mboost-dp1

SXC - nighthawk7
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Jeg kan bekræfte at vi har haft et altomfattende it-nedbrud, og at det fandt sted i den centrale windows infrastruktur.
lige så snart man ikke vil have ansvaret selv, ryger det vider på andre.
forstår ikke hvis det er "windows" skyld at de nu har nedbrud igen, hvorfor dropper de det så ikke til deres kæmpe servere?
#1, "Jeg kan bekræfte at vi har haft et altomfattende it-nedbrud, og at det fandt sted i den centrale windows infrastruktur, og at vi har outsourcet driften til IBM" lyder den kortfattede melding fra Synoptiks it-direktør Morten Bo Andersen.
Det er klart, at Morten Bo Andersen fralægger sig ansvar, når Synoptik netop har outsourcet til IBM. Jeg kan dog ikke se, hvor i det citerede, at Morten Bo Andersen peger fingre af Windows?
//topic
Gad vide hvad dette kommer til at koste IBM (eller deres forsikringsselskab)?..
150 butikker uden ordresystem, betalingssystem, synsprøvehåndtering og mail i længere tid - det må/bør være dyrt, medmindre det er dækket ind af noget force majeure (eller lignende).
Det er klart, at Morten Bo Andersen fralægger sig ansvar, når Synoptik netop har outsourcet til IBM. Jeg kan dog ikke se, hvor i det citerede, at Morten Bo Andersen peger fingre af Windows?
//topic
Gad vide hvad dette kommer til at koste IBM (eller deres forsikringsselskab)?..
150 butikker uden ordresystem, betalingssystem, synsprøvehåndtering og mail i længere tid - det må/bør være dyrt, medmindre det er dækket ind af noget force majeure (eller lignende).
Det er næsten ved at være synd for IBM her i Danmark...deres ry hænger efterhånden så meget i laser, at det virkelig må kunne mærkes på bundlinjen!
Jeg tror lidt at IBM's ryg hænger så meget med næbet pga deres personale politik alle gå stortset med en fyre seddel hængende over hovedet da det længe har været anakendt i nørder udenfor at IBM har alt for mange konsulenter og at de skal skære ned, med samtidig også har problemer fordi deres interne politik er så tung at dance med.
ved ikke hvad de skal gøre for at rette op på dette, men måske en gribende gennemgang af deres politik og hvordan verden ser dem.
ved ikke hvad de skal gøre for at rette op på dette, men måske en gribende gennemgang af deres politik og hvordan verden ser dem.
#5 Tjah man lægger altid mere mærke til det, når det rammer mange. Ligesom hvis 1 personer dør hver dag i trafikken, så er der ingen, der lægger mærke til det, men hvis et fly med 150 falder ned hvert tredje år, så er der vild opmærksomhed på det.
Det samme gælder IT-systemer. Hvis Synoptik hver dag har 1 eller 2 butikker, som har nedbrud, så er det bare business as usual, men hvis de vælger en centraliseret løsning og den så er nede 1 dag hvert andet år, så kommer det i pressen.
Det samme gælder IT-systemer. Hvis Synoptik hver dag har 1 eller 2 butikker, som har nedbrud, så er det bare business as usual, men hvis de vælger en centraliseret løsning og den så er nede 1 dag hvert andet år, så kommer det i pressen.
#8
Det var da en utroligt ignorant besked. Jeg kan forsikre dig at IT-nedbrud i denne kaliber (og ja, jeg kender omfanget bedre end de fleste herinde), er alt andet end en vane sag.
Nedbrud sker, og det er ikke til at undgå, oftest er det dog heldigvis mindre nedbrud der har mindre konsekvens for IBM's kunder, men før eller siden vil store nedbrud ske.
Forhåbentlig lærer de 'ansvarlige' afdelinger (netværk, windows, osv) af de fejl der har ført til nedbruddet, og forhindrer det en anden gang.
Det var da en utroligt ignorant besked. Jeg kan forsikre dig at IT-nedbrud i denne kaliber (og ja, jeg kender omfanget bedre end de fleste herinde), er alt andet end en vane sag.
Nedbrud sker, og det er ikke til at undgå, oftest er det dog heldigvis mindre nedbrud der har mindre konsekvens for IBM's kunder, men før eller siden vil store nedbrud ske.
Forhåbentlig lærer de 'ansvarlige' afdelinger (netværk, windows, osv) af de fejl der har ført til nedbruddet, og forhindrer det en anden gang.
9#
ja ja sef, men nu er det jo ikke føreste gang det sket for imb, de har jo haft en uheldig periode fra starten af året med flere store nedbrud
ja ja sef, men nu er det jo ikke føreste gang det sket for imb, de har jo haft en uheldig periode fra starten af året med flere store nedbrud
hvis det er det eneste nedbrud synoptik har haft vil jeg da stadig syndes det er fantastisk track-record for IBM. se det i sammenhæng med hvis de selv havde kørt IT delen. hvor ofte ville de så have nedbrud?
alle andre hosting firmaer har ligende nedbrud. CSC der står for mange ligende løsninger, specielt inde for det offentlige Sundheds system har også mange ligende. som #9 skriver så er det noget der sker. nogle får det oftere end andre. IBM har været ramt af en lille 'bølge' eller rettere. der er blevet sat fokus på IBM så her er de tydeliggjort
alle andre hosting firmaer har ligende nedbrud. CSC der står for mange ligende løsninger, specielt inde for det offentlige Sundheds system har også mange ligende. som #9 skriver så er det noget der sker. nogle får det oftere end andre. IBM har været ramt af en lille 'bølge' eller rettere. der er blevet sat fokus på IBM så her er de tydeliggjort
Så vidt jeg husker er IBM op på 3 større nedbrud på det sidste (tilbage til foråret).
Det første nedbrud var, som alle efterhånden ved, et core netværks nedbrud.
Det andet (en lille måned efter), var et kortvarigt nedbrud der blev blæst op til meget mere end det var.
Det tredje... Scroll op ;)
I min bog er det 2, store nedbrud.
Hvad der skete tilbage i foråret kunne ske for selv den bedste (måske bortset fra Cisco themselves).
Synoptik's vil jeg ikke komme nærmere ind på, pga politik.
Det første nedbrud var, som alle efterhånden ved, et core netværks nedbrud.
Det andet (en lille måned efter), var et kortvarigt nedbrud der blev blæst op til meget mere end det var.
Det tredje... Scroll op ;)
I min bog er det 2, store nedbrud.
Hvad der skete tilbage i foråret kunne ske for selv den bedste (måske bortset fra Cisco themselves).
Synoptik's vil jeg ikke komme nærmere ind på, pga politik.
11 og 12#
det er da ligemeget hvor meget det har været eller hvor store de har været facten er at det er sket selv om det ikke skulle have været sket det samme glæder for csc
det er da ligemeget hvor meget det har været eller hvor store de har været facten er at det er sket selv om det ikke skulle have været sket det samme glæder for csc
Det er vel bare populært at skrive om det mindste der sker hos IBM i øjeblikket? :)
Det her er jo ikke engang sikkert det er IBM der har fejlet? Kan vel lige så godt være en fejl i Synoptik's system, for det er vel ikke IBM's ansvar at Synoptiks leverandørs system fejler?
Det her er jo ikke engang sikkert det er IBM der har fejlet? Kan vel lige så godt være en fejl i Synoptik's system, for det er vel ikke IBM's ansvar at Synoptiks leverandørs system fejler?
14 skrev:
Det her er jo ikke engang sikkert det er IBM der har fejlet? Kan vel lige så godt være en fejl i Synoptik's system, for det er vel ikke IBM's ansvar at Synoptiks leverandørs system fejler?
Jo. :-)
Læs nyheden - "Det var derfor et nedbrud hos IBM, der gjorde, at Synoptiks it-system, NBS, ikke var tilgængeligt."
I øjeblikket er det fedt at skrive om nedbrud hos IBM, da det er "god underholdning" for mange.
Men sagen er, at der siden "det store nedbrud" hos IBM i april har været nedbrud hos flere af konkurrenterne, hvilket ikke er slået stort op i diverse "ekstra bladet lignende" aviser og nyhedssites.
Det står kun som en lille notits nederst.
Helt ærligt! Nedbrud foregår alle steder, og INGEN kan gardere sig 100% mod nedbrud, da IT nu engang forbliver IT.
Fejlen skyldtes en "gammel" firmware på en af deres Cisco switche, så JA det kan ske for selv den bedste, inkl. Cisco.
Men sagen er, at der siden "det store nedbrud" hos IBM i april har været nedbrud hos flere af konkurrenterne, hvilket ikke er slået stort op i diverse "ekstra bladet lignende" aviser og nyhedssites.
Det står kun som en lille notits nederst.
Helt ærligt! Nedbrud foregår alle steder, og INGEN kan gardere sig 100% mod nedbrud, da IT nu engang forbliver IT.
12 skrev:Hvad der skete tilbage i foråret kunne ske for selv den bedste (måske bortset fra Cisco themselves).
Fejlen skyldtes en "gammel" firmware på en af deres Cisco switche, så JA det kan ske for selv den bedste, inkl. Cisco.
#16
Hvis CSC, KMD eller NNIT har nedbrud i samme størrelse som dem vi har set hos IBM i 2008, så kan jeg godt garantere dig for, at vi også okmmer til at høre om dem.
Aha - hvad er det for store nedbrud, der lagde samtlige kommuner døde, fordi deres systemer ikke virkede (KMD), eller de nedbrud hvor ingen fly kunne lande eller lette fra Kastrup (CSC), eller samtlige hospitaler i hovedstaden kunne lukke i flere timner (NNIT), pga totalt systemnedbrud?
For jeg erindre ingen små notitser om nogle af tilfældene...
Ja, der sker nedbrud hos alle, og jeg tror ikke IBM er bedre eller værre end de andre hosting-parter, men det er ikke det samme som at det er godt nok.
IBM har kæmpe store 2-center løsninger, og de trækker rigtig rigtig mange penge op af lommen på deres kunder, netop fordi de er så stabile - når deres stabilitet så vakler, så må man forvente det kommer i morgendagens avis.
Nåehh - så enten har IBM ikke haft styr på noget så vitalt som firmware-versionerne på deres backbone, eller også har de udført High Impact changes på vitale systemer i dagstid.
...og det er CISCO's skyld...fordi?!??
I øjeblikket er det fedt at skrive om nedbrud hos IBM, da det er "god underholdning" for mange.
Hvis CSC, KMD eller NNIT har nedbrud i samme størrelse som dem vi har set hos IBM i 2008, så kan jeg godt garantere dig for, at vi også okmmer til at høre om dem.
Men sagen er, at der siden "det store nedbrud" hos IBM i april har været nedbrud hos flere af konkurrenterne, hvilket ikke er slået stort op i diverse "ekstra bladet lignende" aviser og nyhedssites.
Aha - hvad er det for store nedbrud, der lagde samtlige kommuner døde, fordi deres systemer ikke virkede (KMD), eller de nedbrud hvor ingen fly kunne lande eller lette fra Kastrup (CSC), eller samtlige hospitaler i hovedstaden kunne lukke i flere timner (NNIT), pga totalt systemnedbrud?
For jeg erindre ingen små notitser om nogle af tilfældene...
Helt ærligt! Nedbrud foregår alle steder, og INGEN kan gardere sig 100% mod nedbrud, da IT nu engang forbliver IT.
Hvad der skete tilbage i foråret kunne ske for selv den bedste
Ja, der sker nedbrud hos alle, og jeg tror ikke IBM er bedre eller værre end de andre hosting-parter, men det er ikke det samme som at det er godt nok.
IBM har kæmpe store 2-center løsninger, og de trækker rigtig rigtig mange penge op af lommen på deres kunder, netop fordi de er så stabile - når deres stabilitet så vakler, så må man forvente det kommer i morgendagens avis.
Fejlen skyldtes en "gammel" firmware på en af deres Cisco switche, så JA det kan ske for selv den bedste, inkl. Cisco.
Nåehh - så enten har IBM ikke haft styr på noget så vitalt som firmware-versionerne på deres backbone, eller også har de udført High Impact changes på vitale systemer i dagstid.
...og det er CISCO's skyld...fordi?!??
#18 Nu lyder det jo som om, det var samtlige deres systemer der gik i dørken, så umiddelbart er det svært at pege på Windows som problemet.
Iøvrigt, hvis du drifter dine Windows-systemer som du drifter din mainframe, så kan jeg garantere dig at din oppetid for windows-boksen kommer i nærheden af din mainframe...
#19 Der findes massere af forretninger, der har windows som deres eneste OS, og der fungere upåklageligt.
Jeg synes det er nogle temmelig unuancerede pointer i begge to kommer med, og det virker årlig talt som om, at ingen af jer har med reel drift at gøre...
Iøvrigt, hvis du drifter dine Windows-systemer som du drifter din mainframe, så kan jeg garantere dig at din oppetid for windows-boksen kommer i nærheden af din mainframe...
#19 Der findes massere af forretninger, der har windows som deres eneste OS, og der fungere upåklageligt.
Jeg synes det er nogle temmelig unuancerede pointer i begge to kommer med, og det virker årlig talt som om, at ingen af jer har med reel drift at gøre...
24 skrev:Insider viden.
Fint fint, så kan jeg med min "insider viden" sige det modsatte.
Fatter du hvor jeg vil hen? .. sikkert ikke, jeg har ingen "insider viden", og den måde du slynger dit udsagn ud på, for mig til at tro at din "insider viden" er nøjagtig lige så god som min, eller ham med hatten, hende med taskerne, koen ude i stalden. Dokumenter på en eller anden måde, det andet duer ikke i en debat.
Der er mange her (Vist nok alle såvidt jeg kan se) der IKKE aner hvad problemet egentlig var, og hvorledes det hang sammen. Jeg vil derfor på venligste vis gerne opfordre folk til at KLAPPE I med kommentarer der indikerer at de faktisk ved hvad de egentlig snakker om - Dette gælder IBM ansatte, såvel som ikke IBM ansatte. Dette gælder ligeledes folk der forsøger at gøre sig interessante ved at få folk til at tro at de har været inde over kernen af problemet - hvilket de tydeligvis ikke har! Forstået? TAK!
#26
Du har simpelthen så ret :) .. et indlæg om at jeg har insider viden, og derfor passer det ikke hvad du siger .... Det kan jeg nu virkelig ikke tage seriøst :)
Kom med nogle facts, hvilket jeg tror er usandsynligt at nogen kan, vil tro dem der ved noget har mundkurv på :)
Du har simpelthen så ret :) .. et indlæg om at jeg har insider viden, og derfor passer det ikke hvad du siger .... Det kan jeg nu virkelig ikke tage seriøst :)
Kom med nogle facts, hvilket jeg tror er usandsynligt at nogen kan, vil tro dem der ved noget har mundkurv på :)
Men alligevel var du nødt til at flame mig? :) Moral er godt, men dobbelt-yada-yada...28 skrev:hvilket jeg tror er usandsynligt at nogen kan, vil tro dem der ved noget har mundkurv på :)
Som ansat ved jeg mere end befolkningen, men jeg vælger ikke at gå i dybden med hvad jeg ved.
1. Jeg må ikke.
2. Det er ikke fair overfor mine kollegaer.
29 skrev:Men alligevel var du nødt til at flame mig? :) Moral er godt, men dobbelt-yada-yada...
Som ansat ved jeg mere end befolkningen, men jeg vælger ikke at gå i dybden med hvad jeg ved.
1. Jeg må ikke.
2. Det er ikke fair overfor mine kollegaer.
Kære lilel ven, hvis ikek du er villig til at bake dine påstånde op, så skal du slet ikek begynde at melde noget som helst ud, også da slet ikke en bemærkning om at du sidder med insider viden.
Havde du nu ikek kommet med en så åndsvag kommentar, så havde alt været iorden.
Og så nævner du dobbeltmoral ? .. undskyld mig, hvor har jeg kastet mig ud i nogle speulationer vedr. nedbrudet, hvor ser du a jeg skriver jeg har insider viden, eller blot viden om hvad der egentlig er foregået, nemlig .. ingen steder. For ser du, i forhold til dig, så har jeg intet behov for at føre mig frem med dumsmarte bemærkninger.
Okay, sæt mig så lige ind i noget.
Hvordan synes du, at jeg skal dokumentere min rygepause med vores situation managers?
Kernen er, at jeg ved hvad problemet var. Jeg har ingen 'beviser' for dette, da jeg ikke har en diktafon med i lommen, når jeg går ud for at nyde en pause-smøg. Desuden ønsker jeg ikke at nedgøre mine kollegaer, ved at smide detaljerne om sagen ud i offentligt fora.
25 skrev:Dokumenter på en eller anden måde, det andet duer ikke i en debat.
Hvordan synes du, at jeg skal dokumentere min rygepause med vores situation managers?
Kernen er, at jeg ved hvad problemet var. Jeg har ingen 'beviser' for dette, da jeg ikke har en diktafon med i lommen, når jeg går ud for at nyde en pause-smøg. Desuden ønsker jeg ikke at nedgøre mine kollegaer, ved at smide detaljerne om sagen ud i offentligt fora.
33 skrev:Desværre hjælper det ikke når folk som Bachy skal opføre sig som vi ser længere oppe. *Sigh*
Ahva be ha ... hvem er det af os 2 der smider om sig med smarte bemørninger som "insider viden" og som når man så ber ham om at dokumetere sin "insider viden" trækkerr i land med at det må han ikke osv osv osv
Så vidt jeg husker, var det ikek mig ?
33 skrev:#32
Grunden til at jeg kommenterede, var for at slippe for teorier om årsagen. Disse kommer der altid masser af, når grunden ikke er forelagt alle parter.
Desværre hjælper det ikke når folk som Bachy skal opføre sig som vi ser længere oppe. *Sigh*
Jeg vil ikke ind i en debat om hvem der er den slemme. Jeg fortæller blot hvordan jeg selv forholder mig til den her slags sager. Jeg er ikke ansat i IBM, men i et andet større hosting firma. Jeg fraholder mig fra at kommenterer på nyheder der omhandler ting der er sket ved en af vores kunder. Og nyheder der omhandler den koncern vi er den del af. Det gælder iøvrigt både her og på alle andre nyhedssider hvor der findes historier af den slags. Vi har dog været forskånet for større nedbrud som dem vi har kunne læse om har ramt IBM.
Bachy:
Jeg afviser en teori på baggrund af den viden jeg besidder. Jeg har ingen muligheder for at dokumentere noget, hvilket jeg beskriver i #31.
Jeg sidder ikke og kommer med smarte bemærkninger, jeg fortæller blot hvad der ligger til grund for nedbruddet, og hvor jeg ved det fra.
Jeg har tilmed uddybet overfor dig/newz, hvorfor jeg ikke ønsker at dele ud af detaljer.
At du ikke kan håndtere, at landet ligger som det gør, det er jeg ked af.
Jeg afviser en teori på baggrund af den viden jeg besidder. Jeg har ingen muligheder for at dokumentere noget, hvilket jeg beskriver i #31.
Jeg sidder ikke og kommer med smarte bemærkninger, jeg fortæller blot hvad der ligger til grund for nedbruddet, og hvor jeg ved det fra.
Jeg har tilmed uddybet overfor dig/newz, hvorfor jeg ikke ønsker at dele ud af detaljer.
At du ikke kan håndtere, at landet ligger som det gør, det er jeg ked af.
#36 Uanset hvad du ved om det her, er det temmelig irrelevant, hvis du ikke kan komme med noget som helst andet end: "Det var Windows!" & "Insiderviden".
For all i care, kan du jo ligesågodt komme fra LGSSROW (LinuxGruppenSomSprederRygterOmWindows), som du kan være ansat i IBM.
Som oftest når sådanne fejl sker, så bliver medarbejderne påsat mundkurv, herefter undersøger man til bunds hvad problemet er, og lader til sidst de rette informationer blive eksponeret fra de kilder der er beregnet til det.
Det tror jeg de fleste har forståelse for, og derfor er der ikke noget galt i, bare at lade være med at blande sig i sådan en tråd som denne her, selvom det ikke altid er lige sjovt, at se sit firma blive hængt ud.
Dit indslag med, at det var windows, kan jo betyde hvad som helst - jeg har før set IBM's severity-vurdering af en change, være helt hen i vejret, så i min verden er det ikke utænkeligt at Windows er gået ned, efter en patch.
Det kan være hardwarefejl, softwarefejl eller whatever der er skyld i Windows går i dørken, og uanset hvad, så kan det at dupleringen af så vitalt et system ikke har fungeret - med andre ord...dit udsagn ændre ikke på, at jeg betvivler at det bare er windows der er noget lort.
Jeg er ingenlunde MS-fan, jeg mener de har deres gode, og deres mindre gode sider - men skal man kritisere dem, skal kritikken gives sagligt, og ikke bare som "Windows er noget lort".
For all i care, kan du jo ligesågodt komme fra LGSSROW (LinuxGruppenSomSprederRygterOmWindows), som du kan være ansat i IBM.
Som oftest når sådanne fejl sker, så bliver medarbejderne påsat mundkurv, herefter undersøger man til bunds hvad problemet er, og lader til sidst de rette informationer blive eksponeret fra de kilder der er beregnet til det.
Det tror jeg de fleste har forståelse for, og derfor er der ikke noget galt i, bare at lade være med at blande sig i sådan en tråd som denne her, selvom det ikke altid er lige sjovt, at se sit firma blive hængt ud.
Dit indslag med, at det var windows, kan jo betyde hvad som helst - jeg har før set IBM's severity-vurdering af en change, være helt hen i vejret, så i min verden er det ikke utænkeligt at Windows er gået ned, efter en patch.
Det kan være hardwarefejl, softwarefejl eller whatever der er skyld i Windows går i dørken, og uanset hvad, så kan det at dupleringen af så vitalt et system ikke har fungeret - med andre ord...dit udsagn ændre ikke på, at jeg betvivler at det bare er windows der er noget lort.
Jeg er ingenlunde MS-fan, jeg mener de har deres gode, og deres mindre gode sider - men skal man kritisere dem, skal kritikken gives sagligt, og ikke bare som "Windows er noget lort".
Som altid, så rammer du meget godt med dine "hvad kan mon være gået galt" gæt. :)
Havde været nemmere hvis i var admins på newz, og kunne se logged info om indlæg (ip/hostname).
Well, som i siger, så kan jeg jo skrive og skrive, og det ville hjælpe det samme.Borg[One skrev:(37)]hvis du ikke kan komme med noget som helst andet
Havde været nemmere hvis i var admins på newz, og kunne se logged info om indlæg (ip/hostname).
#38 Nøehh - jeg tror da på, at du er IBM'er...som oftest er det jo noget man kun indrømmer hårdt presset... ;)
Og jeg tror da også du på den ene eller anden måde, både besidder noget intern viden omkring fejlen, og at du ikke kan udtale dig om det.
Pointen er alene....Then don't.
Begrundelsen med en Windows-fejl, kan vi vist alle blive enige om, umiddelbart er lidt tynd - og man kan stort set putte hvad som helst ind under der (Windows understøtter ikke engang at man under runtime fjerner al RAM, og putter nye stænger i - hvem kunne have vidst det?!??).
Så praktisk talt står vi før som efter, alene med muligheden for at gisne - jeg tror de fleste kan blive enige om, at alt hvad der bliver skrevet i denne tråd, medmindre du var kommet med noget helt konkret, er rent gætværk.
Min "Hvad kan der være galt"-gæt er vist mest baseret på, at når folk peger på ét problem, så gør jeg bare opmærksom på at det er for ensidigt.
Og jeg tror da også du på den ene eller anden måde, både besidder noget intern viden omkring fejlen, og at du ikke kan udtale dig om det.
Pointen er alene....Then don't.
Begrundelsen med en Windows-fejl, kan vi vist alle blive enige om, umiddelbart er lidt tynd - og man kan stort set putte hvad som helst ind under der (Windows understøtter ikke engang at man under runtime fjerner al RAM, og putter nye stænger i - hvem kunne have vidst det?!??).
Så praktisk talt står vi før som efter, alene med muligheden for at gisne - jeg tror de fleste kan blive enige om, at alt hvad der bliver skrevet i denne tråd, medmindre du var kommet med noget helt konkret, er rent gætværk.
Min "Hvad kan der være galt"-gæt er vist mest baseret på, at når folk peger på ét problem, så gør jeg bare opmærksom på at det er for ensidigt.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.