Tal fra Gartner viser, at verdensmarkedet for salg af PC’er er stagneret med et lille fald på 0,1 % i andet kvartal i år. Her har Gartner defineret PC’er til at være stationære, bærbare og mini-notebooks eksklusiv tablets. En tidligere tilsvarende undersøgelse fra Canalys, inkluderede tablets som en pc.
Se også: Apple er igen verdens største pc-producent
De førende producenter af PC’er er HP med en markedsandel på 14,9 % foran Lenovo med en markedsandel på 14,7 %. I tal svarer det til 13,0 millioner leverede PC’er, mens Lenovo kun formåede at levere 12,8 millioner PC’er. De næste på listen er Acer og Dell med knap 10,0 millioner leverede PC’er og en markedsandel på omkring 10 %-11 %. Asus indtager femtepladsen efter de andre med kun 6,1 millioner leverede PC’er og en markedsandel på 7,0 %.
Tallene viser også at HP og Dell især taber markedsandele til Lenovo og til dels også Asus. I alt blev der på verdensplan leveret 87,5 millioner PC’er.
Gartner har også tal for USA og Vesteuropa, hvor USA oplever et fald i markedet på 5,7 % til kun 15,9 millioner leverede PC’er. Her er det alle producenter som oplever et fald på mellem 9,5 % og 19,5 %, mens Apple oplever en vækst på 4,3 %. Igen ligger HP i front med en markedsandel på 25 %, mens Dell indtager andenpladsen med 21,7 %. På tredjepladsen finder man Apple med 12,0 % af markedet.
For Vesteuropa viser tallene en mindre nedgang på 2,4 % i antallet af leverede PC’er til 13,6 millioner leverede PC’er. Igen er det HP, som har indtaget førstepladsen med 20,7 % af markedet, mens Acer har 17,3 % af markedet. Tredjepladsen indtages af Asus med 10,7 %. Der er også tal for Frankrig, Tyskland og Storbritannien, der viser lidt forskellige tendenser. I Frankrig og Storbritannien indtager HP førstepladsen, men Acer indtager førstepladsen på det tyske marked. Både Storbritannien og Tyskland har et faldende marked, mens Frankrig formår at holde en vækst på 0,7%.
Mikako Kitagawa fra Gartner noterer i deres kommentarer til tallene, at det sløve salg af PC’er skyldes finaskrisen og den manglende interesse fra forbrugerne i at købe en PC. De mener at det især skyldes smartphones og tablets, der erstatter PC’ens rolle.
Mikako Kitagawa, Gartner skrev:
Consumers are less interested in spending on PCs as there are other technology product and services, such as the latest smartphones and media tablets that they are purchasing. This is more of a trend in the mature market as PCs are highly saturated in these markets. A big portion of R&D spending has been allocated to Ultrabook development, together with Intel’s massive investments to establish the market segment. Though Ultrabook was at first introduced in the market in 2011, the major promotion kicked off toward the end of 2Q12 with the IvyBridge, based Ultrabook release. This segment is still in an early adopter’s stage.