mboost-dp1

IBM

Driftsproblemer hos IBM rammer danske virksomheder

- Via EPN.dk - , redigeret af Emil , indsendt af arne_v

I går eftermiddags blev IBM ramt af et nedbrud i et af deres it-systemer, et nedbrud der ikke kun påvirkede IBM, men også en række større danske virksomheder, heriblandt Carlsberg og DSV.

Nedbruddet er så omfattende, at IBM i går aftes endnu ikke havde fået løst problemet, og det betyder for f.eks. Carslberg, at de må ty til papir og kuglepen for at håndtere ordre.

Jørn P. Jensen, koncerndirektør til EPN skrev:
Besked om alt, hvad der skal leveres i morgen, må vi klare på gammeldags vis med et stykke papir. Alt lige nu med relation til it foregår manuelt. Det er meget alvorligt og har ramt Carlsberg i hele Europa.

Ligesom Carlsberg, der har outsourcet al it-drift til IBM, så står speditionsvirksomheden DSV i samme båd, ingen af deres it-systemer virker.





Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
10. apr. 2008 07:14
IBM-storkunden Danske Bank blev også ramt, men paradoksalt nok kun uden for Danmark.

Og heldigvis, uden påvirkning på PBS. Ellers ville vi have 'no dankort' timer igen.

IBM i Danmark skal godt nok til at stramme op. Det er sket flere gange de sidste par år at deres danske afdeling har lavet storfejl som denne.

Deres ry bliver blakket af det.
Gravatar #2 - alive
10. apr. 2008 07:16
Av av .. heldigt for mærks at de netop lige har droppet IBM som it-leverandør..
Gravatar #3 - Duffi
10. apr. 2008 07:20
Hvad skyldes fejlen?

Nu bliver det nok aldrig oplyst, men kan kun undre mig over hvad der tvinger flere selskabers it-systemer i knæ.
Gravatar #4 - kg
10. apr. 2008 07:28
#3 det får vi nok ikke at vide. næste udtalelse bliver en IBM chef der beklager det skete, og lover at de vil gøre hvad de kan for at "det" ikke gentager sig... self uden at komme ind på hvad "det" er :)


offtopic:
er det bare mig eller er "indsend" knappen bugged i FF nu?
Gravatar #5 - Windcape
10. apr. 2008 07:32
#3

Sikkeret en teknikker som har brændt en strømforsyning af igen.
Det var det ihvertfald sidst :p
Gravatar #6 - f-style
10. apr. 2008 07:38
Det bliver ikke billigt for IBM, da jeg kan forestille mig at Carlsberg mv. kommer med et erstatningskrav som de nok er berettiget i (står vel defineret i deres kontrakt).
Gravatar #7 - Magten
10. apr. 2008 07:42
Man må da ikke håbe det har betydning for Carlsbergs produktion :D

Så lige nyheden hos ComON også.. Er jeg den eneste der undrer mig over den her:
Carlsbergs it-chef Lars Krejberg fortæller til ComON, at man i virksomheden ikke engang kan sende emails, fordi postsystemet Outlook også er nede.
Outlook er deres postsystem?
Gravatar #8 - Windcape
10. apr. 2008 07:53
#7

Nu ikke tage ComON seriøse tak, det er jo EB journalistik.

Men hvad han mener, er at IBM stor for serverstyringen af deres mail-servere, som er nede. Og derfor kan de naturligvis ikke tilgå dem.
Gravatar #9 - j_jorgensen
10. apr. 2008 07:53
Og diverse backupfirmaer med IBM som backend havde også nedbrud... igen... ikke særlig cool.
Gravatar #10 - tazly
10. apr. 2008 08:03
#7 Læste et sted at det var en "core router", der var stået af denne gang.
Sjovt nok kommer nedbruddet mens en række store danske IBM kunder er i USA til IBM-arrangement. :-)
Efter denne hændelse og hændelsen med Danske Bank for noget tid siden, virker det unægteligt som om IBM danmark ikke er de skarpeste knive i skuffen til test af dubblering og failover.
Gravatar #11 - Magten
10. apr. 2008 08:10
8 skrev:
#7

Nu ikke tage ComON seriøse tak, det er jo EB journalistik.

Men hvad han mener, er at IBM stor for serverstyringen af deres mail-servere, som er nede. Og derfor kan de naturligvis ikke tilgå dem.
Er klar over det er mai-serverne dernede, men enten er ComON ikke særlig kompetente, eller også er den citerede person en klaphat når han udtaler så noget vrøvl :)
Gravatar #12 - Windcape
10. apr. 2008 08:21
men enten er ComON ikke særlig kompetente,

You just hit the nail.
Gravatar #13 - stba
10. apr. 2008 08:26
#2 skrev:
Av av .. heldigt for mærks at de netop lige har droppet IBM som it-leverandør..



Går ud fra at du mener Mærsk, men mig bekendt har de bestemt ikke droppet IBM som driftleverendør. Det er rigtigt at de for nyligt har fravalgt IBM som leverendør af hardware i et eller andet omfang, men det er en anden historie. Se Link til artikkel
Gravatar #14 - Trogdor
10. apr. 2008 08:28
shit happens, selvom man laver clusters, spejler storage, netværk og serverrum, så er der sku altid et eller andet der ikke virker som beskrevet i brochuren.

Et eller andet sted, deler de firmaer vel infrastruktur med hinanden i et vist omfang. Der er jo ting er deles for at gøre outsourcing billigere
Gravatar #15 - Mnc
10. apr. 2008 08:46
Utroligt som de kan, når jeg er sygemeldt.
Gravatar #16 - Sikots
10. apr. 2008 08:49
Man skal nok ikke forvente klapsalver for det stunt, det er da sikkert!

Og en corerouter - nu er jeg ikke så meget netværksmand, men med så store ordrer/kontrakter - bør man så ikke have to core routers?
Det er trods alt et bindeled som ikke lige er til at erstatte - så der bør dælme være flere punkter!
Gravatar #17 - Windcape
10. apr. 2008 09:15
#16

Det lyder som om at IBMs 3rd party backup providers også fejlede.
Gravatar #18 - nazcov
10. apr. 2008 09:16
#1

Offtopic.
Pudsigt som du siger det, så arbejder jeg hos sonofon butikken i føtex, hvis dankortterminaler gik ned igår, hele molevitten hehe :)

Vores kørte godt nok fint.
Gravatar #19 - Jonasee
10. apr. 2008 09:54
#16

her en ven i IBM, godt nok ikke den afdeling, men han siger at to af deres cisco core router var gået ned, så skal lige høre en anden ven om det var ham der har pillt lidt for meget ;P
Gravatar #20 - VIC
10. apr. 2008 12:20
#16 Jeg arbejder ved IBM og kan med sikkerhed sige at vi ikke kun har én core router på min lokation. Nu er jeg ikke netværksmand, men mener at have fået fortalt at der er ikke mindre end 4 nede i kælderen.
Ligesom der også er to forskellige internetlinier (Telia+TDC) ud af hytten, men hvad der lige gik galt i går skal jeg ikke lige kunne side.
Gravatar #21 - tachylatus
11. apr. 2008 08:27
Interessant. I onsdags måtte jeg også ringe til kundeservice og bestille, fordi http://kunde.carlsberg.dk var nede.
Gravatar #22 - Borg[One]
14. apr. 2008 09:19
#1 Det er kun fordi du ikke er finne - DanskeBanks finske Sampo-kunder kunne ikke brugere deres kort under hele nedbruddet.

#3 der skal nok komme en officiel udmelding for fejlen. Som flere er inde på, er der en del rygter om at der var en eller 2 coreswitche der gik i hegnet, hvorefter de andre blev overbelastet. Men det er rent gætværk, vi er nødt til at vente til IBM melder ud.

#6 No shit - vi sendte omkring 800 medarbejdere hjem kl 12 - og man kan slet ike gøre op, hvad sådan et nedbrud koster i manglende børshandler, sagsbehandlere der ikke kan håndtere kunder der ringer ind, udviklere/testere der ikke kan udføre deres arbejde.
Der er bod på sådanne aftaler, og alt efter hvad der er sket, og nedetid - så kommer det til at koste knaster.

#ComOn De gør vel som de fleste nyhedskilder - indtaster pressemeddelserne, uden at korrigere noget som helst.

#16 Tro mig, der er mere end en core router, som #20 siger, så er alt dupleret, og som oftest er tingene gearet til, at der kan ske flere fejl.
Faktisk er det sådan, så de har deres primære driftcenter, og så har de deres backup-driftcenter - så når du bestiller én server, så får du to. De har flere netværksruter ud af huset, og alt centralt hardware, som en corerouter må siges at være, har også en hot standby router, der e rklar til at tage over.

Jeg er ikke ysnderligt imponeret over de ydelser vi får hos IBM, og deres måde at behandle deres kunder på - men så store fejl her, kan sjældent bindes tilbage på et enkelt PSU, eller en ikke-dupleret netværksdims.

#20 Nu kan jeg regne ud du ikke sidder i deres Hosting-afdeling. De har fået en officiel mundkurv på, og alle udtalelser fra IBM kommer fra ledelsen.

#21 mere interessant var det, at Arla ikke kunne modtage ordrer, og der defor var mælkemangel i en del butikker... :o)
Gravatar #23 - arne_v
15. apr. 2008 19:40
Nu har IBM tilsyneladende udtalt sig.

http://www.version2.dk/artikel/6967

Uden dog at sige ret meget.
Gravatar #24 - arne_v
15. apr. 2008 19:56
Gravatar #25 - Borg[One]
15. apr. 2008 20:42
Kl. 12.25 kontaktede IBM firmaets internationale eksperter, men alligevel gik der timevis før de sidste kunders systemer var i drift igen. Mejerikoncernen Arla var først oppe kl. 01.00 den 10. april, 13 timer efter nedbruddet indtraf.

Hah -den kan vi slå, den sidste melding kom kl 0500, hvor alle systemer igen var tilgængelige - efter 17 timers nedbrud.
Mainframe blev dog klarmeldt kl 01.

Det der bare er typisk IBM er sådan noget som det her:
»Og menneskelige fejl kan man aldrig helt gardere sig imod. Her var der tale om en lille fejl, som bombardere resten af netværket, så de enkelte dele gik ned en efter en,« fortæller han.

Det lugter jo af, at en medarbejder har lavet changes, i dagstid, uden at informere kunderne - og med en al al for lav rating af sin change...hvilket ikek ville være første gang.

Er det en enkelt driftsmedarbejder der er skyld i det her...så er man pludselig glad for, at man ikke er teknikker hos IBM - det er lige til en omgang mavesår. :(
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login