mboost-dp1

Tesla Motors, Inc.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Der skulle komme en 4 dørs udgave(mere famillievenlig og praktisk) om 2års tid, som skulle kunne køre endnu længere på en opladning, samt være billigere og så skulle de skulle også snart udskifte batteri pakkerne med nogle som skulle kunne oplades på ca. 15min.
100.000 dollars i usa svarer til 3 FEDE biler så du kan godt regne med at når det bliver omregnet så er det LANGT over de flestes pengepung.
#2
Hvis man bruger deres speciallader som er beregnet til montering i garagen, kan den lade bilen helt op på 3 timer.
Derudover medfølger en særlig ledning, som tilsluttes en almindelig stikkontakt, og så kan du lade bilen hvor som helst på 8 timer.
Men hvor længe er den så om at lade fra tom til fuld?
Hvis man bruger deres speciallader som er beregnet til montering i garagen, kan den lade bilen helt op på 3 timer.
Derudover medfølger en særlig ledning, som tilsluttes en almindelig stikkontakt, og så kan du lade bilen hvor som helst på 8 timer.
#6 Biler som er 100% drevet af elektricitet er der ingen afgift på (Du skal dog stadig betale moms). Afgiftfritagelsen er midlertidig, hvilket vil sige at man kan risikere at skulle betale afgift af sin el-bil hvis man venter 5 år med at købe den. Der er ikke afgifsnedsfritagelse på hybridbiler, som er drevet delvist af el.
El biler er 100% afgiftsfrie indtil 2011 hvor der skal tages stilling til det igen. Dvs. køber du før 2011 betaler du ikke afgift. Efter 2011 ved vi ikke endnu om de forbliver afgiftsfri. Men vil man have CO2'en nedsat ville det nok være en RIGTIG god idé fra statens side at beholde afgiftsfri elbiler. Der er rigtig mange gode elbiler på vej, som kan fås til under 150K.. Kommer der afgift på stiger den pris jo gevaldigt.
reschat (11) skrev:Men hvis den stadig koster 100.000 dollars i USA, så er prisen i Danmark jo så høj, at stort set ingen her har råd til den.
Øhm, 100.000 dollars er 670.000 kroner incl. dansk moms. Jeg ser da ofte nye Audi A6 og Mercedes E-klasse som koster over dette.
Og de 670.000 kroner er for en sportsvogn der kan klare 0-100 på 3,9 sekunder. Det er sgu da ikke dyrt.
#11 Folk låner jo penge til store dyre biler alligevel, så hvad skulle være anderledes ved denne bil?
Men ok, løst slået på tråden så vil den i danmark nok koste omkring 700k, men det svarer vel også til en god mercedes sådan cirka.
Edit: Ser lige at #14 har samme teori som jeg selv, var bare ikke hurtig nok på afsender knappen hehe
Ca. 400 km på en opladning.
Hvad så når den er belastet af en tur til tyskland?
Det er nok mere det der tæller, jeg vil da hellere vide hvilken radius jeg kan forvente når bilen er fyldt til max vægt.
Men ok, løst slået på tråden så vil den i danmark nok koste omkring 700k, men det svarer vel også til en god mercedes sådan cirka.
Edit: Ser lige at #14 har samme teori som jeg selv, var bare ikke hurtig nok på afsender knappen hehe
Ca. 400 km på en opladning.
Hvad så når den er belastet af en tur til tyskland?
Det er nok mere det der tæller, jeg vil da hellere vide hvilken radius jeg kan forvente når bilen er fyldt til max vægt.
mcgreed (4) skrev:Gad vide om man kan få en engang charger til bilen, ligesom til mobil, istedet for en dunk benzin ;)
Eller lave plads til et ekstra backup-udskiftningsbatteri. Så har du instant ekstra strøm, i stedet for at sidde og vente.
Ellers kan man jo "købe et solcellemodul" som så kunne sættes på taget, eller noget med nogle håndsving ved passagersæderne :P Så bliver ungerne også trætte og larmer ikke så meget ;)
den kan købes i europa.
Fra wiki artiklen:
The 2009 Signature Edition Tesla Roadster became available in Europe on August 21, 2008. Only 250 cars are available, at 99,000 Euro. Reservations for the 2010 Roadster are available for a 3,000 Euro refundable reservation fee.
Ifølge xe.com er det 738.005 Danske kroner
Fra wiki artiklen:
The 2009 Signature Edition Tesla Roadster became available in Europe on August 21, 2008. Only 250 cars are available, at 99,000 Euro. Reservations for the 2010 Roadster are available for a 3,000 Euro refundable reservation fee.
Ifølge xe.com er det 738.005 Danske kroner
Gad godt vide hvad "Valet mode" er i techspec:
http://www.teslamotors.com/performance/tech_specs....
"Valet Mode restricts vehicle speed, acceleration, and distance"
Om det er til "Valet parking", som jo bruges mange steder i USA, så trykker man på den knap så kan bilen kun køre 20 km/t og max 2 km. Personen, som parkerer bilen, kan derfor ikke stikke af med den.
Hvis det var rigtig sejt, så kunne man begrænse hastigheden, hvis ens søn skal låne bilen, men det er nok nærmere sansynlig at han slet ikke får lov til at køre den...
http://www.teslamotors.com/performance/tech_specs....
"Valet Mode restricts vehicle speed, acceleration, and distance"
Om det er til "Valet parking", som jo bruges mange steder i USA, så trykker man på den knap så kan bilen kun køre 20 km/t og max 2 km. Personen, som parkerer bilen, kan derfor ikke stikke af med den.
Hvis det var rigtig sejt, så kunne man begrænse hastigheden, hvis ens søn skal låne bilen, men det er nok nærmere sansynlig at han slet ikke får lov til at køre den...
Hvad jeg finder mere relevant, er prisen for vedligeholdelse:
Motoren er en el-motor, og kan derfor køre væsentlig længere end benzin/dieselmotorer, førend slid på motordelene vil kræve udskiftning af diverse. Dette er en god ting.
El koster væsentligt mindre pr kørt kilometer. Sidst jeg regnede på det fik jeg det til cirka en femtedel, hvor jeg sammenlignede med en bil der kørte cirka 10km pr liter, og benzinen kostede cirka 10kr pr liter. Udnyttelsesgraden i en el-motor er bare en drøm i forhold til forbrændingsmotoren. Dette ser jeg også som en god ting for økonomien.
MEN - batterypack i en Tesla, har en lifecycle på 5 år eller 160.000km. Whichever comes first...
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster#Batter...
Nyt batteri ligger på omkring 20k us $ ... avs :(
Det synes jeg æder lidt i økonomien.
Desuden er sådan et batteri sikkert en anelse dyrere i EU, så regn måske med en 140k danske kroner, hver 5. år (medmindre du kører mere end 160.000 i denne periode.)
Personlig mening: havde jeg pengene (og ikke andet at bruge dem til) så havde jeg nok bestilt én.
Motoren er en el-motor, og kan derfor køre væsentlig længere end benzin/dieselmotorer, førend slid på motordelene vil kræve udskiftning af diverse. Dette er en god ting.
El koster væsentligt mindre pr kørt kilometer. Sidst jeg regnede på det fik jeg det til cirka en femtedel, hvor jeg sammenlignede med en bil der kørte cirka 10km pr liter, og benzinen kostede cirka 10kr pr liter. Udnyttelsesgraden i en el-motor er bare en drøm i forhold til forbrændingsmotoren. Dette ser jeg også som en god ting for økonomien.
MEN - batterypack i en Tesla, har en lifecycle på 5 år eller 160.000km. Whichever comes first...
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster#Batter...
Nyt batteri ligger på omkring 20k us $ ... avs :(
Det synes jeg æder lidt i økonomien.
Desuden er sådan et batteri sikkert en anelse dyrere i EU, så regn måske med en 140k danske kroner, hver 5. år (medmindre du kører mere end 160.000 i denne periode.)
Personlig mening: havde jeg pengene (og ikke andet at bruge dem til) så havde jeg nok bestilt én.
Tesla'en er spændende, men alene ud fra regnestykker fra #22, så er det vist ikke den jeg skal se efter som min næste pendler bil. Med 35.000 km om året og en forventning om at batterierne lige så stille mister evnen til at optage mere strøm, så er det nok en halvpebret løsning for mig. Det er selvfølgelig forudsat der ikke sker noget vildt og voldsomt med diesel/benzin priserne.
Det går dog den rigtige vej med el-bilerne. 2011 kunne sagtens gå hen og blive året hvor man ikke længere bare kigger på diesel kontra bezin biler, men at en fuldblods el bil bliver en naturlig del af overvejelserne. Jeg glæder mig til at se hvad de helt store drenge vil diske op med.
Det går dog den rigtige vej med el-bilerne. 2011 kunne sagtens gå hen og blive året hvor man ikke længere bare kigger på diesel kontra bezin biler, men at en fuldblods el bil bliver en naturlig del af overvejelserne. Jeg glæder mig til at se hvad de helt store drenge vil diske op med.
mZungu (6) skrev:Hvad mon sådan en ville koste på danske plader? Er der ikke noget med, at der ikke er så vild en afgift på elbiler som benzin/diesel?
745000kr herhjemme alt efter udstyrs pakke osv.
Men de næste modeller skulle blive billigere, da produktionen skulle blive udliciteret til bilfabrikanter med bedre produktions faciliteter.
slartie (23) skrev:Tesla'en er spændende, men alene ud fra regnestykker fra #22, så er det vist ikke den jeg skal se efter som min næste pendler bil. Med 35.000 km om året og en forventning om at batterierne lige så stille mister evnen til at optage mere strøm, så er det nok en halvpebret løsning for mig. Det er selvfølgelig forudsat der ikke sker noget vildt og voldsomt med diesel/benzin priserne.
Når man tænker på at det eneste som skal serviceres er bremse systemet som er mindre belastet grundet reaktiv braking og at det koster ca. 40kr at "tanke" den op(med høje el priser), samt at der bliver benyttet lithium nano jern fosfat celler som ikke har mange af de samme problemer som li-ion og li-poly og mange gange længere levetid. vil jeg nu mene at pengene er godt givet ud.
assassin2007 (25) skrev:Når man tænker på at det eneste som skal serviceres er bremse systemet som er mindre belastet grundet reaktiv braking og at det koster ca. 40kr at "tanke" den op(med høje el priser), samt at der bliver benyttet lithium nano jern fosfat celler som ikke har mange af de samme problemer som li-ion og li-poly og mange gange længere levetid. vil jeg nu mene at pengene er godt givet ud.
Jo, men hvis vi rent brændstofsmæssigt siger at en bil idag kører 1 kilometer for 1 kr - og et batteri til 140.000 kr skal skiftes hver 160.000 kilometer... Så går regnestykket nærmest lige op, og du ender med et regnestykke der faktisk mest tilgodesér miljøet og ikke din økonomi.
Hvis batterierne så kan bortskaffes/genanvendes forsvarligt, uden skade på miljøet, så kan jeg se gevindsten for miljøet, og dermed os allesammen. Men hvis batteriet koster miljømæssigt det samme som 16.000 liter benzin, så vil jeg bare stå med en dårlig smag i munden.
Alligevel, jeg synes det er et rigtigt skridt i en rigtig retning.
Tesla er absolut überfed at køre i!
Vestas havde her til deres aktionærarrangement 2. sep. fremskaffet et eksemplar, som nogle af os aktionærere var ude at prøvekøre (med Teslarepræsentanten som sidepassager).
Det er en dyb berusende fornemmelse, bare at jokke klampen i bund, og blive trykket mod ryglænet - uden andre lyde end lidt dækstøj, og lidt vind i håret!
Jeg troede egentligt at elmotoren ville give mere lyd fra sig, men jeg kunne nu ikke høre den...
Havde jeg haft midlerne, havde jeg givet bestilling på et eksemplar på stedet!
Vestas havde her til deres aktionærarrangement 2. sep. fremskaffet et eksemplar, som nogle af os aktionærere var ude at prøvekøre (med Teslarepræsentanten som sidepassager).
Det er en dyb berusende fornemmelse, bare at jokke klampen i bund, og blive trykket mod ryglænet - uden andre lyde end lidt dækstøj, og lidt vind i håret!
Jeg troede egentligt at elmotoren ville give mere lyd fra sig, men jeg kunne nu ikke høre den...
Havde jeg haft midlerne, havde jeg givet bestilling på et eksemplar på stedet!
Er det kun mig der kan se det største problem med magnetdrevne sportsvogne???
-Det kan godt være at den kan køre 10km for en daler, men hvad hjælper det, når besparelsen bruges til at trække den enorme højttalerpark man skal have i bagen for at simulere motorstøj???-
el-biler er en om'er indtil vi får Japanerstriber i vejene, så vi kan høre Lars Lilholt mens vi drøner lydløst..:)
-Det kan godt være at den kan køre 10km for en daler, men hvad hjælper det, når besparelsen bruges til at trække den enorme højttalerpark man skal have i bagen for at simulere motorstøj???-
el-biler er en om'er indtil vi får Japanerstriber i vejene, så vi kan høre Lars Lilholt mens vi drøner lydløst..:)
hehe, glæder mig til 2011... Vil næsten æde mine egne fødder på, at der kommer 180% afgift på det ellort. Det er jo ikke fordi det er synd for naturen, at vi har den.
Og så håber jeg, at den bliver retroaktiv.
Jeg glæder mig til at se en ordentlig test af den, altså, hvad kan den på en bane kontra porsche og så videre. I udgangspunktet ikke noget, da den jo er fra USA.
Og så håber jeg, at den bliver retroaktiv.
Jeg glæder mig til at se en ordentlig test af den, altså, hvad kan den på en bane kontra porsche og så videre. I udgangspunktet ikke noget, da den jo er fra USA.
Hvis batterierne så kan bortskaffes/genanvendes forsvarligt, uden skade på miljøet, så kan jeg se gevindsten for miljøet, og dermed os allesammen. Men hvis batteriet koster miljømæssigt det samme som 16.000 liter benzin, så vil jeg bare stå med en dårlig smag i munden.
Set på den anden side, så udvikler batteriteknologi sig meget hurtigt i disse år og vi hører jo fra tid til anden om ny teknologi der gør batterierne 10%, 20% eller 30% længerevarende pr. opladning.
Sammenlign dette med forbedringerne i bilernes benzinøkonomi i de sidste 20-30 år. Derudover nægter visse bilfabrikanter stadig at lave brændstoføkonomiske biler, så man på mange måder sidder lige så meget i saksen som man gjorde i 70'erne lige inden oliekrisen. Hvornår har vi sidst haft en "el-krise"?
Ja, levetiden er pt. ikke ret god i forhold til en velholdt benzinbil, men vi mangler bare noget mere intensiv udvikling af batteriteknologi til biler. Det skal nok komme.
hehe, glæder mig til 2011... Vil næsten æde mine egne fødder på, at der kommer 180% afgift på det ellort.
Det var da en trist indgangsvinkel, du har til fremtidens trafikale energiforsyning.
Du hører måske til dem, som hellere poster penge i potentielle terrorregimer i mellemøsten via indkøb af fossile brændstoffer, (meget aktuelt her d. 11. september), i stedet for at støtte innovasion ala Tesla?
CO2 problematikken kaler jo også på initiativer som Tesla - i nedskaleret form, kan teknikken jo benyttes i prismæssigt overkommelige familiebiler.
Glæder mig nogle Japanske bil producenter smider nogle El-drevet biler på gaden.
286 newtonmeter var da også røv ringe af den gearkasse. En elmotor har jo et moment der er meget bedre end en normal motor og kan yde lige fra meget lave omdrejninger så ikke at udnytte dette bedre er da for dårligt.
286 newtonmeter var da også røv ringe af den gearkasse. En elmotor har jo et moment der er meget bedre end en normal motor og kan yde lige fra meget lave omdrejninger så ikke at udnytte dette bedre er da for dårligt.
Mwuanno (26) skrev:Jo, men hvis vi rent brændstofsmæssigt siger at en bil idag kører 1 kilometer for 1 kr - og et batteri til 140.000 kr skal skiftes hver 160.000 kilometer... Så går regnestykket nærmest lige op, og du ender med et regnestykke der faktisk mest tilgodesér miljøet og ikke din økonomi.
Hvis batterierne så kan bortskaffes/genanvendes forsvarligt, uden skade på miljøet, så kan jeg se gevindsten for miljøet, og dermed os allesammen. Men hvis batteriet koster miljømæssigt det samme som 16.000 liter benzin, så vil jeg bare stå med en dårlig smag i munden.
Alligevel, jeg synes det er et rigtigt skridt i en rigtig retning.
Batterierne af lithium jern fosfat(eller LFP) typen skulle gerne have en levetid på omkring 10år eller mere og en batteri pakke på 16Kwh koster under 100000kr og kan fuldt ud genanvendes til nye celler. Tænk på at bly batteriet ude i din bil kun er rated til 200 cycles og det holder de fleste bilers levetid. De nye lithium celler er rated til 2000 eller mere cycles og de indeholder ingen tungmetaller
Det er langt mere økonomisk for en el bil, tænk også bare på energi omsætnings effektiviteten, for en el-bil er den omkring 90% mens for en benzin bil er den 25%. Selvom el prisen steg til det dobbelte ville du stadigvæk kunne køre længst for en 100kr. Hvis vi siger at en liter benzin koster 10kr og du køre 16km/l ville en km ren brændstofmæssigt koste 62,5øre. Teslaén kan køre 390km med et fuldt opladet 16Kwh batteri hvilket er lig med 41Wh per km, og hvis vi så siger at 1Kwh strøm koster 2kr(højt pris sat), så koster en km 8,2øre ca. 7,5 gange mindre.
Nå ja glemte lige at ved 2000cycles vil et batteri i teslaen holde til 780000km, det er mere end hvad de fleste serieproducerede bil motorer kan holde til.
Det der endeligt kunne gøre gode elektriske biler til allemandseje er hvis disse super kondensatorer bliver en realitet.
Wiki
Dette ville betyde at man kunne drive en bil som Tesla med en cell med følgende egenskaber:
vægt kun omkring 152kg
opladningstid på 4-6min
"uendelig" antal cycles
pris omkring 2100$ når produktionen er kommet godt i gang.
Wiki
Dette ville betyde at man kunne drive en bil som Tesla med en cell med følgende egenskaber:
vægt kun omkring 152kg
opladningstid på 4-6min
"uendelig" antal cycles
pris omkring 2100$ når produktionen er kommet godt i gang.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.