mboost-dp1

newz.dk
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
nu er jeg selv igang med it-supporter og jeg ved fra mig selv det der for mig var uforsående for hvordan grundforløbet er, er at man har samme grundforløb som en elektriker mf. og det syntes jeg personligt gjorde at jeg følte jeg spilte lidt mig tid med alt for mange ting jeg ALDRIG nogenside vil komme til at bruge.. teoretisk er helt fint det skal bare begrænses til noget relevant for udannelsen og ik 100 sider med opgaver om noget elektrikere laver. nogle af tingene som fx. ohms lov er fint nok man ved det og kender den men syntes man bruger alt for meget tid på det frem for computer viden.. vi brugte selv ca 1-2 uger med computer på et grundforløb til it-supporter/datatekniker.
#1, Jeg er selv uddannet Datafagtekniker og har derfor haft samme latterlige grundforløb som dig, og det tror jeg også helt klart er grunden til at mange falder fra, nu kommer jeg fra en til hvor SKP stadig var en mulighed for IT området, men efter det er lukket, kender jeg endnu flere der er faldet fra pga. de ikke kunne finde en læreplads inden grundforløbet var afsluttet.
"Flere computere betyder mere computer-baseret undervisning?"
Tror aldrig jeg har oplevet at undervisningen direkte er blevet mere computer-baseret. Selvom jeg har været på en efterskole, hvor man benyttede smart-boards som nogle af de første i Danmark, så synes jeg aldrig rigtigt det fungerede BEDRE end det gjorde med den gode gamle tavle og noget kridt.
Faktisk synes jeg tit der var problemer med teknikken og lærene (hvis job "kun" er at undervise) kunne jo ikke gøre meget ved det :-/ Hvilket tit førte til spild af undervisningstid.
Tror ikke at flere computere vil betyde mere "interaktivundervisning" men vil betyde at man kan forvente nogle flere ting fra eleverne. f.eks. at de kan søge oplysninger fra internettet og skrive i et Wordprocessore (uhh, så fik vi også lige inkluderet dem der bruger alternative programmer ;-) )
Problemet som jeg ser det, er at mange folk/politikere m.fl. _tror_ at undervisningen bliver bedre fordi den bliver computer-baseret! Istedet for at købe alle de der lorte computere som ingen alligevel bruger. Så køb da nogle gode undervisningsmaterialer, som bøger, papir, fysik indstrumenter osv. Sådan man kan lave det der er nødvendigt..!
(Dette har været gældende indtil nu, også i gymnasiet, som jeg afslutter her i år )
"Bedre og mere målrettede uddannelsesveje vil hjælpe?"
Tror bare man skal acceptere, at der ikke er brug for så mange IT-professionelle. Så derfor tror jeg det er bedre at man satser på en "elite" og så gør denne rigtig god, istedet for at have alle de der wannabe - folkeskolelære-IT-folk, der ikke kan andet end at sætte en server op der crasher hver anden dag!.
"Unge søger ind på IT-uddannelser, men mange falder fra?"
Naturligvis kræves det at man har nogle specifikationer før man kan gennemføre en uddanelse.
Tror aldrig jeg har oplevet at undervisningen direkte er blevet mere computer-baseret. Selvom jeg har været på en efterskole, hvor man benyttede smart-boards som nogle af de første i Danmark, så synes jeg aldrig rigtigt det fungerede BEDRE end det gjorde med den gode gamle tavle og noget kridt.
Faktisk synes jeg tit der var problemer med teknikken og lærene (hvis job "kun" er at undervise) kunne jo ikke gøre meget ved det :-/ Hvilket tit førte til spild af undervisningstid.
Tror ikke at flere computere vil betyde mere "interaktivundervisning" men vil betyde at man kan forvente nogle flere ting fra eleverne. f.eks. at de kan søge oplysninger fra internettet og skrive i et Wordprocessore (uhh, så fik vi også lige inkluderet dem der bruger alternative programmer ;-) )
Problemet som jeg ser det, er at mange folk/politikere m.fl. _tror_ at undervisningen bliver bedre fordi den bliver computer-baseret! Istedet for at købe alle de der lorte computere som ingen alligevel bruger. Så køb da nogle gode undervisningsmaterialer, som bøger, papir, fysik indstrumenter osv. Sådan man kan lave det der er nødvendigt..!
(Dette har været gældende indtil nu, også i gymnasiet, som jeg afslutter her i år )
"Bedre og mere målrettede uddannelsesveje vil hjælpe?"
Tror bare man skal acceptere, at der ikke er brug for så mange IT-professionelle. Så derfor tror jeg det er bedre at man satser på en "elite" og så gør denne rigtig god, istedet for at have alle de der wannabe - folkeskolelære-IT-folk, der ikke kan andet end at sætte en server op der crasher hver anden dag!.
"Unge søger ind på IT-uddannelser, men mange falder fra?"
Naturligvis kræves det at man har nogle specifikationer før man kan gennemføre en uddanelse.
Der er også dem der tror at det handler om at vide en masse om det nye hardware (lol) eller tror at de er kloge fordi de kan hente noget h4x fra google, eller fildele sig til en formue.
Der er også en masse der falder fra bare fordi de ikke kan lade være med at game, hvilket sikkert var det der fik dem til at interessere sig for område.
I mit første år på HTX kom/it linje har vi haft 90% kommunikation og kun 10% it hvor det er det sidste der er grunden til at 90% at klassen er her. Vi har elever der klart ved mere end kom/it læreren og de har brugt et år på at lære at analysere reklamer, skrive i excel og word...
Der er også en masse der falder fra bare fordi de ikke kan lade være med at game, hvilket sikkert var det der fik dem til at interessere sig for område.
I mit første år på HTX kom/it linje har vi haft 90% kommunikation og kun 10% it hvor det er det sidste der er grunden til at 90% at klassen er her. Vi har elever der klart ved mere end kom/it læreren og de har brugt et år på at lære at analysere reklamer, skrive i excel og word...
hvis nu regeringen gad arbejde på at få flere firmaer til at tage praktikanter ind i stedet for at smide blylod i hovedet på de studerende, så kunne det være det hjalp lidt.
#5 Nu ved jeg ikke hvordan forløbet er hos jer, men på en Mat/IT linie på HTX i Hillerød, har man Kom/IT det første år, fordi det skal man. Men året efter og tredje år, bliver faget erstattet med IT, som bliver rent IT, inklusiv en smule programmering, databaser, kryptering osv
#6, vi kan godt blive enige om at regeringen måske skulle gøre mere for at hjælpe elever ud i ordentlig praktik.
Jeg mener dog også at vi skal se lidt på hvilke folk det rent faktisk er mangel på. Medierne fortæller bare at der er mangel på IT-folk. Men det er jo et ret vidt begreb som kan dække over alle fra IT-supportere og Multimediedesignere over Datamatikere til de helt tunge Datalog og ingeniøruddannede.
Men er det virkelig alle slags IT-folk der er brug for? Det tror jeg ikke. Efter hvad jeg hører i branchen er der ikke den store brug for de meget praktisk anlagte udd. som f.eks. IT-supporteren. Det vi har brug for er udviklere/analytikere/systemdesignere eller hvad man nu vil kalde dem.
Der er altså brug for folk som kan designe, udvikle og implementere softwareløsninger og ikke så meget brug for folk der kan sætte netværk op, installere et operativsystem osv. De skal selvfølgelig være der, men hvis vi skal holde gang i den danske IT-udvikling skal der tunge kræfter til. Kræfter der kan tænke teoretisk og analytisk.
PS: Selv er jeg ansat som Systemudvikler/SharePoint konsulent. Jeg er uddannet Datamatiker.
Jeg mener dog også at vi skal se lidt på hvilke folk det rent faktisk er mangel på. Medierne fortæller bare at der er mangel på IT-folk. Men det er jo et ret vidt begreb som kan dække over alle fra IT-supportere og Multimediedesignere over Datamatikere til de helt tunge Datalog og ingeniøruddannede.
Men er det virkelig alle slags IT-folk der er brug for? Det tror jeg ikke. Efter hvad jeg hører i branchen er der ikke den store brug for de meget praktisk anlagte udd. som f.eks. IT-supporteren. Det vi har brug for er udviklere/analytikere/systemdesignere eller hvad man nu vil kalde dem.
Der er altså brug for folk som kan designe, udvikle og implementere softwareløsninger og ikke så meget brug for folk der kan sætte netværk op, installere et operativsystem osv. De skal selvfølgelig være der, men hvis vi skal holde gang i den danske IT-udvikling skal der tunge kræfter til. Kræfter der kan tænke teoretisk og analytisk.
PS: Selv er jeg ansat som Systemudvikler/SharePoint konsulent. Jeg er uddannet Datamatiker.
Jeg er selv uddannet softwwareingeniør på Ingeniørhøjskolen i Århus og har tidligere en HTX udd. (Det var dengang der var tre linier: elektronik/it, produktion,jordbrug levnedsmiddel og byg). Lad mig starte med at sige at der er rigtigt mange der kan noget med computere - og uden de eruddannede i det. Derfor skal der være forskel på de uddannede og de ikke uddannede. Denne forskel ligger meget i form af basisviden og teori.
Gennem mit studie til IT ingeniør læser man 3½ år. Det første halve år går med mange fag sammen med Elektronik ingeniørerne. Ganske simpelt fordi: Du kan ikke programmere et lavpasfilter hvis ikke du ved hvordan den analoge udgave fungerer. Og efter som de fleste gymnasieelever ikke engang kender Ohms lov, er de videregående uddannelse jo nød til at konpencere for det grundlæggende stof eleverne ikke har lært tidligere.
Det er muligt at en del uddannelse har taget noget irrelevant stof ind. Men jeg tror det skyldes noget helt andet. Nemlig at mange uddannelser på det seneste er blevet opgraderet til en international grad og derfor er nød til at gøre uddannelsen bredere for at opfylde kravene.
Gennem mit studie til IT ingeniør læser man 3½ år. Det første halve år går med mange fag sammen med Elektronik ingeniørerne. Ganske simpelt fordi: Du kan ikke programmere et lavpasfilter hvis ikke du ved hvordan den analoge udgave fungerer. Og efter som de fleste gymnasieelever ikke engang kender Ohms lov, er de videregående uddannelse jo nød til at konpencere for det grundlæggende stof eleverne ikke har lært tidligere.
Det er muligt at en del uddannelse har taget noget irrelevant stof ind. Men jeg tror det skyldes noget helt andet. Nemlig at mange uddannelser på det seneste er blevet opgraderet til en international grad og derfor er nød til at gøre uddannelsen bredere for at opfylde kravene.
"Jeg er selv uddannet softwwareingeniør på Ingeniørhøjskolen i Århus" - Er selv i gang med den uddannelse, og er på 4. semester. Kan sige at på vores første semester, hvor vi havde meget elektroni undervisning, var frafaldet ca. 50%. Det er også en diskussion der kører mieget på denne skole - hvordan man får folk til at blive i uddannelsen. Min mening er dog, at dem der falder fra enten slet ikke havde kompetencerne til at gennemføre uddannelsen, eller også var de slet ikke klar over hvad de gik ind til. Jeg tror personligt mange søger ind på en IT-uddannelse, fordi de er helt vilde med at spille computer, og derfor mener de er gifted - men det er jo ikke noget erhvervslivet kan leve af :)
Jeg tror egentlig ikke det ville hjælpe noget at lempe kravene til uddannelsen - det eneste man ville få ud af det er dårligere IT-folk. Måske går udviklingen bare hurtigere end der kan nå at blive født kompetente IT-folk :P
Jeg tror egentlig ikke det ville hjælpe noget at lempe kravene til uddannelsen - det eneste man ville få ud af det er dårligere IT-folk. Måske går udviklingen bare hurtigere end der kan nå at blive født kompetente IT-folk :P
Jeg er godt og grundigt træt at folk der fortæller hvor irrelevant det som skolen fortælle dem er! Bare fordi al undervisning ikke omhandler hvordan man programmere en 3D engine til sit fantastiske FPS spil er det ikke det samme som at det er ubrugeligt. For at blive en god udvikler eller IT nørd er det nødvendigt at have grundlæggende viden i orden også om ting der måske ikke direkte hænger sammen med en computer.
Jeg tror en del af "problemet" er at unge i dag er vandt til at hoppe på nettet og kunne finde svar på meget specifikke spørgsmål. Fx. hvordan beregner man spændning, vupti får de en formel og behøver egentlig ikke forstå ohms lov. De er ikke vandt til at sætte sig ned og acceptere at man selv skal finde et svar på spørgsmålet.
Just my 7 cents
Jeg tror en del af "problemet" er at unge i dag er vandt til at hoppe på nettet og kunne finde svar på meget specifikke spørgsmål. Fx. hvordan beregner man spændning, vupti får de en formel og behøver egentlig ikke forstå ohms lov. De er ikke vandt til at sætte sig ned og acceptere at man selv skal finde et svar på spørgsmålet.
Just my 7 cents
Jeg går på HTX Viby på linjen "Kommunikation/IT - Design", hvor der klart er blevet lagt vægt på Kommunikationsdelen de første to år i hvertfald. Skulle undre mig hvis man kom mere ind på IT-delen senere.
Men jeg vil skyde på, at vejen frem er Aarhus Universitets nye IT-Uddannelse. Det er sådan en IT uddannelse skal skures sammen. IT kombineret med forrentningsforståelse - dvs. IT anvendelse i dagligdagen og i større virksomheder.
Datalogi er også en fin uddannelse vil jeg tro - men jeg tror mange falder fra netop den uddannelse da den er mere teoretisk.
Men jeg vil skyde på, at vejen frem er Aarhus Universitets nye IT-Uddannelse. Det er sådan en IT uddannelse skal skures sammen. IT kombineret med forrentningsforståelse - dvs. IT anvendelse i dagligdagen og i større virksomheder.
Datalogi er også en fin uddannelse vil jeg tro - men jeg tror mange falder fra netop den uddannelse da den er mere teoretisk.
man får jo ikke en IT uddannelse idag, man får et kursus i microsoft og cisco, det syntes jeg er et meget skævt vrid da man på den måde bestemmer hvilke produkter de danske IT folk kan finde ud af.
Da jeg var til eksamen kom jeg ud for en Novell server jeg aldrig havde fået uddannelse i, og intet af linux som andre skoler havde praktiseret.
Jeg håber det bliver lavet om engang. Jeg gidder ikke engang stemme om hvilket der er mest aktuelt.
Da jeg var til eksamen kom jeg ud for en Novell server jeg aldrig havde fået uddannelse i, og intet af linux som andre skoler havde praktiseret.
Jeg håber det bliver lavet om engang. Jeg gidder ikke engang stemme om hvilket der er mest aktuelt.
Jeg er Cand.Scient.Inf, en 5 årig tvær-fakultetsuddannelse, med 3½ år på Tek-Nat og 1½ på Humaniora.
Jeg startede i sin tid med at rode rundt i DOS, da windows 3.11 var "lidt for smart". Jeg har altid haft interesse for computere, og specielt været lidt af en hardware nørd. Det som den generation jeg er del af har af fordele, er at vi er vokset op i starten af computer æraen, og kan stadig huske dengang der ikke var Internet (ja tænk at der ikke var sådan noget engang :) )
Jeg har imidlertid en lillesøster på 9 år, som er blevet rimelig ferm til computere, syntes jeg selv. Der må da være en forskel på at bruge teknologien, og til at være interesseret i det. Jeg tvivler på at min søster bliver computer nørd, men hvad med alle de drenge som bruger meget af deres tid på at spille CS og WoW? Får de måske en uddannelse inden for IT faget, og er potentielle IT-professionelle i fremtiden?
Jeg mener at min uddannelse gav mig nogle værktøjer til mit nuværende arbejde, men det er ligeså meget min interesse der gør at jeg sidder i den stilling jeg gør. Og den interesse har jeg haft i 15 år.
Jeg startede i sin tid med at rode rundt i DOS, da windows 3.11 var "lidt for smart". Jeg har altid haft interesse for computere, og specielt været lidt af en hardware nørd. Det som den generation jeg er del af har af fordele, er at vi er vokset op i starten af computer æraen, og kan stadig huske dengang der ikke var Internet (ja tænk at der ikke var sådan noget engang :) )
Jeg har imidlertid en lillesøster på 9 år, som er blevet rimelig ferm til computere, syntes jeg selv. Der må da være en forskel på at bruge teknologien, og til at være interesseret i det. Jeg tvivler på at min søster bliver computer nørd, men hvad med alle de drenge som bruger meget af deres tid på at spille CS og WoW? Får de måske en uddannelse inden for IT faget, og er potentielle IT-professionelle i fremtiden?
Jeg mener at min uddannelse gav mig nogle værktøjer til mit nuværende arbejde, men det er ligeså meget min interesse der gør at jeg sidder i den stilling jeg gør. Og den interesse har jeg haft i 15 år.
Mit uddannelses forløb indtilvidere:
HTX
½ NatBas på RUC
Bachlor i Datalogi på KU (DIKU)
Cand.IT på ITU (endnu ikke færdig)
HTX ser jeg som et rigtig godt sted at starte, hvis man ønsker at tage en naturvidenskablig uddannelse. Men jeg husker tilbage på de timer vi have i de IT-relaterede fag som spil af tid. Det var under Dot.Com bølgene, så hvis en lære kunne tænde en computer, fik de job i IT-branchen, så kun de IT-udfordrede blev tilbage, med der af følgende konsekvens: De fleste af os var dygtigere end lærene.
NatBas på RUC læste jeg fordi jeg ville læses deres Datalogi overbygning. Men jeg kunne på ingen måder forholde mig til at jeg skulle spille min tid på alt muligt andet end datalogi og de datalogi kurser vi havde, led under at det var kurser som ingen af underviserne ville have, samt at der var en del der ikke gad datalogi men skulle fylde deres skema ud med kurser på NatBas for at få den overbygning de gerne ville. Så det droppede jeg
DIKU, faglighed var her i de fleste af kurserne helt i top. Desværre var mange af underviserne så kedelige, at det til tider var en kamp at holde sig vågn til selv de mest spændende emner. Stedet begyndet også at falde fra hinanden og flere af underviserne syntes opsat på at vises at blok strukturen (et studie år er delt op i 4 moduler istedet for 2 semester) ikke virkede, hvilket gav en ulidelig dårlig undervisning efter overgangen til blok strukturen. DIKU havde et kæmpe image problem, med stort frafald og begyndte derfor at stillere lavere krav til de studerende så der ikke var så mange der fald af i svinget på grund af for stort pres... Hvad de tydeligvis ikke have fattede var at langt de fleste af dem der fald fra var "gamer" der troede at de var gode til det der IT noget fordi de var totalt L337 til WoW, hvilket de jo ikke var! Jeg husker endda var forfejlede deres syn på deres målgruppe var, da de lave en annonce med en tekst noget i retning af "kan du lig at spille, hvad med at lave dit eget spil?"! målgruppe analyse var tydeligvis ikke deres stærke side: gamer=drop ud, de kan ikke klare mosten!
ITU, her er underviserne generalt meget mere med levende og fokuset på hvad med kan bruge IT til er stor, så det er meget nemmere at forholde sig til det man arbejder med. Desværre er det faglige niveau totalt til grin! Det er så hysterisk lavt, hvilket skyldes at ITU er et sted beregnet til at alle med en bachlor uddannelse kan læse en kandidat. Så har du spillede lidt på guitar, jamen så har du da forudsætninger for at tage en kandidat i IT? Langt de fleste kurser har et fagligt niveau der er under det man har på første år af bachlor del på DIKU... Den lave faglighed bliver dog i mange kurser opvejet af deres orientering mod anvendelse, her tænker jeg ikke den klassiske IT-kørt kort anvendelse af word, hvor man lære klik-her-klik-her og så har du wordArt, men fx kulturalle problemer ved out sourcing og vendor lock-in mekanismer.
For at opsummere: Gør det attraktivt for kompetente folk at undervise på HTX, Gynmasiet, HF osv, så vi ikke for alt for mange tilfælde, hvor eleverne er dygtigere end deres underviser. Bedre mål gruppe analyser, så man ikke optager åbent lyset forkerte folk til div uddandelser (karakter er et dårligt grundlag). Lidt undervisning i præsentations teknik til underviserne (kedelig undervisning, kan gøre det svært at motivere sig til at læse op på det man ikke forstå). Eksterne underviser hvis ingen af forskerne vil undervise (mange steder skal en forsker undervise 50% af tiden for at få lov til at forske: Dem der ikke vil undervise, kan ikke undervise). Tage virkeligheden i brug i undervisningen, det er lettere at forholde sig til, høj faglighed er en tvingende nødvendighed, men gør det ikke alene.
HTX
½ NatBas på RUC
Bachlor i Datalogi på KU (DIKU)
Cand.IT på ITU (endnu ikke færdig)
HTX ser jeg som et rigtig godt sted at starte, hvis man ønsker at tage en naturvidenskablig uddannelse. Men jeg husker tilbage på de timer vi have i de IT-relaterede fag som spil af tid. Det var under Dot.Com bølgene, så hvis en lære kunne tænde en computer, fik de job i IT-branchen, så kun de IT-udfordrede blev tilbage, med der af følgende konsekvens: De fleste af os var dygtigere end lærene.
NatBas på RUC læste jeg fordi jeg ville læses deres Datalogi overbygning. Men jeg kunne på ingen måder forholde mig til at jeg skulle spille min tid på alt muligt andet end datalogi og de datalogi kurser vi havde, led under at det var kurser som ingen af underviserne ville have, samt at der var en del der ikke gad datalogi men skulle fylde deres skema ud med kurser på NatBas for at få den overbygning de gerne ville. Så det droppede jeg
DIKU, faglighed var her i de fleste af kurserne helt i top. Desværre var mange af underviserne så kedelige, at det til tider var en kamp at holde sig vågn til selv de mest spændende emner. Stedet begyndet også at falde fra hinanden og flere af underviserne syntes opsat på at vises at blok strukturen (et studie år er delt op i 4 moduler istedet for 2 semester) ikke virkede, hvilket gav en ulidelig dårlig undervisning efter overgangen til blok strukturen. DIKU havde et kæmpe image problem, med stort frafald og begyndte derfor at stillere lavere krav til de studerende så der ikke var så mange der fald af i svinget på grund af for stort pres... Hvad de tydeligvis ikke have fattede var at langt de fleste af dem der fald fra var "gamer" der troede at de var gode til det der IT noget fordi de var totalt L337 til WoW, hvilket de jo ikke var! Jeg husker endda var forfejlede deres syn på deres målgruppe var, da de lave en annonce med en tekst noget i retning af "kan du lig at spille, hvad med at lave dit eget spil?"! målgruppe analyse var tydeligvis ikke deres stærke side: gamer=drop ud, de kan ikke klare mosten!
ITU, her er underviserne generalt meget mere med levende og fokuset på hvad med kan bruge IT til er stor, så det er meget nemmere at forholde sig til det man arbejder med. Desværre er det faglige niveau totalt til grin! Det er så hysterisk lavt, hvilket skyldes at ITU er et sted beregnet til at alle med en bachlor uddannelse kan læse en kandidat. Så har du spillede lidt på guitar, jamen så har du da forudsætninger for at tage en kandidat i IT? Langt de fleste kurser har et fagligt niveau der er under det man har på første år af bachlor del på DIKU... Den lave faglighed bliver dog i mange kurser opvejet af deres orientering mod anvendelse, her tænker jeg ikke den klassiske IT-kørt kort anvendelse af word, hvor man lære klik-her-klik-her og så har du wordArt, men fx kulturalle problemer ved out sourcing og vendor lock-in mekanismer.
For at opsummere: Gør det attraktivt for kompetente folk at undervise på HTX, Gynmasiet, HF osv, så vi ikke for alt for mange tilfælde, hvor eleverne er dygtigere end deres underviser. Bedre mål gruppe analyser, så man ikke optager åbent lyset forkerte folk til div uddandelser (karakter er et dårligt grundlag). Lidt undervisning i præsentations teknik til underviserne (kedelig undervisning, kan gøre det svært at motivere sig til at læse op på det man ikke forstå). Eksterne underviser hvis ingen af forskerne vil undervise (mange steder skal en forsker undervise 50% af tiden for at få lov til at forske: Dem der ikke vil undervise, kan ikke undervise). Tage virkeligheden i brug i undervisningen, det er lettere at forholde sig til, høj faglighed er en tvingende nødvendighed, men gør det ikke alene.
Jeg er selv igang med at tage grundforløbet indenfor IT-supporter men efter at jeg har været på praktik i 14 dage har jeg tænkt mig at droppe til fordel for Elektrotekniker.
Da jeg var på praktik bliver jeg forklaret at IT-supporter bestå af:
40% Cisco
40% Windows Server
20% A+, APV, C++, Database, førstehjælp, IT og engelsk,
Hovedårsagen til jeg dropper ud er Cisco!
Jeg HADER Cisco og jeg hader at læse Cisco's dødsyge og kedelig bøger!
Da jeg var på praktik bliver jeg forklaret at IT-supporter bestå af:
40% Cisco
40% Windows Server
20% A+, APV, C++, Database, førstehjælp, IT og engelsk,
Hovedårsagen til jeg dropper ud er Cisco!
Jeg HADER Cisco og jeg hader at læse Cisco's dødsyge og kedelig bøger!
#13 No offence, men det kommer vist an på hvilken uddannelse du kigger på.
De udviklingstunge uddannelser, som datamatiker eller datalog lære universal principper, der gør sig gældene på tværs af platforme og teknologier.
Man lærer ikke Java eller C#, man lærer OOP design-principper, og herefter trænes det i et specifikt sprog.
#14 jeg tror du har fat i en temmelig væsentlig pointe.
Der er nemlig en betydelig forskel på, om man har en interesse for de muligheder et system facilitere, og på at have en interesse for hvordan systemet er bygget op og designet.
Desværre er der mange der laver en sær sammenligning i stil med. Jeg elsker at spille computer, ergo må jeg blive en suveræn programmør - til trods for det er to vidt forskellige verdener.
Ofte tror jeg også det er den bratte opvågning der får folk til at springe fra, fordi deres skillz udi counterstrike eller 3D studio Max ikke rigtig fører dem nogen vegne, første gang de skal analysere forretningsgange, designe programmer eller implementere det.
Uanset hvordan man vender og drejer faget, så er der en rå mængde teori, og ud af teorierne trækker man praksis. Så er ens interesse for bognusseri og halvmatematiske problemstillinger, så er sandsynligheden for en reel karriere i IT-branchen allerede betydeligt stækket.
Det gør det så ikke bedre at branchen idag, og propfyldt med SmartAss-sælgere, karrierefixerede projektledere og konsulenter der kan det hele på den halve tid (eller er det omvendt).
Jeg synes i den grad branchen lider hårdt under at være blevet forretningsfikseret i en grad, så missionen langt hen af vejen bloates med snedige udtryk, varm luft, og forretningsstrategier der kan gøre livet surt for den ærlige tekniker, eller målrettede programmør.
#15 Jeg har indtryk af, at skal an have den helt tunge og korrekte uddannelse med reel datalogisk grundforskning, er DIKU det eneste rigtige institut i Danmark, mens hvis man vil have de nye fancy teknikker ind under huden, sjove projekter og
moderne forskningsopgaver, så er ITU fremad - der skæres så til gengæld lidt i fagligheden.
Er det helt forkert (jaja, i andre datalogi-studerende på papuniversiteter som Ålborg og Århus kan bare flame løs).
#16 Jeg er kke helt klar over hvorfor de tekniske skoler mener at IT-uddannelse = CISCO certificering.
Men helt generelt har IT-uddannelsen på de tekniske skoler altid haft nogle gevaldige kvaler, fordi dem der ligger uddannelsesplanerne ikke eksistere i den samme verden, som industrien.
Jeg erindre fag som loddeteknik, eller hvad med at bruge en uges tid foran en drejebænk.
Udover man spilder elevernes tid, så giver man også uddannelsen et temmelig useriøst skær, som ikke er rimelig overfor de elever der bruger op til 5 år på uddannelsen.
De udviklingstunge uddannelser, som datamatiker eller datalog lære universal principper, der gør sig gældene på tværs af platforme og teknologier.
Man lærer ikke Java eller C#, man lærer OOP design-principper, og herefter trænes det i et specifikt sprog.
#14 jeg tror du har fat i en temmelig væsentlig pointe.
Der er nemlig en betydelig forskel på, om man har en interesse for de muligheder et system facilitere, og på at have en interesse for hvordan systemet er bygget op og designet.
Desværre er der mange der laver en sær sammenligning i stil med. Jeg elsker at spille computer, ergo må jeg blive en suveræn programmør - til trods for det er to vidt forskellige verdener.
Ofte tror jeg også det er den bratte opvågning der får folk til at springe fra, fordi deres skillz udi counterstrike eller 3D studio Max ikke rigtig fører dem nogen vegne, første gang de skal analysere forretningsgange, designe programmer eller implementere det.
Uanset hvordan man vender og drejer faget, så er der en rå mængde teori, og ud af teorierne trækker man praksis. Så er ens interesse for bognusseri og halvmatematiske problemstillinger, så er sandsynligheden for en reel karriere i IT-branchen allerede betydeligt stækket.
Det gør det så ikke bedre at branchen idag, og propfyldt med SmartAss-sælgere, karrierefixerede projektledere og konsulenter der kan det hele på den halve tid (eller er det omvendt).
Jeg synes i den grad branchen lider hårdt under at være blevet forretningsfikseret i en grad, så missionen langt hen af vejen bloates med snedige udtryk, varm luft, og forretningsstrategier der kan gøre livet surt for den ærlige tekniker, eller målrettede programmør.
#15 Jeg har indtryk af, at skal an have den helt tunge og korrekte uddannelse med reel datalogisk grundforskning, er DIKU det eneste rigtige institut i Danmark, mens hvis man vil have de nye fancy teknikker ind under huden, sjove projekter og
moderne forskningsopgaver, så er ITU fremad - der skæres så til gengæld lidt i fagligheden.
Er det helt forkert (jaja, i andre datalogi-studerende på papuniversiteter som Ålborg og Århus kan bare flame løs).
#16 Jeg er kke helt klar over hvorfor de tekniske skoler mener at IT-uddannelse = CISCO certificering.
Men helt generelt har IT-uddannelsen på de tekniske skoler altid haft nogle gevaldige kvaler, fordi dem der ligger uddannelsesplanerne ikke eksistere i den samme verden, som industrien.
Jeg erindre fag som loddeteknik, eller hvad med at bruge en uges tid foran en drejebænk.
Udover man spilder elevernes tid, så giver man også uddannelsen et temmelig useriøst skær, som ikke er rimelig overfor de elever der bruger op til 5 år på uddannelsen.
#17
Helt enig!
Tekniske skoler få penge fra staten og derfor propper de alt muligt ubrugeligt thing ind i uddannelserne for at gøre uddannelsen og skoleopholdet længer for eleverne!
Nå nu er jeg færdig med mit grundforløb så skal jeg starte et nyt grundforløb på 14 uger efter sommerferien (totalt spild af tid!)
Helt enig!
Tekniske skoler få penge fra staten og derfor propper de alt muligt ubrugeligt thing ind i uddannelserne for at gøre uddannelsen og skoleopholdet længer for eleverne!
Nå nu er jeg færdig med mit grundforløb så skal jeg starte et nyt grundforløb på 14 uger efter sommerferien (totalt spild af tid!)
Jeg har ned droslet min udd. fra datatekniker til IT supporter. Hvorfor? Well... Der er 11 skole-periode. Første er på 10 uger, de næste 9 er på 5 uger og den sidste er også 10 uger. Hele udd. tager omkring 5 år. Anyway... Jeg kan nå at være på work et par måneder og nå at få opbygget mig en vis rutine - for derefter at skulle starte forfra når jeg skal på skole. Derudover Er 80% af alle skole-perioderne ren pure Cisco. WTF?! Skulle da mene der er en del mere i IT end netværk? Nuvel det er da et stort felt - men så stort et felt at jeg personligt mener at man burde lave en uddannelse med henblik på at uddanne folk som rene netværks designere eller lign. og ikke være så naiv at tro at man ka lave en udd. til det hele. Jeg NÆGTER at bruge 5 år af mit liv på noget som jeg ved med 100% sikkerhed at jeg aldrig kommer til at skulle supportere eller maintaine. Selvfølgelig skal man ha en del netværk. Men at fylde alle 4 år med det er overkill efter min mening.
Jeg er helt enig i at TEC har en del af skylden. De tjener penge baseret på antallet af elever gør de ikke? Folk som de dumber, folk der skal gå om pga. fravær osv....... By the way: På de fleste arbejdspladser har de flex-ordninger... Hvorfor skal man ha en times fravær for at komme 5 min for sent på sit hovedforløb?
Gamere/hackere er fremtidens IT-folk. Hvem ellers har interesse for IT?
Jeg er helt enig i at TEC har en del af skylden. De tjener penge baseret på antallet af elever gør de ikke? Folk som de dumber, folk der skal gå om pga. fravær osv....... By the way: På de fleste arbejdspladser har de flex-ordninger... Hvorfor skal man ha en times fravær for at komme 5 min for sent på sit hovedforløb?
Gamere/hackere er fremtidens IT-folk. Hvem ellers har interesse for IT?
#18
Selvfølgelig lærer man nogle!
Man lærer også meget når man er på praktik.
Men cisco er ikke nogle for mig det interesserer mig overhovedet ikke! jeg kan bedre lige Windows Server.
Men det svære kræver IT-supporter uddanelsen at man har 40% kendskab til cisco.
Det er ligesom en tømrer. En tømrer laver jo ikke kun gulv, han skulle også kunne lave tag, køkken og alt muligt andre thing.
Selvfølgelig lærer man nogle!
Man lærer også meget når man er på praktik.
Men cisco er ikke nogle for mig det interesserer mig overhovedet ikke! jeg kan bedre lige Windows Server.
Men det svære kræver IT-supporter uddanelsen at man har 40% kendskab til cisco.
Det er ligesom en tømrer. En tømrer laver jo ikke kun gulv, han skulle også kunne lave tag, køkken og alt muligt andre thing.
#4 froksen. Enig med dig, tror ikke at flere computere hjælper, snarere at man skal lærere indenfor naturvidenskab, som kan inspirere eleverne til at blive bedre til matematik og logik.
#9 esbenr
Du kan da sagtens se effekten af et lavpasfilter i MatLab, kør en lydfil igennem og hør hvordan lyden forandrer sig. :)
Men alt andet end lige så skal studerende, der skal vælge en it-uddannelse vide at indgangsvinklen er forskellig fra skoler til skoler. Ingeniørhøjskolerne og DTU minder måske mere om hinanden, mens ITUs og KUs fagindhold noget minder mere om hinanden, dog med visse forskelle (ITU er mere praktisk orienteret i stil med Ingeniørhøjskolen), mens DIKU er mere teoretisk. Til gengæld er Ingeniørhøjskolens fokus slet ikke på de klassiske datalogifag såsom compilerteori og -optimering, samt programmering med performance og sikkerhed in mente...ihvertfald ikke i min tid. På Ingeniørhøjskolen var der mere fokus på signalbehandling og hardwareprogrammering, hvilket ikke nødvendigvis var det man higede efter.
Endelig findes der CBS med HA-dat, og som forsøger at udvikle folk der kan forretningsforståelsen og det tekniske. Men jeg vil næsten hævde, at det er bedre at tage en teknisk uddannelse i sin bachelor mens hjernen stadig kan kapere videnstung information, og så tage en kandidat i e-business
#9 esbenr
Ganske simpelt fordi: Du kan ikke programmere et lavpasfilter hvis ikke du ved hvordan den analoge udgave fungerer.
Du kan da sagtens se effekten af et lavpasfilter i MatLab, kør en lydfil igennem og hør hvordan lyden forandrer sig. :)
Men alt andet end lige så skal studerende, der skal vælge en it-uddannelse vide at indgangsvinklen er forskellig fra skoler til skoler. Ingeniørhøjskolerne og DTU minder måske mere om hinanden, mens ITUs og KUs fagindhold noget minder mere om hinanden, dog med visse forskelle (ITU er mere praktisk orienteret i stil med Ingeniørhøjskolen), mens DIKU er mere teoretisk. Til gengæld er Ingeniørhøjskolens fokus slet ikke på de klassiske datalogifag såsom compilerteori og -optimering, samt programmering med performance og sikkerhed in mente...ihvertfald ikke i min tid. På Ingeniørhøjskolen var der mere fokus på signalbehandling og hardwareprogrammering, hvilket ikke nødvendigvis var det man higede efter.
Endelig findes der CBS med HA-dat, og som forsøger at udvikle folk der kan forretningsforståelsen og det tekniske. Men jeg vil næsten hævde, at det er bedre at tage en teknisk uddannelse i sin bachelor mens hjernen stadig kan kapere videnstung information, og så tage en kandidat i e-business
#22
Det kan diskuteres.
Det meste forretningslogik basere sig vel stadig på de samme principper, og for at få en forståelse for disse principper er handelsskolernes fag ikke helt afsporede.
Langt de fleste forretningsdrevne udviklingsprojekter er en samling forretningseksperter der forklarer nogle udviklere hvad det er de vil have - udviklernes opgave er så, at få nok forståelse for de enkelte delelementer til at kunne skrive logikken.
Så medmindre man vil være forretningsekspert, er det vel nok bare at have kunne nogenlunde forstå hvad forretningseksperten mener - fremfor at skulle udfordre hans synspunkter?
Jeg mener bare, at det er ikke appliaktionsudviklerens opgave at udvikle forretningen, ligesom det ikke er forretningsekspertens opgave at skrive koden...!
Endelig findes der CBS med HA-dat, og som forsøger at udvikle folk der kan forretningsforståelsen og det tekniske. Men jeg vil næsten hævde, at det er bedre at tage en teknisk uddannelse i sin bachelor mens hjernen stadig kan kapere videnstung information, og så tage en kandidat i e-business
Det kan diskuteres.
Det meste forretningslogik basere sig vel stadig på de samme principper, og for at få en forståelse for disse principper er handelsskolernes fag ikke helt afsporede.
Langt de fleste forretningsdrevne udviklingsprojekter er en samling forretningseksperter der forklarer nogle udviklere hvad det er de vil have - udviklernes opgave er så, at få nok forståelse for de enkelte delelementer til at kunne skrive logikken.
Så medmindre man vil være forretningsekspert, er det vel nok bare at have kunne nogenlunde forstå hvad forretningseksperten mener - fremfor at skulle udfordre hans synspunkter?
Jeg mener bare, at det er ikke appliaktionsudviklerens opgave at udvikle forretningen, ligesom det ikke er forretningsekspertens opgave at skrive koden...!
17 skrev:
#16 Jeg er kke helt klar over hvorfor de tekniske skoler mener at IT-uddannelse = CISCO certificering.
Det er ikke tekniske skole der bestemmer hvad du skal lære det er undervisnings ministeret, de laver en uddannelse bestemmelse der siger at den uddannelse skal indholde det her.
17 skrev:
Men helt generelt har IT-uddannelsen på de tekniske skoler altid haft nogle gevaldige kvaler, fordi dem der ligger uddannelsesplanerne ikke eksistere i den samme verden, som industrien.
Der må jeg så skuffe dig, da det er et sammen arbejde mellem dansk industri, skolen og den fagforening der har overenskomste der laver uddannelseplane, og du har selv mulighed for at være med til de møder.
20 skrev:Derudover Er 80% af alle skole-perioderne ren pure Cisco. WTF?! Skulle da mene der er en del mere i IT end netværk?
Netværk er IT.
Edit: Netværk er en dele af IT
Jeg mener bare, at det er ikke appliaktionsudviklerens opgave at udvikle forretningen, ligesom det ikke er forretningsekspertens opgave at skrive koden...!
Det har du ret i. Men der findes nogle opgaver, hvor det vil hjælpe at nogen (ikke nødvendigvis forretningseksperten eller udvikleren) har dyb forståelse for de tekniske muligheder, og forretningspolitikken.
Eksempelvis er et hot emne lige for tiden BPEL, som beskriver forretningsprocessen, fx lige fra det øjeblik en patient bliver indlagt på hospitalet til han er udeskrevet. Hele processen beskrives skematisk så man kan automatisere visse dele, og se på patientens status (er han blevet konsulteret af en læge, hvornår var han sidst inde til en undersøgelse, etc.). Eller forsikringsselskaber der har forfærdelig mange politikker og regler, for hvornår og hvor meget man skal udbetale i forsikring. Det er så komplekst at projektlederen skal kunne stå på begge ben.
Udviklerne skal også have noget forretningsforståelse, så man forstår idéen med LEAN og Six Sigma.
Iøvrigt har jeg en historie om en projektleder, som skulle lede to afdelinger med hver sin specialkompetencer. Han forstod ingen af dem, respekten for ham forsvandt og til sidst måtte han sige farvel.
Med andre ord er vi nået et stadie, hvor der er større behov for hybrider, omend jeg har meget større respekt for de virkelige nørder. :-)
#24
Jeg ved godt at de tekniske skoler altid bryster sig af, at deres uddannelsesplaner bliver skrevet i samarbejde med DI.
Men dem der har sat sig ned og forfattet de planer der er for IT-support/Datafagtekniker burde helt ærlig kravle ud fra den sten de har sover under de sidste 20 år.
Du har ret i, at netværk er en del af infrastrukturen i dit system, og det er fint nok man ligger stor vægt på denne del af systemlandskabet - men at gøre det til en totalt overskyggende er ikke at lave en generel uddannelse, men at lave en specialiseret netværks-tekniker uddannelse.
Skolegang bør være generel, og så er det op til eleverne at specialisere sig, når de kommer ud i job, elelr igennem projekt-opgaver.
At fokusere alene på netværk, og alene på et bestemt mærke, er hverken synderligt generelt eller særlig brugbart.
Og om DI har været med til at designe uddannelserne eller ej, så ændrer det ikke på, at man spilder elevernes tid på loddeteknik, drejebænks-teknikker, montageteknik og andre tåbeligheder.
Hvis du skal bruge 2½ / 5 år af folks liv, skal du sg* tage deres tid alvorligt.
Jeg ved godt at de tekniske skoler altid bryster sig af, at deres uddannelsesplaner bliver skrevet i samarbejde med DI.
Men dem der har sat sig ned og forfattet de planer der er for IT-support/Datafagtekniker burde helt ærlig kravle ud fra den sten de har sover under de sidste 20 år.
Du har ret i, at netværk er en del af infrastrukturen i dit system, og det er fint nok man ligger stor vægt på denne del af systemlandskabet - men at gøre det til en totalt overskyggende er ikke at lave en generel uddannelse, men at lave en specialiseret netværks-tekniker uddannelse.
Skolegang bør være generel, og så er det op til eleverne at specialisere sig, når de kommer ud i job, elelr igennem projekt-opgaver.
At fokusere alene på netværk, og alene på et bestemt mærke, er hverken synderligt generelt eller særlig brugbart.
Og om DI har været med til at designe uddannelserne eller ej, så ændrer det ikke på, at man spilder elevernes tid på loddeteknik, drejebænks-teknikker, montageteknik og andre tåbeligheder.
Hvis du skal bruge 2½ / 5 år af folks liv, skal du sg* tage deres tid alvorligt.
#26
jeg kan kun give dig ret i at der er for meget fokus på netværk, men det bliver også lavet om i den ny version af uddannelsen, da ud der for en masse valgfag som du skal brug til at lave uddannelsen som du helst vil have den.
Vis du er utilfres med hvordan uddannelsen ser ud nu, så vil jeg da forslå dig at tage fat i skolens uddannelse råd/dansk metal og tage en snak med dem om det.
ja du for sikker aldrig brug for lodde teknike, med de ground forløbe der er lave er jo ikke kun for datatekniker, ground for løbet skal dække alle der høre undre gruppen Data- og kommunikationsuddannelsen og i den gruppe liger teletekniker og telesystemtekniker og de har nok brug for lodning, jeg ved ikke om de skal brug det, men jeg vil tro det.
jeg kan kun give dig ret i at der er for meget fokus på netværk, men det bliver også lavet om i den ny version af uddannelsen, da ud der for en masse valgfag som du skal brug til at lave uddannelsen som du helst vil have den.
Vis du er utilfres med hvordan uddannelsen ser ud nu, så vil jeg da forslå dig at tage fat i skolens uddannelse råd/dansk metal og tage en snak med dem om det.
ja du for sikker aldrig brug for lodde teknike, med de ground forløbe der er lave er jo ikke kun for datatekniker, ground for løbet skal dække alle der høre undre gruppen Data- og kommunikationsuddannelsen og i den gruppe liger teletekniker og telesystemtekniker og de har nok brug for lodning, jeg ved ikke om de skal brug det, men jeg vil tro det.
#27
Jeg er way beyond...
Signede ind på uddannelsen da det hed Datamekaniker(!), efter relativt kort tid, fandt jeg ud af man kunne halvere sin uddannelsestid og undslippe den sump man vadede rundt i på skolen, defor er jeg uddannet IT-Supporter, ikke en titel jeg går rundt og flagrer med.
Da hastigehden på skolen i høj grad tillod det, påbegyndte jeg en datamatiker sideløbende med IT-supporter. Idag er jeg igang med at bygge oven på datamatikeren med IHK's IT-diplom uddannelse.
Desuden har jeg været på arbejdsmarkedet i omegnen af 10 år, så når jeg søger nye job, sker det primært på nuværende erfaring, sekundært på min datamatiker. IT-supporter tæller næsten ligeså højt som min 9. klasses afgangseksame der er alt andet end valid, efter et par år i gym'eren.
Én af mine problemer med uddannelsen er stadig, at jeg synes de i den grad sjofler med folks tid.
Vis du er utilfres med hvordan uddannelsen ser ud nu, så vil jeg da forslå dig at tage fat i skolens uddannelse råd/dansk metal og tage en snak med dem om det.
Jeg er way beyond...
Signede ind på uddannelsen da det hed Datamekaniker(!), efter relativt kort tid, fandt jeg ud af man kunne halvere sin uddannelsestid og undslippe den sump man vadede rundt i på skolen, defor er jeg uddannet IT-Supporter, ikke en titel jeg går rundt og flagrer med.
Da hastigehden på skolen i høj grad tillod det, påbegyndte jeg en datamatiker sideløbende med IT-supporter. Idag er jeg igang med at bygge oven på datamatikeren med IHK's IT-diplom uddannelse.
Desuden har jeg været på arbejdsmarkedet i omegnen af 10 år, så når jeg søger nye job, sker det primært på nuværende erfaring, sekundært på min datamatiker. IT-supporter tæller næsten ligeså højt som min 9. klasses afgangseksame der er alt andet end valid, efter et par år i gym'eren.
Én af mine problemer med uddannelsen er stadig, at jeg synes de i den grad sjofler med folks tid.
Det har du ret i. Men der findes nogle opgaver, hvor det vil hjælpe at nogen (ikke nødvendigvis forretningseksperten eller udvikleren) har dyb forståelse for de tekniske muligheder, og forretningspolitikken.
Det er her arkitekten kommer ind, og det er ofte en god blanding af skolegang og mange års knowhow der støber en god arkitekt.
Det bør hertil knyttes at ofte er arkitekter også specialiseret.
Min pointe er alene, at områderne er så brede og så dybe, at man kan ikke spænde over særlig meget, uden at ens viden bliver ovrefladisk og irrelevant.
Eksempelvis er et hot emne lige for tiden BPEL
BPEL er, som jeg har opfattet det, forretningsekspertens værktøj til at stykke arbejdsgange sammen, er det ikke korrekt?
For at benytte sig af BPEL, behøver man ikke kende de forskellgie abstraktionslag, og have en ide om hvordan data persisteres - det vigtige er, at udvikleren levere de foretningselementer som der er brug for, og forretningseksperten stykker de workflows sammen, der giver bedst mening.
Det er så komplekst at projektlederen skal kunne stå på begge ben.
Med al respekt for projektledere, så er deres rolle i denne henseende jo som oftest blot at styre processen, modnogle foruddefinerede mål.
Det gør han så med nogle ganntkort, og nogle måder, hvor han forsøger få sine folk til gøre det arbejde der ligger i opgaven.
Meget af PL's rolle er en sekretær-lignende rolle, med en anelse bedre løn (modat man har et sted at placere skylden, hvis projektet går i hegnet).
Jeg mener den kompleksitet du omtaler ligger i en arkitektur-afdeling, og som oftest kræver flere arkitekters ekspertviden.
Udviklerne skal også have noget forretningsforståelse, så man forstår idéen med LEAN og Six Sigma.
Som udvikler skal de enkelte arbejdsgange brydes helt ned til små funktioner man i princippet kan implementere uden den store forretningshat på hovedet.
Det hjælper på kommunikationen at udvilkeren forstår hvad der ligger i kravene fra forretningen, men jeg mener ikke det er altafgørende.
Iøvrigt har jeg en historie om en projektleder, som skulle lede to afdelinger med hver sin specialkompetencer. Han forstod ingen af dem, respekten for ham forsvandt og til sidst måtte han sige farvel.
Det understøtter min påstand om, at projektledere langt hen af vejen er sekretære.
En typisk sætning du hører blandt projektledere er:"Man behøver jo ikke vide noget om emnet, for at lede projektet".
Jeg mener det er der PL's spiller fallit, da de ikke kan vurdere hvad det er BS og hvad der er reelt, og derved er der stor fare for at han træder forkert.
PL's rolle er som oftest at styre processen, og han er nødt til at have en dygtig arkitektur-afdeling til at støtte ham i processen.
Med andre ord er vi nået et stadie, hvor der er større behov for hybrider, omend jeg har meget større respekt for de virkelige nørder. :-)
Der er bare rigtig rigtig få af disse typer tilbage i IT-verdenen.
Langt de fleste har overfladisk viden, eller produktspecifik viden, som det CISCO-gejl der bliver nævnt i forbindelse med de Tekniske skolers uddannelser.
Jeg oplever flere og flere hybrider og koordinerene krafter i projekterne, mens de hænder der er til at løse den reelle opgave i bedste fald er status quo, i værste fald bliver de reduceret, for at give adgang til flere koordinatore.
Jeg forstår gadt man fosøger styre skibet i havn, men nogen er 5 koordineringsled lige i overkanten.
Når det så er gået galt, så har man heldivis et modtræk, hvor man stamper et "TaskForce" op af jorden, der som oftest består af de hænder der reelt har lavet projektet.
Går selv på Odense Tekniske skole som IT-supporter, og her falder folk mega meget fra! For en måned siden var vi propfyldt med mennesker og vi havde næsten ikke flere computere tilbage. Når jeg kigger rundt nu så er vi knapt 50% det antal skolen kan støtte.
Grundforløbet er noget lort. Her er ingen undervisning? Og der er knapt nok noget skrifteligt materiale vi kan lære fra. Hvis man vil lære noget herude skal man hele tiden have fat i en lærer, og hvis der kun er 3 stykker har du et problem.
Sku' ikke noget at sige til at folk hopper fra IT uddannelserne. Reform 2000 á la OTS= SUCKS!
Grundforløbet er noget lort. Her er ingen undervisning? Og der er knapt nok noget skrifteligt materiale vi kan lære fra. Hvis man vil lære noget herude skal man hele tiden have fat i en lærer, og hvis der kun er 3 stykker har du et problem.
Sku' ikke noget at sige til at folk hopper fra IT uddannelserne. Reform 2000 á la OTS= SUCKS!
#30 De problemer du nævner, er altså primært problemer der ligger hos de tekniske skoler.
Jeg har ikke oplevet noget der mindede om de forhold de tekniske skoler tilbyder i andre miljøer.
Jeg har oplevet betydelig større frafald, men det var primært pga størrelsen på pensum og hastigheden i faget - hvor i det tekniske regi er det nærmest omvendt.
Jeg har ikke oplevet noget der mindede om de forhold de tekniske skoler tilbyder i andre miljøer.
Jeg har oplevet betydelig større frafald, men det var primært pga størrelsen på pensum og hastigheden i faget - hvor i det tekniske regi er det nærmest omvendt.
31 skrev:#30 De problemer du nævner, er altså primært problemer der ligger hos de tekniske skoler.
Jeg har ikke oplevet noget der mindede om de forhold de tekniske skoler tilbyder i andre miljøer.
Jeg har oplevet betydelig større frafald, men det var primært pga størrelsen på pensum og hastigheden i faget - hvor i det tekniske regi er det nærmest omvendt.
TEC har et meget meget stort problem. De trænger VIRKELIG til at tage deres situation op til revurdering. Efter min mening er det TEC IT der halter aller mest bagefter. Når en datatekniker er udlært er dét han har lært stort set forældet.
Jeg har indtryk af at det store frafald under min datamatiker-uddannelse (på handelsskolen) skyldes at folk havde valgt en forkert uddannelse.
Det skræmmende er ikke så meget alle dem som har valgt Datamatiker ved en fejl, og spildt tid og andre resourcer. Det skræmmende er vel alle dem som IKKE har valgt datamatiker ved en fejl.
Jeg har selv deltaget i et arrangement (kaldet "IT-natten") som handlede om at fortælle de unge hvordan IT-branchen faktisk er, og få aflivet nogle myter. Der var nogle stykker der var meget overraskede.
Det skræmmende er ikke så meget alle dem som har valgt Datamatiker ved en fejl, og spildt tid og andre resourcer. Det skræmmende er vel alle dem som IKKE har valgt datamatiker ved en fejl.
Jeg har selv deltaget i et arrangement (kaldet "IT-natten") som handlede om at fortælle de unge hvordan IT-branchen faktisk er, og få aflivet nogle myter. Der var nogle stykker der var meget overraskede.
#29
Jeg tror at din beskrivelse passer med det som der tales om i #25, men BPEL har en konkret lidt mere teknisk betdyning:
http://en.wikipedia.org/wiki/BPEL
Mange projekt ledere fungerer sådan. Men der er en grund til at det hedder projekt LEDER. En god af slagsen laver mere end projekt planer. Et par af de vigtigste områder er at styre forholdet til kunden og at prioritere hvilke 2 ud af de 3 der er vigtigst.
Specielt i virksomheder med høj profit stortrives bureuakratiet ofte. Og den er gal når der er flere ledere-koordinatorer end der er folk som faktisk skriver noget kode.
BPEL er, som jeg har opfattet det, forretningsekspertens værktøj til at stykke arbejdsgange sammen, er det ikke korrekt?
Jeg tror at din beskrivelse passer med det som der tales om i #25, men BPEL har en konkret lidt mere teknisk betdyning:
http://en.wikipedia.org/wiki/BPEL
Meget af PL's rolle er en sekretær-lignende rolle, med en anelse bedre løn
Mange projekt ledere fungerer sådan. Men der er en grund til at det hedder projekt LEDER. En god af slagsen laver mere end projekt planer. Et par af de vigtigste områder er at styre forholdet til kunden og at prioritere hvilke 2 ud af de 3 der er vigtigst.
Jeg oplever flere og flere hybrider og koordinerene krafter i projekterne, mens de hænder der er til at løse den reelle opgave i bedste fald er status quo, i værste fald bliver de reduceret, for at give adgang til flere koordinatore.
Jeg forstår gadt man fosøger styre skibet i havn, men nogen er 5 koordineringsled lige i overkanten.
Specielt i virksomheder med høj profit stortrives bureuakratiet ofte. Og den er gal når der er flere ledere-koordinatorer end der er folk som faktisk skriver noget kode.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.