mboost-dp1

IBM
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
IBM-storkunden Danske Bank blev også ramt, men paradoksalt nok kun uden for Danmark.
Og heldigvis, uden påvirkning på PBS. Ellers ville vi have 'no dankort' timer igen.
IBM i Danmark skal godt nok til at stramme op. Det er sket flere gange de sidste par år at deres danske afdeling har lavet storfejl som denne.
Deres ry bliver blakket af det.
Man må da ikke håbe det har betydning for Carlsbergs produktion :D
Så lige nyheden hos ComON også.. Er jeg den eneste der undrer mig over den her:
Så lige nyheden hos ComON også.. Er jeg den eneste der undrer mig over den her:
Carlsbergs it-chef Lars Krejberg fortæller til ComON, at man i virksomheden ikke engang kan sende emails, fordi postsystemet Outlook også er nede.Outlook er deres postsystem?
#7 Læste et sted at det var en "core router", der var stået af denne gang.
Sjovt nok kommer nedbruddet mens en række store danske IBM kunder er i USA til IBM-arrangement. :-)
Efter denne hændelse og hændelsen med Danske Bank for noget tid siden, virker det unægteligt som om IBM danmark ikke er de skarpeste knive i skuffen til test af dubblering og failover.
Sjovt nok kommer nedbruddet mens en række store danske IBM kunder er i USA til IBM-arrangement. :-)
Efter denne hændelse og hændelsen med Danske Bank for noget tid siden, virker det unægteligt som om IBM danmark ikke er de skarpeste knive i skuffen til test af dubblering og failover.
Er klar over det er mai-serverne dernede, men enten er ComON ikke særlig kompetente, eller også er den citerede person en klaphat når han udtaler så noget vrøvl :)8 skrev:#7
Nu ikke tage ComON seriøse tak, det er jo EB journalistik.
Men hvad han mener, er at IBM stor for serverstyringen af deres mail-servere, som er nede. Og derfor kan de naturligvis ikke tilgå dem.
#2 skrev:Av av .. heldigt for mærks at de netop lige har droppet IBM som it-leverandør..
Går ud fra at du mener Mærsk, men mig bekendt har de bestemt ikke droppet IBM som driftleverendør. Det er rigtigt at de for nyligt har fravalgt IBM som leverendør af hardware i et eller andet omfang, men det er en anden historie. Se Link til artikkel
shit happens, selvom man laver clusters, spejler storage, netværk og serverrum, så er der sku altid et eller andet der ikke virker som beskrevet i brochuren.
Et eller andet sted, deler de firmaer vel infrastruktur med hinanden i et vist omfang. Der er jo ting er deles for at gøre outsourcing billigere
Et eller andet sted, deler de firmaer vel infrastruktur med hinanden i et vist omfang. Der er jo ting er deles for at gøre outsourcing billigere
Man skal nok ikke forvente klapsalver for det stunt, det er da sikkert!
Og en corerouter - nu er jeg ikke så meget netværksmand, men med så store ordrer/kontrakter - bør man så ikke have to core routers?
Det er trods alt et bindeled som ikke lige er til at erstatte - så der bør dælme være flere punkter!
Og en corerouter - nu er jeg ikke så meget netværksmand, men med så store ordrer/kontrakter - bør man så ikke have to core routers?
Det er trods alt et bindeled som ikke lige er til at erstatte - så der bør dælme være flere punkter!
#16 Jeg arbejder ved IBM og kan med sikkerhed sige at vi ikke kun har én core router på min lokation. Nu er jeg ikke netværksmand, men mener at have fået fortalt at der er ikke mindre end 4 nede i kælderen.
Ligesom der også er to forskellige internetlinier (Telia+TDC) ud af hytten, men hvad der lige gik galt i går skal jeg ikke lige kunne side.
Ligesom der også er to forskellige internetlinier (Telia+TDC) ud af hytten, men hvad der lige gik galt i går skal jeg ikke lige kunne side.
Interessant. I onsdags måtte jeg også ringe til kundeservice og bestille, fordi http://kunde.carlsberg.dk var nede.
#1 Det er kun fordi du ikke er finne - DanskeBanks finske Sampo-kunder kunne ikke brugere deres kort under hele nedbruddet.
#3 der skal nok komme en officiel udmelding for fejlen. Som flere er inde på, er der en del rygter om at der var en eller 2 coreswitche der gik i hegnet, hvorefter de andre blev overbelastet. Men det er rent gætværk, vi er nødt til at vente til IBM melder ud.
#6 No shit - vi sendte omkring 800 medarbejdere hjem kl 12 - og man kan slet ike gøre op, hvad sådan et nedbrud koster i manglende børshandler, sagsbehandlere der ikke kan håndtere kunder der ringer ind, udviklere/testere der ikke kan udføre deres arbejde.
Der er bod på sådanne aftaler, og alt efter hvad der er sket, og nedetid - så kommer det til at koste knaster.
#ComOn De gør vel som de fleste nyhedskilder - indtaster pressemeddelserne, uden at korrigere noget som helst.
#16 Tro mig, der er mere end en core router, som #20 siger, så er alt dupleret, og som oftest er tingene gearet til, at der kan ske flere fejl.
Faktisk er det sådan, så de har deres primære driftcenter, og så har de deres backup-driftcenter - så når du bestiller én server, så får du to. De har flere netværksruter ud af huset, og alt centralt hardware, som en corerouter må siges at være, har også en hot standby router, der e rklar til at tage over.
Jeg er ikke ysnderligt imponeret over de ydelser vi får hos IBM, og deres måde at behandle deres kunder på - men så store fejl her, kan sjældent bindes tilbage på et enkelt PSU, eller en ikke-dupleret netværksdims.
#20 Nu kan jeg regne ud du ikke sidder i deres Hosting-afdeling. De har fået en officiel mundkurv på, og alle udtalelser fra IBM kommer fra ledelsen.
#21 mere interessant var det, at Arla ikke kunne modtage ordrer, og der defor var mælkemangel i en del butikker... :o)
#3 der skal nok komme en officiel udmelding for fejlen. Som flere er inde på, er der en del rygter om at der var en eller 2 coreswitche der gik i hegnet, hvorefter de andre blev overbelastet. Men det er rent gætværk, vi er nødt til at vente til IBM melder ud.
#6 No shit - vi sendte omkring 800 medarbejdere hjem kl 12 - og man kan slet ike gøre op, hvad sådan et nedbrud koster i manglende børshandler, sagsbehandlere der ikke kan håndtere kunder der ringer ind, udviklere/testere der ikke kan udføre deres arbejde.
Der er bod på sådanne aftaler, og alt efter hvad der er sket, og nedetid - så kommer det til at koste knaster.
#ComOn De gør vel som de fleste nyhedskilder - indtaster pressemeddelserne, uden at korrigere noget som helst.
#16 Tro mig, der er mere end en core router, som #20 siger, så er alt dupleret, og som oftest er tingene gearet til, at der kan ske flere fejl.
Faktisk er det sådan, så de har deres primære driftcenter, og så har de deres backup-driftcenter - så når du bestiller én server, så får du to. De har flere netværksruter ud af huset, og alt centralt hardware, som en corerouter må siges at være, har også en hot standby router, der e rklar til at tage over.
Jeg er ikke ysnderligt imponeret over de ydelser vi får hos IBM, og deres måde at behandle deres kunder på - men så store fejl her, kan sjældent bindes tilbage på et enkelt PSU, eller en ikke-dupleret netværksdims.
#20 Nu kan jeg regne ud du ikke sidder i deres Hosting-afdeling. De har fået en officiel mundkurv på, og alle udtalelser fra IBM kommer fra ledelsen.
#21 mere interessant var det, at Arla ikke kunne modtage ordrer, og der defor var mælkemangel i en del butikker... :o)
Kl. 12.25 kontaktede IBM firmaets internationale eksperter, men alligevel gik der timevis før de sidste kunders systemer var i drift igen. Mejerikoncernen Arla var først oppe kl. 01.00 den 10. april, 13 timer efter nedbruddet indtraf.
Hah -den kan vi slå, den sidste melding kom kl 0500, hvor alle systemer igen var tilgængelige - efter 17 timers nedbrud.
Mainframe blev dog klarmeldt kl 01.
Det der bare er typisk IBM er sådan noget som det her:
»Og menneskelige fejl kan man aldrig helt gardere sig imod. Her var der tale om en lille fejl, som bombardere resten af netværket, så de enkelte dele gik ned en efter en,« fortæller han.
Det lugter jo af, at en medarbejder har lavet changes, i dagstid, uden at informere kunderne - og med en al al for lav rating af sin change...hvilket ikek ville være første gang.
Er det en enkelt driftsmedarbejder der er skyld i det her...så er man pludselig glad for, at man ikke er teknikker hos IBM - det er lige til en omgang mavesår. :(
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.