mboost-dp1

IBM

IBM overgår Microsoft i markedsværdi

- Via Business Insider - , redigeret af johnny_newz

I sidste uge overgik IBM Microsoft i markedsværdi for første gang i næsten 20 år og rykkede dermed op på andenpladsen over teknologifirmaer, kun overgået af Apple, hvor der dog er et godt stykke op til.

Det var IBM selv, der satte gang i Microsofts enorme vækst i sin tid, og Microsoft var en overgang tre gange mere værd end IBM. For markedet betyder rokeringen på toplisten over teknologifirmaer ikke det store, men hos IBM har det stor betydning.

Lidt længere nede af listen finder man Google og Oracle, der ligger og kæmper omkring fjerde- og femtepladsen, hvor specielt Google forventes at kunne blande sig i top 3.





Gå til bund
Gravatar #1 - FFKN
23. maj 2011 13:11
Jeg ved ikke hvad der er, der gør at apple ligger på førstepladsen, men det skal google nok for indhentet:)

især når de nu kommer med deres OS
Gravatar #2 - Moog
23. maj 2011 13:14
#1 Bliver det ikke gratis?
Gravatar #3 - FFKN
23. maj 2011 13:17
#2 grundlæggende jo men google har sine måder at indtjene sine penge. så vidt jeg har læst kan man leje en chromebook for 100 kr pr. måned. men chrome OS skulle blive gratis til Download.
Gravatar #4 - nash
23. maj 2011 13:25
#1 Hvis du ikke ved hvorfor Apple er mere værdi end Google... er det så ikke liiiidt svært at spå om fremtiden? ;)
Gravatar #5 - amaby
23. maj 2011 13:30
#1
En grund kunne formentlig være at Apple tjener utrolig mange penge på deres produkter, og har meget større profit på omsætningen end mange andre firmaer.
Gravatar #6 - holst
23. maj 2011 13:31
Jeg tror med tiden kommer vi nok til at skulde kigge langt ned af listen for at finde microsoft. Jeg kunne nemt forestille mig at google inden for en overskuelig fremtid kommer til at overtage microsofts rolle, hvad angår forbruger software

#1 jeg tror at der kommer til at gå lang tid inden google får en reel chance for at overtage apples plads, set i lyset af den forskel der er på hvordan de 2 selskaber laver produkter.
Gravatar #7 - NightZtorm
23. maj 2011 13:35
#1
Apple indtjening Q1 2011... deres plads på listen kunne bl.a ha noget at gøre med de ca 47 mio. solgte enheder i Q1 =)
Gravatar #8 - TormDK
23. maj 2011 13:49
#6 Jeg vil tillade mig at være uenig.

Der er intet der tyder på at Google vil lave andet end netbooks OS'er, og der skal en kende mere til end det for at komme langt hos forbrugerne.
Gravatar #9 - Montago.NET
23. maj 2011 14:05
Mon ikke det har noget at gøre med at Apple computere altid har kostet det samme - men at folk har fået flere penge mellem hænderne (inflation) og derved har råd til at købe Apple - som de jo har drømt om i et stykke tid ?

20 år er også lig med et generationsskifte og dertilhørende preferencer for hardware/software...
Gravatar #10 - Mirk
23. maj 2011 14:17
Hvad laver IBM nu om dage?. jeg syntes ikke rigtig jeg ser noget til dem som almendelig forbruger længere.
Gravatar #11 - arne_v
23. maj 2011 14:24
#10

De har droppet privat markedet og sælger til firmaer.

zSeries med z/OS
pSeries med AIX
iSeries med i
xSeries med Linux
xSeries med Windows
WebSphere AS
WebSphere Portal
WebSphere MQ
DB2
Rational
etc.

Gravatar #12 - Slettet Bruger [2959820833]
23. maj 2011 14:38
IBM står næsten bag ALT vi kender til af moderne teknologi.

Den her film gir mig konsekvent kuldegys

Gravatar #13 - PaNiX
23. maj 2011 15:39
SlettetBruger (12) skrev:

IBM står næsten bag ALT vi kender til af moderne teknologi.

Den her film gir mig konsekvent kuldegys



Fed video...
Man fortryder jo næsten, at man stoppede ved IBM...

arne_v (11) skrev:
#10

De har droppet privat markedet og sælger til firmaer.

zSeries med z/OS
pSeries med AIX
iSeries med i
...

For slet ikke at tale om konsulentydelser, IT-drift og specialiserede computere til f.eks. kasseapparater. IBM har endvidere en stor del forskning, de også tjener penge på...
Gravatar #14 - binderup
23. maj 2011 15:40
#12 ja det er en fantastisk video. Man bliver virkelig overrasket over hvor meget af det vi tager for givet i dag stammer fra den virksomhed, og det er ikke bare teknologi, men de har også positivt påvirket menneskerettigheder, ligestilling, gruppelivsforsikringer og mang andre ting.
Gravatar #15 - arne_v
23. maj 2011 17:20
PaNiX (13) skrev:
For slet ikke at tale om konsulentydelser, IT-drift og specialiserede computere til f.eks. kasseapparater. IBM har endvidere en stor del forskning, de også tjener penge på...


Også det.
Gravatar #16 - arne_v
23. maj 2011 17:22
amaby (5) skrev:
En grund kunne formentlig være at Apple tjener utrolig mange penge på deres produkter, og har meget større profit på omsætningen end mange andre firmaer.


Det er Apple's styrke *og* deres svaghed.

Det er det som gør at de tjener så mange penge.

Det er også det som gør at de hele tiden skal være på dupperne, fordi helt normale produkter vil resultere i et dramatisk fald i profit.
Gravatar #17 - arne_v
23. maj 2011 17:23
TormDK (8) skrev:
Der er intet der tyder på at Google vil lave andet end netbooks OS'er, og der skal en kende mere til end det for at komme langt hos forbrugerne.


Jeg kunne godt forestille mig det som basis for tynde klienter på job PC'ere.
Gravatar #18 - arne_v
23. maj 2011 17:31
#MS

På mange måder er det mere reelt at kigge på nuværende omsætning og nuværende profit, fordi det er baseret på faktisk salg.

Markedsværdi er en værdiansættelse udfra forventninger/gæt på fremtidig omsætning og profit.

Det er før sket at nogen har taget fejl med sådanne forventninger/gæt.

Hvis jeg skulle gruppere de nævnte firmaer efter usikkerhed vil jeg sige:

Apple - mest usikker
MS og Google - midt imellem
IBM - mindst usikker

udfra diversiteten i deres forretning.

Derudover synes jeg at MS begynder at se undervurderet ud.

Det er rigtigt at det har lidt lange udsigter med Windows Phone.

Men MS tjener stadig masser af penge på Windows og Office. Og det er svært at se hvorfor de ikke skulle fortsætte med det.
Gravatar #19 - hal
23. maj 2011 20:15
De samlede placeringer er vel næppe den store overraskelse.
Værdisætningen for Apple og IBM ser naturligvis voldsom ud hvis man betragter det fra et "Personal Computer" synspunkt men... IBM har bredden på forretningssiden og Apple har i den grad fat i comsumersiden.

Javist Microsoft er stærke indenfor PC'er, ikke mindst i Danmark, men der ER ikke megen bredde i deres platform.
Microsoft sælger ikke core hardware, Apple er på PC-området kendt for at sælge hardware til overpris, men til gengæld er prisen på opdateringer af softwaren helt anderledes end Microsofts.
I modsætning til Microsoft sidder de TUNGT på den generelle consumerdel med Iphone, Ipod og nu også Ipad. Den indtjening deres "app marked" potentielt kaster af sig, viser hvor smarte deres "billige eller gratis" systemopdateringer (der sikrer forbrugernes hardware-investering) i virkeligheden er.

IBM's support og "every once in a blue moon" opdateringer følger lidt den samme filosofi: Dyr i anskaffelse, men din investering er sikret i år fremover..

Der er efterhånden mange (både enterprise og consumer) der ikke længere automatisk accepterer at "hey nu er der gået 2 år - Tid til at købe en OS-opdatering til 1.000kr så din hardware (der er 2.000 værd) kan holde et år mere."

Den betragtning åbner også plads for Google, ud fra "brug og smid væk" hardware synspunktet.
Se på hr. og fru Danmark (eller for den sags skyld hr. og fru Euro). De er ikke "gamere" eller hardware freaks.
Nej de skal kunne koble op til deres firma-skrivebord (hallo browserbaseret Citrix) og de skal kunne bestille rejser, musik, læse deres (webbaserede) mail, dele deres kalender med familien og opdatere deres facebook status. OK det er da nice med fotoredigering, men hey, det kan jeg klare til husbehov i Picasa.

Beklager #18, Apple ser måske en smule højt vurderet ud (og de dykker jo også lidt) men Microsoft skal ud af nichen, for den brede fremtid tilhører ikke en smal platform (uanset hvor MS glade vi få danskere er).
Til gengæld er jeg helt enig i din vurdering af IBM som den mindst følsomme. Det er sgu værd at bide mærke i at IBM's DB2 stadig tjener langt flere penge hjem end Microsofts mange forsøg ud i handheld enheder (ja, helt tilbage fra WinCE PIM's til 6.5 telefonerne.)
Gravatar #20 - nash
23. maj 2011 22:09
arne_v (18) skrev:
Apple - mest usikker
MS og Google - midt imellem
IBM - mindst usikker


Tja.

Til gengæld har Apple stadigvæk kæmpe vækst potentiale, modsat Microsoft og IBM.

Deruodver er Apple dygtige til at angribe nye markeder og tjene penge på dem med det samme.

Noget som Microsoft og Google har svært ved.

PS: PE: MSFT: 9.58 AAPL: 15.94 GOOG: 20.13
Gravatar #21 - Magten
23. maj 2011 22:15
nash (20) skrev:
Deruodver er Apple dygtige til at angribe nye markeder og tjene penge på dem med det samme.
Er det ikke nærmere eksisterende markeder de angriber? Men så med noget der er bedre en det eksisterende.. MP3 afspillere, smartphones og tablets, var allesammen kendt længe før Apple gik ind på de markeder. Ligeledes var netbooks også ude før Apple kom med MBA 11" :)

Spørgsmålet er så hvor længe de kan blive ved med at køre den strategi.. Og hvor længe de kan få folk til at gå i spåner over en hvid udgave af en gammel tlf :p
Gravatar #22 - dub
23. maj 2011 22:44
Magten (21) skrev:
Spørgsmålet er så hvor længe de kan blive ved med at køre den strategi..
De har gjort det i 10 år og der har ikke været mange fejl ting, den eneste forskel er vel konkurrenterne har lært at de skal følge med i hvad Apple laver.

Magten (21) skrev:
Og hvor længe de kan få folk til at gå i spåner over en hvid udgave af en gammel tlf :p
Farven har ingen betydning, kan vi ikke snart stoppe med at påstå Apples succes kun er hype og dumme bruger. Hvis Apple ikke leveret hvad de lovede så havde folk stoppet med at købe deres produkter for mange år siden.
Gravatar #23 - Magten
23. maj 2011 22:51
dub (22) skrev:
De har gjort det i 10 år og der har ikke været mange fejl ting, den eneste forskel er vel konkurrenterne har lært at de skal følge med i hvad Apple laver.
Præcis.. De er ikke de eneste der tænker sådan mere.

dub (22) skrev:
Farven har ingen betydning, kan vi ikke snart stoppe med at påstå Apples succes kun er hype og dumme bruger.
Du ved godt hvad en ':p'-smiley kan betyde ik'?

Når det er sagt så kender jeg adskillige af den type Apple folk (som har købt en hvid iPhone 4 på trods af de havde en sort), og har ikke set noget lignende i andre lejre.

Jeg husker heller ikke jeg har set andre firmaer gøre så meget ud af at et produkt nu fåes i en anden farve.
Gravatar #24 - nash
23. maj 2011 23:10
Magten (21) skrev:
Er det ikke nærmere eksisterende markeder de angriber? Men så med noget der er bedre en det eksisterende.. MP3 afspillere, smartphones og tablets, var allesammen kendt længe før Apple gik ind på de markeder. Ligeledes var netbooks også ude før Apple kom med MBA 11" :)


Ja og nej.

Apple har tradition for af udvikle produkter der består af hardware, software og services. En palette som deres konkurrenter ikke formår at udfylde på samme måde.

Så Apple går måske ind på et eksisterende men ændre ofte spillereglerne, og gør dermed markedet (eller forretningsmodelen om du vil) *nyt*.
Gravatar #25 - arne_v
23. maj 2011 23:13
hal (19) skrev:
Javist Microsoft er stærke indenfor PC'er, ikke mindst i Danmark, men der ER ikke megen bredde i deres platform.


desktop software
server software
internet services
spille konsoller

Ikke IBM bredde men meget andet end PC.

hal (19) skrev:
Der er efterhånden mange (både enterprise og consumer) der ikke længere automatisk accepterer at "hey nu er der gået 2 år - Tid til at købe en OS-opdatering til 1.000kr så din hardware (der er 2.000 værd) kan holde et år mere."


Der var noget mere end 2 år mellem XP og Vista. Der var kun 2 år mellem Vista og 7, men MS har måske følt at et nyt navn fremfor at kalde det en SP ville være godt markedsføringsmæssigt.
Gravatar #26 - arne_v
23. maj 2011 23:16
nash (20) skrev:
Til gengæld har Apple stadigvæk kæmpe vækst potentiale,


Tværtimod.

Apple har et problem med vækst potentiale fordi konkurrenterne myldrer frem på deres hidtidige markeder.

nash (20) skrev:
Deruodver er Apple dygtige til at angribe nye markeder og tjene penge på dem med det samme.


Apple er da ret middlemådige til at angive nye markeder. To områder (computere og konsum elektronik) på 30 år.

Men de er rigtigt gode til at lave noget der gør at folk er villige til at betale store premiums for noget specielt.
Gravatar #27 - arne_v
23. maj 2011 23:19
dub (22) skrev:
Farven har ingen betydning, kan vi ikke snart stoppe med at påstå Apples succes kun er hype og dumme bruger. Hvis Apple ikke leveret hvad de lovede så havde folk stoppet med at købe deres produkter for mange år siden.


Selvfølgelig leverer de noget som køberne er tilfredse med ellers ville de ikke sælge så godt.

Men det er da absurd at benægte at design og brugergrænseflade ikke spiller en stor rolle for Apple produkters appeal. Så unikke er hardware specs og software funktionalitet heller ikke.
Gravatar #28 - arne_v
23. maj 2011 23:21
nash (24) skrev:
Apple har tradition for af udvikle produkter der består af hardware, software og services.


Nej. Apple har tradition for HW og SW.

Services er kun noget de har fokuseret på i 8 år.
Gravatar #29 - nash
23. maj 2011 23:35
arne_v (26) skrev:
Tværtimod.

Apple har et problem med vækst potentiale fordi konkurrenterne myldrer frem på deres hidtidige markeder.


Hvordan kommer du frem til det?
Mac's har haft større vækst end pc'er de sidste mange år.

Alt hvad Apple har kunne producere af iPhone's er blevet solgt. Og iPad 2 er kommet uden at konkurrenterne kan finde ud af sælge deres produkter, fordi de ikke kender *forretningen*.

Apple har *altid* haft masse af konkurrenter. Også da de angreb musik markedet. Men det har aldrig stoppet dem. Faktisk er det ofte sådan, at jo flere konkurrenter Apple har på et given marked, jo bedre klare de sig.

arne_v (26) skrev:
Apple er da ret middlemådige til at angive nye markeder. To områder (computere og konsum elektronik) på 30 år.


Musik, telefoner, tablets, digital store og retail stores.

arne_v (28) skrev:
Nej. Apple har tradition for HW og SW.

Services er kun noget de har fokuseret på i 8 år.


: ) 8 år i IT er altså ganske lang tid.

Når jeg siger at Apple har tradition for hardware, software og service, så tænker jeg på Apple 2.0, altså efter SJ kommer tilbage.
Gravatar #30 - hal
23. maj 2011 23:47
arne_v (25) skrev:
desktop software
server software
internet services
spille konsoller

Ikke IBM bredde men meget andet end PC.


Beklager men det er ikke det jeg opfatter som bredde. Deres nuværende x86/64 desktop dominans er indiskutabel. De har også rigtig godt fat i smb markedet på serversiden, men der ER ikke meget andet.
xbox/xbox360 er ikke noget der påvirker bundlinien væsentligt og deres webtjenester er alt andet lige en kamp i bakspejlet.
Ja, C5/ERP online kan måske flytte nogle af de kunder de alligevel allerede har, over på en anden platform, men det er stadig indenfor samme sfære = De tager markedsandele fra sig selv.
Og nej, selvom man tagger det "cloud" så er MS version i bund og grund er det ikke meget andet end PC + net + nogle fordele når du bruger vores (platformafhængige) kontorpakke :)

Gravatar #31 - dub
23. maj 2011 23:55
Men jeg har hørt at denne nyhed bliver fejret blandt løver:
The New Hacker's Dictionany skrev:
lion food /n./

[IBM] Middle management or HQ staff (or, by extension, administrative drones in general). From an old joke about two lions who, escaping from the zoo, split up to increase their chances but agree to meet after 2 months. When they finally meet, one is skinny and the other overweight. The thin one says: "How did you manage? I ate a human just once and they turned out a small army to chase me -- guns, nets, it was terrible. Since then I've been reduced to eating mice, insects, even grass." The fat one replies: "Well, I hid near an IBM office and ate a manager a day. And nobody even noticed!"
Gravatar #32 - Hubert
24. maj 2011 06:14
TormDK (8) skrev:
#6 Jeg vil tillade mig at være uenig.

Der er intet der tyder på at Google vil lave andet end netbooks OS'er, og der skal en kende mere til end det for at komme langt hos forbrugerne.


De kommer også med en stationær pc.
Gravatar #33 - FM Guy
24. maj 2011 11:23
#1

Tillad mig at grine men der er nok nogle der ikke husker da IBM forsøge sig med OS/2, OS/2 Warp, OS/2 Merlin.... Det er godt med valg, men jeg ville nu ikke satse mine penge på dette her.

Som da de lavede deres slogan - talk not type til Merlin. Problemet var bare at det virkede af h til. Men det skal nok blive spændende men endnu en mulighed.

Iøvrigt er der nogle herinde som har brugt OS/2 fremfor andre os?
Gravatar #34 - arne_v
25. maj 2011 00:57
#30

Det afhænger rigtigt meget af om du kigger på omsætning eller overskud.

Windows+Office udgør kun 59% af omsætningen (og det er inklusive MBS) mens de udgør 103% af overskuddet (syadig inkl. MBS per MS definition).

Gravatar #35 - arne_v
25. maj 2011 00:58
#33

IBM har haft nogle fejlslagne produkter.

Det har de fleste firmaer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login