mboost-dp1

unknown

IM vil udkonkurrere almindelig telefoni

- , redigeret af Net_Srak

Analyseselskabet Gartner, konkluderer i en ny analyse, at den traditionelle form for telefoni, herunder IP-telefoni, inden længe vil blive trængt i baggrunden af instant messaging (IM).

Nogle af bevæggrundene hertil, er bl.a. at brugerne kan angive deres tilgængelighed overfor andre, og i den forbindelse kan de ansatte i virksomheden hurtigt danne sig et overblik over hvilke af deres kolleger, som har travlt i virksomheden og hvem som er tilgængelige. Desuden giver IM mulighed for at føre flere samtaler på samme tid og det er ikke så forstyrrende i et kontormiljø.

På grund af disse fordele, vurderes det af Gartner, at almindelig telefoni inden 2011 vil blive erstattet af IM, som standarden inden for kommunikation.





Gå til bund
Gravatar #1 - angelenglen
21. maj 2007 13:00
Mennesker er mennesker, og mennesker kan nu engang godt lide at høre andre menneskers stemmer.
Der er MEGET i en stemme der ikke kan overføres i tekst-form, derfor tror jeg aldrig at tekst-messaging vil erstatte telefoni, ligemeget hvilke fordele der måtte være derved.
Gravatar #2 - stelki
21. maj 2007 13:01
Arh, jeg synes nu godt nok tit og ofte det er en del nemmere at lige skrive en besked på msn i forhold til at skulle til at ringe, for eksempel hvis man bare lige skal lave en hurtig aftale eller noget..
Gravatar #3 - atheist
21. maj 2007 13:02
jeg tror IM vil fortrænge telefoni fra førstepladsen, men ikke erstatte totalt. Jeg foretrækker stadig at ringe da det er nemmere ved samtaler af mere teknisk karakter.

Men de fordele de lister, man kan se tilgængelighed, flere i en samtale, er de ikke også i skype?
Gravatar #4 - Zombie Steve Jobs
21. maj 2007 13:03
Ehhh... Måske i forretnings øjemed, men for mit vedkommende aldrig overfor mennesker, der betyder noget. Som #2 siger, så er det smart til en hurtig aftale, men som #1 siger, der er enormt meget, der ikke kan overføres til tekst.

#3 Jo, men de har jo lige udnævt ip-telefoni til at være død.
Gravatar #5 - Mumitrolden
21. maj 2007 13:11
Jep ligesom dengang bøger forsvandt til fordel for radio, og dengang radio forsvandt til fordel for tv. Og dengang ... Når nej - det skete ikke, så mon ikke også telefonen bliver hængende lidt endnu. :)
Gravatar #6 - Net_Srak
21. maj 2007 13:22
Har omformuleret det lidt så det ikke lyder så drastisk med "uddø".
Gravatar #7 - henrikmk
21. maj 2007 13:24
Jeg undgår selv så vidt muligt telefoni, ejer ikke mobiltelefon og bruger aldrig Skype og den slags. Det er der selvfølgelig nogle i min omgangskreds der lider under. :-)
Men jeg synes det er meget desorienterende at rives ud af koncentrationen, fordi du SKAL give opmærksomhed her og nu til en person i den anden ende af røret, og jeg finder det langt nemmere og meget mindre stressende, når man har mulighed for at overveje hvad man vil sige ved at skrive en besked til modtageren, som kan læse den, når han/hun vil. Den asynkronicitet er dejligt afstressende, men IM skal også opfattes som asynkron kommunikation, og det tror jeg mange ikke umiddelbart opfatter. Det er derfor vi hører så meget med at folk mener at email er stressende. "Instant" tages for bogstaveligt.

Det hjælper heller ikke, hvis telefonforbindelsen er dårlig fordi man står et eller andet dårligt sted med en mobiltelefon og evt. vital information bliver misforstået eller går tabt, og det sker for tit med telefoni, synes jeg. Derudover finder jeg det svært at forstå lange verbale instrukser, men sådan er jeg indrettet.

Jeg tror dog ikke telefoni forsvinder.
Gravatar #8 - hr. værk
21. maj 2007 13:31
lige med undtagelse af mobiltelefoner og samtale opkald...

Jeg tror at arbejdsrellaterede opkald, teknisk support og lignende let kan flyttes over på IM systemer... foretrækker selv at bruge messenger når jeg skal supporte nogle, men det kommer sq ikke til at erstatte mobiltelefonen... tror jeg på baggrund af en håndfuld bajere og for meget fritid (altså ingen gennemgribende omfangsrig undersøgelse)
Gravatar #9 - Chillyskye
21. maj 2007 13:32
IM har jo mange fordele frem for tale kommunikation, den største er som jeg ser det at du kan have utallige "samtaler" igang på samme tid, uden at miste overblik, det er ikke muligt hvis du sidder med 8 telefoner :D
Men lige så vigtigt er det jo at man kan vente med at svarer til man er ved siden maskine/telefon, eller til man har tid.
Og man kan selektere på om det er en vigtig besked eller ej, om det er noget der er værd at flytte focus for at tage sig af.

Jeg ser mange fordele i IM, jeg bruger min mobil forsvindende lidt, men min MSN i helt modsat retning, jeg vil ikke sige jeg er afhængig, men det er bestemt det kommunikationsværktøj jeg holder mest af.

Nej det kan ikke afløse at hører stemmen af en anden person, og der er også mange informationer der kan gå tabt, i at man ikke har tonefald og lign. at lytte efter. Men i over halvdelen af mine samtaler på MSN, som på den ene eller anden måde er fagligt eller sagligt relateret, der er det ikke en nødvendighed at jeg har den talemæssige betoning.

Hvis det er folk jeg vil sludre med, eller har en vigtig besked jeg skal være sikker på vedkommende i den anden ende forstår, så er det at gribe knoglen. Det kommer vi nok aldrig helt væk fra, men tror bestemt at den daglige udveksling af informationer kan ske via IM istedet for tale.
Gravatar #10 - TuxDK
21. maj 2007 13:42
På et forretningsniveau ville jeg måske være enig.

Men på den private sektorer, tvivler jeg stærkt.
Mobiltelefoni er netop stigende for tiden.

Desuden er det jo ikke normalt at man har IM med sig på farten.
De færreste der har et form for IM mobil abn.

Hjemme kommunikere jeg da selv meget med IM, men når jeg er på farten er IM ret upraktisk. (Ikke inkluderet SMS)
Gravatar #11 - trylleklovn
21. maj 2007 13:42
Til support vil jeg helt klart foretrække IM..
Det er super nedern at skulle råbe sit serienummer 8 gange.
Gravatar #12 - PeterPanComplex
21. maj 2007 13:44
Er enig med #1

Ved tekst er det umuligt at høre tonefald. Derfor kan der opstå mange misforståelser.

Da jeg selv skal til USA i et helt år om et par måneder, vil jeg mene, at jeg _langt_ hellere vil snakke med min kæreste + familie (måske ikke over analog tlf. men over skype osv.).

Men til blot at udveksle små informationer osv. er IM selvfølgelig på vej frem - men analysen har misforstået det lidt. De har som sædvaneligt glemt, at vi er mennesker og ikke robotter..
Gravatar #13 - angelenglen
21. maj 2007 13:52
#2: Ja, naturligvis er der fordele ved tekst-beskeder, nok også derfor de er så populære.

Jeg bruger det da også mange gange dagligt til kommunikation med kollegare osv - det er eksempelvis en del hurtigere at sende et case-sensitive password via tekst end via tale...

En anden fordel ved tekst-beskeder er at man kan svare når man har lyst, og de er derfor ikke altid så påtrængende som telefonopkald kan være...

Men ligemeget hvad, så tror jeg aldrig at stemme-kommunikation bliver udkonkurreret af tekst-kommunikation - tekst er bare ikke socialt nok.
-Ihvertfald ikke i den private sektor.
Gravatar #14 - Man in Black
21. maj 2007 14:17
Har aldrig set lyset i IP-telefoni og kan ikke se nogen grund til at anskaffe det! -Synes at mobiltelefonen er længe tilstrækkelig...

En vil sige; hvis du skal ringe til udlandet er mobiltelefonen alt for dyr!
Til det vil jeg sige; ja det er korrekt og derfor er der gode alternativer som MS Live Messenger eller Skype.

# flere
Når der flere gange nævnes messenger som tekst program... er det værd at huske på, at f.eks. MS Live Messenger også kan bruges til tale (med et head-set)! -Mon ikke også der er taget højde for det i analysen??
Gravatar #15 - Modvig
21. maj 2007 14:29
#1 Stemmer er stemmer, naturligvis er det det, men jeg ser nu også mange muligheder i et IM arbejdsmiljø hvor folk internt kommunikerer gennem en client som kan bruges til at illustrere og forklare på alverdens måder.
Hvorimod når du kommer til det private, familier, venner, så er det stensikkert at telefonen altid vil have sin faste plads, præcis som du sagde.
Gravatar #16 - Windcape
21. maj 2007 14:55
Folk ringer jo til hinanden for at føre længere samtaler. IM bruges til hurtige / medium lange besteder, eller ting hvor TEKST er bedre til at forklare det (f.eks. kode).

Hvis de snakker om voice-chat funktionerne, så er dem der f.eks. er i MSN jo latterlig dårlige.. gid folk ville bruge gtalk istedet.

At IM er smart i et arbejdsmiljø er jeg da enig i, jeg kender også firmaer som bruger IRC til intern kommunikation (broadcasts), hvilket jo er mega smart.

IM kommer til at udkonkurrere alm. telefoni ligeså meget som SMS. Derudover synes jeg personligt at ideen med at sende 20 sms'er bestående af 3-4 ord, i træk er latterlig. Hvis jeg skal sende mere end 2 svar til samme person, så ringer jeg op istedet og tager en fuld samtale.. meget nemmere.
Gravatar #17 - angelenglen
21. maj 2007 15:57
#16: Ja, og hvis man alligevel skal sende 3-4 SMS'er, så er det ofte også billigere at ringe...
Gravatar #18 - a_o
21. maj 2007 17:14
#16

fuld opbakning/enighed herfra.

folk skriver sammen 10 gange om dagen, latterlige sms´er, hvilket kunne være gjort på 3 min samtale. Det kræver selvfølgelig, at man taler sammen.......

Dermed også være sagt at det er en rigtig god metode til kortfattet instruktion/information
Gravatar #19 - mathiasmadsen
21. maj 2007 17:18
Jeg forestiller mig en kombi-løsning, hvor IM er hovedkommunikationen, men telefonen bruges som en ekstra-løsning. Mobilfirmaet 3 har jo i nogen tid promoveret deres mobile messenger -løsning, så mon ikke snart man kan sætte sin status på sin mobil-tlf, så folk ikke ringer når man er "optaget" :-)

Det kunne være en meget smart løsning, da jeg tror der er mange der har brug for at kunne både små-chatte og føre en oral samtale :-)
Gravatar #20 - hereford
21. maj 2007 17:54
Gad vide hvor mange tusinde kroner den analyse har kostet - det er naivt at tro IM kan udkonkurere telefoni, det er 2 vidt forskellige kommunikationsformer og den ene udelukker sgu ikke den anden. Telefoni er håndfrit, mere konfronterende, pt mere tilgængeligt da der er 1000 gange bedre telefondækning end internet, for bare at nævne nogle af fordelene. IM har så sine egne fortræffeligheder, men altså æbler og pærer..
Man kan dog håbe at IM's udbredelse ville tvinge telefonpriserne ned da IM så at sige er "gratis"
Gravatar #21 - C#
21. maj 2007 19:49
Min telefon er altid på lydløs, det får sjovt nok de fleste folk til at skrive på msn, hvis det er nogle jeg ofte snakker med. Har også fastnet, men der er ingen telefon sat til.

Der er absolut intet værere end nogle der ringer, og kræver opmærksomhed her og nu, mens man er ved at lave noget vigtigt hvor der skal koncentreres fuldstændigt, noget der ville tage 10 min. at lave kan ende med at snuppe 1 time hvis man bliver forstyret med alle mulige andre ting igen og igen.

Har dem der skal have fat i mig, ikke mig på msn må jeg vende tilbage når jeg engang tjekker mobil tlf'en, hvilket uden problemer kan være næste dag.

OT: Hader folk der har skjult nummer, vil sq vide hvem der ringer, så >jeg< kan være selektiv om det er nogle jeg gidder snakke med. (Hvilket så resulterer i at jeg aldrig tager den for folk med skjult #).
Gravatar #22 - dkr
21. maj 2007 21:09
# mange

Det er dog ufatteligt så mange der ikke kan tåle at blive afbrudt, man tager telefonen og siger "ja" den anden svare et eller andet og man siger "jeg har ikke tid", ca <2 sek eller også den korte, man tager røret og siger "jeg har ikke tid" <1 sek, man kan også bare lade den gå på svarren.
Gravatar #23 - mathiasmadsen
21. maj 2007 21:39
# 21 - OffTopic
hehe, me 2

Jeg synes virkelig at det er latterligt med folk der bruger skjult nummer. Og den type folk ringer altid når man laver noget andet fornuftigt såsom skole eller arbejde.. :/
Gravatar #24 - smiley
21. maj 2007 22:08
Alene af en grund vil det ikke erstatte telefoni; du kan kun tage en begrænset IM med dig.

Messenger på telefoner er ligesom at skrive en sms, og mange vil vælge at ringe hvis de har travlt.
Gravatar #25 - C#
21. maj 2007 23:32
#22 det er som sådan lige meget om du er forstyret i et par sek eller flere minuter, du bliver distraheret fra det, du er i gang med*.

Desuden vil jeg foretrække at vende tilbage til folk når jeg har tid til det, istedet for bare at sige man ikke har tid, og smække røret på :).

(*)
Kan ikke lige finde link, men der har været flere undersøgelser/rapporter om emnet.
Gravatar #26 - Gamak
22. maj 2007 06:59
Sikke en gang bavl. En dialog foregår altid mere flydende "mund til mund" via telefonen og ikke alle skriver lige hurtigt. At det så kan være irriterende for modtageren af telefonopkaldet, kender jeg ingen der tager hensyn til. Måske efter kl. 22, men ellers ikke.
Gravatar #27 - el_barto
22. maj 2007 07:52
Vi har i det firma jeg arbejder for, testet en supportfunktion via livechat. Det blev nedlagt igen, ford det er så enormt svært at formulere på skrift hvad du kan sige med enkelte ord i telefonen.

Den der sidder i den anden ende kan også meget bedre fange, hvorvidt modtageren er med på hvad han fortæller og hurtigt afbryde ham hvis de snakker forbi hinanden.

Netop i supporten er det også vigtigt at kunne vurdere hvorvidt kunden er glad, desperat eller godt gammeldags knotten :)

Der er så mange analysebureauer der har udråbt den ene og den anden teknologi for død - hvem havde f.eks. troet at avisen skulle eksistere i over 400 år. Ja, man kan endda sige at den aldrig har haft det bedre end nu (med alle gratisaviserne).

Så...teknologi kommer og går, men det er de gode gamle kommunikationsformer der bliver. Tale og skrift er nu engang bedst når de supplerer hinanden.
Gravatar #28 - Gamak
22. maj 2007 11:15
"Der er så mange analysebureauer der har udråbt den ene og den anden teknologi for død - hvem havde f.eks. troet at avisen skulle eksistere i over 400 år. Ja, man kan endda sige at den aldrig har haft det bedre end nu (med alle gratisaviserne)."

helt enig!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login