mboost-dp1

Boeing

Hypersonisk scramjet-testfly en succes

- Via Space.Com - , redigeret af Pernicious

Til udviklingen af de nyeste typer højhastighedsfly, har det amerikanske luftvåben bestilt Boeing til at udvikle en nyt type fly med en eksperimentel flymotor. Den lille flyver er et ubemandet fartøj, udviklet i samarbejde med NASA og Pratt&Whitney Rocketdyne, og tester en helt ny type scramjet-teknologi (supersonic combustion ramjet). Modellen er en SJX61-2 leveret af Pratt&Whitney Rocketdyne.

En scramjetmotor er en jetmotor, som ikke har nogen bevægelige dele, og først kan anvendes under høje hastigheder. Derfor måtte flyet bringes op i 50.000 fods højde af et B-52 bombefly, hvorefter det blev frakoblet og motoren kunne startes. Projektet kaldes X-51, og har eksisteret siden 2004 og indtil videre kostet 300 millioner dollar, og bruger drivstoffet JP-7, hvilket i modsætning til almindelige raketmotorer ikke har brug for medbragt ilt til forbrænding.

Det manglende drivstof gør, på trods af dens vægt på 1700 kg, at flyet bliver lettere end normalt. I stedet bruges ilten i luften til at antænde raketdrivstoffet, hvilket også fungerer tættere på verdensrummet hvor der er meget lidt ilt. Derudover skulle teknologien kunne give hastigheder op til Mach 24. Til sammenligning kommer de amerikanske rumfærger med raketmotorer op over Mach 23, dog uden for atmosfæren.

Ud af de fire fly som blev bygget til programmet, blev den første testflyvning gennemført i 2010, hvor flyet var oppe på 5 gange lydens hastighed i 150 sekunder. De næste to flyvninger i 2011 og 2012 mislykkedes, blandt andet på grund af en fejl på en finne. 1 maj lavede de således den seneste testflyvning, som så blev en succes. De amerikanske myndigheder har dog ikke meddelt om de vil bruge teknologien fremadrettet.

Se den offentliggjorte video fra testflyvningen herunder samt en video, som forklarer princippet bag X-51A.





Gå til bund
Gravatar #1 - HerrMansen
18. maj 2013 18:52
Ser sgu fedt ud.
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
18. maj 2013 19:18
Der må være nogle seriøse flaps på det B-52, siden det kan lette, samtidigt med at det holdes vandret.
Det ser bare forkert ud.
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. maj 2013 19:29

Og bruger drivstoffet JP-7
[...]
Det manglende drivstof gør


?!
Gravatar #4 - Mohr87
18. maj 2013 19:52
Hold da... er du gal det gik stærkt!

Der skal da 5 års træning og en grundig lægeundersøgelse til, før man kan sætte sig ind i sådan en fætter, uden at besvime!!
Gravatar #5 - Trixxrlol
18. maj 2013 20:48
Mohr87 (4) skrev:
Hold da... er du gal det gik stærkt!

Der skal da 5 års træning og en grundig lægeundersøgelse til, før man kan sætte sig ind i sådan en fætter, uden at besvime!!


"Den lille flyver er et >>ubemandet<< fartøj"
Gravatar #6 - Taoh Rihze
18. maj 2013 20:52
Tid til ethvert mål: 41 minutter ved maks hastighed, så lad os sige 45 minutter med lidt acceleration.

Jordens Omkreds, 40.000 km, så halvejs omkring 20.000 km
Hastighed ved Mach 24: 8,167 km/s

Tid for at tilbagelægge 20.000km = 2449 sekunder eller lige under 41 minutter
Gravatar #7 - JesperZ
18. maj 2013 21:10
Tænk at være i Beijing en time efter at have lettet :D
Gravatar #8 - mfriis
18. maj 2013 21:21
Taoh Rihze (6) skrev:
Tid til ethvert mål: 41 minutter ved maks hastighed, så lad os sige 45 minutter med lidt acceleration.

Jordens Omkreds, 40.000 km, så halvejs omkring 20.000 km
Hastighed ved Mach 24: 8,167 km/s

Tid for at tilbagelægge 20.000km = 2449 sekunder eller lige under 41 minutter

Vi skal også gerne op på den hastighed uden passagererne skider i bukserne.

jeg aner ikke hvilken acceleration (og længden på den) der er acceptabel for civil passager trafik, men det kunne være spændende at få med i regnestykket :)
Gravatar #9 - Taoh Rihze
18. maj 2013 23:07
#8 Godt spørgsmål, kunne ikke lige finde ud af hvad man anser som max G for en almindelig person under acceleration. Ved 1.2g, så vil det tage 12½ minut at accelerer til max hastighed, og ligeledes at deaccelerer. Da dette er konstant forøglese og reduktion, vil det give en øget transporttid på 12½ minut (2x 6 1/4) til de 41 minutter.

I eksemplet ovenfor da det er ubemandet fartøj så var denne acceleration mindre vigtig.

Så under 1 time teoretisk for kommercielle fly der kan opnå Mach 24 at foretage en acceptabel tur halvejs jorden rund. ... der er dog nok et par år inden der kan findes stabile materialler til den hastighed dog, og lidt omveje for at komme op i højere luftlag hvor vindmodstanden er lav nok, men klart bedre end nuværende ture.
Gravatar #10 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. maj 2013 23:29
Hvis bare vi kunne sige 6 timer for en tur halvvejs rundt om jorden, så er jeg tilfreds!
Gravatar #11 - RMJ
19. maj 2013 01:19
Bliver vildt når engang folk kan flyve hvor hen de vil i verden på 15-30min.

Ville ikke være dårligt, åh jeg vil lige en tur til New York. Så kan man være der i løbet af ingen tid og tage tilbage samme dag igen.
Gravatar #12 - Laziter
19. maj 2013 02:31
Taoh Rihze (6) skrev:
Tid til ethvert mål: 41 minutter ved maks hastighed, så lad os sige 45 minutter med lidt acceleration.

Jordens Omkreds, 40.000 km, så halvejs omkring 20.000 km
Hastighed ved Mach 24: 8,167 km/s

Tid for at tilbagelægge 20.000km = 2449 sekunder eller lige under 41 minutter


Du glemte lige at tage de 50.000 fods højde med i regnestykket, det giver altså en væsentligt større omgangskreds.
Gravatar #13 - Krogholt
19. maj 2013 04:10
#12 Det var forhåbentlig en joke du kom med der? De 50.000 fod gør stort set ingen forskel i forhold til jordens radius:
R = 40.000 km / 2 * pi = 6.366 km.
Så hvis vi antager at vi flyver rundt i 50.000 fods højde (15,24 km), så er jordens radius 40.095 km... Og de ekstra 95 km tager under 12 sekunder ved Mach 24.

Såeh.... Nej, det giver ingen væsentlig forskel at tage de 50.000 fods højde med i regnestykket.
Gravatar #14 - Carb
19. maj 2013 04:58
1 maj var den sidste af 4 X-51A tests, og der er ikke planer om flere, der var kun bygget 4 stk.
Gravatar #15 - Laziter
19. maj 2013 09:33
#13 - Ikke nogen joke, men en stor fejl.
Ja du har da helt ret, jeg fik bare lige lavet fod til at være det samme som Km.. Det skal man så ikke gøre efter en tur i byen.
My bad :/
Gravatar #16 - gramps
19. maj 2013 11:15
#6
Så det er kun marginalt hurtigere end et gravity train? :-)

#2
Så vidt jeg husker, så vil en tom B-52 have så meget lift, at næsen aktivt skal holdes ned. Det skyldes at en fuldlastet B-52 skal have nok lift til at lette med 32 ton våben.
Gravatar #17 - Zombie Steve Jobs
19. maj 2013 16:13
RMJ (11) skrev:
Bliver vildt når engang folk kan flyve hvor hen de vil i verden på 15-30min.

Ville ikke være dårligt, åh jeg vil lige en tur til New York. Så kan man være der i løbet af ingen tid og tage tilbage samme dag igen.



Altså i princippet kunne vi jo egentlig godt allerede nu, SR 71 fløj fra London til NY på under 2 timer, det var inklusiv optankning i luften, men det er nok lidt dyrt i brændstof etc. Concorde var lige under 3 timer.

Gravatar #18 - mfriis
19. maj 2013 19:04
RMJ (11) skrev:
Bliver vildt når engang folk kan flyve hvor hen de vil i verden på 15-30min.

Ville ikke være dårligt, åh jeg vil lige en tur til New York. Så kan man være der i løbet af ingen tid og tage tilbage samme dag igen.


Men hvis det tager 12 min. bare at accellerer op til (og det samme ned igen) ved 1.2G så kommer vi ihvertfald "aldrig" under 30 minutters transporttid rundt om jorden.

"aldrig" værende gældende indtil vi opfinder noget tilsvarende de famøse "Inertia dampernes" vi altid hører om i SciFi.

30 minutter er nu også ret godt. Med udgangspunkt i Danmark er det længste vi kan komme væk et sted sydøst for New Zeeland. En rejse der i dag tager på den gode side af et døgn.
Gravatar #19 - Backfirejr
20. maj 2013 00:18
Den flyver pænt stærkt hva'?
Gravatar #20 - terracide
20. maj 2013 18:06
+5 mach giver en hulans masse kinetisk energi (aka *SMÅKAGE*)...forvent at se dette blive affyret som våben længe før mennesker får en tur...
Gravatar #21 - Jakob Jakobsen
20. maj 2013 18:21
#20

Der er nok en grund til at USA er begyndt at eksperimentere med railguns på deres destroyere.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login