mboost-dp1

Socialdemokraterne

Helle Thorning-Schmidt får Facebook-bruger slettet

- Via Avisen.dk - , redigeret af Pernicious , indsendt af Windcape

Flere og flere politikere forsøger at bruge internettet som kommunikationsform, men ikke alle er lige gode til det – og det kan føre til stor kritik, hvilket Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt, har måttet sande i disse dage.

Et kritisk spørgsmål omkring skatten fra en bruger ved navn Thomas Elkjær Bentsen på Thorning-Schmidts Facebook-side blev således slettet, og da kommentaren efterfølgende blev skrevet igen og igen, valgte formanden at anmelde personen til Facebook for spam, hvorved Thomas Elkjær Bentsen fik sin Facebook-konto slettet uden mulighed for appel.

Thomas Elkjær Bentsen betegner selv sine kommentarer som sarkastiske og provokerende, men afviser, at de skulle have været stødende. Hos Socialdemokraterne mener man derimod, at kommentarernes sarkastiske tone og gentagelse ødelagde debatten, hvilket var grunden til, at de blev fjernet.

En ekspert i internetpsykologi og Facebook, Anders Colding-Jørgensen har efterfølgende udtalt sig til Avisen.dk, hvor han ikke har positive ting at sige om Thorning-Schmidts håndtering af sagen:

Anders Colding-Jørgensen, til Avisen.dk skrev:
Den type skal man jo forsøge at omvende – eller i det mindste svare. At udelukke kritikere er kommunikation i den mest primitive forstand.





Gå til bund
Gravatar #1 - TuxDK
21. maj 2010 13:07
Han spammede efter hans kommentar var blevet slettet, hvilket fik hans profil slettet.

Stop spam og tud lidt mere?
Gravatar #2 - Tore
21. maj 2010 13:08
Meget dårligt håndteret, men det viser endnu en gang hvor dårlige politikkerne er til at forstå Internettet... Vi kender sgu alle Trolls, og udtrykket Don't feed the troll. Og hvad gør hun? Hun lægger sig sgu i troldens hule på et offer alter!
Gravatar #3 - Trogdor
21. maj 2010 13:08
Kunne hun ikke bare blokere ham i stedet for?
Gravatar #4 - Zeales
21. maj 2010 13:14
Øh, han be'r jo selv lidt om det hvis han spammer hendes profil.

Synes det er en helt iorden straf han har fået.
Gravatar #5 - GrillBiller
21. maj 2010 13:16
Ha .. så har det hjulpet at hvergang jeg stødte på en S eller R eller Helle reklame på facebook at jeg så har ratet det som Vildledende :D

men igen.. det er jo en rød baggrund... så Ytringsfrihed er en by i rusland...
Gravatar #6 - spectual
21. maj 2010 13:17
Helt uenig i at sagen er håndteret forkert. Sådan en lorte spammer skal da bare slettes.

Nogle folk er bare ikke raske i hovedet og bør derfor have mundkurv på :)
Gravatar #7 - G-ZeuZ
21. maj 2010 13:23
#2 jeg har (desvære) på fornemelsen at de store profil politikere ofte ikke selv styre deres Facebook/Twitter profil, men det istedet er en ansat (spindoktor?) der er inde over. så der er en chance for at Helle selv ikke har fået den slettet.

men det gør selfølgelig ikke sagen mindre pinlig, hun burde bare have svaret konkret og så ville "joken" have gået af den.
Gravatar #8 - Cloud02
21. maj 2010 13:24
HVAD FUCK HAR DET HER MED NEWZ.DK AT GØRE?
Gravatar #9 - mooboo
21. maj 2010 13:27
Er det så ikke bare at oprette fiktive profiler, og starte med at spamme hende igen?
Gravatar #10 - Dunkstar
21. maj 2010 13:32
#8 Facebook er et online medie, desuden er det indskrænkelse af ytringsfrihed på nettet, derfor har det netop noget at gøre herinde.

Til alle andre:
Længe leve kommunitisk bureaukrati, lad os slette alle brugerkonti i verdenen som vi ikke deler samme holdning med.
Ligesom da det kommunistiske styre i Vietnam lukkede for Facebook for at kontrollere kritik om styret.

Jeg synes personligt IKKE det er i orden at slette hans profil.
Hvis man skulle gøre noget, var det at blokere ham fra at skrive på hendes profil.
Gravatar #11 - Trogdor
21. maj 2010 13:33
#9 jo, og det er jo også en konsekvens som Facebook kan opnå hvis de sletter folks profiler på den måde. Så opretter man bare aliaser til at sige det man mener. Jeg har dog fornemmelsen af at nogle politikere allerede har sockpuppets kørende på facebook.

#8 nåååååh, skal din profil slettes fra news hva?????
#12 - 21. maj 2010 13:35
En ekspert i internetpsykologi og Facebook



Kan man være ekspert i fjæsbook.... Puha jeg føler mig gammel.



Scorp-D:: Selvudnævnt ekspert i Internet-terror OG newz.dk
Gravatar #13 - Billy Blaze
21. maj 2010 13:38
#10
Det er altså lidt forfejlet at snakke om indskrænkelse af ytringsfrihed inde på en privatejet hjemmeside...
Gravatar #14 - Saxov
21. maj 2010 13:38
Definere spam.. ?

Hvis man som politiker stiller sig op til spørgsmål, er det jo fordi man ønsker kommentarer. Hvis han så poster, og posten bliver slettet, og han poster igen - Er det så Spam.. ?

Jeg kan godt se hvis ham bare har postet 1 milliard gange uden det er slettet i mellemtiden, men hvis han har spurgt igen, hver gang det er slettet, såeh.. ?
Gravatar #15 - troldefar
21. maj 2010 13:39
Humm... Den ku altså godt være håndteret bedre. Der er flere muligheder end bare at råbe på gårdvagten hver gang der er noget man ikke kan klare.
Men det er set før, det med at man bare lukker for det man ikke vil høre på.
Det er ikke Christiansborg det her. Man kan godt snakke om sagerne herude i den ordinære verden.
Gravatar #16 - Suduki
21. maj 2010 13:39
Mand... Jeg orker ikke engang at kommentere selve nyheden, fordi så er der bare en fra remoulade Danmark der sætte mig på plads med deres politiske mening, fordi min er forkert, ligemeget om jeg skriver noget politisk eller ej...

Kan vi ikke bare bandlyse politisk snak, også holde det relevant :(?
Gravatar #17 - nioxic
21. maj 2010 13:40
well så kan han da lære at lukke røven

:p
Gravatar #18 - Seeke
21. maj 2010 13:40
1. Helle skulle havdet svaret ham.

2. Hun skulle havdet blokere ham.

3. Vis han så på en eller anden måde stadig skriv til Helle så hun hun havdet fået ham slettet..

#14 Jeg ville heller ikke sige det er spam..

#15 Det er bare letter at løbe fra problemet end at tage det op.
Gravatar #19 - arne_v
21. maj 2010 13:42
#0

Endnu en utilpasset type som mener at han har ret til at opføre sig som han vil.

Suk.
Gravatar #20 - <3Thinkpads
21. maj 2010 13:44
Ole Sohn må klappe i sine fede kommunist røde hænder. Jeg er ligeglad om der er flere sider til denne sag, venstrefløjen ser ikke på begge sider, så gør jeg heller ikke. Velkommen til DDR.
Gravatar #21 - terracide
21. maj 2010 13:45
S (Helle) er ikke så farlige, de er bare dumme...og vil bruge penge de ikke har.
Det er SF der skræmmer mig..og at S sammenarbejder med dem.
Havde SF fået deres vilje da jeg voksede op under den kolde krig havde vi betlat med rubler i dag og løst i Pravda.

Jeg lgemmer ikke landsforræddere...og folk der arbejder sammen med disse skræmmer mig?

Hvad betyder det i dag, sprøger du så?

Dertil kan jeg svarer:
Ville det være OK at sammenarbejde med nazister i dag?

Terra - De største mordere er de røde...
Gravatar #22 - arne_v
21. maj 2010 13:48
#10

Ytringsfrihed betyder ikke at man har lov til at skrive hvorsomhelst.

Der forlyder ikke noget om at Helle Thorning vil forbyde ham at udtrykke sin mening generelt. Hun vil bare ikke have hans mening på hendes FB side.

Det har ikke en snus med ytringsfrihed at gøre.
Gravatar #23 - kalash
21. maj 2010 13:50
Kunne hun ikke bare have gjort ligesom man gør i tv når man ikke vil svare på det og skrive "ingen kommetar" og derved så accepter man så hun snakker uden om altså dooh, så lidt kunne man have gjort det :S
Gravatar #24 - Borgbjerg
21. maj 2010 13:51
#21: Godwin's Law... Sikker som døden.

Jeg er bare ærgelig over at folk ikke kan holde deres politiske holdning udenfor det.

Jeg er enig i at han burde være blokeret.
Men mit gæt er at hun har ladet temperementet tage over - Jeg tror da vi alle sammen kan leve os lige rigeligt ind i tingene... Især når der er trolls med i spillet.

Der er vist bare ikke rigtigt en side at tage i det her. Alle parter har handlet forkert? (måske lige pånær Facebook...)
Gravatar #25 - Dijkstra
21. maj 2010 13:53
Hold nu op. Helle (eller hendes spin-doktor) har trykket på anmeld-knappen. Derefter har Facebook så taget stilling til hvad der skal ske.

Havde Helle (eller hendes spin-doktor) lagt pres på facebook fordi hun lige er formand for danmarks næststørste parti eller lign. så havde situationen været en anden.

Jeg har kun trykket anmeld én gang, men hvis nogen forsøger at spamme min konto så bliver de da også anmeldt.
Gravatar #26 - troldefar
21. maj 2010 13:57
Hrm... Politik sniger sig ind overalt...
Fjæs... nu med politik og intriger!
Ud over at intriger IKKE er noget nyt...
A Slinky it is!!!
Gravatar #27 - Alien
21. maj 2010 13:57
Jeg ser nu fejl hos begge...

Hvis man som politiker starter en debat på nettet, og der kommer personer med en anden holdning og fremligger denne bør man ikke bare slette den men besvare den (uanset at den er stillet i et sarkastisk lys). Der er vel ingen her som ønsker et samfund hvor politikere kan ignorere spørgsmål de ikke bryder sig om (host, Kina, host), og slette dem blot fordi de er af en anden holdning (læs cencur)....

Kender ikke fuldt ud omstendighederne men, hvis han efterfølgende har smidt 50 kommentare i streg, ser jeg dette som en fejl fra hans side da dette også er unødvendigt. Han kan slå et nyt op hver gang det blev slettet med spørgsmål om hvorfor det ikke blev besvaret.
Gravatar #28 - arne_v
21. maj 2010 13:59
terracide (21) skrev:
Havde SF fået deres vilje da jeg voksede op under den kolde krig havde vi betlat med rubler i dag og løst i Pravda.


Hvis du havde studeret historie mens du voksede op under den kolde krig ville du vide, at SF blev startet af folk der var blevet ekskluderet af DKP fordi de kritiserede Sovjetunionen bl.a. i.f.m. Ungarn 56.

terracide (21) skrev:
Jeg lgemmer ikke landsforræddere...


Der har været snakket meget om landforræddere under den kolde krig.

Det kniber imidlertid noget mere med at finde nogen.
Gravatar #29 - Whitetiger
21. maj 2010 14:00
Tusinde tak Helle "Klaphat" Thorning-Schmidt, så kan vi rigtig se hvad du er lavet af, for ytringsfriheden sucks når det ikke lige passer dig. Så må vi se om hun også kan få min profil lukket
Gravatar #30 - StaggerLee
21. maj 2010 14:00
Helle har ikke slettet nogen profil.

Firmaet Facebook har slettet en profil for at overtræde de regler firmaet har sat for brug af deres produkt.

Hvis man ikke kan acceptere deres betingelser så lad være med at bruge deres produkter.
Gravatar #31 - hgul
21. maj 2010 14:01
arne_v (22) skrev:
Der forlyder ikke noget om at Helle Thorning vil forbyde ham at udtrykke sin mening generelt. Hun vil bare ikke have hans mening på hendes FB side.


Var det hendes mål kunne hun jo have nøjes med at blokere ham i stedet for at anmelde hans profil med en efterfølgende sletning som konsekvens.

Selvom man selvfølgelig ikke skal spamme andre, så synes jeg stadig, at den her episode er voldsomt dårligt håndteret. Der er vist efterhånden en del politikere der godt kunne trænge til nogle opdaterede kommunikationsrådgivere.
Gravatar #32 - Krydolph
21. maj 2010 14:03
typisk spammer idioter - De går helt ampk - og når det pludslig får en konsekvens er de helt uforstående og råber op om hvor uretfærdig det er!
Gravatar #33 - arne_v
21. maj 2010 14:03
#27

Det er hans ret at skrive hans spørgsmål på hans egen side.

Det er ikke hans ret at skrive dem på hendes side.

Ytringsfrihed giver dig ikke ret til at enhver skal publicere dine synspunkter.

Og det har ikke en snus med kinesiske forhold at gøre.


Gravatar #34 - terracide
21. maj 2010 14:06
#21:
Godwin "law" kan rende mig...det er ikke en lov, bare et udslidt meme.
Gravatar #35 - arne_v
21. maj 2010 14:07
#31

Det kunne hun have gjordt.

Men hun valgte altså at bruge anmeld spam funktionen (eller hvad den nu hedder på FB).

Om hun ikke viste at bloker funktionen eksisterer eller hun var pissesur på manden eller hun bare principielt ike bryder sig om spammere ved jeg ikke.

Men hun traf et valg om at anmelde og tilsyneladende var hendes anmeldelse velbegrundet i.f.t. FB's regler.
Gravatar #36 - Alien
21. maj 2010 14:25
arne_v (33) skrev:
#27

Det er hans ret at skrive hans spørgsmål på hans egen side.

Det er ikke hans ret at skrive dem på hendes side.

Ytringsfrihed giver dig ikke ret til at enhver skal publicere dine synspunkter.

Og det har ikke en snus med kinesiske forhold at gøre.


Du må gerne fortælle mig præcist hvor jeg siger at han har en "ret" og hvor jeg siger at det er underlagt ytringsfriheden... Det ville være super hvis du kunne det ;) jeg kan ikke finde det.

Det er helt iorden hvis du mener at personer som gerne vil være statsminister, kan slette kritiske spørgsmål. Det er de somsådan berettiget til, men hvis du nu faktisk læste hvad jeg skrev, så skriver jeg at man ikke "bør", da det sender et meget dårligt signal.

Hvis du ikke ud af konteksten kan se, at kina kommentaren var en henvisning til, at system kritik og politisk uenighed i kina slettes. Men tror at det var en sammenligning det kinisiske styre og det danske, mener jeg ikke at dette er en fejl fra min side...

Jeg vil foreslå at du i stedet for at "læse imellem linier" læser hvad der faktisk står og mod argumentere dette..
Gravatar #37 - brokz
21. maj 2010 14:29
Jeg tillader mig at gentage #8: Cloud02


HVAD FUCK HAR DET HER MED NEWZ.DK AT GØRE?
HVAD SKAL VI BRUGE DET TIL?!
Gravatar #38 - arne_v
21. maj 2010 14:34
#36

Prøv og læs mit indlæg en 3-4 gange, så kan det være at du fanger pointen.

Gravatar #39 - onetreehell
21. maj 2010 14:41
Alien (36) skrev:
Hvis du ikke ud af konteksten kan se, at kina kommentaren var en henvisning til, at system kritik og politisk uenighed i kina slettes. Men tror at det var en sammenligning det kinisiske styre og det danske, mener jeg ikke at dette er en fejl fra min side...

Jeg vil foreslå at du i stedet for at "læse imellem linier" læser hvad der faktisk står og mod argumentere dette..

Den vigtige forskel er vel at i Kina ville hans profil blive slettet uanset hvor han skrev det. I Danmark ville den blive slettet hvis han skrev det gentagne gange på en andens profil for derefter at blive meldt for spam.

Jeg synes generelt folk har fået (har altid haft?) mere eller mindre åndssvage holdninger om hvad ytringsfrihed.

Jeg tror (uden at have noget som helst at bygge det på) at han ikke har fået en eneste advarsel før han blev meldt for spam. Det kunne man godt lige have gjort.

EDIT:
Det er ikke for at svine dig, Alien, eller nogen som helst anden. :-)
Gravatar #40 - Adagio
21. maj 2010 14:48
Nu kender jeg ikke historien bag ved andet end hvad jeg lige hurtigt skimtede i nyheden. Er der nogen her der ved hvad han blev ved med at skrive på siden?

Facebook har selvfølgelig ret til at slette de profiler de nu engang ønsker at slette, men spørgsmålet er om hvad Helle har gjort for at få profilen slettet. Har hun bare trykket på "This guy is annoying me" knap eller har hun kontaktet Facebook og sagt "Hey, I'm Denmark most important woman, so you'd better close this guys profile ASAP"


Men uanset hvad han spammede med, så er sagen totalt dårligt håndteret fra Helles side. Som andre har sagt var den simpleste løsning bare at blokere ham (hvis han så blev ved med at oprette nye profiler for at skrive det samme er så en anden sag).
Det kunne så også være hun skulle tage at svare tilbage på kommentaren/spørgsmålet. Bare at slette en kommentar kan ikke accepteres (med mindre det er af typen "Hey Helle, you suck" uden nogen form for argumentation)

Selvfølgelig har hun sin fulde ret til at slette kommentarer fra hendes væg, men er man f.eks. politiker skal man passe meget på hvad man gør
Gravatar #41 - thethufir
21. maj 2010 15:11
Det skal siges at der på Lars Løkkes facebookside sker censur hver eneste dag! Folk bliver smidt ud af hans gruppe, får slettet kritiske indlæg, osv osv....

Det her emne er blevet lagt på bordet af en Venste-spindoktor der har fået pisk af Claus Hjort til at finde noget smuds på oppositionen, da de på den borgelige fløj virkelig er begyndt at mærke at "taburet-limen" altså ikke er uforgængelig!

Desuden er der en række ting der er fuldstændigt uklare hvilket gør det UMULIGT for jer at "dømme" i den her sag:

1. Ingen af jer hvad pgl. i den her sag har skrevet på Helle T's væg før han blev anmeldt.

2. Det er Facebook der har besluttet sig for at slette brugeren, ergo må de mene brugeren har overtrådt deres regelsæt!

3. Hvis det var min facebook-side der blev overtaget af en fanatiker der kun er ude på at forplumre debatten havde jeg også hurtigt viftet vedkommende ud af min side!

4. I modsætning til flere borgerlige folketingsmedlemmer ved jeg at Helle T og den socialistiske fløj absolut er imod alt hvad der hedder censur! Og til det kan siges at der under den borgerlige regering aldrig er blevet indført så meget censur som tidligere.
Gravatar #42 - brokz
21. maj 2010 15:16
#41 PRO!
Gravatar #43 - thethufir
21. maj 2010 15:20
#42 Nej nej nej! Realist! :)
Gravatar #44 - Killa
21. maj 2010 15:47
thethufir (41) skrev:
Det skal siges at der på Lars Løkkes facebookside sker censur hver eneste dag! Folk bliver smidt ud af hans gruppe, får slettet kritiske indlæg, osv osv....

Det her emne er blevet lagt på bordet af en Venste-spindoktor der har fået pisk af Claus Hjort til at finde noget smuds på oppositionen, da de på den borgelige fløj virkelig er begyndt at mærke at "taburet-limen" altså ikke er uforgængelig!


Har du en kilde på det? Det hjælper jo ikke ligefrem på din troværdighed at du har ratet alle kommentarer, der er kritiske overfor Helle Thorning negativt, og alle der ikke er positivt.
Gravatar #45 - Videbæk
21. maj 2010 15:58
Til spørgsmålet omkring hvordan han blev anmeldt:

Kilden skrev:
”Da Thomas Elkjaer Bentsen blev ved med at smide det samme indlæg i en sarkastisk tone på Helles væg op mod 10 gange på kort tid, øjensynligt for at spamme debatten, har vi klikket på ”Anmeld”, som er standardprocedure på Facebook," skriver Lars Midtiby.
Gravatar #46 - oddshrub
21. maj 2010 16:00
Jeg synes det er lidt synd newz.dk nyheden har hevet den sensationisme original artiklen lugter lidt af med herind. De fleste her ved nok godt det ikke er helt unormalt, at blive bannet når man har opført sig som en vred abe på diverse social netværk. :p

Og hvis man kender internettet ret sker det nok også ret ofte, at folk bliver slettet fra facebook, fordi de ikke kan opføre ordentligt. ;)
Gravatar #47 - plazm
21. maj 2010 16:17
Helle har da som alle andre ret til at slette indlæg på sin facebook profil, der er da ingen regler om at man skal svare på hvad folk spørger en om, heller ikke hvis man er politiker! Ja, det er god stil at gøre det, men omvendt så gør alle det, og hvorfor skal det så gøres til en historie nu?

Historien, eller mangel på samme, er at vi er gået i agurketid og nu kan en spammer komme i avisen... Helt ærligt folkens, de svarer heller ikke på alle spørgsmål som bliver stillet til pressemøder, på mails og andet...
Gravatar #48 - thethufir
21. maj 2010 16:21
#44 Jeps det har jeg skam, jeg har flere gange skrevet sobre kritiske spørgsmål på LL's facebook, og efter en kort periode er mine indlæg på mystisk vis forsvundet :)

Og ja jeg har været inde og rate på alle indlæg, og selvfølgelig rater jeg folk der ikke har deres fakta og argumentation på plads negativt! Det sig ligemeget om jeg er rød, grøn blå, sort eller lilla :)
Gravatar #49 - Cloud02
21. maj 2010 16:22
Killa (44) skrev:
Har du en kilde på det? Det hjælper jo ikke ligefrem på din troværdighed at du har ratet alle kommentarer, der er kritiske overfor Helle Thorning negativt, og alle der ikke er positivt.


Jeg ved ikke om du kan se det her:
http://www.facebook.com/anni.dk?v=wall&story_f...

Du kan evt. selv tage kontakt til ham her: http://www.facebook.com/erik.graversen - for at høre hvor mange indlæg han har fået slettet.
Gravatar #50 - thethufir
21. maj 2010 16:24
#48 Tak! Det er ligepræcis det jeg mener! Og så kommer det gode gamle ordsprog frem igen: "Man skal ikke kaste med sten hvis man selv bor i et glashus!"

Forøvrigt sjovt som de borgelige påkalder sig troværdighed for tiden, hvor de netop står i et stort hul af mangel på samme :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login