mboost-dp1

Flickr - tico24

Hver fjerde telefonregning har en fejl

- Via Danmarks Radio - , redigeret af Emil , indsendt af Jensen

Det danske konsulentfirma Netplan har gennemgået tusindvis af telefonregninger fra især virksomheder, og de kan konkludere, at der for virksomhederne er god grund til at gennemgå dem en ekstra gang.

Undersøgelsen viser, at helt op mod hver fjerde telefonregning herhjemme indeholder fejl. Nu har videnskabsministeren Helge Sander sat en haste-undersøgelse i gang.

adm. direktør Torben Rune, Netplan skrev:
I gennemsnit vil jeg tro, at vi ligger på en afvigelse på helt oppe omkring 25 pct. I de fleste tilfælde er det småbeløb, men nogen gange finder vi uhyggeligt store afvigelser, fordi selv små fejl bliver multipliceret op.

Netplan-direktør Torben Rune oplyser til DR, at han har mange eksempler på at kunde og teleselskab indgår en aftale, som begge parter er tilfredse med, men når aftalen så lægges ind i teleselskabets system, så er resultatet til tider nogle helt andre priser.

Hos TDC oplyser man, at der altid vil være fejl, når der udsendes millioner af regninger årligt, men afviser, at der skulle være fejl på hver fjerde regning. Problemet forstærkes yderligere af, at virksomhederne kan have svært ved selv at komme til bunds i regningerne, da både TDC og Sonfon ikke udspecificerer dem.





Gå til bund
Gravatar #1 - Mnc
22. apr. 2008 13:57
Gravatar #2 - El_Coyote
22. apr. 2008 14:13
#0
man kan da bare bede om en specifikation, så er selskabet forpligtet til at udlevere dem.
Gravatar #3 - Mnc
22. apr. 2008 14:18
#2 Jeg mener at man skal betale mere for dét.
Gravatar #4 - iluka
22. apr. 2008 14:22
0 skrev:
I gennemsnit vil jeg tro, at vi ligger på en afvigelse på helt oppe omkring 25 pct. I de fleste tilfælde er det småbeløb, men nogen gange finder vi uhyggeligt store afvigelser, fordi selv små fejl bliver multipliceret op.

Bliver multipliceret op??? altså hvis der er 2 øres fejl på den ene linie og 3 øres fej på den næste så er den samlede fejl 6 øre? og hvis der så er 2 øres fejl på f.eks. 24 linier så er den samlede fejl 16777216 øre eller ca. 167.000 kroner? Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad han mener med at fejlene bliver multiplicerede :/
Gravatar #5 - myplacedk
22. apr. 2008 14:25
#4
Hvis der gennemsnitligt er 2 øres afvigelse på hver linje, og der er 10 mulliarder linjer, så giver det en afvigelse på 20 mulliarder. Og det er jo en hel del!

Det er ikke noget du skal gå så højt op i. :)
Gravatar #6 - Tumleren
22. apr. 2008 15:43
#4

Ja, #5's eksempel er jo faktisk meget godt, men for at gøre det mere realistisk kan man jo sige at de måske har sat en forkert minut pris, som er 5 øre over det rigtige. Hvis vi så siger at en virksomhed har 100 telefoner, som hver bliver brugt 5 timer pr. måned.
Når der så sendes en faktura ud, bliver det til en regning på 500 timer * 0,05 kr pr. minut = kr 1500,- i overpris - For en fejl på bare 5 øre. Det bliver altså en del penge, hvis den fejlberegning sker hver måned (eller kvartal, whatever)
Gravatar #7 - AndersTR
22. apr. 2008 16:42
Hver fjerde telefonregning har en fejl


Nej, DR skriver ikke noget om, at hver fjerde telefonregning indeholder fejl. De skriver, at regningernes beløb i gennemsnit er 25 % forkerte.
Gravatar #8 - AndersTR
22. apr. 2008 17:09
Ikke hver fjerde, men 100 % af de undersøgte regninger var fejlagtige.

http://www.netplan.dk/new/N4/N4.asp?Itm=5&Arti...
Gravatar #9 - searchia
22. apr. 2008 19:03
kan man sagsøge firmaerne for fejlene?
hvis man kunne så er det da ikke godt for dem
Gravatar #10 - frygtl0s
22. apr. 2008 19:04
#2+3 jeg ved ikke hvordan det er hos tdc, men hos sonofon kan man vælge altid at få udspecificeret regning og ellers kan man altid ringe ind og få den tilsendt gratis (det koster dog lidt hvis er tilmeldt til at få det hver måned) og derudover kan sonofon kunder se sine sidste 6 udspecificerede regninger.

#9 så vidt jeg ved har alle teleselskaber en lille tekst et sted hvor de tager forbehold for fejl..
Gravatar #11 - El_Coyote
22. apr. 2008 19:37
#3+#10
Hos TDC er det gratis og få den sendt ud, samt gratis at få den vedlagt hvergang.
Det er bare om man kan retfærdiggøre det for regnskoven at få den hver gang :)

ellers kan man jo tjekke de samme oplysninger via noget selvbetjening.
Gravatar #12 - squad2nd
22. apr. 2008 19:42
Gu' har telefonregninger da fejl, hvor man skal betale for meget for telefonopkald man ikke har foretaget.

Alle ved jeg ikke ringer til sex-linier for at få en eksplosiv orgasme af en pige der laver kvæle/bræk-lyde i røret.



... vi ses, skal ud og samle pant-flasker så jeg kan betale for endnu en time!
Gravatar #13 - El_Coyote
22. apr. 2008 19:44
Nu ved jeg ikke hvor objektiv Netplan er, der er åbenlyse fejl i artiklen, hvor de skriver at teleselskaberne nægter at udlevere spec. lister - det er en lodret løgn - måske nægter de at udlevere dem til Netplan som 3. part(hvilket de ikke må, da listerne indeholder følsomme oplysninger), men kunden kan altid få en liste udskrevet.

Desuden kan jeg i deres "nyhedliste" ikke spotte en eneste positiv nyhed. Jeg tror mest de prøver at male fanden på væggen for at sælge deres egne it og telerådgivnings services.
Gravatar #14 - Modvig
22. apr. 2008 19:53
Det er stensikkert der er en fejl, det kan ikke passe at min hver måned siger 200-300 kroner plus det løse hos Telmore!
Gravatar #15 - Scapegoat
23. apr. 2008 06:16
#14

Det er en meget kendt fejl, løsningen er at slukke mobilen, så vil du se at din regning bliver mindre og mindre. Det er pisse smart.
Gravatar #16 - Fizk
23. apr. 2008 08:20
#3 - nix. Specifikationer er så smarte at de pr. Telestyrelsens krav/lov er gratis at få tilsendt, netop for at undgå teleselskaberne bare kan tage 200kr. pr. specifikation.
Desuden er det også så smart at man, ivertfald ved TDC, kan ringe ind og bede om at få tilsendt en specifikation hver gang, så man ikke skal huske det hver 3. måned. Ved dog ikke hvordan det er ved andre selskaber.
Gravatar #17 - thomaxz
23. apr. 2008 10:41
#16 Det er der så en del der ikek overholder

http://www.itst.dk/filer/Publikationer/prispjecen/...
selv om siden er gammel, er der ikke ændre veæsenlig hos de forskellige udbyder.
Gravatar #18 - GhOstFaCE1
25. apr. 2008 15:04
"This is the voice of Vrillon, a representative of the Ashtar Galactic Command, speaking to you. For many years you have seen us as lights in the skies. We speak to you now in peace and wisdom as we have done to your brothers and sisters all over this, your planet Earth. We come to warn you of the destiny of your race and your world so that you may communicate to your fellow beings the course you must take to avoid the disasters which threaten your world, and the beings on our worlds around you. This is in order that you may share in the great awakening, as the planet passes into the New Age of Aquarius. The New Age can be a time of great peace and evolution for your race, but only if your rulers are made aware of the evil forces that can overshadow their judgments. Be still now and listen, for your chance may not come again. For many years your scientists, government and generals have not heeded our warnings; they have continued to experiment with the evil forces of what you call nuclear energy. Atomic bombs can destroy the Earth, and the beings of your sister worlds, in a moment. The wastes from atomic power systems will poison your planet for many thousands of your years to come. We, who have followed the path of evolution for far longer than you, have long since realized this - that atomic energy is always directed against life. It has no peaceful application. Its use, and research into its use, must be ceased at once, or you all risk destruction. All weapons of evil must be removed. The time of conflict is now past. The race of which you are a part may proceed to the highest planes of evolution if you show yourselves worthy to do this. You have but a short time to learn to live together in peace and goodwill. Small groups all over the planet are learning this, and exist to pass on the light of the dawning New Age to you all. You are free to accept or reject their teachings, but only those who learn to live in peace will pass to the higher realms of spiritual evolution. Hear now the voice of Vrillon, a representative of the Ashtar Galactic Command, speaking to you. Be aware also that there are many false prophets and guides operating in your world. They will suck your energy from you - the energy you call money and will put it to evil ends giving you worthless dross in return. Your inner divine self will protect you from this. You must learn to be sensitive to the voice within that can tell you what is truth, and what is confusion, chaos and untruth. Learn to listen to the voice of truth which is within you and you will lead yourselves on to the path of evolution. This is our message to our dear friends. We have watched you growing for many years as you too have watched our lights in your skies. You know now that we are here, and that there are more beings on and around your Earth than your scientists admit. We are deeply concerned about you and your path towards the light and will do all we can to help you. Have no fear, seek only to know yourselves, and live in harmony with the ways of your planet Earth. We of the Ashtar Galactic Command thank you for your attention. We are now leaving the plane of your existence. May you be blessed by the supreme love and truth of the cosmos."
Galen Talent CIA
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login