mboost-dp1

huawei

Huawei giver tre års garanti på P9

-

Huawei tror så meget på dets P9 smartphone, at selskabet nu yder en ‘VIP-garanti’ på den nye telefon, der kom i butikkerne 2. maj.

Dermed yder Huawei et års garanti mere end den danske købelov tilskriver.

Med til VIP-stemplet hører også tre måneders skærmgaranti og tre måneders ombytningsservice. Ombytningsservicen betyder, at man får en helt ny telefon, hvis der opstår en hardwarefejl.

For at være omfattet af VIP-servicen skal ejere af en Huawei P9 registrere sig i den preinstallerede HiCare app med deres Huawei ID-konto inden for en måned fra købsdatoen. Registrering kræver gyldig kvittering.





Gå til bund
Gravatar #1 - NeoNmaN
6. maj 2016 08:29
husk den danske købelov ikke siger man skal yde garnti på produkter men blot reklamation, her har Huawei så sagt de vil give en garnti og ikke bare forlænger reklamtionen :)

reklamation = kunden skal bevise over for butikken/producenten er fejlen ikke er selv forskyldt men har været fra starten

garnti = butik/producent skal på bevise over for kunden at det er kunden selv der har ødelagt varen.

der er en væsnlig forskel og flot move fra Huawei, men slf skærm skader og tab af mobilen er ofte det der ødelægger dem og tro næppe det er en del af deres garnti :)
Gravatar #2 - Useful
6. maj 2016 12:21
NeoNmaN (1) skrev:


reklamation = kunden skal bevise over for butikken/producenten er fejlen ikke er selv forskyldt men har været fra starten

garnti = butik/producent skal på bevise over for kunden at det er kunden selv der har ødelagt varen.

Dette er ikke korrekt.

Det er 100% op til garantiens ordlyd. En garanti skal som sådan kun, stille forbrugeren bedre end reklamationsretten.
Gravatar #3 - graynote
6. maj 2016 12:56
Useful (2) skrev:
NeoNmaN (1) skrev:


reklamation = kunden skal bevise over for butikken/producenten er fejlen ikke er selv forskyldt men har været fra starten

garnti = butik/producent skal på bevise over for kunden at det er kunden selv der har ødelagt varen.

Dette er ikke korrekt.

Det er 100% op til garantiens ordlyd. En garanti skal som sådan kun, stille forbrugeren bedre end reklamationsretten.


En garanti skal, så vidt jeg husker, stille en VÆSENTLIGT bedre en reklamationsretten - en lille nuance, der er værd at tage med.
Gravatar #4 - Useful
6. maj 2016 13:12
graynote (3) skrev:
Useful (2) skrev:
NeoNmaN (1) skrev:


reklamation = kunden skal bevise over for butikken/producenten er fejlen ikke er selv forskyldt men har været fra starten

garnti = butik/producent skal på bevise over for kunden at det er kunden selv der har ødelagt varen.

Dette er ikke korrekt.

Det er 100% op til garantiens ordlyd. En garanti skal som sådan kun, stille forbrugeren bedre end reklamationsretten.


En garanti skal, så vidt jeg husker, stille en VÆSENTLIGT bedre en reklamationsretten - en lille nuance, der er værd at tage med.


Bevares. Men det har ikke rigtigt noget med den påstand jeg besvarede at gøre, hvor forskellen på en reklemationsret og en garanti, åbenbart skulle være bevisførelsen.

En garanti kan være noget så simpelt som en forlængelse af reklemationsretten fra 2 år til f.eks. 4.



Gravatar #5 - arne_v
6. maj 2016 13:35
Hvis jeg husker rigtig så er den lovpligtige reklamations ret på 2 år med:
- 0.5 år hvor butikken har bevisbyrden
- 1.5 år hvor forbrugeren har bevisbyrden
Gravatar #6 - Useful
6. maj 2016 13:36
arne_v (5) skrev:
Hvis jeg husker rigtig så er den lovpligtige reklamations ret på 2 år med:
- 0.5 år hvor butikken har bevisbyrden
- 1.5 år hvor forbrugeren har bevisbyrden


Lige præcis :)

Som udgangspunkt laver en garanti ikke om på dette, med mindre det står beskrevet som del af garantien.
Gravatar #7 - demolition
9. maj 2016 13:22
arne_v (5) skrev:
Hvis jeg husker rigtig så er den lovpligtige reklamations ret på 2 år med:
- 0.5 år hvor butikken har bevisbyrden
- 1.5 år hvor forbrugeren har bevisbyrden

Heller ikke helt nøjagtigt. Der er to års reklamationsret hvor de første 6 måneder er omfattet af formodningsreglen, hvilket betyder at hvis fejlen opstår inden for de første 6 måneder, formodes det at fejlen har været der fra købstidspunktet. Sælger skal så kunne bevise det hvis de vil modsætte sig dette. De resterende 1½ år skal forbrugeren blot kunne sandsynliggøre at produktet har en fejl, ikke bevise det. Man kan ikke kræve at forbrugeren er teknisk ekspert til at fremsætte et bevis, så det er op til køber og sælger i fællesskab at udrede fejlkilden. Det lægger selvfølgeligt noget ansvar på at sælger er reel og hvis vedkommende prøver at sno sig, så kan det være svært at kæmpe imod.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login