mboost-dp1

The Document Foundation

Hovedstadens sygehuse skifter til LibreOffice

- Via Version2 - , redigeret af Pernicious , indsendt af Magten

Region Hovedstaden vil i løbet af 2012 skifte 25.000 medarbejdere fra Microsoft Office til det gratis alternativ LibreOffice, hvilket de håber kan medføre en engangsbesparelse på 40 millioner kroner. Det skriver Version2.

Ud over den store besparelse regner de også med, at den løbende vedligeholdelse, som systemet behøver, vil være billigere. Regionen Hovedstadens Koncern IT’s projektleder Vivian Thomsen forklarer, at der bag skiftet ligger mange overvejelser, da man med hospitalsvæsnet ikke bare kan kaste sig ud i ændringerne.

Vivian Thomsen, Region Hovedstaden til Version2 skrev:
Vi gør det for at spare penge, men hele tiden med hensyntagen til risikoen. Og vi udskifter ikke lige sådan de mest kritiske systemer, men opsamler erfaring med open source på de områder, som er knapt så kritiske.

Skiftet til LibreOffice er dog ikke det eneste skifte til open source-software, som regionen planlægger for at spare. Man planlægger også i fremtiden at skifte den serviceorienterede arkitektur til Apache Camel.





Gå til bund
Gravatar #1 - Unimox
10. aug. 2011 09:33
Fornuftigt valg i men ming. Hvis de giver det en realt chance, med lidt kursus.
Gravatar #2 - Montago.NET
10. aug. 2011 09:34
Og om et år skifter de tilbage til Microsoft Office fordi openoffice/libreoffice stinker...
Gravatar #3 - Kenman
10. aug. 2011 09:48
Et modigt valg.

Jeg håber det lykkes for dem at få det integreret ordentligt og de på en så skånsom måde som muligt, for alle berørte medarbejdere på kursus således at de føler sig klædt på til systems skiftet.

Ser dette ikke, går det galt og MS office vender tilbage inden for en kort årrække og samtlige besparelser er smidt væk på kurser, hovedpine, genindkøb.
Gravatar #4 - SuperJohn
10. aug. 2011 09:51
De skal måske bruge mere end 40 mio. på konsulenter til undervisning af personale og implementering.

Mit gymnasium havde OO.O de første to år. Det sidste vandt eleverne en sej kamp om at pengene til Office var givet godt ud. Vi gad simpelthen ikke det satans pis. (dengang snakkede vi om version 2 af OO)

Det er min eneste erfaring med OO.O/Libreoffice, og jeg håber da at det er blevet bedre siden sidst. Ellers tror jeg sgu projektet går i vasken.
Gravatar #5 - binderup
10. aug. 2011 09:57
Den store udfordring kommer helt klart til at ligge i at få fagsystemerne til at snakke sammen med Libreoffice.

Skal man ud med tegnebogen for at få de eksterne leverandører til at få systemerne til at snakke sammen så forsvinder de 40mio meget hurtigt, og så vil MS være en billigere løsning.
Gravatar #6 - supremewulff
10. aug. 2011 10:02
tja, jeg bruger Libreoffice 3.4 dagligt, primært Calc regnearket på mit arbejde og jeg er ret afhængig af det. Jeg bruger det til (hvad jeg selv vil mene) er komplicerede funktioner og udregninger samt har ret store (100-120 mb) regneark hvor flere vigtige tal og statistikker i firmaet automatisk importeres og regnes ud dagligt, hvilket sparer mig for mange timers arbejde dagligt.

Jeg er så træt af folk som #2 hvis bedste argument er "det stinker bare". Jeg sidder i et af verdens større IT firmaer, og vi bruger flittigt Libre Office og det dækker alle de behov vi har - det eneste vi bruger MS office til er når ci oplever kompabilitetsproblemer med vores kunders office dokumenter, hvad der i dag er sjældent.


#4 SuperJohn

Jo, der er sket meget siden version 2....

Derhjemme bruger jeg Writer og jeg mangler aldrig nogle af de funktioner som MS office ville give mig.

Men jeg er helt enig med #5, det bliver en udfordring og en stor udgift at få det til at virke sammen med de eksisterende systemer..

Nogen der ved hvad de bruger istedet for Outlook ??

Og mon Libre Office bliver bedre efter IBM donerede Symphony koden til Apache ?

Gravatar #7 - FedeFrede
10. aug. 2011 10:07
Der virker til at være kommet lidt mere skub i Libre Office efter de brød fri.

Jeg håber virkelig at det kommer til at lykkes og at det på den længere bane bliver en succes.

Jeg ser meget sjældent folk bruge andet end banale funktioner i Word og Excel, så det må kunne lykkes - og på den lange bane er det da sjovere at bruge penge på apparater der kan redde mennesker - end at gøre MS Danmark endnu mere velhavende, netop fordi jeg mener, at Office sagtens kan udbyttes uden tab af effektvivitet. Når man først har brudt denne afhængighed, kan man jo en dag overveje Ubuntu - nu har man da i hvert fald valget.

Jeg bruger selv Libre Office men oftest bare Google Docs - og bruger Microsofts gratis viewere hvis jeg er i tvivl om et Excel ark vises korrekt.
Gravatar #8 - Magten
10. aug. 2011 10:33
Det bliver spændene at se hvor godt det går. Og ikke mindst om de kan holde budgettet efter alle makroer osv osv er konverteret.

Skylden er godt nok ikke lagt direkte på OOo, men Trongårdsskolen i Lyngby-Taarbæk kommune har et solidt underskud, bl.a. pga nye it-systemer, nævnte de i TV avisen forleden.

supremewulff (6) skrev:
Nogen der ved hvad de bruger istedet for Outlook ??
Hvis de bruger Exchange server kan det være de går over til OWA.
Gravatar #9 - Testa
10. aug. 2011 10:36
Hvorvidt de går tilbage kommer an på om.
1: Det fungere med en rimeligt oppetid.
2: om det kan snakke sammen med eksisterende systemer.

Det med at de ansatte så ikke kan sætte sig ind i det, og tror at det kræver 100 timer betalt aftenskole for at lære er noget fis.
Alle mennesker jeg nogensinde har arbejdet sammen med har som det bare minimum kunne finde ud af at bruge alle basis funktioner uden de store problemer.

De store problemer i min erfaring er når man importere et ms dokument fra en skabelon og det så ser helt galt ud. Men igen dette dækker over nr. 2 ovenfor.


Gravatar #10 - binderup
10. aug. 2011 10:36
#7 det er heller ikke den almindelige brug der volder de store problemer indenfor det offentlige, det er at langt størstedelen af de dokumenthåndteringssystemer og fagsystemer man bruger ikke virker til andet end MS Office (og ret ofte specifikke versioner af Office).

Desværre kan man ikke bare forlange at KMD, CSC og de andre skal levere support i deres systemer til andre systemer. Udbyderne er i deres gode ret til at foreslå en anden udbyder, hvis de ikke selv vil leverer support af Libreoffice eller tilsvarende.

Gravatar #11 - Bugly
10. aug. 2011 10:38
Tjaeee...., jeg bruger MS Office på arbejdet, og hjemme er jeg netop skiftet fra OO til Libre Office og er meget glad for det.

MS Office bliver jeg jævnligt forbandet over: Hver gang vi får en ny opdatering, virker MS Office anderledes og man skal bruge en masse tid på at finde ud af den nye måde, funktionerne virker på, og hjælpefunktioner er en by i Rusland! Desuden bliver den bare tungere og tungere at arbejde med, ressourcemæssigt, så det er da godt at HW'en på arbejdet også bliver skiftet jævnligt. Derfor er jeg også glad for Libre Office, både på min Win XP og min Linux Mint.

Desuden er jeg da glad for at MS' næsten monopol på Office området bliver brudt. MS Office har den position, som Word Perfect havde engang: Det er ikke nødvendigvis det bedste produkt, men alle bruger det, så det bliver du også nødt til, og MS tager sig godt betalt for det. Sådan er det heldigvis ikke mere, og MS er også tvunget ud i at supportere Open Document verdenen, fordi der ER værdige konkurrente., Så hurra for konkurrencen, som giver os flere og bedre produkter at vælge imellem.


Gravatar #12 - Bugly
10. aug. 2011 10:51
#6 og #8: Ved at flere (også større) firmaer bruger Thunderbird + Lightning) som klient op mod en mail-server, som kunne være Exchange, hvis man vil have AD-integration, og ellers hvad man ønsker, bare den kører imap eller pop3.
Gravatar #13 - ipwn
10. aug. 2011 10:52
Håber de virkelig vil det her. Det skal nu nok give tab det første år, måske to, men det er lige meget hvis der er gevinst om fem til ti år. Det offentlige virker dog meget præget af at gevinsterne skal være hurtige. Især da det er så forfærdeligt resultatpræget.

Frygter at hvis det giver underskud, hvilket det nok skal give, at beslutningstagerne fyres, og nye kommer ind, hvorefter MS Office igen er på menuen.

Forandring tager lang tid.

(Professionel MS Office bruger, privat LibreOffice bruger - rører kun MS Office hvis jeg bliver betalt for det)
Gravatar #14 - Hald
10. aug. 2011 11:02
Flere skifter ikke pga. de bruger et eller andet eksternt system der virker med MS office, det kræver virkelig meget af udviklerne at sørge for at Libreoffice også bliver understøttet, men jeg håber da at det går den vej.
Gravatar #15 - luuuuu
10. aug. 2011 11:03
Jeg vil gerne vædde en 50'er på at de på ingen måde har diskuteret denne sag med de folk der skal implementere og vedligeholde løsningen.

Det lugter langt væk af en ledelsesbeslutning.
Gravatar #16 - Hubert
10. aug. 2011 11:18
luuuuu (15) skrev:
Jeg vil gerne vædde en 50'er på at de på ingen måde har diskuteret denne sag med de folk der skal implementere og vedligeholde løsningen.

Det lugter langt væk af en ledelsesbeslutning.


Er det den korte tid der er sat til skiftet der får dig til at tro at det er en ledelsesbeslutning?
Gravatar #17 - FedeFrede
10. aug. 2011 11:29
#10 - men de siger jo også, at de i første omgang fokuserer på knap så kritiske arbejdsområder, som måske ikke har de system-afhængigheder du nævner.

Udover det er jeg uenig, man kan godt forlange at ens udbydere ikke hardcoder alt omkring et produkt, så man er låst - ikke bare af en stor office pakke, men typisk også til Windows. En nærliggende analogi er, at man de sidste år også er begyndt at forlange af KMD og andre tilsvarende virksomheder, at de ikke kun laver web-apps der virker i IE, men til alle moderne browsere - hvor man tilsvarende bliver låst til at bruge Windows og ofte mister muligheden for at opgradere til eksempelvis Windows 7 eller til Linux.

Når man har et objektivt alternativ til Office og Windows er det også meget nemmere at presse Microsoft ned i licens-kroner, da man reelt kan true dem med at flygte fra deres platform - det altså hvis man ikke tager skridtet ud og rent faktisk migrerer.

Igen, jeg håber virkelig det lykkes for dem og at de på den længere bane oplever en besparelse, for det kan hjælpe resten af den offentlige sektor med at finde lidt af de enorme besparelser, der bliver lavet hver eneste dag.
Gravatar #18 - arkantheblack
10. aug. 2011 11:32
Nu er den artikel desværre forstyrret af en fejl. Nej vi går som sådan ikke over på libre office. Men alle kliniske arbejdspladser går over på en tynd klient løsning hvor man logger på sin egen session der er applikationsbaseret. Der bruger vi Libre Office istedet for MS Office da det ellers ville Koste 40 Millioner ved første klik. Dvs. alle sekretærer og andet kontorpersonale der sidder ved computeren dagligt benytter fortsat MS office. Og det gælder også de steder hvor programmerne er integreret med MS Office.

Gravatar #19 - binderup
10. aug. 2011 11:34
#17

Ja du kan godt forlange at de skal understøtte andre platforme, men det står så udbyderen frit for at opsige aftalen, med mindre at det er skrevet direkte ind i de aftaler der foreligger.

KMD, CSC må godt afvise en kundes ønsker.

#18
Se det giver langt mere mening.
Gravatar #20 - Hack4Crack
10. aug. 2011 12:09
Unimox (1) skrev:
Fornuftigt valg i men ming. Hvis de giver det en realt chance, med lidt kursus.


Kursus? jeg tror sgu ikke rigtig der findes nogen certificeringer...
så skal det være selvlært
Gravatar #21 - Magten
10. aug. 2011 12:18
arkantheblack (18) skrev:
Nu er den artikel desværre forstyrret af en fejl. Nej vi går som sådan ikke over på libre office. Men alle kliniske arbejdspladser går over på en tynd klient løsning hvor man logger på sin egen session der er applikationsbaseret. Der bruger vi Libre Office istedet for MS Office da det ellers ville Koste 40 Millioner ved første klik. Dvs. alle sekretærer og andet kontorpersonale der sidder ved computeren dagligt benytter fortsat MS office. Og det gælder også de steder hvor programmerne er integreret med MS Office.
Af ren nysgerrighed: Hvad er det mere præcist der ville koste 40 mio? Det er vel ikke kun Office licenser?

Og har du et link til den pressemeddelse Version2 omtaler i har sendt ud? Kan ikke finde noget på regionh.dk :-)
Gravatar #22 - arntc
10. aug. 2011 12:22
Magten (21) skrev:
Af ren nysgerrighed: Hvad er det mere præcist der ville koste 40 mio? Det er vel ikke kun Office licenser?


25.000 * Licenser + Software Assurance + Support Aftale = 40 mio.

Det lyder såmænd rimelig realistisk.
Gravatar #23 - FedeFrede
10. aug. 2011 12:23
#19 - ok, hvis dit argument er, at en udbyder ikke udvider deres leverance gratis, så er det vel ret åbenlyst.
Gravatar #24 - arkantheblack
10. aug. 2011 12:27
#21, 22 har ret..det er desværre meget dyrt at tilbyde MS office på tyndeklienter.. Kender ikke det præcise regnestykke, men det er noget i den dur.

Så det bliver til alle dem der hurtigt skal skrive dokumenter, noter og lave en simpel Præsentation. Og selve de elektroniske journaler bliver skrevet i dertilrettede systemer.

Gravatar #25 - Magten
10. aug. 2011 12:54
arntc (22) skrev:
25.000 * Licenser + Software Assurance + Support Aftale = 40 mio.

Det lyder såmænd rimelig realistisk.


arkantheblack (24) skrev:
#21, 22 har ret..det er desværre meget dyrt at tilbyde MS office på tyndeklienter.. Kender ikke det præcise regnestykke, men det er noget i den dur.

Jeg synes bare 1600 kr per bruger lyder meget voldsomt når man er oppe i det antal licenser. Men jeg har aldrig købt licenser i det omfang, så jeg skal ikke kunne sige det :)
Gravatar #26 - arntc
10. aug. 2011 13:13
Magten (25) skrev:
arntc (22) skrev:
25.000 * Licenser + Software Assurance + Support Aftale = 40 mio.

Det lyder såmænd rimelig realistisk.



Jeg synes bare 1600 kr per bruger lyder meget voldsomt når man er oppe i det antal licenser. Men jeg har aldrig købt licenser i det omfang, så jeg skal ikke kunne sige det :)


Det er faktisk et rimeligt beløb. M$ har jo også en markedsdominans i et omfang der gør dem relativt immune overfor mængderabat, da alternativerne ikke ligefrem står bøjet i neon på rådhuspladsen.

Jeg synes det er modigt at flytte til en open-source løsning, men besparelsen på 40 mio. er i overkanten.

De øgede behov for support og oplæring, og dertilhørende nedsættelse af effektivitet for medarbejderne æder hurtigt broderparten af pengene.

På længere sigt er besparelsen dog let at få øje på. Alt afhængig af licenseringstyper og volumenlicensplaner, skal der falde nogle beløb over en årrække, som hermed spares.
Gravatar #27 - Hubert
10. aug. 2011 13:17
Hvordan sparer man penge på drift ved at vælge libre office fremfor MS office?

Jeg oplever hverken mere eller mindre arbejde ved libre office end jeg gør ved MS office.

Men som #26 er inde på. På længere sigt er der uden tvivl en fin besparelse i det her skifte. Hvis bare de har løgene der skal til for at holde skiftet og ikke skifte tilbage til den dyrere MS løsning.
Gravatar #28 - TormDK
10. aug. 2011 14:20
#27 Det kan være som #18 siger. DaaS (Desktop as a service) er en ganske fornuftig ting at give sig i kaste med, netop i kiosk situationer hvor personalet deles om få maskiner.

Men Microsoft er altså en lille spiller i det offentlige, uanset hvor voldsomt det end lyder når man får smækket overskrifter som denne artikel i hovedet.
Gravatar #29 - arne_v
10. aug. 2011 18:11
#artikel

Det virker da lidt pinligt for V2 at de ikke har opdaget hvad det drejer sig om jævnfør #18.

Gravatar #30 - arne_v
10. aug. 2011 18:13
#artikel

Apache Camel er iøvrigt et ret interessant produkt, som er ved at blive meget populært.
Gravatar #31 - arntc
11. aug. 2011 17:33
TormDK (28) skrev:
Men Microsoft er altså en lille spiller i det offentlige, uanset hvor voldsomt det end lyder når man får smækket overskrifter som denne artikel i hovedet.


De har efterhånden en ret dominerende position på kontorpakke området. Efterhånden er diverse Lotus-suiter og løsninger udfaset i det ganske land.

En optælling ville nok falde ud med en markedsandel på omkring 70%* for Microsoft Office (uanset version).

*Kvalificeret gæt.
Gravatar #32 - Magten
12. aug. 2011 07:03
http://www.computerworld.dk/art/118512/it-projekt-...

Jeg må indrømme at jeg slet ikke kan genkende den licenspolitik.
Gravatar #33 - Magten
12. aug. 2011 07:45
Det her er godt nok fra 2007, men det var det første jeg lige faldt over:
http://www.dabcc.com/article.aspx?id=5448 skrev:
Microsoft Office is a desktop application. As such, you need (1) Microsoft Office license per desktop using the Microsoft Office software. Terminal Services does not change the number of devices accessing and using a software application, it merely provides another avenue to access the software through. So licensing Microsoft Office doesn't change at all regardless if Terminal Services is used or not. You still need one license per device accessing and using the Microsoft Office application.
Gravatar #34 - Hubert
12. aug. 2011 07:57
Magten (33) skrev:
Det her er godt nok fra 2007, men det var det første jeg lige faldt over:


Hvis du læser artiklen du selv linker til på computerworld.dk kan du jo se at Microsoft selv mener at der er noget om snakken. Og så er VDI jo ikke TS eller tilsvarende :)
Gravatar #35 - Magten
12. aug. 2011 08:14
#34
Jeg kan ikke se nogen grund til at det samme ikke skulle gælde VDI'er. Det er samme princip: En licens per desktop softwaren bliver brugt på.
Man kan jo sagtens begrænse adgangen til Office, det behøver ikke være Domain Users der har adgang til den :p

Men er det rent faktisk sådan som RegionH siger, så er der sgu noget helt galt i de licenser :)
Gravatar #36 - Hubert
12. aug. 2011 08:19
Magten (35) skrev:
#34
Jeg kan ikke se nogen grund til at det samme ikke skulle gælde VDI'er. Det er samme princip: En licens per desktop softwaren bliver brugt på.
Man kan jo sagtens begrænse adgangen til Office, det behøver ikke være Domain Users der har adgang til den :p

Men er det rent faktisk sådan som RegionH siger, så er der sgu noget helt galt i de licenser :)


Fra dit eget link til computerworld.dk...


Hun fortæller, at hvis bare én VDI-bruger har adgang til Microsoft Office blandt de 25.000 klinikere, så udløser det en betaling for Office-licenser for samtlige computere/klienter med adgang til det virtuelle desktop-miljø View fra VMware.

"Vi har talt med Microsoft i et års tid om dette her, og selskabet erkender problemstillingen," lyder det fra Vivian Thomsen.
Gravatar #37 - Magten
12. aug. 2011 08:30
#36
Jeg har læst det. Jeg siger bare at det virker retarderet hvis det er sådan. Man kan uden problemer rulle en standard desktop ud til brugerne og så deploy MSO til en begrænset gruppe brugere.

Der er jo reelt ingen forskel på en VDI og en fysisk desktop. Faktisk er det nemmere at sikre at kun X brugere har adgang til Office, da VDI'erne ikke er delt imellem flere brugere.
Gravatar #38 - Magten
12. aug. 2011 08:57
http://www.computerworld.dk/art/118512/it-projekt-faar-prisen-paa-microsoft-office-til-at-gaa-amok?a=block&i=205&pos=2 skrev:
Den brogede skare af Office-licenser med eller uden support-aftaler i et VDI-miljø med godt 15.000 pc'er/klienter ville ifølge Vivian Thomsen betyde, at Region Hovedstaden var tvunget til at betale for 15.000 spritnye Office-licenser med support-aftaler, der kunne køre på alle maskiner i VDI-miljøet.


Det er jo deri problemet ligger. Hvorfor skal de absolut kunne køre Office på alle VDI'erne? Det giver ingen mening.
Gravatar #39 - Hubert
12. aug. 2011 09:17
Magten (37) skrev:
#36
Jeg har læst det. Jeg siger bare at det virker retarderet hvis det er sådan. Man kan uden problemer rulle en standard desktop ud til brugerne og så deploy MSO til en begrænset gruppe brugere.

Der er jo reelt ingen forskel på en VDI og en fysisk desktop. Faktisk er det nemmere at sikre at kun X brugere har adgang til Office, da VDI'erne ikke er delt imellem flere brugere.


Jamen jeg er helt enig med dig i at det er retarderet. Og ja jeg er klar over hvor let det er at begrænse brugen af office ved en VDI løsning kontra en fast maskin installation. Men omvendt så kan man vel ved sidst nævnte blot købe en licens til det antal maskiner man har og så smide office ind på det antal maskiner man har licenser til og så må folk flytte sig efter en office maskine. Men nu er licenser ikke noget jeg bekymrer mig meget om så jeg ved faktisk ikke hvordan sådan en aftale normalt bliver skruet sammen.
Gravatar #40 - arntc
12. aug. 2011 10:40
Hubert (39) skrev:
Magten (37) skrev:
#36
Jeg har læst det. Jeg siger bare at det virker retarderet hvis det er sådan. Man kan uden problemer rulle en standard desktop ud til brugerne og så deploy MSO til en begrænset gruppe brugere.

Der er jo reelt ingen forskel på en VDI og en fysisk desktop. Faktisk er det nemmere at sikre at kun X brugere har adgang til Office, da VDI'erne ikke er delt imellem flere brugere.


Jamen jeg er helt enig med dig i at det er retarderet. Og ja jeg er klar over hvor let det er at begrænse brugen af office ved en VDI løsning kontra en fast maskin installation. Men omvendt så kan man vel ved sidst nævnte blot købe en licens til det antal maskiner man har og så smide office ind på det antal maskiner man har licenser til og så må folk flytte sig efter en office maskine. Men nu er licenser ikke noget jeg bekymrer mig meget om så jeg ved faktisk ikke hvordan sådan en aftale normalt bliver skruet sammen.


Microsoft Office kan desværre ikke licenseres med devicelicenser, men kun brugerlicenser. Når de så "Thin-App'er" Office, skal der indkøbes brugerlicenser til hele VD-flåden. Tough Luck og af denne grund ser jeg klart en besparelse over en årrække.

Som jeg nævnte i #26 tror jeg ikke den direkte besparelse på indkøb kommer til at kunne bruges i andre dele af budgettet, da den på kort sigt ædes af højere omkostninger på andre områder. Men på mellemlang og lang sigt, vil det - hvis de har nosserne til at holde ved - give en besparelse på årlige licensomkostninger og software assurance aftaler.
Gravatar #41 - Hubert
12. aug. 2011 11:41
arntc (40) skrev:
Hubert (39) skrev:
Magten (37) skrev:
#36
Jeg har læst det. Jeg siger bare at det virker retarderet hvis det er sådan. Man kan uden problemer rulle en standard desktop ud til brugerne og så deploy MSO til en begrænset gruppe brugere.

Der er jo reelt ingen forskel på en VDI og en fysisk desktop. Faktisk er det nemmere at sikre at kun X brugere har adgang til Office, da VDI'erne ikke er delt imellem flere brugere.


Jamen jeg er helt enig med dig i at det er retarderet. Og ja jeg er klar over hvor let det er at begrænse brugen af office ved en VDI løsning kontra en fast maskin installation. Men omvendt så kan man vel ved sidst nævnte blot købe en licens til det antal maskiner man har og så smide office ind på det antal maskiner man har licenser til og så må folk flytte sig efter en office maskine. Men nu er licenser ikke noget jeg bekymrer mig meget om så jeg ved faktisk ikke hvordan sådan en aftale normalt bliver skruet sammen.


Microsoft Office kan desværre ikke licenseres med devicelicenser, men kun brugerlicenser. Når de så "Thin-App'er" Office, skal der indkøbes brugerlicenser til hele VD-flåden. Tough Luck og af denne grund ser jeg klart en besparelse over en årrække.

Som jeg nævnte i #26 tror jeg ikke den direkte besparelse på indkøb kommer til at kunne bruges i andre dele af budgettet, da den på kort sigt ædes af højere omkostninger på andre områder. Men på mellemlang og lang sigt, vil det - hvis de har nosserne til at holde ved - give en besparelse på årlige licensomkostninger og software assurance aftaler.


Det forklarer en del at man ikke kan få device licenser. Tak for info.
Gravatar #42 - Thomas Angelo
15. aug. 2011 12:10
Kan man customize en Libre installation tilsvarende en Office installation i et enterprise-miljø?

Her tænker jeg på om man kan håndtere den via GPO - findes der fx. brugbare admx templates hertil?

Fungerer den tilfredsstillende i et terminal server/citrix miljø - og hvad med integrationen til andre applikationer?

Hvad med skabeloner - skal de laves forfra?
Hvad med makroer?

Kan Libre vise Office-dokumenter og formatterer den dem også korrekt?

Jeg har absolut ingen erfaring med LibreOffice og spørger derfor.
Gravatar #43 - Windcape
15. aug. 2011 12:13
Thomas Angelo (42) skrev:
Hvad med skabeloner - skal de laves forfra?
Hvad med makroer?
Skabeloner og macroer skal begge dele laves forfra. Dog kan dele af skabelonerne muligvis konveteres (med en tilpads mængde c&p)

Men macroer er et nej. Office bruger jo VBA eller .NET til integration/macroer. Og det er overordnet to forskellige platforme med forskellige APIer, og derfor vil det åbenlyst ikke virke.

Thomas Angelo (42) skrev:
Kan Libre vise Office-dokumenter og formatterer den dem også korrekt?
Delvist. Det afhænger af kompleksisteten af dokumenterne.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login