mboost-dp1

unknown

Indbrud i kontantautomat via standard-kode

- Via Securityfocus.com - , redigeret af Net_Srak

Det er lykkedes for en ukendt person, at skaffe en sikkerhedskode til kontantautomater af typen Tranax Mini Bank 1500 series. Dette gav personen mulighed for at omprogrammere automaten, til udbetale 4 gange så mange penge.

Problemet med den pågældende automattype, er at den har et standard kodeord der står i manualen. Det er naturligvis meningen, at kodeordet skiftes inden automaten sættes i drift.

CNN indslag





Gå til bund
Gravatar #1 - jones2720
25. sep. 2006 08:33
Håber ikke manden bliver opdaget, for efter min mening er det bankens egen skyld. Renterne på udlån er alligevel for høje i forvejen :-)
Gravatar #2 - Coma
25. sep. 2006 08:40
1> er da en tåbelig holdning...
"bilerne er for dyre.. fuck det går ud og stjæler en.. det er deres egen skyld any way når de er så dyre...."

den holdning holder lige som ikke ivel.... med mindre man stemmer på enhedslisten...
Gravatar #3 - henne
25. sep. 2006 08:40
Rart at se at der for en gangs skyld er kontant afregning for at have sløset med password-politikken.
Gravatar #4 - fidomuh
25. sep. 2006 08:43
#1

Det er ikke bankens skyld at han stjaeler deres penge.. Ligesom at det ikke er min skyld at mine penge bliver stjaalet fordi jeg ikke laaser hoveddoeren..

#Topic

Lidt weird at lave et "master password" til en pengeautomat..
Selvfoelgelig skal det skiftes naar den saettes til, men alligevel.. Hvorfor ikke lave det saadan at end ikke banken har dette kodeord.. Og under alle omstaendigheder burde det ikke vaere muligt at "omprogrammere" den..

Men de har vel kamera i automaten.. Saa det gaar nok :D
Gravatar #5 - jones2720
25. sep. 2006 08:44
#2 OMG What crawled up your behind this mornin´??? Ka´ du ikke se at det var en joke???
Gravatar #6 - Coma
25. sep. 2006 08:49
fanme dårlig humor så.. gå da ud og bliv aflivet så
Gravatar #7 - jones2720
25. sep. 2006 08:50
#6 Damerne først (det er kun en joke)...
Gravatar #8 - wetfox
25. sep. 2006 08:57
#7
Sælger en billig aflivnings-sprøjte..
Var nede for at høve 200 kr i dag, men automaten spyttede sgu 800 kr ud .. Utroligt
Gravatar #9 - Montago.NET
25. sep. 2006 09:01
er det dét man kalder inflation ???

når penge når at blive 4x mindre værd inden de kommer ud af automaten :D
Gravatar #10 - qXz
25. sep. 2006 09:01
#8 Kan jeg få den på kredit? :D
Gravatar #11 - Kadann
25. sep. 2006 09:03
#2 -

Hvor i Enhedslistens partiprogram står der at de går ind for kriminalitet..?
Gravatar #12 - svappe
25. sep. 2006 09:12
Well, Nu når vi er igang med bugs og penge automater.

Prøv at gå ned i din bank og hæv 2k, vælg at få dem udbetalt i 50'ere..
HUSK: at tælle mængden af sedler du får ud...

Så vidt prøvet (2gange) så er maskinerne slet ikke i stand til at udbetale denne mængde sedler(tykkelse) og derfor beholder den nogle af dem...


Vil det sige at du kan sætte noget i klemme som således vil minimere antallet af sedler der kan komme ud. Hvorefter du kan afhente dem bagefter?(ved at lave en enkelt seddels hævning) - DETTE ER KRIMINELT OG STRAFFES HÅRDT, i tilfælde af nogen skulle være i tvivl...
Gravatar #13 - Kadann
25. sep. 2006 09:16
#4 -

off topic: beklager, fik givet dig en flamebait ved en fejl.
Gravatar #14 - Alien
25. sep. 2006 09:24
den kommer vel med master password ligesom en mobil kommer med pinkode 1234... det er bare vold uansvarligt ikke at ændre denne kode...
Gravatar #15 - Benjamin Krogh
25. sep. 2006 09:28
Noget lignende skete faktisk for ikke så længe siden... En ansat havde lagt 200 kr sedler i 100 kr boxen. :) Helle for at få beløbet i 100 kr sedler ;)
Gravatar #16 - gartzen
25. sep. 2006 09:42
#14 Sludder. Telefoner har ikke PIN-koder, men det har SIM-kort. Og SIM kort er fra producentens side kodet med en tilfældig 4-cifret PIN-kode.
Sikkerhedskoder på telefoner er derimod stadarder. Ligesom de fleste bluetooth sikkerhedskoder også er det. Det er langt de færeste som ændrer dem, eller bare ved hvordan man gør det.
Gravatar #17 - Sejr
25. sep. 2006 09:57
Det hører måske lige med, at jeg nok mener at have set disse automater i Danmark.

Og manualen er her:

http://www.webwichita.com/Tranax_MB_Operator_Manua...
Gravatar #18 - Slettet Bruger [3144550239]
25. sep. 2006 10:01
#4 (offtopic)

øhm?! det er da din egen skyld hvis du ikke lukker hoveddøren og dine penge/ting blive stjålet?! Regner du med at forsikringsselvskabet erstatter dér?!
Gravatar #19 - svappe
25. sep. 2006 10:09
#18 resbo
Så det er din egen skyld hvis jeg slår dig ihjel?
Det er din egen skyld hvis jeg røver dig når du går på gaden?
Det er din egen skyld hvis jeg smadre din bil(hvis du har en?)

Det kan ALDRIG blive min egen skyld, at en anden person udsætter mig for noget jeg ikke har bedt personen om.
Mit hus, lejlighed, mig eller min bil er MIT private område, det er KUN mig der har råde ret over det, indtil jeg udtrykker anerledes. Der eksistere for disse sager INTET der hedder indirekte tilladelse. (eksemplet med en åben hoveddør)

Om forsikrings selvskabet vælger at dække det er en anden historie. De har en forretning, og en forretning hvor de skal betale altid er en dårlig forretning for dem. Så det er klart hvsi de kan flytte ansvaret over på dig, så slipper de for at betale, ergo er det en god forretning. Så lad være med at bruge dem som eksempel..
Gravatar #20 - McDave
25. sep. 2006 10:09
#18.. det BURDE ikke være nødvendigt at låse sin hoveddør... og det burde ikke vær nødvendigt at tyverisikre...
men når der nu er nogle, som ikke vil arbejde for føden, så er det nødvendigt... shame on them...
Gravatar #21 - fidomuh
25. sep. 2006 10:27
#18

What the f*ck?
Saa det er din skyld hvis jeg tager dine penge? JEg mener, du kan jo bare holde bedre fast paa dem.. Eller have et pengeskab med dig .. :)

Tyveri er stadig strafbart i danmark, ogsaa selvom man ikke bryder ind .. :)

#19 / 20

Exactly..

Ioevrigt saa daekker forsikringen stadig ved tyveri..
Hvis man fx glemmer at laase hoveddoeren, saa daekker forsikringen selvfoelgelig stadig hvis forsikringen omfatter tyveri..

Det er altid en god ide at laese hele sin forsikringsaftale .. ^^
Gravatar #22 - MiniatureZeus
25. sep. 2006 10:33
#19 svappe
"Mit hus, lejlighed, mig eller min bil er MIT private område, det er KUN mig der har råde ret over det, indtil jeg udtrykker anerledes"

Gider du ikke sige det til min kæreste, for specielt fjernbetjeningen er hun overbevist om tilhører hende..:S ;P
Gravatar #23 - b14ckh4t
25. sep. 2006 10:37
Det er sjovt der går så lang tid inden der er nogen der fortæller personalet i butikken at der er et problem, det kunne tyde på at folk ikke mener det er så slemt at stjæle fra en bank, når det er uden vold og våben.
Gravatar #24 - Modvig
25. sep. 2006 10:49
#1
Jeg vil sige du har ret, for når man opstiller en pengeautomat så er det en selvfølge at man prioriterer sikkerheden højt og ikke bare lader standard-passwordet være. Det er ligesom (undskyld mig udtrykket) idioter, der downloadede MSN virussen der bestod af en MSDOS genvej, det står på logoet at det ikke er et billede, og alligevel er folk så snotdumme at åbne filen. FOLK LÆRER AF DERES FEJL, der er ingen anden vej tror jeg
Gravatar #25 - Odyssey
25. sep. 2006 10:52
#2: Ku du ik prøve at forklare forsikringsselskaberne om de holdninger?

Sjovt nok så er indbrud jo ens egen skyld hvis man ikke har låst efter sig.

#21: Hvilket forsikringsselskab er det? Gælder det også biler?
Gravatar #26 - UltimateW
25. sep. 2006 10:57
Læste det for et par dage siden, google dig til passworded ;)

http://www.eweek.com/article2/0,1895,2018674,00.as...

Jeg vil da have sådan et til Dankorts automater, 50 kr == 1000, så er det straks meget sjover at hæve på ens allerede slidte dankort :)
Gravatar #27 - iluka
25. sep. 2006 11:12
#25
Jeg mener at der er nogle procentsatser... 10% hos fair vist nok. Altså 10% af forsikringssummen.
Gravatar #28 - iluka
25. sep. 2006 11:18
jep jeg huskede rigtigt... fair dækker op til 10% af forsikringssummen, selv om du har glemt at låse døren. Dog ikke kontanter, guld og sølv mm.

Du har glemt at låse døren, og de har snuppet din laptop og din nye fladskærm. Værdi 30.000. Du er forsikret for 400.000, så du får dine 30k minus evt. selvrisiko.
Gravatar #29 - dkr
25. sep. 2006 11:27
#26 Hvis det lykkedes så ring lige til mig, som den næste kunde er jeg jo uskyldig.
Gravatar #30 - svappe
25. sep. 2006 11:37
#29 dkr
Ikke længere...
Gravatar #31 - Slettet Bruger [3144550239]
25. sep. 2006 11:45
lad mig omformulere mig.

hvis dine ting bliver stjålet på et tidspunkt hvor du ikke havde låst døren og dermed givet tyven en åben mulighed for at komme ind i dit hus, står du i en situation hvor du kunne have undgået problemet men ikke gjort det. Nej, det dækker forsikringsselvskabet ikke.

Det er jo ikke uden grund at f.eks. din cykellås skal være godkendt. Og at der overhovedet er lås på de ting du ikke vil have andre skal have adgang til. Det kan da godt være i synes det er "træls" men det er ikke forsikringsselvskabets skyld, hvis du havde mulighed for at undgå/besværer tyveriet og ikke gjorde det.


dessuden forstår jeg ikke helt hvorfor min post bliver bedømt som irrelevant(?!) i forhold til de efterfølgende 4 som er kommentare til min..??
Gravatar #32 - iluka
25. sep. 2006 11:49
#31 jvf. min tidligere post ang. 10% så tager du fejl. Kig selv på fair.dk eller et andet forsikringselskabs hjemmeside.
Gravatar #33 - svappe
25. sep. 2006 11:52
#31 resbo
Du behøves ikke at omformulere dig når pointen er den samme...

Så idet at jeg ejer noget, og derfor giver en anden person mulighed for at stjæle det, så er det min egen skyld hvis det sker? - Så længe det også er hans egen skyld når jeg slår ham ihjel for at kravle rundt inde i mit hus, så er det ok.. MEN DET ER DET IKKE!
Gravatar #34 - ScumBag
25. sep. 2006 12:01
#22

pssssttt ...jeg tror din kæreste er en mand
Gravatar #35 - Slettet Bruger [3144550239]
25. sep. 2006 12:08
øhh hvorfor skulle man så omformulere sig? man har en pointe som nogen ikke forstår, f.eks. fordi man fejlforklarede. Så omformulere man sig vel, så det bliver mere forståeligt?! :S

Jeg siger ikke det er din egen skyld, jeg siger at forsikringsselvskabet ville mene du kunne have gjort noget for at undgå situationen og ikke gjorde det. lad vær med at putte ord i min mund.
eks fra tryg:
"Tyveri fra bilen er kun er dækket af forsikringen hvis bilen har været låst, og der kan ses synlige tegn på voldeligt opbrud af bilen? Det vil sige, at for eksempel et vindue er smadret, eller låsen er ødelagt."

Ligeså kan jeg få bekræftet fra 2 kollegaer her på jobbet der har været ude for tyveri ved hjemmet med ulåst dør. Måske ikke helt pålideligt at jeg bare kan nævne to eksempler fra arbejde, men den må i jo så selv vælge at tro på eller ej :)

Der skal være synlig tegn på indbrud.. Det handler nok også om forsikringssvindel..

Grunden til det ikke står på trygs hjemmeside lige med hjemmet, er højest sandsynlig fordi det er en mere kompliceret sag end med en bil.
Gravatar #36 - svappe
25. sep. 2006 12:15
#35 resbo
Forsikringsselvskabernes vigtigste opgave er at tjene penge. De tjener penge ved at opstille krav for hvornår de vil forsikre dig, meget logisk..

De diktere ikke lovgivningen.. Tag ikke fejl...

Så nej uanset hvad bliver det aldrig ens egen skyld. Såfremt du vil benytte dig af en forsikring, så er det selvklart logisk at du må følge de gældende betingelser for den valgte forsikring..

- Dit oprindelige svar var på hvem der havde skylden. Og intet omkring forsikrings spørgsmålet..
Gravatar #37 - Slettet Bruger [3144550239]
25. sep. 2006 12:18
hvorfor jeg omformulerede mig..
Gravatar #38 - svappe
25. sep. 2006 12:28
#37 resbo
Forsikringsspørgsmålet har jo intet med noget at gøre.
De driver en forretning hvor de sætter spillereglerne, du bestemmer selv om du vil deltage, end of story.


Det har intet med lovgivningen at gøre, det har intet med det retslige skyldsspørgsmål at gøre. Det er for denne diskussion totalt irrelevant, nej?


Du starter med at sætte tvivl ved skyldsspørgsmålet, ved at påpege "er døren åben, så er det din egen skyld" - Det får du svar på. Derefter så forsøger du at dreje den over på et forsikrings spørgsmål. Noget som er komplet irrelevant, eftersom forsikrings spørgsmål er individuelle, nej?
Gravatar #39 - MiniatureZeus
25. sep. 2006 12:36
#34 Scumbag
hmm hvor tit er det lige mænd meget hellere vil se Landsbyhospitalet på Charlie istedet for NFL? Hellere vil se Par på prøve istedet for Top Gear? Hellere vil se Et umage par istedet for The Simpsons?
Faktisk så igår fik jeg en rigtig 'dejlig' (efter hendes egen mening...) gave til mit værelse... et RØDT sengetøjssæt... fordi "At her mangler bare nogle farver og lys før her er rigtig hyggeligt!" jaasåååå?
Gravatar #40 - Man in Black
25. sep. 2006 12:38
#11
Det står der ikke nogen steder... for så er de jo afsløret.

Men kommunister og den slags er jo kendt for at gribe til våben, hvis de ikke får deres vilje... lovgivning eller ej!!!

Lur mig om ikke også 95% af de stenkastende autonome er Ø-tilhængere... og vice versa!
Gravatar #41 - Slettet Bruger [3144550239]
25. sep. 2006 12:43
what ever.. jeg gir fortabt..
Gravatar #42 - Saxov
25. sep. 2006 12:45
#22, check dette klip - er sikker på at det giver hende en ny indsigt in hvad fjernbetjeningen betyder for dig... :)
Gravatar #43 - svappe
25. sep. 2006 12:49
#41 resbo
Du er fortabt med den holdning, det er da i hvert fald sikkert...

Hvis du mener jeg tager fejl, så sig det da endeligt.. Hvis det derimod er dig som tager fejl, så indrøm det og kom videre.
Den sløsede holdning med at ignorere det ene eller det andet kan ingen bruge til noget...
Gravatar #44 - uhm
25. sep. 2006 13:31
Drop det der skyld boevl.

Det at placere skyld er en gigantisk puzlespil som har ingen ende, og der er ingen der kan overskue det.

I stedet for at at sige at det er DIN skyld fordi du ikke laaste din hoveddoer, sig da i stedet for at det i hvertfald ikke er saa maerkelig at tyveriet fandt sted, og goer derefter op med dig selv om du synes at det er tyven der er den onde, eller om du selv indirekte er med til at goere samfundet til et samfund der producerer kriminalitet.

Du kan saa vaelge om du vil beskytte dig imod det ved at huske at laase hoveddoeren naeste gang (let, men usikker kortsiget loesning), eller om du istedet for vil starte et initiativ der i sidste ende foerer til at vi faar et samfund hvor tyveri ikke er et problem (bedre, langsigtet, men mere kraevende loesning).

Men at gejle sig op over uenighed omkring hvem der skal have skylden, det er total spild af tid, og er desuden utjekket.
Gravatar #45 - Kadann
25. sep. 2006 13:33
#40 -

Hah, den udtalelse er så blank at der ikke engang er behov for at pille den fra hinanden.
Gravatar #46 - Alien
25. sep. 2006 13:42
#45 ærgelig at man ikke både kan rate sjovt og interessant
Gravatar #47 - svappe
25. sep. 2006 13:48
#44uhm
Hvorfor er det lige det ikke er mærkeligt at tyveriet fandt sted bare fordi at hoveddøren ikke var låst???
Fordi at i kbh er det ikke mærkeligt?


Så når jeg køber noget der har en høj samfundsværdi, så er jeg indirekte med til at udvikle et samfund hvor tyveri er en del af det?

Tyveri er misundelse, det kan jeg ikke gøre en skid ved. Jo ved at indfører en kommunistisk tankegang hvor alle har det samme, og der således ikke er nogen grobund for misundelse, det er bare ikke noget jeg har lyst til at indføre, og er desuden givet menneskets natur utopisk at tro på.
Gravatar #48 - CazH
25. sep. 2006 14:36
Der gik 9 dage fra den ATM i cnn's nyhed blev omprogrammeret til at der var nogen der sagde det, nice moral USA. Nu vil jeg ikke spille hellig men havde sq nok heller ikke sagt noget hvis det var mig der fik for mange penge.

CazH
Gravatar #49 - 02y21
25. sep. 2006 15:33
1: Sjovt at du nu kritisere Enhedslistens politik uden grund, når du selv pev over nogen gjorde det samme(endda i mindre omfang) mod dansk folkeparti.
Gravatar #50 - bugger
25. sep. 2006 15:35
Steve Thompson: More Vulnerable ATM Models Discovered
http://hardware.quicksilverscreen.com/more-vulnera...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login