mboost-dp1

SXC - tonyclough

Hent hvad du vil for £100 om året

- Via Newsweek - , redigeret af Pernicious

Det britiske Datz har lanceret den første “all you can download”-tjeneste af MP3-filer.

Datz tager 100 pund for et et-års-abonnement til fri download af musikfiler. For pengene får man en USB-sikkerhedsnøgle, som giver mulighed for at downloade alle de MP3-filer, man ønsker, fra deres hjemmeside. Filerne, man henter, kan man efterfølgende beholde, lige så længe man ønsker, også når abonnementet udløber.

Hos Datz håber de med deres produkt at kunne få fat i musikinteresserede, ikke mindst de unge, der i forvejen henter musikken ulovligt.

Michael Richardson, direktør, Datz skrev:
The real target market is young teenagers who are downloading illegally

Til forskel fra Napster og TDC Play, så kan brugeren benytte musikken i alle afspillere, der kan håndtere MP3, idet der ikke er nogen DRM i filerne.

I første omgang har Datz indgået aftaler med EMI, Warner Music og flere mindre pladeselskaber. Der arbejdes på at indgå aftaler med de to andre store selskaber på markedet, Sony BMG og Universal Music.





Gå til bund
Gravatar #1 - JonasThyssen
8. nov. 2008 17:32
Shit det var dyrt, men hvis det bliver en succes skal det nok falde i pris.

I hvert fald et skridt i den rigtige retning.

Kunne være fedt hvis de også gjorde filerne tilgængelige i FLAC
Gravatar #2 - MiniatureZeus
8. nov. 2008 17:33
For 1000 kr. om året var det noget jeg godt kunne overveje, når nu man har mulighed for at beholde det evigt, og der ikke er noget DRM...

#1 Synes i hvert fald ikke, at 1000 kr. er meget.
Gravatar #3 - JonasThyssen
8. nov. 2008 17:36
Nej, man skal nok lade være med at sammenligne med TDC play.

er nok heller ikke i målgruppen da jeg ikke har det største musikforbrug
Gravatar #4 - gentox
8. nov. 2008 17:37
#2
Næh 1000 Kr, virker som lidt af et tilbud, hvis det betyder fri adgang og download af al frigivet musik.
Plus at du beholder rettighed til at gøre hvad du har lyst til privat, af det du allerede har hentet.
Gravatar #5 - Thalion
8. nov. 2008 17:39
#2

Ja det kunne helt sikkert også være interessant for mig.

Så kunne man få hørt alt muligt musik, da selv hvis man skal hente det ulovligt tit kan være svært at finde.

Men det er jo omkring en 6-10 cd'er, så har du tjent det ind. Men ja lad os få noget lign her i DK. For man kan beholde musikken, så kan ikke se nogen dårlige ting ved det. For jeg har alt mit musik i mp3, vil det heller ikke være nogen nedgang i kvalitet.

Men det hele afhænger så også af hvor mange pladeselskaber de kan få på det.
Gravatar #6 - J4F
8. nov. 2008 17:59
Jeg holder mig nu bare til TDC play.

For den DRM beskyttelse er faktisk ikke svær at komme uden om.
Gravatar #7 - coday
8. nov. 2008 17:59
Hvis det var i .flac så var jeg klar.
Gravatar #8 - Tumleren
8. nov. 2008 18:05
J4F (6) skrev:
Jeg holder mig nu bare til TDC play.

For den DRM beskyttelse er faktisk ikke svær at komme uden om.


Så kan du jo lige så godt få et andet abonnement og hente ulovligt. Du ender jo alligevel med ulovlig musik.
Gravatar #9 - LordMike
8. nov. 2008 18:11
Tumleren (8) skrev:
J4F (6) skrev:
Jeg holder mig nu bare til TDC play.

For den DRM beskyttelse er faktisk ikke svær at komme uden om.


Så kan du jo lige så godt få et andet abonnement og hente ulovligt. Du ender jo alligevel med ulovlig musik.


Medmindre J4F kan bevise at det var nødvendigt for at afspille musikken :)
Gravatar #10 - Thalion
8. nov. 2008 18:13
#9

Det vil jo stadig være ulovlig musik hvis han holder op med at have abn til tdc play.
Gravatar #11 - Coney
8. nov. 2008 18:36
#10 det er et gråzone område... Det er ikke forbudt at fjerne DRM'en... Så må TDC stå inde for konsekvenserne af dette...

OT: Kanon tilbud!! Hvis dog de havde sat det til 8 pund om måneden eller noget i den stil, hvor man så binder sig for det første år... Det ville jeg i hvert fald noget nemmere kunne købe!
Gravatar #12 - sguft
8. nov. 2008 18:41
#1,#7: Helt enig, som MP3 er det lidt ligemeget, men i FLAC format (hvor overførslen til FLAC formatet vel og mærke også er i orden) så betalte jeg gerne 1000 kr om året og formentlig også mere for en sådan service.
Gravatar #13 - Bean
8. nov. 2008 18:44
Man skal alligevel hente lidt over 10 albums for at det kan betale sig.
Dvs. 125 sange for 8 kroner stykket. Det kan ikke betale sig for mig :P
Gravatar #14 - Azuria
8. nov. 2008 18:51
#13 Dit regnestykke er noget simpelt...
Gider du seriøst kun høre 10 cd'er?
Jeg foretrækker fx stor variation i musikken...
Jeg ville nok let kunne hente de første 100 albums.
Det ville så være kun 80øre per seng ifølge din beregning.
Og jeg vil nok hente endnu flere.. Så besparelsen ville da hurtig være at mærke.
Gravatar #15 - Lss_1405
8. nov. 2008 19:02
Ja, men hvad med al den danske musik? Hvis jeg skulle overveje det skulle der mindst være samme udvalg som på iTunes-store
Gravatar #16 - Krissam
8. nov. 2008 19:08
Det skulle jeg gerne give, selvom det ikke vil kunne betale sig for mig, men kun for lig'som at vise at jeg gerne vil støtte op om drm fri media
Gravatar #17 - DusteD
8. nov. 2008 19:11
Man skal alligvel downloade en hel del før sådan en service slår f.eks. tdc's musik service (jeg har kun hentet een sang derpå ever, og der var ikke drm på)
Gravatar #18 - J4F
8. nov. 2008 19:13
LordMike (9) skrev:
Tumleren (8) skrev:
J4F (6) skrev:
Jeg holder mig nu bare til TDC play.

For den DRM beskyttelse er faktisk ikke svær at komme uden om.


Så kan du jo lige så godt få et andet abonnement og hente ulovligt. Du ender jo alligevel med ulovlig musik.


Medmindre J4F kan bevise at det var nødvendigt for at afspille musikken :)


Se denne nyhed.
http://newz.dk/1-7-mio-download-fra-play-i-maj
Kommentar: 13, 16-19, 24+25.
Gravatar #19 - DusteD
8. nov. 2008 19:21
J4F (18) skrev:
LordMike (9) skrev:
Tumleren (8) skrev:
[quote=J4F (6)]Jeg holder mig nu bare til TDC play.

For den DRM beskyttelse er faktisk ikke svær at komme uden om.


Så kan du jo lige så godt få et andet abonnement og hente ulovligt. Du ender jo alligevel med ulovlig musik.


Medmindre J4F kan bevise at det var nødvendigt for at afspille musikken :)


Der er godtnok en lov om at man må bryde beskyttelsen for at afspille, men mig bekendt kun hvis metoden ikke invloverer kopiering af værket.

Hvordan kan den lov egentlig være kompatibel med at det er tilladt at kopiere en musik-cd til brug i f.eks. båden eller bilen ?

Dog er jeg overbevist om at hvis der nogensinde kom en sag ud af det, ville han blive frikendt, da det jo kun kan betegnes som "fair use" :)
Gravatar #20 - Lares
8. nov. 2008 19:46
Fedt nok. Så kan man hente alt det musik, som de vil have man skal kunne hente. Det kan man jo ikke bruge til noget, hvis man hører alternativt musik.
Gravatar #21 - Azuria
8. nov. 2008 19:58
#20 Lidt ligesom at brokke sig over en ny tankstation...
Fedt nok, så kan man tanke det brændstof de vil have man skal bruge, men det kan man jo ikke bruge til noget hvis man kører på gas eller raps olie.

Nyheden siger så også at de har en række mindre pladeselskaber i hus.
De plejer jo netop at dække den mere alternative stil.
Gravatar #22 - kriss3d
8. nov. 2008 19:59
Hvis vi snakkede musik ligegyldigt hvorfra ville det være supergenialt.

Og måske for 2K om året og så er film inkluderet. Jeg betalte sgu gerne for sådan en service.
Gravatar #23 - Coney
8. nov. 2008 20:24
#21 desuden sælges "alternativt" musik tit på kunsternes egne hjemmesider?? Eller det har jeg da set... Godt nok ikke digitalt men som cd:S

Det skal jo desuden lige justeres... Du skal nok se der kommer gang i det engang:)
Gravatar #24 - Rodsur
8. nov. 2008 20:34
er jeg den eneste der savner et link? eller er jeg bare for dum til at finde et?
Gravatar #25 - jopsen
8. nov. 2008 20:37
J4F (6) skrev:
Jeg holder mig nu bare til TDC play.

For den DRM beskyttelse er faktisk ikke svær at komme uden om.


Har du et link... Jeg har nogle filer liggende jeg ikke kan afspillle.. :)
Ville dog personligt ikke benytte DRM inficerede tjenester!
Da man således acceptere og støtter sådanne tjenester!
Gravatar #26 - incinerator
8. nov. 2008 20:47
Der er da flere spørgsmål i det her:
1. Hvilken kvalitet er mp3 filerne i? Det står ikke på deres hjemmeside, så vidt jeg kan se.

2. Får man et officielt bevis (som ikke kan forfalskes) på at man har rettighederne til en downloaded sang. Ellers har man jo intet når APG stormer ens hjem og konfiskerer samlingen.

3. Hvordan kan jeg egentlig være sikker på at de har aftalerne/rettighederne til at sælge sangene? Eller at det ikke bare er endnu en allofmp3. Det kan jo kun være ud fra hælervare-princippet om at det er så billigt at det må være varmt. Men da jeg kan nå at hente en del sange på et år, så synes jeg da det er ret billigt...
Gravatar #27 - JesperZ
8. nov. 2008 21:14
FLAC/MP3/Whatever, det er luksus problemer. Kan ikek høre forskellen anyway. Næ det jeg gerne vil have er noget ordentligt musik, og gerne lige så hurtigt eller hurtigere end andre digitale musikbutikker. Kan slet ikke finde noget jeg hører derinde. Har jeg i øvrigt også svært ved i iTunes store.
Gravatar #28 - sKIDROw
8. nov. 2008 21:52
Se denne tjenester er da modsat TDC cant Play ,bestemt værd at støtte op om. Altså hvis de kan få kataloget fyldt op.
Gravatar #29 - Dijkstra
8. nov. 2008 22:23
Enig med de der siger at det her lyder spændende.

Jeg har et musikforbrug på måske 300 kr/år, så umiddelbart er jeg ikke i målgruppen.
Dog kunne jeg godt overveje at købe et sådant abo for den luksus det giver.

(Og nej, jeg downloader ikke ulovlig musik).
Gravatar #30 - izym
9. nov. 2008 00:27
Få aftaler med Hardcore og Hardstyle labelsne, så skal jeg nok betale. :)
Gravatar #31 - Törleif Val Viking
9. nov. 2008 00:32
Umiddelbart vil jeg tro at mit musikforbrug stiger voldsomt når jeg får mulighed for at hente alt det jeg vil. Jo mere jeg henter jo mere sparer jeg princippet.
Gravatar #32 - gnаrfsan
9. nov. 2008 02:53
Det lyder interessant. Prisen er helt iorden.
Gravatar #33 - Pher
9. nov. 2008 07:34
Endelig en service man rent faktisk kan bruge til noget. Ikke alt det besvær med DRM og her betaler man så en fast pris og kan benytte servicen så tosset man lyster.
Hvis udvalget er stort nok skal Itunes og følgerne nok få kamp til stregen.

Hvis man alligevel kun køber 1 eller 2 albums om året, så gå ned til den nærmeste Fona eller hvor musikken kan købes. Det er jo tydeligt at man så ikke er målgruppen.
Gravatar #34 - Lss_1405
9. nov. 2008 09:32
Ja, hjemmesiden er tjekket. Jeg har søgt på flere ting.

1. Deres søge funktion sutter helt vildt - Det er svært at finde det du vil, pga. der ikke er nogen sotering what so ever. Da deres søgefunktion ikke kunne bruges, brugte jeg browse resultatet var jeg sad og bladrede 46 sider igennem for at konstatere de ikke havde den kunstner. Deres browse funktion sorterer desuden alle der starter med "the......" under "T"

3. De har ikke tracks af fx Kashmir, som er ret anerkendte i udlandet.
Til dem der hører alternativt, så kan fx Breaking benjamin ikke findes ligeledes er Three Days Grace heller ikk' muligt..

4. Af danske kan heller ikke findes Veto. L.O.C kan findes, men kun med to af hans plader (Inkarneret (2) og Cassiopeia (3)) den nyeste er der fx ikke. - Det er dog muligt at få det geniane (ironi) danske pop-musik fra Shirley

5. Trance og andre der holder af electronisk musik må også se langt efter det. I kan dog få noget så fesent som Basshunter.

6. Klassisk kan i få MOzart og Beethoven, men det er næsten også alt. Sibelius er ikke til at finde.

Vurder selv. Hjemmesiden dumpede hos mig.
Gravatar #35 - J4F
9. nov. 2008 09:51
jopsen (25) skrev:
J4F (6) skrev:
Jeg holder mig nu bare til TDC play.

For den DRM beskyttelse er faktisk ikke svær at komme uden om.


Har du et link... Jeg har nogle filer liggende jeg ikke kan afspillle.. :)
Ville dog personligt ikke benytte DRM inficerede tjenester!
Da man således acceptere og støtter sådanne tjenester!


Metoden jeg bruger, kan kun benyttes, hvis du kan afspille filerne med WMP.

Men programmet hedder TuneBite.
Gravatar #36 - C_Tracy
9. nov. 2008 11:31
Og man kan da vist heller ikke, desværre, tilmelde sig / handle på siden, hvis man bor uden for UK, der er ihvertfald ikke mulighed for at vælge land når man skal handle.
Her i hjemmet tiltaler det os ellers, i forhold til TDC-play, hvor der kun kan afspilles på den PC hvor musikken er hentet.
Gravatar #37 - fidomuh
9. nov. 2008 11:46
#34

5. Trance og andre der holder af electronisk musik må også se langt efter det. I kan dog få noget så fesent som Basshunter.


Eller Infected Mushroom .... ....

Det er dog ikke meget de har af det, men Infected Mushroom er da, imo, de stoerste spillere naar det kommer til Trance / Psy-trance / etc :)
Gravatar #38 - Razzia
9. nov. 2008 13:24
Mon man kan nå at hente alt deres musik på et år? Så giver man 1000 kr for et kæmpe bibliotek med mange tusinde cd'er :)
Gravatar #39 - izym
9. nov. 2008 13:28
#37
Infected Mushroom er pop psytrance. ;)
Gravatar #40 - squad2nd
9. nov. 2008 13:50
#34



3. De har ikke tracks af fx Kashmir, som er ret anerkendte i udlandet.
Til dem der hører alternativt, så kan fx Breaking benjamin ikke findes ligeledes er Three Days Grace heller ikk' muligt..

4. Af danske kan heller ikke findes Veto. L.O.C kan findes, men kun med to af hans plader (Inkarneret (2) og Cassiopeia (3)) den nyeste er der fx ikke. - Det er dog muligt at få det geniane (ironi) danske pop-musik fra Shirley

5. Trance og andre der holder af electronisk musik må også se langt efter det. I kan dog få noget så fesent som Basshunter.

6. Klassisk kan i få MOzart og Beethoven, men det er næsten også alt. Sibelius er ikke til at finde.



Ahæm...
http://www.datz.com/help.html#q34

Q) I cannot find any music by....?
A) If you are having no luck finding an artist or track, then please contact us and we’ll get it uploaded onto Datz, here’s hoping we will be granted more luck in finding it. Don’t think you're being a nuisance; we value your expansive musical knowledge because ours is limited (even though we think we’re music guru’s).


Gravatar #41 - Logifire
9. nov. 2008 16:42
Hvor kan jeg finde/download FLAC filer?
Gravatar #42 - Lss_1405
9. nov. 2008 17:20
squad2nd (40) skrev:
#34

3. De har ikke tracks af fx Kashmir, som er ret anerkendte i udlandet.
Til dem der hører alternativt, så kan fx Breaking benjamin ikke findes ligeledes er Three Days Grace heller ikk' muligt..

4. Af danske kan heller ikke findes Veto. L.O.C kan findes, men kun med to af hans plader (Inkarneret (2) og Cassiopeia (3)) den nyeste er der fx ikke. - Det er dog muligt at få det geniane (ironi) danske pop-musik fra Shirley

5. Trance og andre der holder af electronisk musik må også se langt efter det. I kan dog få noget så fesent som Basshunter.

6. Klassisk kan i få MOzart og Beethoven, men det er næsten også alt. Sibelius er ikke til at finde.



Ahæm...
http://www.datz.com/help.html#q34

Q) I cannot find any music by....?
A) If you are having no luck finding an artist or track, then please contact us and we’ll get it uploaded onto Datz, here’s hoping we will be granted more luck in finding it. Don’t think you're being a nuisance; we value your expansive musical knowledge because ours is limited (even though we think we’re music guru’s).


Ja, det skal de jo sige ikke. Som der stod før har de aftaler med selskaberne. Det er ikke noget du bare lige får!
Gravatar #43 - Morfar_Toast
9. nov. 2008 20:31
Kan man godt bruge det hvis man bor her i Danmark? Eller skal man bo i England?
Gravatar #44 - rmariboe
9. nov. 2008 21:43
#22 << Ja, jeg støttede da også gladeligt den globale kultur med et par k/år udover den eksisterende kulturskat (selvom jeg langt hellere så kulturskatten hævet tilsvarende!) - uanset at jeg næppe ville ende med at "bruge" kulturen for et tilsvarende beløb.
Gravatar #45 - squad2nd
9. nov. 2008 21:46
Til forskel fra Napster og TDC Play, så kan brugeren benytte musikken i alle afspillere, der kan håndtere MP3, idet der ikke er nogen DRM i filerne.


Nyheden er vist ikke helt korrekt. De har både DRM beskyttet indhold og mp3, og lur mig om ikke de har mest DRM.

Ja ja man kan stadig gøre hvad man vil med musikken, men der står sort på hvidt at der IKKE er DRM i filerne.

(er ikke faldet over én mp3 fil derinde forresten)





Gravatar #46 - Killa
9. nov. 2008 22:34
JonasThyssen (1) skrev:

Kunne være fedt hvis de også gjorde filerne tilgængelige i FLAC

Logifire (41) skrev:
Hvor kan jeg finde/download FLAC filer?

Ulimited FLAC for 80 kr. pr. måned er måske lidt optimistisk. Båndbredde og servere koster jo også, det er ikke kun licensen.
Gravatar #47 - leGnu
10. nov. 2008 10:44
Jeg har kontaktet datz.com, og det er desværre ikke muligt at købe licensen i DK. Man skal være bosiddende i UK. Jeg tror ikke de har IP-limiter på, så de checker hvilken nation IP'en hører til. Så hvis man har nogle forbindelser i UK vil man sikkert kunne skaffe sig det alligevel - who knows ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login