mboost-dp1

SXC - Obscenity

Hjernebølger afslører potentiale som gamer

- Via University of Illinois News -

I USA har forskere ved University of Illinois studeret, hvad der gør nogle bedre til at mestre et spil end andre. Ved at kigge på forsøgsdeltagernes hjernebølger via elektroencefalografi (EEC), fandt forskerne ud af, at der var forskel på bølgerne for de som lærte hurtigt.

I forsøget blev 39 personer, der alle ikke spillede spil normalt, bedt om at spille spillet Space Fortress, som er udviklet til indlæringsforsøg, kunne forskerne ud fra hjernebølgerne fra det første spil forudse, hvem der ville blive gode til spillet.

De som klarede sig godt med spillet, viste sig at have markant større udslag af alfabølger, end de som ikke var så hurtige til at forstå spillet.

Ligesom forsøg tidligere har påvist, så viste denne undersøgelse også, at det at spille computerspil øger ens reaktionstider og arbejdshukommelse.





Gå til bund
Gravatar #1 - Unimox
26. okt. 2012 06:29
Hvad der gør en god til et spil kommer nok MEGET an på spillet.

Tag f.eks. Et first person shooter spil på højt niveau (ved ikke hvad der spilles idag af disse, så vær kreativ), her ville en hurtig reaktionsevne nok være at foretrække. Kontra at være god stratetisk, som er en fordel i f.eks. EVE. Hvor man skal kunne "se" langt frem i større kampe / krige, som kan tage timer, måneder eller år at vinde.

Jeg kan ikke rigtig se hvad man kan bruge denne undersøgelse til. Udover at man kan prøve og forudse, hvem der ville være gode til en specifik spil genre. Dette kan måske bruges i fremtiden til at finde et passende arbejde i arbejdsmarkedet eller studie. I don't know.
Gravatar #2 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. okt. 2012 06:31
Jeg giver heller ikke meget for denne undersøgelse.
Sidney Lee er "professionel gamer" - men det virker helt ærligt ikke til, at han har hjernekapacitet nok til at kunne frembringe hjernebølger :P
Gravatar #3 - Mnc
26. okt. 2012 06:43
Som jeg læste det, så handler det ikke så meget om at blive god til et spil, men mere om at fange hvordan spillet virker.
Få styr på mechanics osv.
Gravatar #4 - Nagelfar^^
26. okt. 2012 07:25
#2
Like Fry! Like Fry!
Gravatar #5 - Wispher
26. okt. 2012 08:15
Unimox (1) skrev:
Hvad der gør en god til et spil kommer nok MEGET an på spillet.

Tag f.eks. Et first person shooter spil på højt niveau (ved ikke hvad der spilles idag af disse, så vær kreativ), her ville en hurtig reaktionsevne nok være at foretrække.


Ikke enig.

Jeg mener det klart er at foretrække at kunne tænke strategisk og hurtigt, fordi man derved ofte er i stand til at forudsige hvad modparten vil gøre, og agere ud fra det inden modparten gør det.
Gravatar #6 - Wispher
26. okt. 2012 08:19
Thoroughbreed (2) skrev:
Jeg giver heller ikke meget for denne undersøgelse.
Sidney Lee er "professionel gamer" - men det virker helt ærligt ikke til, at han har hjernekapacitet nok til at kunne frembringe hjernebølger :P


Husk at professionel blot betyder at have noget som profession, altså at det er det man forsøger at leve af - det betyder ikke man rent faktisk kan leve af det.

Man kan møde personer i enhver profession som er uduelige til det de laver.
Gravatar #8 - iver.mo
26. okt. 2012 09:24
#1
Jeg er enig med #5

Jeg er en ret habil 1st person shooter gamer og har måtte konstatere, at jeg har ca. normal reaktionsevne, endda måske lidt til den langsomme side (hvilket jeg blev lidt overrasket over).

Min force er helt klart anvendelsen af al tilgængelig information: Lyd, banens opbygning, modstandernes evner, præferencer og spillestil generelt, mit teams øvrige medlemmers evner, præferencer og generelle spillestil, on screen information om spillets nuværende udvilking (hvem skyder hvem med hvad og hvor), et godt over normalen perifert syn, hvilket giver mig mere info fra samme skærmbillede end gennemsnitsgameren, holde styr på tid og afstande, så jeg kan tracke de enkelte personers geografiske mulighedsrum og sikkert et par andre ting som jeg glemmer.
Gravatar #9 - Mettehansne1975
26. okt. 2012 09:25
Hvad så hvis man ikke har nogle hjernebølger :)

Syntes da at det virker til at være tilfældet for en del gamere!

Mvh Mette http://www.nem-opskrift.dk
Gravatar #10 - Garmien
26. okt. 2012 09:31
#9

Kommer det fra én der bruger 1/5 af sin post til at henvise til sin hjemmeside?
Gravatar #11 - lorric
26. okt. 2012 09:33
#9 Jeg giver 8/10, fint forsøg på at agitere gamerne :)
Gravatar #12 - TrolleRolle
26. okt. 2012 10:15
Det er også min oplevelse at det som giver mest i FPS klart er andre ting end hurtig reationsevne.

Dvs. der er mange måder at blive "god til spillet".

F.eks. erfaring inden for de enkelte baner. I Battlefield 3 ser man tit at "De hardcore", stormer frem. Sætter sig et sted og sigter... og 0.5 sekunder senere er der en eller anden n00b som valser ud, stiller sig lige midt i sigtekornet, og herefter bliver plaffet ned... simplethen fordi nogle vidste at "Der kommer altid en idiot rundt om det hjørne."

Hos andre er det tålmodigheden som giver dem en utrolig god kill/death ratio. Det kræver sin mand at ligge og vente i "timevis" (aka over 10 sekunder IRL) på at nogen lige vader forbi ens sniperspot / velplacerede C4....

Og så er der dem som slet ikke spiller spillet for spillets skyld.
F.eks. ved at hænge ud og lave ingenting ved spawn indtil helikopteren lige spawner... hvorpå de på den måde sikre sig den hver eneste gang. Alle andre tænker "Han er en god pilot!"... hvilket også er rigtigt, men kun fordi han er komplet ligeglad med selve det at vinde runden. Han vil bare have sin chopper og sin høje K/D. Op i røven med teamet.
Gravatar #13 - izzit
26. okt. 2012 13:22
Så har man et bestemt alfa mønster på sin EEG, har man talent for de ting spillet nu måtte teste. Træner man så dette, bliver man naturligvis bedre - og man bliver hurtigere bedre til denne evne end gennemsnitspersonen.

Muligheden for at screene for talent. Hmm. Asian levels will get even higher

Lidt læsestof mht. talent + at øve sig: http://illvid.dk/mennesket/oev-dig-i-10000-timer
Gravatar #14 - Unimox
26. okt. 2012 18:44
#5 & #8

igen det kommer an på spillet.
I sin tid spillede jeg også masser af CS, og der er taktik ikke så vigtig igen, hvis du er hurtig på tasterne og musen, så pløjer du lige igennem.
Gravatar #15 - Morti
26. okt. 2012 20:39
#12 Det har en del med at nutidens fps-spil er anderledes.

Langsomme spillere havde ikke en chance tilbage hvor den stod på Quake.

Det at klare sig i en ffa betød også meget for at dårligere spillere ikke kunne 'gemme' sig bag sit team.
Gravatar #16 - TrolleRolle
26. okt. 2012 21:04
#15 Nu snakker vi jo nok også FPS generelt?

Men i øvrigt er det da vist netop for de rent "competitive" FPS'er som Quake at det med bane kendskab, og dermed "item timing", betyder mest.

Jeg har læst om flere pro-quake-spillere som forklarer at kendskab til hvor de forskellige items spawner, og at have planlagt en rute gennem banen, er langt det vigtigste.

Det beskrives bla. her i Quake Live Bible.
Gravatar #17 - paphjort
27. okt. 2012 07:05
Mon ikke der skal stå "computerspil øger ens reaktionsEVNE" istedet for -"reaktionsTIDER"?
Det sidste er jo knap så godt...
Gravatar #18 - tentakkelmonster
27. okt. 2012 11:29
Ha ha, #9 har taget marketing til et helt nyt niveau: Først sviner man folk til, og SÅ beder man dem om at gå til en komplet irrelevant webside! :D
Gravatar #19 - ThomasNørgaardJacobsen
27. okt. 2012 18:06
#3 du er nok den eneste der har fanget det, det gik ud på.

det handler om indlærngs evne. Pc spil er noget af det bedste at gøre det med, her får du både testet hvad øjet ser, hvad du høre, til at hjernen skal danne en reaktion, til den krops del der skal agere, plus du skal lave en form for taktik.

i praksis kan det bruges til; fåstå menneske hjernen bedre hvor meget kan vi træne den, hvordan kan vi få bedre udnyttelse af hjernen.
Gravatar #20 - RpR
28. okt. 2012 12:55
Jeg er ok hurtig, men det hjælper mindst lige så meget at have et overblik, ihvertfald i BF3. Igår aftes nåede jeg da i top 200 med RPK74M ud af Ca. 350k spillere :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login