mboost-dp1

unknown

Ingen NV30 før 2003

- Via nV News -

Rygter og uofficielle kilder har længe sagt at Nvidias næste generations grafikkort først vil kunne købes i starten af næste år. Nvidia bekræfter nu i deres seneste ‘conference call' disse rygter. Nvidia’s CEO Jen-Hsun Huang siger at Nvidia regner med at begynde deres ‘production shipments’ af NV30 i deres januar kvartal.

Om der menes forsendelser til OEM producenter eller til detail handlende er íkke helt klart. Det er heller ikke klart hvonår i deres januar kvartal der menes, det kan jo være alt fra 1. januar til 31. marts. Under alle omstændighedder vil det sige at NV30 kommer ca. et halvt år senere end først lovet. De betyder desværre også at det ikke bliver til et NV30 under juletræet i år.

Selvom NV30 først bliver tilgængeligt en gang næste år, vil Nvidia allerede under Comdex, der løber af stablen den 18. til 22. i denne måned, løfte sløret for deres nye flagskib.





Gå til bund
Gravatar #1 - fixer
8. nov. 2002 16:07
Nvidia's CEO Jen-Hsun Huang siger at Nvidia regner med at begynde deres 'production shipments' af NV30 i deres januar kvatal.

Huh? "deres januar kvatal"?? Hvad er lige det, måske er det noget specielt for nvidia. ;)
Gravatar #2 - faetteren
8. nov. 2002 16:22
Et firma kan godt flytte på et kvartal, for at få det til at passe med regnskaberne og lign. så det kan være at de starter i dec. men det kan altså også godt strække sig hen i april.

Men en flot næse til nvidia, de er helt cirka der hvor 3dfx var med deres voodoo 4 / 5 serie.......

Måske ATI kan nå at komme med et produkt som kan klaske nv30 omkring samme tid som nv30 rammer hylderne, eller at radeon 9700 kun koster det halve og giver 80 - 90 % af samme ydelse !. well dette er afsindigt godt nyt til ATI, det må jo være som at overhale med en omgang i gocart race :)

Så ATI sidder altså på det bedste kort hen over jul'en. Så ATI komme med garenti til at så stærkere end Nvidia kan lide......

Let the race begin.
Gravatar #3 - nihil
8. nov. 2002 16:25
#2> konkurence er godt, men hvis konkurencen er så hård at alle andre firmaer bukker under, så er det skidt...Men på den anden side så er det dødirreterende at der findes 117 grafikstandarder...kan de ikke bare bruge samme funktioner :(
Gravatar #4 - AenimA
8. nov. 2002 16:57
# 3 De mest gængse grafikstandarder,for slutbrugeren, er OpenGl og Direct3D... dvs. 2. Det synes jeg ikke er specielt forvirrende :)

Ærgeligt med Nv30 kortet - Nvidia taber momentum for hver dag der går.
Lad os håbe - om ikke andet så for konkurrencens skyld - at Nv30 sparker røv, når det endelig kommer.
Gravatar #5 - stone
8. nov. 2002 17:12

uha, nv30s spec er ikke engang meget bedre en 9700s er pt. saa nvidea har da et serioest problem med den forsinkelse. inden det kommer paa gaden har ati da vist noget nyt klart, de kommer jo ogsaa foerst med ddr2.. - selv gf4 er bagud paa omraadet med shaders osv, hvor selv 8500 slaar gf4, saa hvis man vil spille doom3 er ati da vist eneste mulighed.

/stone
Gravatar #6 - Onde Pik
8. nov. 2002 17:15
Nvidia står rigtig nok i en 3dfx lignende situation, men der er sket meget i verdenen siden da. Godtnok skete præcis det samme for 3dfx (De satsede på en 0.18 micron baseret chip og blev forsinket i forhold til Nvidia der blev på 0.22 med deres GeForce chip) Nvidia står stadig med den største markedsandel og hvis NV30 kommer til at sparke lige så meget røv som Nvida siger så skal det nok gå. Det største problem for Nvidia bliver nok ikke i super high-end markedet, effekten af at have den hurtigste chip er ikke hvad den har været. Nej, nvidia kan komme ud i seriøse problemer hvis vi ikke ser en "billig" vesion af NV30 meget snart. ATI har med ders R9500 PRO og R9700(ikke PRO) lagt sig MEGET godt i mainstream markedet, og det vil kunne ses i slagstalne for Q1 2003. ATI ligger helt klart også bedst i value markedet så Nvidia skal til at stramme op på dette område hvis de ikke vil gå 3dfx's vej. Men frygt ej, nvidia skal nok klare sig.
Gravatar #7 - faetteren
8. nov. 2002 17:16
#4

Det kan godt være at der stort set kun bruges 2 API'er men der er nogle lidt sjove ting ved den ene.

Opengl kan bruge driver extensions' hvilket både nvidia og ATI gør meget i.

Så det er altså programmøerne sombestemmer stadig, fx. findes der en hel stribe nvidia extensions til opengl som man kan bruge i en opengl render, hvis man gør det vil denne render engine kun kunne køre på nvidia kort, selv om 99% af koden er standard opengl så vil det altså slet ikke kunne køre. end ikke i software opengl. Det samme kan man gøre med ATI's drivere.

Så for hver producent findes der altså opengl udvidelser som kun vil køre på et chip set som har disse extensions i deres drivere....

Så at der kun findes 2 er ikke helt sandt.
det er derfor at opengl kan bruge nye features ligeså snart at et nyt kort er ude, hvor directx først skal være ude med understøttelse af de nye features.
Dvs man kan allerede nu lave et program som kun kan køre på et nv30 kort, selv om man ikke engang kan få et sådanne kort.

Men en god ting er det alligevel at GLIDE ikke lever stadig. for det var da klamt.

Jeg håber at programmøere snart finder ud af at man skal ikke lave spil som ser flotte ud men kun kan køre på den type cpu og den type GPU, for potientielt vil der være flere som køber spillet når det kan køre på alle maskiner bare de har standard understøttelse af de 2 omtalte api'er.

så kan de evt komme med patches eller lign som kan enable disse extension's så man får bedere ydeevne.


#5

hvis man vil købe kort nu til brug sammen med doom3 så er man ikke helt smart, for man kan ligeså godt vente til spillet kommer, for så at få mere for sine penge.

Men NV30 kommer til at køre Doom3 meget fint.

Jeg glæder mig til at høre om det vil blive spilbart i 800x600 fuld detalijer på et ATI radeon 9500.



#6
Yes, jeg tror heller ikke at nvidia kan brække nakken på nv30, men hvis ATI får lavet en 9700PRO (2). altså udnytter DDR-II controlleren og lader ram bussen blive på 256bit, hvor de udvider størelsen af de registre som køre pixel og vertex shaderen så den matcher NV30's så skal nvidia finde på noget seriøst smart med NV35 for ikke også at tabe der !!!.

Jeg er ret sikker på at nvidia nok skal komme igen, de kan jo godt. Men NV30 bliver altså en ond mave pumper, så de skal have lidt tid til at få luften igen. det sker ikke hen over foråret tror jeg.

Jeg håber da også lidt at ATI kan holde føringen hele 2003, fordi det vil gøre rigtigt godt for os forbrugere, det fremmer udviklingen.
Gravatar #8 - Blank
8. nov. 2002 17:41
jeg kunne kun forestille mig, at nvidia laver deres kort færdig til december, eller har et andet som de vil sende i handlen, for de bliver nød til at være med på jule racet!
men ligeså kunne jeg forestlle mig at det ville være noget
|_ 0 |^ `|´ ( L O R T) da det sikkert ville være noget der værken er halvt eller helt færdigt, og hvor driver sucker for hårdt!!!!
Gravatar #9 - AenimA
8. nov. 2002 18:08
# 7 - Det er jo trods alt extensions til OpenGL og DirectX du snakker om - dvs. stadig kun 2 grundlæggende API'er.

Men to API'er med forskellige opgraderings - og extensions politikker.
Gravatar #10 - Onde Pik
9. nov. 2002 00:12
#7

"Så det er altså programmøerne sombestemmer stadig, fx. findes der en hel stribe nvidia extensions til opengl som man kan bruge i en opengl render, hvis man gør det vil denne render engine kun kunne køre på nvidia kort, selv om 99% af koden er standard opengl så vil det altså slet ikke kunne køre. end ikke i software opengl. Det samme kan man gøre med ATI's drivere."

Det sidste der er faktisk ikke rigtigt, det er kun Nvidia der udvilker 'propriatære' extensions. Alt hvad ATI laver følger open source ånden bag OpenGL. Det betydder at alle ATI's extensions kan benyttes af alle andre(der er selvfølgelig ingen grund til at implementere dem i driver hvis der ikker er hardware understøttelse for dem). Faktisk er en del af ATI's exstensions blevet brugt i Matrox Parhelia drivers hvilket ar medført at de er blevet optaget i biblioteket som GL_EXT isteder for GL_ATI ;) Det er dog rigtigt at Nvidia fortsat holder deres extensions for sig selv :/

"Jeg håber at programmøere snart finder ud af at man skal ikke lave spil som ser flotte ud men kun kan køre på den type cpu og den type GPU, for potientielt vil der være flere som køber spillet når det kan køre på alle maskiner bare de har standard understøttelse af de 2 omtalte api'er."

Kunne ikke være mere enig, men det behøver ikke være op til programmørene. Muligheden vil opstå helt automatisk når diverse HLSL bliver færdige og taget i brug.


"Yes, jeg tror heller ikke at nvidia kan brække nakken på nv30, men hvis ATI får lavet en 9700PRO (2). altså udnytter DDR-II controlleren og lader ram bussen blive på 256bit, hvor de udvider størelsen af de registre som køre pixel og vertex shaderen så den matcher NV30's så skal nvidia finde på noget seriøst smart med NV35 for ikke også at tabe der !!!."

ATI's R350 kommer sikkert til at benytte DDR-2 RAM men der bliver nok ikke ændret meget på chippen med mindre ATI vælger at skifte til 0.13 micron. Vi har set at nogle R300 kan clockes over 400Mhz med stock køling så man kunne forestille sig at R350 "bare" er et højt clocket Radeon9700 med højere båndbredde. Angående registrene antager jeg at du mener mængden og ikke størrelsen på dem, den er der nemlig ingen forskel på. Og at "matche" antallet af transistorer ville i de fleste tilfælde betyder at lave færre eller fjerne dem helt og det ville ikke være særligt smart. Og at tilføjer typer af registre der ikke findes i forvejen vil være ligeså dårlig en idé da ATI praktisk talt ville være nødt til at designe en hel ny chip for at få brug for dem.

Hvad man kunne forstille sig at ATI kunne gøre hvis de nu lavede et 0.13 micron kort er at gøre noget nær det samme som de gjorde med Radeon7500 og tilføje en extra TMU på hver pipe. Dette ville give R350 mulighed for at udnytte den extra båndbredde som 256 bit DDR-2 RAM vil komme til at give.
Gravatar #11 - Onde Pik
9. nov. 2002 00:26
Gravatar #12 - faetteren
9. nov. 2002 09:07
#11

Det jeg mente ved ATI's R350 skal matche NV30 er at få deres shader længere så den kan æde ligeså lange shader programmer som NV30, jo det betyder at den skal pilles ved, men skifter de til 0.13 som nogle mener ja, så skal de alligevel lave en ny tegning, og så kan der altså godt være ændringer.
Det må være lettere at lave ændringer end som at lave en helt ny chip, da man kan genbruge en hel masse fra den gamle tegning. !

Hvis ati kan få R350 ned i 0.13 og bruge DDR-II så vil nv30 få det svært, Meget svært. Spec hvis de også kan få ændret lidt på shaderene i samme runde, men selv hvis ATI's shadere ikke bliver udvidet så tror jeg at de står stærkest fordi der er ikke nogen grund til at lave shadere som kun kan køre på nvidia hardware nu hvor ati er med, for der er nok ikke nogen som ved hvordan det hele ser ud om et år!. det kan være nvidia har en chip som er godt et ½ år foran ati til den tid.
Gravatar #13 - AenimA
9. nov. 2002 10:35
# 12 - Hverken R9700 kortet eller NV30 vil helt kunne leve op til VS/PS 3.0 standarden, som flere rygter snakker om bliver introduceret med DirectX9, eller i værste fald 9.1.

Men både NV30 & R9700 (og dermed også R350 kortet) kan leve op til VS/PS 2.0 standarden. DirectX bliver primært udviklet hos Microsoft (der dog læner sig heftigt op af de bedste grafikkortsproducenter når de definerer standarden) - men i tilfældet DirectX9 har der været en del snak om, at Microsoft 'skipper' en generation af DirectX, og propper så mange features som muligt ind i DirectX9, for at skulle undgå flere seriøse opdateringer før Windows 'Longhorn' kommer på markedet 2005.

Kort sagt, så tror jeg grafikkortsproducenterne har en lille idé om, hvordan fremtiden kommer til at se ud for spilgrafik - her de(t) næste års tid.

"men selv hvis ATI's shadere ikke bliver udvidet så tror jeg at de står stærkest fordi der er ikke nogen grund til at lave shadere som kun kan køre på nvidia hardware nu hvor ati er med"

Hmm... hvem sagde VS/PS 1.4? :) Jeg giver dig ret; men situationen har været omvendt.
Gravatar #14 - SnoTz
10. nov. 2002 02:31
HVEM FANDEN ER DET DER GODKENDER ONDEPIKS SINDSYGT LANGE NYHEDER?
Gravatar #15 - Xp3rt
11. nov. 2002 10:47
Det er simpelthen for meget at det ikke kommer før! Kan de ikke lære at komme med det!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login