mboost-dp1
SpaceX
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
PHP-Ekspert Thoroughbreed (1) skrev:Jamen. 80-90 km/t er da ikke voldsom hurtigt?
Næh. Men det er vel osse stadig et betaprodukt. Jeg tror ikke de tør at skyde den afsted i et lufttomt rør med en hastighed på mange hundrede km/t lige fra tegnebrættet af, men øger farten i takt med at de danner erfaringer med køretøjet :)
mrtb (3) skrev:Det ser desuden ud til at de alle kører på hjul pt., så hastigheden stiger nok betragteligt når man går over til kun at bruge maglev.
Se på hjulet 16 sekunder inde.
PHP-Ekspert Thoroughbreed (1) skrev:Jamen. 80-90 km/t er da ikke voldsom hurtigt?
90 km/t var maks-hastigheden for den Pusher som SpaceX stillede til rådighed.
Formålet med testen var ikke maks-hastighed, det er først testen til sommer.
DFA (4) skrev:
Se på hjulet 16 sekunder inde.
Fedt nok :) Jeg antog egentlig bare at de kørte på en kombination hele turen pga. dette:
Marianna Avezum, from team Warr, told Engadget that her group decided to disable the magnets on their prototype and just use the wheels to reduce friction.
Jeg undres også, burde udfordringen ikke netop være at lave en pod som benytter sig af maglev og samtidig yder mest mulig komfort, sikkerhed og måske plads udnyttelse?
Mon vi nogensinde får maglev teknologien indført i den offentlige transport i Danmark?
Mon vi nogensinde får maglev teknologien indført i den offentlige transport i Danmark?
graynote (6) skrev:Hvad er udfordringen egentlig for pod-designerne?
Aerodynamik er jo selvsagt ikke et issue, og maglev teknologien er jo veludviklet.
Der vil ikke være perfekt vakuum.
Hvis det var tilfældet ville Team Warr's (vinder af Fastest Pod Award) forslag ikke give meget mening (Compressor-based drag reduction system), som samtidig læner sig meget op ad Elon’s oprindelige koncept.
http://hyperloop.warr.de/img/prototype_rollout.jpg
De forskellige teams skal "blot" designe selve kapslerne, og så står SpaceX for fremdrifts-modulet.
Pt. er de blevet bedømt på design, konstruktion, sikkerhed, pålidelighed, ydelse, og innovation.
CBM (7) skrev:Mon vi nogensinde får maglev teknologien indført i den offentlige transport i Danmark?
Kører Maglev ikke kun i Japan og Sydkorea?
Når det er tilfældet, tror jeg det er fordi der er ekstremt godt styr på sagerne i netop de to lande, hvad angår togtrafik.
I Danmark kan vi jo ikke engang finde ud af at bruge almindelige skinner. Så jeg vil gerne være fri for at betale for et maglev-eventyr.
Men heller ikke andre vestlige lande bruger maglev. Jeg tror det er fordi det kræver stor diciplin i driften. Diciplin vi ikke er indstillet på at have i Europa/USA.
Hele idéen med Hyperloop er, som jeg ser det, offer for samme problematik: Det kræver en tårnhøj diciplin at få til at fungere i almindelig drift (et lukket rør, ekstreme hastigheder, nær-vakuum.). Og blander du Maglev og Hyperloop, fordobler du denne problematik
#9
I Japan er et tog forsinket hvis det ankommer 11:30.30 og ikke 11:30.00
I Danmark er et tog til tiden hvis det ankommer 11:39 ^_^
I Japan er et tog forsinket hvis det ankommer 11:30.30 og ikke 11:30.00
I Danmark er et tog til tiden hvis det ankommer 11:39 ^_^
nwinther (9) skrev:Kører Maglev ikke kun i Japan og Sydkorea?
Næsten. Der er også en 30 km strækning i Shanghai, Kina hvor det kører.
Det kører dog "kun" 430 km/t, hvorimod high speed tog på normale skinner i Kina kører 350 km/t.
nwinther (12) skrev:CBM (11) skrev:I de glade 70ere skulle de have været kendt for at man kunne stille uret efter dem (dsb)
Virkelig? Hvor har du hørt det? Mit indtryk er, at DSB alle dage har været noget hø.
Fra mine forældre (årgang 1942) og flere andre i deres generation.
Olsenbanden på sporet var oprindeligt en hyldest til DSB.
I dag fungerer den som det modsatte.
CBM (14) skrev:
Olsenbanden på sporet var oprindeligt en hyldest til DSB.
Jeg tror du overser satiren i Olsen Banden på Sporet.
Mine forældre (hvis vi skal have sandhedsvidner med) - årgang 1949 og 1953 - mener i hvert fald filmen er et satirisk indspark. Det skal siges, at de begge er jyder og således ikke har været voldsomt belastet af togrejser.
#11 #12
Det afhænger vel af hvilke tog. Mavlev ville give mest mening på Intercity, og de 2-3 gange om året jeg kører med Intercity mellem Århus og København er der sjældent forsinkelse (selv på store rejsedage, som op til jul)
Faktisk plejer toget af afgå, og ankomme inden for et minut af køreplanen. (men nok mest fordi der er utrolig meget buffer i intercity kørerplanen af hensyn til elendige spor og systemer)
Det er faktisk også mere eller mindre ligegyldigt om tåg kommer til tiden hvis de kører hurtigt :p Hvis de tog 1 time fra Århus til Købehavn, så kunne 5 minutter fra eller til jo være ret så ligegyldigt.
Det afhænger vel af hvilke tog. Mavlev ville give mest mening på Intercity, og de 2-3 gange om året jeg kører med Intercity mellem Århus og København er der sjældent forsinkelse (selv på store rejsedage, som op til jul)
Faktisk plejer toget af afgå, og ankomme inden for et minut af køreplanen. (men nok mest fordi der er utrolig meget buffer i intercity kørerplanen af hensyn til elendige spor og systemer)
Det er faktisk også mere eller mindre ligegyldigt om tåg kommer til tiden hvis de kører hurtigt :p Hvis de tog 1 time fra Århus til Købehavn, så kunne 5 minutter fra eller til jo være ret så ligegyldigt.
nwinther (15) skrev:CBM (14) skrev:
Olsenbanden på sporet var oprindeligt en hyldest til DSB.
Jeg tror du overser satiren i Olsen Banden på Sporet.
Mine forældre (hvis vi skal have sandhedsvidner med) - årgang 1949 og 1953 - mener i hvert fald filmen er et satirisk indspark. Det skal siges, at de begge er jyder og således ikke har været voldsomt belastet af togrejser.
alle olsen bande film er satire men elementer af filmene kunne indeholde en hyldest og netop dsb var eftersigende en eftertragtet arbejdsplads og det var omgæret med respekt at være ansat ved statsbanerne. Og deres tog var super præcise.
#17... +
Men dengang kørte de med lavere hastighed,
skinnerne var ikke svejset sammen,
der var ingen banedanmark,
der var ikke hastigheds nedsættelser,
der var færre afgange,
der var længere rejsetid,
der var mulighed for at sætte farten op for at hente forsinkelser,
der var bedre balance mellem materiel og behov,
materiellet var nyere og knap så slidt,
der var færre nedbrud
Kort sagt DSB er en skygge af hvad det formodentlig engang har været
Jeg har engang prøvet deres kupevogne da jeg gik i 4 klasse cirka
Men dengang kørte de med lavere hastighed,
skinnerne var ikke svejset sammen,
der var ingen banedanmark,
der var ikke hastigheds nedsættelser,
der var færre afgange,
der var længere rejsetid,
der var mulighed for at sætte farten op for at hente forsinkelser,
der var bedre balance mellem materiel og behov,
materiellet var nyere og knap så slidt,
der var færre nedbrud
Kort sagt DSB er en skygge af hvad det formodentlig engang har været
Jeg har engang prøvet deres kupevogne da jeg gik i 4 klasse cirka
CBM (17) skrev:[quote=nwinther (15)]alle olsen bande film er satire men elementer af filmene kunne indeholde en hyldest og netop dsb var eftersigende en eftertragtet arbejdsplads og det var omgæret med respekt at være ansat ved statsbanerne. Og deres tog var super præcise.
Det var en attraktiv arbejdsplads fordi lønningerne var tårnhøje og arbejdsvilkårene var lempelige. Så det siger vel sig selv at det var attraktivt. Men det var mere løn-mættet, end prestige-mættet.
At der skulle være nogen særlig respekt omkring dem, ved jeg ikke. Jovist, enhver respekterede vel en mand som havde en bøde-blok eller som kunne smide dig af toget hvis det passede ham. Men næppe for hans præcise udfyldelse af arbejdet.
Jeg har ikke kunnet finde statistik eller målsætninger for rettidighed ældre end 2000'erne.
#18
Afaik er "længere rejsetid" blevet debunked af Politiken. Hvad jeg læste var at det nu tager 12 min længere at køre fra København til Aalborg end "dengang"
Personligt så jeg gerne at DSB lærte fra deres Svenske kollegaere. Tågene her i Sverige er mycket bedre
Afaik er "længere rejsetid" blevet debunked af Politiken. Hvad jeg læste var at det nu tager 12 min længere at køre fra København til Aalborg end "dengang"
Personligt så jeg gerne at DSB lærte fra deres Svenske kollegaere. Tågene her i Sverige er mycket bedre
Claus Jørgensen (20) skrev:#19
Ironien i at man holdt op med at betale folk OK, og derefter faldt kvaliteten
Salgsvognsdamerne tjente ca. ½ mio. om året og på 8 år oparbejdede salgsvognene en lille milliard i underskud. Og de var formentlig ikke de højstlønnede i DSB.
Det handler ikke om at betale folk dårligt - det handler om, ikke at have øje for det væsentlige.
#21: det er lidt skræmmende hvis de på visse strækninger ligefrem har fået længere rejsetid end de havde med de gamle MY tog og hvad de ellers brugte.
#22: salgsvognen havde hvad jeg vil kalde en 'skandale lønning'.
Var de oppe at få 60000 kr. om måneden DENGANG for at rende rundt med en lille vogn?
Lønnen var ihvertfald for høj ift arbejdet.
Salgsvognen burde kunne have givet et godt overskud hvis de ansatte ikke havde fået direktørløn.
Vildt den gav underskud med de vilde priser de holdte sig.
#22: salgsvognen havde hvad jeg vil kalde en 'skandale lønning'.
Var de oppe at få 60000 kr. om måneden DENGANG for at rende rundt med en lille vogn?
Lønnen var ihvertfald for høj ift arbejdet.
Salgsvognen burde kunne have givet et godt overskud hvis de ansatte ikke havde fået direktørløn.
Vildt den gav underskud med de vilde priser de holdte sig.
CBM (23) skrev:#22: salgsvognen havde hvad jeg vil kalde en 'skandale lønning'.
Var de oppe at få 60000 kr. om måneden DENGANG for at rende rundt med en lille vogn?
Lønnen var ihvertfald for høj ift arbejdet.
Salgsvognen burde kunne have givet et godt overskud hvis de ansatte ikke havde fået direktørløn.
Vildt den gav underskud med de vilde priser de holdte sig.
Tror du salgsvognen havde den eneste "skandalelønning" i DSB?
Salgsvognen kunne ikke give overskud, med de priser de holdt sig. 25 kroner for en lille kop kaffe - for 20 år siden. Det eneste man ikke skulle give ågerpriser for, var Anders And bladet og Ugebladet Hjemmet.
De havde en meget lille omsætning, fordi det var umanerlig dyrt. Jeg tør ikke tænke på de mængder wienerbrød, rundstykker og pølser, de har smidt ud, hver aften efter arbejde.
#24:
Du har helt ret i at salgsvognen ikke var det eneste sted i DSB med for høje lønninger og der er sikkert stadig mange steder i DSB for lønnen er for høj, sammenlignet med resten af Danmark.
Mon ikke dem der kørte med disse vogne, udover deres direktør løn, fik lov at tage disse ting med sig hjem efter arbejde, hvis de alligevel skulle smides ud ellers?
Jeg ville ønske jeg havde vist at de havde et sådant voldsomt løn niveau for 20 år siden, så havde jeg valgt at gøre karriere hos DSB.
Du har helt ret i at salgsvognen ikke var det eneste sted i DSB med for høje lønninger og der er sikkert stadig mange steder i DSB for lønnen er for høj, sammenlignet med resten af Danmark.
Mon ikke dem der kørte med disse vogne, udover deres direktør løn, fik lov at tage disse ting med sig hjem efter arbejde, hvis de alligevel skulle smides ud ellers?
Jeg ville ønske jeg havde vist at de havde et sådant voldsomt løn niveau for 20 år siden, så havde jeg valgt at gøre karriere hos DSB.
CBM (25) skrev:#24:
Mon ikke dem der kørte med disse vogne, udover deres direktør løn, fik lov at tage disse ting med sig hjem efter arbejde, hvis de alligevel skulle smides ud ellers?
Muligvis - jeg tror dog ikke at folk som tjener en lille halv mille har behov for at tage daggamle pølser og wienerbrød med hjem, ret mange gange.
Men hvis de gjorde? Peace be upon them - mindre madspild. Det er trods alt bedre, end at det er hældt i skralderen, at nogen får deres aftensmad ud af det.
Men det ville da være for fedt, hvis salgsvognen havde solgt kaffe til 5 kr. koppen, og kringle til 7 kr. og en pølse med brød til 12 kr. eller hvad ved jeg.
Man skal huske på, at folk (i dag) giver små 400 kr. for en tur fra Esbjerg til København - uden pladsbillet! - så burde det være muligt at smide en positiv oplevelse med i købet, at man kunne købe et mindre måltid til under en tyver.
Det er noget af det, jeg er mest kritisk for, overfor DSB. Man giver 400 kr. for en billet - 800 hvis man er to, lad os så sige 850 for at få et sæde. Men man skal så huske madpakken, for der er hverken vådt eller tørt de næste 4 timer. Hvorfor er der ikke en gratis kaffe automat (DER VIRKER!!!) på toget? Det ville koste nul komma nul, men folk ville opleve, at der var mega service på. Gratis kaffe!!! Wauw! Og så fremdeles. En automat, hvor man kan købe en bounty-bar uden at blive flået. Aviser gratis. Bare lig 10 aviser ind om morgenen og så igen 10 ved frokost. Så må passagererne selv administrere.
Og selvfølgelig gratis Wifi (uden at være abonnent hos TDC). Igen ville folk opleve det som mega fedt og høj service. Nu opleves det som noget dyrt, dyrt lort.
#26
Koster det virkeligt 400? Så er det jo næsten billigere i bil eller fly!
- edit -
Og hvorfor skal der være WiFi? Offentligt WiFi plejer at være latterligt langsomt.
Koster det virkeligt 400? Så er det jo næsten billigere i bil eller fly!
- edit -
Og hvorfor skal der være WiFi? Offentligt WiFi plejer at være latterligt langsomt.
@nwinther: jeg har ytret det før og gør det gerne igen... Sælg eller forær DSB og baneskodnok til arriva.
Arriva fætter at køre tog og have gratis og super WiFi på trods af baneskodnok
Arriva fætter at køre tog og have gratis og super WiFi på trods af baneskodnok
PHP-Ekspert Thoroughbreed (27) skrev:#26
Koster det virkeligt 400? Så er det jo næsten billigere i bil eller fly!
- edit -
Og hvorfor skal der være WiFi? Offentligt WiFi plejer at være latterligt langsomt.
389 eller deromkring - plus pladsbillet. Hvis man er 2 eller mere, skal man tage bilen. Det er langt billigere og mere fleksibelt.
Offentligt wifi skal da bare lavet meget hurtigere, så.
Jeg tænker folk som sætter sig til at se en film. 5GB om måneden, eller hvad man nu har, ryger hurtigt. Dernæst er der turisterne, som vi i forvejen har efterladt i støvet med rejsekortet.
Men det er nok mere princippet. Gratis kaffe kan også være dårlig. Men den har den enestående kvalitet, at den er gratis. Hvis der er kaffe ad libitum, wifi ad libitum, så føles det pludselig lidt mere "luksus". Og når det kommer til stykket, drikker folk alligevel ikke for mange kroner kaffe på sådan en tur.
CBM (28) skrev:@nwinther: jeg har ytret det før og gør det gerne igen... Sælg eller forær DSB og baneskodnok til arriva.
Arriva fætter at køre tog og have gratis og super WiFi på trods af baneskodnok
Ja gerne for mig.
Men jeg tror ikke der er en fremtid for skinnetransport, udover måske metroen. Ikke, når det kommer til passager-transport. Tænk på, hvor meget vi subsidierer skinnetrafik (offentlig transport i det hele taget), og hvor hårdt vi beskatter privatbilisme. Alligevel har skinnetrafikken ikke en chance!!!
Når den selvkørende bil indfinder sig, forestiller jeg mig, at der hurtigt bliver skruet ned for skinnetrafikken.
#29
Nu er det kun i Danmark at skinne trafik er håbløs. Man skal ikke længere væk end Tyskland, før det er et af de mest populære transportmidler.
Nu er det kun i Danmark at skinne trafik er håbløs. Man skal ikke længere væk end Tyskland, før det er et af de mest populære transportmidler.
PHP-Ekspert Thoroughbreed (31) skrev:#29
Nu er det kun i Danmark at skinne trafik er håbløs. Man skal ikke længere væk end Tyskland, før det er et af de mest populære transportmidler.
Det er meget muligt. Men Tyskland er også meget større (og så har DB styr på deres lort).
I Danmark kan jeg dog ikke se det for mig.
CBM (30) skrev:#29: enig. Hvor jeg dog glædwr mig til selvkørende biler.
Det bliver endnu bedre når de selvkørende biler kan flyve
Ja, den flyvende bil er en "pipe-dream" så længe man vil have mennesker til at styre det. Forestil dig København mandag morgen kl. 07.30, når alle lige letter.
Men selv med selvflyvende biler, er jeg tvivlende. En af fordelene ved en bil er, at du uden videre kan standse, og afvente en eller anden situation. Er du luftbåren, skal du hele tiden holde dig i bevægelse. Når man ser på traditionelle lufthavne, hvor fly også er automatiserede et langt stykke af vejen, er der et enormt apparat opstillet ift. sikkerhed i luften.
Forestil dig en halv eller hel million flyvende biler i det danske luftrum i myldretiden.
Jeg lader nogle andre være first movers, på den teknologi.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.