og det kan ikke gøres på et år.
plus - når man er på kursus er det fra 15 - 17.30 - vel at mærke efter man har udnervist i 7 lektioner. Lærere er også mennesker der har brug for at hvile hovedet engang imellem. Der er lavet mange kurser hvor indlæringen har været ringe af denne årsag.
#6
Ja kan huske i folkeskolen hvor vi i EDB-undervisning skulle "lære" at bruge Myresnak...
Var ikke så fedt eller særlig spændende når man om aften har siddet og kodet et program i Assembler.
så burde du nok ikke have valgt det som valgfag og du ville aldrig kunne forvente at en lærer skal kunne undervise i assambler (ville vel egentlig svare til at man idag havde valghold i C++)
#10
Og mht. budgetter så er den danske folkeskole jo fortsat verdens dyreste skole målt på udgifter pr. elev - det til trods er hver 5. der går ud af folkeskolen funktionel analfabet og bygningerne er mange steder forældet eller ødelagt.
Statestik er fandes gave til demagoger
en sådan statestik skal egentlig først reguleres for lønningsniveau, krav til lokaler, hvilke fag der SKAL undervises i osv osv - før man kan lave en reel sammenligning af undervisningsudgiften
Lønningerne i DK er meget høje , men sammenlignet med lærere i andre lande er lærer IKKE højt lønnede i DK. Vi har en fireårig teoretisk uddannelse (ligesom ingenører), men får en startløn der er væsentlig under deres!
Og det med bygningerne viser jo med al tydelighed at vi ikke bruger penge nok på folkeskolen. Børn er den eneste reelle resource vi har i DK.
og forøvrigt - i dag i JP står der er at der ikke er nok matematikuddannede lærer i folkeskolen. det kan man så sammenholde med det at der har været den laveste søgning til læreruddannelsen i mange år.
REELT SET.
Der er mange holdninger til skolen herinde, men de færreste i denne tråd taler om de forhold der reelt eksisterer.
Overskriften i denne tråd kan komme i flere udgaver - i skal bare udskifte IT med et andet fag og så kan man i mange tilfælde skrive den samme artikel.
Vi har den folkeskole vi betaler for og den virker lige så godt som forældre og samfund støttet den!
Off topic:
#15 Har sgu stor respekt for, at du orker. Jeg kan kun forstille mig, at det er et hårdt job og til tider usandsynligt utaknemmeligt.
På nogle områder burde man indføre at prylge de børn, der ikke fatter af opføre sig ordentligt. Eller deres forældre er nok bedre. Fatter ikke hvorfor folkeskolen skal beskyldes for ikke at gide opdrage dovne forældres snottede møgafkom. Det er sgu da ikke skolens job.
#15 Har sgu stor respekt for, at du orker. Jeg kan kun forstille mig, at det er et hårdt job og til tider usandsynligt utaknemmeligt.
På nogle områder burde man indføre at prylge de børn, der ikke fatter af opføre sig ordentligt. Eller deres forældre er nok bedre. Fatter ikke hvorfor folkeskolen skal beskyldes for ikke at gide opdrage dovne forældres snottede møgafkom. Det er sgu da ikke skolens job.
Som #1 også er indepå så er IT mere end bare at kunne google et eller andet, for hvor mange af de superIT kyndige skoleelever der har mere viden en læreren tror i ved noget som helst om hvordan google finder og ranker sider, samt kender forskel på en MAC eller en IP adresse.
Der er en tåbelig fokus på IT som noget der handler om en masse timer ved computerne og ikke som noget der handler om at give en elerverne en mere grundlæggende forståelse af hvad det er for en dims.
Der er meget data på nettet og rigtigt mange steder er folk afhængige af netforbindelsen til at få adgang til deres databaser, men databaserne og de data folk er afhængige af er ikke bundet til nettet of for samtlige folkeskole fag er de undødvendige og det der står i bøgerne er meget mere brugbart.
Problemet er lidt at det man gør er at man tager en flok lærere uden erfaring i IT og uden adgang til viden om konkrete indformations kilder der faktisk giver mening at bruge, og giver dem besked om at integere IT i undervisningen, fordi...
Kilder som #5 er indepå samt OnlineUdgaverne af leksikonner, eller andre velrenomerede videns databaser er guld værd, på højere nivour finder man hele lærebøger online, men det er tung literatur, formeteligt meget tungere end de lærebøger de får udleveret, og man skal lave sin bagrundsundersøgelse før man bruger Internet kilder, og mange af de gode dukker ikke op via en google søgning(infomedia, karnov, osv).
Eller for at sige det kort it integeret i enhver undervisnings aktivitet giver ikke mening, og skal det gøres kræver det at der faktisk er IT resourcer på nettet der er mere brugbare til at formidle stoffet, hvilket oftes ikke er tilfældet, for helvede da selv programører har metervis af lærebøger/opslagsværker stående, man skal kunne sit basis stof før man får meget ud af bruge IT.
Det er simpelt hen tåbeligt at integere IT i al undervisning, ja børn bør lære IT at kende, men de bør ikke oplæres i tankeløs googling efter simple svar, fjen det fra matematik timerne og gør det til et dedikeret fag, det vil løse en masse problemer.
og IT er ikke internettet lær dem at bruge Maxima eller tilsvarende hvis i vil have det ind i matematik timerne.
Der er en tåbelig fokus på IT som noget der handler om en masse timer ved computerne og ikke som noget der handler om at give en elerverne en mere grundlæggende forståelse af hvad det er for en dims.
Der er meget data på nettet og rigtigt mange steder er folk afhængige af netforbindelsen til at få adgang til deres databaser, men databaserne og de data folk er afhængige af er ikke bundet til nettet of for samtlige folkeskole fag er de undødvendige og det der står i bøgerne er meget mere brugbart.
Problemet er lidt at det man gør er at man tager en flok lærere uden erfaring i IT og uden adgang til viden om konkrete indformations kilder der faktisk giver mening at bruge, og giver dem besked om at integere IT i undervisningen, fordi...
Kilder som #5 er indepå samt OnlineUdgaverne af leksikonner, eller andre velrenomerede videns databaser er guld værd, på højere nivour finder man hele lærebøger online, men det er tung literatur, formeteligt meget tungere end de lærebøger de får udleveret, og man skal lave sin bagrundsundersøgelse før man bruger Internet kilder, og mange af de gode dukker ikke op via en google søgning(infomedia, karnov, osv).
Eller for at sige det kort it integeret i enhver undervisnings aktivitet giver ikke mening, og skal det gøres kræver det at der faktisk er IT resourcer på nettet der er mere brugbare til at formidle stoffet, hvilket oftes ikke er tilfældet, for helvede da selv programører har metervis af lærebøger/opslagsværker stående, man skal kunne sit basis stof før man får meget ud af bruge IT.
Det er simpelt hen tåbeligt at integere IT i al undervisning, ja børn bør lære IT at kende, men de bør ikke oplæres i tankeløs googling efter simple svar, fjen det fra matematik timerne og gør det til et dedikeret fag, det vil løse en masse problemer.
og IT er ikke internettet lær dem at bruge Maxima eller tilsvarende hvis i vil have det ind i matematik timerne.
Man skal lige tænke på de penge skolerne har at gøre med, de fleste folkeskoler sidder i gamle skoler med asbest loft, verdenskort med sovjet unionen, jugoslavien, og tjekkoslovakiet. Lærene skal ud over dansk, engelsk osv lære børn at lave mad, færdes i traffikken, ja fandme snart at tørre sig selv i røven da forældre idag har fralagt sig ethvert ansvar for deres små poder. Nu skal de også være IT kyndige på trods af at mange skoler sidder med P2 computere eller der omkring.. Der til kommer nye retningslinier for hvad de skal lære på seminariet hver gang en eller anden klovn skal profilere sig som ny undervisnings minister med smarte ideer... Fandme godt man ikke er lærer i folkeskolen, det må davære det mest utaknemlige job i DK
#19 Du skal lige tænke på, at verdenskort og atlas er lidt up to date, nu hvor Congo findes igen.
Men du har ret og jeg er rørende enig i alt.
Men du har ret og jeg er rørende enig i alt.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.