Hyundai



Hyundai vil udvikle elbil med lang rækkevidde

I år 2021 skal Hyundai være klar med en elbil, der kan køre 310 miles – eller små 500 kilometer – på en enkelt opladning.

Der bliver tale om en luksus-sedan med navnet Genesis, og denne bliver opfølning på elbilen Kona, der efter planen kommer på markedet næste år med en rækkevidde på små 400 kilometer pr. opladning.

Sammen med søsterselskabet Kia har Hyundai planlagt at lancere i alt otte elbiler og to brændselscelle-biler indenfor de kommende få år.

Selskabet arbejder også på en fremtidig platform for elbiler, som skal kunne være grundlag for en hurtigere udvikling af flere bilmodeller.





Gå til bund
Gravatar

#1 CBM 21. aug. 2017 09:59

lad os nu se... og en anden ting... what took you so long?

Tesla har i meget lang tid nu, sparket numse på samtlige bil mærker hvad angår el biler....

hvis de kunne lave en bil der sparker numse på tesla, både hvad angår rækkevidde, pris, hastighed mm....

SÅ ville jeg blive imponeret....

men hvis de fortsat tror de kan lave en ellert forklædt som en bil og så få folk til at købe deres biler i stedet for en Tesla... så vil de langsomt dø ud...


https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Fluence
Se bare biler som Renault Fluence Z.E. ??
rækkevidde 160 km!!!???
fra 2011 og frem??? hvad havde Tesla ikke i 2011???
bilen er jo til grin med den rækkevidde!

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf#Volk...
eller E-Golf.... bah!
rækkevidde 150 km!!!???
også fra 2011!

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
Tesla havde en rækkevidde på 500 km i 2008 (rekorden blev sat i 2009 med en tesla produceret i 2008)!

----

400 km rækkevidde for en hyundai?? jeg vil se det før jeg tror på det!

#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#2 arne_v 21. aug. 2017 12:17

CBM (1) skrev:
400 km rækkevidde for en hyundai??


Batterier virker lige så godt i en Hyundai som i andre biler?

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#3 arne_v 21. aug. 2017 12:17

#el biler

Teknisk set mener jeg at plugin hybrid er en langt bedre løsning end el givet de flestes kørsels behov.

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#4 CBM 21. aug. 2017 12:57

arne_v (2) skrev:
CBM (1) skrev:
400 km rækkevidde for en hyundai??


Batterier virker lige så godt i en Hyundai som i andre biler?



enig, men indtil nu har alle andre bilmærker end tesla haft ynkelig rækkevidde på deres el biler... derfor er jeg skeptisk når hyundai PLUDSELIG vil lave en el bil der har en mere fornuftig rækkevidde... det er en "I will believe it, when I see it" skepsis!

lidt ligesom med batteri nyheder, NU kommer det nye super batteri... ja ja... vi venter med at juble til vi ser nogle fysiske produkter i butikkerne..


jeg så gerne at det var rene el biler, da vi på sigt, vil kunne producere den nødvendige el med vedvarende energi... plus jeg vil tro at køre egenskaberne er bedre i en ren el bil.. det er dog spekulation fra min side
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#5 Hærmoriden 21. aug. 2017 17:57

arne_v (2) skrev:
CBM (1) skrev:
400 km rækkevidde for en hyundai??


Batterier virker lige så godt i en Hyundai som i andre biler?



Jeg vil tro, at hvis de har nøjagtig samme batteritype og størrelse, må der være andre faktorer som spiller ind, siden der er så stor forskel på afstanden

Vægten på bilen og HQ kuglelejere
Vindmodstand og vacuum bag på bilen
Samlet strømforbrug på alt i bilen
El-motorer med indbygget dynamo
Kraftige solceller. Tesla er lige kommet med en ny type som er mere effektiv
Og man kunne vel fortsætte længere endnu vil jeg tro
Gravatar

#6 gramps2 22. aug. 2017 04:15

CBM (1) skrev:
Tesla havde en rækkevidde på 500 km i 2008 (rekorden blev sat i 2009 med en tesla produceret i 2008)!


Sguda kun hvis man kører under 50 km/t. Læg mærke til hvad der sker når man kører hurtigt: http://insideevs.com/heres-how-speed-impacts-range...
Gravatar

#7 CBM 22. aug. 2017 05:10

#5: ja rækkevidden er nok nærmere 400 km...
Men hyundais 400 km er sikkert hvis den kører ned af bakke med medvind i 400 km med alt slukket ... Jeg håber hyundai kan overraske positivt


Tesla har bevist de kan lave brugbare el biler... De andre mærker mangler at bevise det... Alt de andre har gjort indtil nu, er at smide forklædte ellerter på markedet

85 kWh 300 miles ved 55 mph dvs
482 Km ved 88,5 km/t (motortrafikvej?)

Så næsten 500 km på landevej eller motortrafikvej

Ved 144 km/t (tysk motorvej?)
Er det kun 321 km

Men vil gerne se de samme tal for andre ikke Tesla el biler fra 2008
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#8 PHP-Ekspert Thoroughbreed 22. aug. 2017 06:25

CBM () skrev:
Tesla har bevist de kan lave brugbare el biler...


Ja - jo - både og.

Sidst jeg var i Berlin så jeg en dansk Tesla på motorvejen på vej hjem. Jeg bor ved grænsen, og har ca 470 km derned. Sansynligheden for at den dansker i Tesla'en bor ved grænsen er relativ lille.

Jeg ved godt at der er de der supercharger stationer spredt rundt omkring, bl.a. en aldrig langt fra grænsen ved E45 - men det ændrer ikke på at jeg
1: kan køre strækningen på en tankfuld benzin, endda uden at køre "pænt"
2: kan tanke på under 5 minutter og være på vej igen

Jeg siger ikke at Tesla er en dårlig bil, det er den bedste elektriske - men jeg ville nødigt skifte den ud.

- edit -

Når jeg kører på Das Autobahn, kører jeg sjældent 10 km/l - nok nærmere 8 ... Men jeg kan alligevel køre turen uden at tanke på vej derned :)
Doner til Kræftens Bekæmpels i forbindelse med JJ's for tidlige afsked: https://www.betternow.org/dk/jjnewzdk
Gravatar

#9 CBM 22. aug. 2017 06:30

#8: ja el bilerne kan ikke hamle op med almindelige biler endnu, end ikke Tesla... Tesla klarer sig langt hen af vejen ved, at der er mange lade stationer.

Medmindre der kommer en standard for alle el-biler, så kommer hele verden til at skulle drukne i lade stationer hvis alle andre el biler skal op på siden af Tesla...

Jeg tvivler på der kommer en standard, se bare på variationer på lade stik til laptops og lignende... for ikke at tale om varianter af strømstyrker til alle mulige andre apparater der bruger ladere, 5V, 12V, 6V, 5.5V, 9V, 4.5V, osv...

Men vi må se hvad der sker... i øvrigt rart at el biler de sidste par år har set mere "normale" ud til forskel for fx.. 2015 BMW i3

2015 Fiat 500e er dog ret cool
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#10 gramps2 22. aug. 2017 07:12

CBM (7) skrev:
Tesla har bevist de kan lave brugbare el biler... De andre mærker mangler at bevise det...


Så Nissan Leaf er et flop i dine øjne?
Gravatar

#11 CBM 22. aug. 2017 07:22

gramps2 (10) skrev:
CBM (7) skrev:
Tesla har bevist de kan lave brugbare el biler... De andre mærker mangler at bevise det...


Så Nissan Leaf er et flop i dine øjne?



https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf

"The U.S. Environmental Protection Agency (EPA) official range for the 2016 model year Leaf with the 30 kWh battery is 172 km (107 miles) on a full battery charge, while the trim with the smaller 24 kWh battery is 135 km (84 miles), the same as the 2014/15 model year. "

Øøøøhh den har kun en ynkelig 172 km rækkevidde? Ja!?

Renault Fluence Z.E. floppede ligesom leaf, også ud fra et teknisk synspunkt.

---------
Hvis en ren el bil har under 400 km rækkevidde så skulle de ikke udgive den...
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#12 dub 22. aug. 2017 09:06

#11 Hvorfor er det et flop hvis den ikke kan kører over 400km?
Jeg vil gætte på der er mange der ikke kører over 150km i deres dagligdag, hvor en Leaf vel være ok valg.
Cheerleader for videnskab.
Gravatar

#13 nwinther 22. aug. 2017 09:11

Mon ikke snart der kommer en ny standard: "Real-kilometer"?

Det er mit indtryk, at FDM laver nogle ikke-videnskabelige tests, når de prøver biler, hvor de kører en bil "almindeligt" og så ser, hvor langt den kører (på literen/opladning) frem for at forlade sig på "EU-norm" og andre teoretiske øvelser.

I hvert fald indtil "aktion-radius" og ladetid er på en niveau, hvor det er lige meget.
Gravatar

#14 CBM 22. aug. 2017 09:28

dub (12) skrev:
#11 Hvorfor er det et flop hvis den ikke kan kører over 400km?
Jeg vil gætte på der er mange der ikke kører over 150km i deres dagligdag, hvor en Leaf vel være ok valg.


det er et flop i forhold til helt at skulle kunne udfase biler baseret på fossilt brændstof!

der er mange alternativer hvis du ikke har behov for samme aktions radius som en rigtig bil... og det er vel ret beset også dette marked hvor leaf m.fl. har en vis succes...

jeg ville ikke købe en el bil, før den er oppe på samme aktions radius som teslas modeller..

men kunne så heller ikke nøjes med 150 km radius

jeg vil jo heller ikke købe en 30 knallert hvis den kostede det samme som en stationcar...

#13: kunne være interessant... men det mest interessante ville jo netop være, hvor langt kan man køre, ved "normal" kørsel og "normal" brug?
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#15 DotNet 22. aug. 2017 10:07

#14: Jeg har lige købt en Nissan Leaf (2016 model) 30kWh, den er angivet til at køre 250km, hvor jeg oplever den ved blandet kørsel (og brug af udstyr) køre ca 200.

For mig som køre ca. 60km om dagen, og som nr 2 bil hos familier, så syntes jeg den er glimrende. Den er rigtig dejlig at køre i, og den koster ikke en Tesla :)

Jeg er dog enig i, til folk som køre langt hver dag, så er den ikke specielt godt egnet, selv hvis du har det fint med at holde ind ved ladestationerne på vejen (det bliver nok alligevel for træls).

Tesla har meldt ud at deres nye model 3 som alle har råd til, alligevel bliver ret dyr, især i danmark. Når vi kan købe en elbil der rent faktisk kan køre de her 4-500 km, som ikke koster på den forkerte side af ½ million, så tror jeg det virkelig begynder at slå igennem hos private. I forhold til transport som bus og lastbiler, så går der nok en del år endnu.

Gravatar

#16 PHP-Ekspert Thoroughbreed 22. aug. 2017 10:57

CBM (9) skrev:
Jeg tvivler på der kommer en standard, se bare på variationer på lade stik til laptops og lignende... for ikke at tale om varianter af strømstyrker til alle mulige andre apparater der bruger ladere, 5V, 12V, 6V, 5.5V, 9V, 4.5V, osv...


Ja, måske bærbare og telefoner. Men hvis man ellers ser på det, så er det næsten blevet standardiseret. Et 12VDC stik (de runde, du ved) passer i 95% af tilfældene i andre 12VDC enheder. At der så er forskellige strømforsyninger, det har noget at gøre med den effekt den givne enhed kræver :)
Doner til Kræftens Bekæmpels i forbindelse med JJ's for tidlige afsked: https://www.betternow.org/dk/jjnewzdk
Gravatar

#17 CBM 22. aug. 2017 11:11

@TB: jovist, men hvis nu alle enheder fx kunne klare sig med 12V DC, eller måske 5V og 12V i samme stik, som brugte en standard connector,
så kunne de laves i forskellige udgaver og størrelser efter behov, fx 12V 500 mA + 5V 500 mA eller 12V 5A + 5V 5A osv...

så blev det meget nemmere at kunne genbruge ladere, apparater imellem

bare en standard connector for alt.. ikke kun 12V enheder, ville være en fordel... se bare med mobil ladere hvor meget det har betydet at man fik microusb og nu usb-c ?

#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#18 nwinther 22. aug. 2017 13:02

DotNet (15) skrev:
Når vi kan købe en elbil der rent faktisk kan køre de her 4-500 km, som ikke koster på den forkerte side af ½ million, så tror jeg det virkelig begynder at slå igennem hos private.


½ million? Det lyder som vanvittig mange penge, for en bil.

Elbilerne vil for den almindelige forbruger sikkert være fin som bil nr. 2. Men for at den reelt kommer til at erstatte bil nr. 1, skal aktionsradius, "optankningstid" mv. være på niveau med en konventionel bil. Dvs. min. 500 km/opladning og max 1 sekund pr. km i opladningstid, eller noget i den retning. UDEN at den så ikke kan det ene eller det andet ift. "almindelige biler".
Gravatar

#19 PHP-Ekspert Thoroughbreed 22. aug. 2017 13:17

CBM (17) skrev:
@TB: jovist, men hvis nu alle enheder fx kunne klare sig med 12V DC, eller måske 5V og 12V i samme stik, som brugte en standard connector,
så kunne de laves i forskellige udgaver og størrelser efter behov, fx 12V 500 mA + 5V 500 mA eller 12V 5A + 5V 5A osv...

så blev det meget nemmere at kunne genbruge ladere, apparater imellem

bare en standard connector for alt.. ikke kun 12V enheder, ville være en fordel... se bare med mobil ladere hvor meget det har betydet at man fik microusb og nu usb-c ?


Jeg ved nu ikke om jeg vil have en fælles connector med 5 forskellige spændinger. Så hellere den klassiske runde 5mm (ish) til 12VDC
- ofte er 12V enheder mere krævende hvad effekten angår, end 5V enheder (Jeg er i hvert fald ikke stødt på noget 5V 5A endnu)
Doner til Kræftens Bekæmpels i forbindelse med JJ's for tidlige afsked: https://www.betternow.org/dk/jjnewzdk
Gravatar

#20 arne_v 22. aug. 2017 14:48

#rækkevidde

Løsningen er plugin hybrid.

Opladning over natten hjemme i garagen. Køre ren el til og fra arbejde til daglig.

Tage på sommerferie i bil til sydeuropa og tanke benzin normalt.
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#21 gramps2 23. aug. 2017 13:02

Angående spændinger:
USB-PD understøtter flere spændinger - 5 V, 12 V, 20 V.

@CBM: Nogle gange er du godt nok ekstremt krævende. Samme rækkevidde som den bedste, men skal koste under en tredjedel - ellers er det et flop. Jeg er helt ærligt begyndt at afskrive dig som en kende forvirret, og ignorerer sædvanligvis hvad du skriver som en gal mands skriverier.
Gravatar

#22 CBM 23. aug. 2017 13:47

@21:

hmm gal mand ligefrem :)

jeg har ikke skrevet noget omkring prisen og dog (se nederst). Jeg har skrevet at disse el biler skal op på en vis minimums rækkevidde, før de for alvor kan erstatte benzin og diesel biler... Og det ser ud til jeg ikke er ene om den holdning.

Jeg vil da gerne have prisen ned, men jeg ved også godt at det vil være lang tid før prisen på biler med samme muligheder som Tesla modellerne, kan komme langt nok ned i pris.

Jeg tænker bare, om det kan svare sig at købe fx en leaf når man ser på dens rækkevidde og pris sammenlignet med en Tesla?

Derfor kan det også undre mig at der laves modeller som Leaf.
Personligt kunne jeg ikke klare mig med den rækkevidde.

Jeg tror ikke nogen bil producent kunne lave en bil der var billig nok til at jeg ville købe den fra ny, med de vandvittige afgifter vi har her i Danmark.

Jeg vil altid købe brugte biler og her er pris, rækkevidde og driftsomkostninger vigtigere end om bilen er el, benzin, diesel eller hybrid for mig... Dog ville jeg, hvis prisen var den samme,
vælge den bil der var bedst for miljøet
(men det er langt nede af listen over egenskaber jeg prioriterer)

Og jeg mistænker rigtigt mange danskere for at have den samme holdning på dette punkt...

"det er et flop i forhold til helt at skulle kunne udfase biler baseret på fossilt brændstof!"

det er det jeg udtrykker mere kompakt i ovenstående citat.

"jeg vil jo heller ikke købe en 30 knallert hvis den kostede det samme som en stationcar..."

dette er rigtig nok en kommentar på at prisen generelt stadig er for høj på el biler til mit brug, specielt når de har kort rækkevidde...

men ikke det samme som at jeg forlanger at nissan producerer en bil i morgen som koster det samme som en knallert og som har samme rækkevidde som en Tesla...

Jeg er klar over at der vil være en lang periode hvor prisen skal falde...

Jeg siger bare at jeg hopper ikke på el vognen før både pris og rækkevidde er forbedret.. jeg er klar over at jeg skla vente på det og det gør jeg gerne...

Jeg vil dog nævne at Tesla arbejder på at få prisen ned på model 3 uden at ofre for megen rækkevidde

Hvis leaf m.fl. bliver solgt i stor stk tal og kan hjælpe til at bane vejen for el biler med lavere pris og længere rækkevidde så er det fint med mig....

Tesla har også en fordel med deres mange lade stationer rundt om i DK

Men ingen skal påstå at en leaf kan erstatte en gennemsnitlig benzin bil for alle... specielt ikke uden lade stationer og med kort rækkevidde

så jeg fastholder.. at som erstatning for en benzin bil (eller diesel) i ALLE henseender, så er den et flop.... men som lille by bil beregnet udelukkende til korte ture, så er den ganske velegnet og til DET formål er den måske endda også fornuftig prissat...

den har bare for kort rækkevidde til mit brug


500 km ville være super
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#23 CBM 23. aug. 2017 14:01

#21:

Og så kommenterer jeg på at de øvrige producenter, ikke før har kunnet matche Teslas rækkevidde.

Derfor vil jeg gerne se den nye hyandai blive en realitet i 2021, inden jeg jubler! Jeg håber det lykkedes for dem og håber prisen bliver til at overkomme for almindelige mennesker. Men jeg har forståelse for hvis de er nød til at prissætte den højt, da batterier i den størrelse der skal bruges, ikke ligefrem er billige.

Lad os håbe at nogle af de mange mirakel batterier vi har hørt om i mange år efterhånden, snart kunne blive en realitet og dermed hjælpe med både rækkevidde og pris på alt fra el biler til smartphones.
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#24 nwinther 25. aug. 2017 10:48

CBM (23) skrev:
Derfor vil jeg gerne se den nye hyandai blive en realitet i 2021, inden jeg jubler


Det er jeg enig med dig i.

Men der er i sig selv en god nyhed, at flere bilproducenter melder sig ind i kampen, da dette vil sætte en pres på udviklingen, prisen osv. Så er det muligt, at de er lidt dårligere end Tesla, men kan de sælges langt billigere, så begynder det jo at nærme sig noget meningsfuldt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login