mboost-dp1

Venstre

Helge Sander vil kigge på telegebyrer

- Via Berlingske Business - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Jace

Efterhånden som samtalepriser for mobiltelefoni er faldet, har teleselskaberne opfundet flere og flere gebyrer, der i nogle tilfælde kan være meget svære at gennemskue.

Nu vil videnskabsminister Helge Sander kigge nærmere på gebyrerne og har bedt alle selskaber redegøre for de gebyrer de opkræver. På baggrund af tilbagemeldingerne vil politikerne så afgøre om der skal tage skridt for evt. at begrænse gebyrene.

Formålet er at skabe gennemskuelighed for hvad det reelt koster at benytte sin mobiltelefon.

Helge Sander, Videnskabsminister til Berlingske Business skrev:
Priser og vilkår på telemarkedet skal selvfølgelig være gennemskuelige for den helt almindelige forbruger. Ekstra gebyrer gør det vanskeligt at sammenligne teleselskabernes priser.

Hos Socialdemokraterne er man klar til at lave en hurtig regulering, hvis ikke teleselskaberne selv kan finde ud af at skabe overskuelighed.





Gå til bund
Gravatar #1 - -N-
4. sep. 2009 09:52
Mon ikke det går som ved dankort aftalen, teleudbyderne giver multi millionstøtte til partikassen og vupti så den sagen vendt til fordel for teleudbyderne. Var det ikke var det ikke 125mio. bankerne måtte smide i partikasserne for at købe de tre regeringspartier?
Gravatar #2 - Slettet Bruger [3379113029]
4. sep. 2009 09:54
Det er vel kun godt... set objektivt.

Personligt går jeg ikke så meget op i om noget koster lige det mere. Vi er jo ikke fattige her i DK. Og har jeg så ikke råd så må jeg la vær ^^
Gravatar #3 - kodekarlen
4. sep. 2009 10:02
Jeg gætter på at der nedsættes et udvalg som "kigger" på sagen

Gravatar #4 - Scapegoat
4. sep. 2009 11:22
Er jeg den eneste som efterhånden tør at gå ind og sammenligne en masse mobilabbonnementer, vurdere hvor meget jeg snakker/sms'er og så derudfra vurdere hvor meget jeg skal bruge/sætte mig for?

Skal vi seriøst hen og lave et system så det ikke må koste noget ekstra at bruge en mobiltelefon, og så skal ALT tages fra minutprisen? Så kan vi gå ind på en samlet liste og sige "Jeg vil helst have det selskab som gør at jeg kan snakke for 65 øre/minuttet fordi det er det billigste."

Jeg har det fint nok med at der er ekstragebyrer på, for selskaberne skal også tjene nogle penge så de har noget at udvide netværket for. Det kan da kun være brugerens eget ansvar at undersøge priser.

Selvfølgelig skal de have en lussing hvis selskaberne har GEMT ekstraudgifterne. Men det duer ikke hvis argumentet er at "Jamen det har ikke stået i skriftstørrelse 72 indenfor de 7-8 clicks jeg var om at bestille abbonnementet. Sæt dig ind i et produkt INDEN du køber det. Der er bindingstid på lortet ;)
Gravatar #5 - Radector
4. sep. 2009 11:25
slap af #4 du burde være journalist, en hel væg af bogstaver
Gravatar #6 - Spand
4. sep. 2009 11:34
#4

Det handler om gennemsigtighed. Hvis ikke folk kan sammenligne produkter kan de ikke vælge det billigste => Folk betaler for meget.

Se f.eks. på https://www.bibob.dk/side/258/priser vs. https://www.telmore.dk/mobil/priser

Kan du se hvad der vil være billigst for f.eks. 3 forskellige brugssituationer ?
Gravatar #7 - Sirius7dk
4. sep. 2009 12:00
M1 er glade for teleselskabernes gebyrer da de giver M1 en konkurrencefordel.

http://www.180grader.dk/nyheder/Mobiludbyder_prote...

Det politikerne vil goere er jo at fjerne noget af konkurrencen, og dermed hjaelpe de firmaer der har gebyrer. Hvis ingen gjorde noget ved gebyrerne ville de store firmaer miste kunder og dermed kunne se en fordel i at fjerne gebyrerne (mistede kunder kommer tilbage).

Hvis politikerne derimod fjerner gebyrerne vil faerre folk skifte selskab og dermed vil de store selskaber ikke miste saa mange kunder.
Gravatar #8 - nbhansen
4. sep. 2009 12:13
helge sander har jo kun opdaget sagen fordi den har været i avisen, så lad os nu lige klappe hesten inden vi jubler over hvor handlekraftig han er.

hvis der står noget andet om vindmøller eller IT i avisen i morgen, så glemmer ham sportsjournalisten det jo :|
Gravatar #9 - exeel
4. sep. 2009 12:14
#6 BiBob tjener en del af deres penge ved gebyrer for ekstra tjenester, sandt. Men det behøver man ikke tænke over, hvis man bare skal ringe og smse. Så kommer det jo ikke til at påvirke en.

I det midnste har det gjort listen for priser offentlig, det er da ikke lige så let at indhente samtlige priserf or andre selskaber. Dette er netop gennemsigtighed.

Telmore synes jeg ikke har en stor prisliste. De har bare to forskellige taletidsmåder, endda et diagram der viser, hvornår det er billigst med kort og lang tale.
Gravatar #10 - Sommer
4. sep. 2009 12:16
Den værste indtil nu er da fruen skiftede til Sonofon (Telenor)... Hun betalte penge for at modtage de hersens SMS Rapporter. 20 øre pr. styk tror jeg det var. Det kostede hende 90 kroner den første måned skønt hun jo havde fri SMS. Det står intet sted på deres hjemmeside (ikke dengang i hvert fald) - kun i betingelserne.

That sucks!

Jeg har selv BiBob, men overvejer snart at skifte. Idéen med at "alle i selskabet skal have samme pris uanset forbrug" - altså at jeg ikke selv skal tænke om en pakke er nødvendig - er forsvundet fuldstændig.
Gravatar #11 - Justin
4. sep. 2009 12:19
Scapegoat (4) skrev:
Er jeg den eneste som efterhånden tør at gå ind og sammenligne en masse mobilabbonnementer, vurdere hvor meget jeg snakker/sms'er og så derudfra vurdere hvor meget jeg skal bruge/sætte mig for?

Skal vi seriøst hen og lave et system så det ikke må koste noget ekstra at bruge en mobiltelefon, og så skal ALT tages fra minutprisen? Så kan vi gå ind på en samlet liste og sige "Jeg vil helst have det selskab som gør at jeg kan snakke for 65 øre/minuttet fordi det er det billigste."

Jeg har det fint nok med at der er ekstragebyrer på, for selskaberne skal også tjene nogle penge så de har noget at udvide netværket for. Det kan da kun være brugerens eget ansvar at undersøge priser.

Selvfølgelig skal de have en lussing hvis selskaberne har GEMT ekstraudgifterne. Men det duer ikke hvis argumentet er at "Jamen det har ikke stået i skriftstørrelse 72 indenfor de 7-8 clicks jeg var om at bestille abbonnementet. Sæt dig ind i et produkt INDEN du køber det. Der er bindingstid på lortet ;)


det er netop for folk som dig der tør af de har indført alle de rigtigt mange gebyrer for så ser deres priser dejligt billige ud
Gravatar #12 - Decipher
4. sep. 2009 12:23
#11 Nej, det hedder faktisk fri konkurrence :)
Gravatar #13 - mille
4. sep. 2009 12:31
Det ER da ikke nemt at gennemskue nu.

50 øre/min, det lyder jo fint, men kommer der en opkaldsafgift på, og hvor stor eller lille er den?

Er det pr minut eller sekund?

Telia tager 11kr (ca) for at man ringer til 118, men lægger lige 10kr oveni til sig selv.

Nu er der også nogen, som tager gebyr for betaling via PBS.

Gravatar #14 - Magten
4. sep. 2009 12:46
Enig med #4.. Folk skal efterhånden have en støttepædagog (loven) bare de skal ud og købe en liter mælk..

skipperskip (13) skrev:
50 øre/min, det lyder jo fint, men kommer der en opkaldsafgift på, og hvor stor eller lille er den?
Det skal stå der når du opretter abonnementet..



skipperskip (13) skrev:
Er det pr minut eller sekund?
What?
Gravatar #15 - Axl
4. sep. 2009 16:11
#14 > Der har der da været støttepædagog på længe - det er sgu ikke så underligt at folk intet fatter og råber på lovgivning så snart de opdager noget Store Mor ikke har lovgivet for endnu
Gravatar #16 - flywheel
5. sep. 2009 02:40
Ned i Onkel Helges syltekrukke, selvom den efterhånden er lettere overfyldt.
Gravatar #17 - mat
5. sep. 2009 09:24
#4, #7, #14

Vissevasse...

Hvis markedet skal fungere kræver det jo også at markedet kan foretage et kvalificeret valg. Og hvis alle udbydernes produkter er sovset ind i juristeri og fikumdik, har markedet jo ikke en kinamands chance for at forme noget som helst.

Det gælder jo ikke kun teleselskaber, det gælder også pensionsselskaber, banker og så meget andet. Det nytter jo ikke noget at man skal have 40 rådgivere ansat, for at træffe simple valg om sin privatøkonomi.

Markedet skal netop reguleres så vi slipper for de her "kreative" pakker, der gør udvalget komplet uoverskueligt for den almindelige forbruger.
Gravatar #18 - Makey
5. sep. 2009 10:34
Det billede er så grimt jeg troede det var photoshopped...
Gravatar #19 - <3Thinkpads
5. sep. 2009 11:38
Sommer (10) skrev:
Den værste indtil nu er da fruen skiftede til Sonofon (Telenor)... Hun betalte penge for at modtage de hersens SMS Rapporter. 20 øre pr. styk tror jeg det var. Det kostede hende 90 kroner den første måned skønt hun jo havde fri SMS. Det står intet sted på deres hjemmeside (ikke dengang i hvert fald) - kun i betingelserne..


Det er Fri SMS, tillægsabonnement, hvis du har haft Fri SMS som tillæg og stadig har betalt er der sket en fejl.

"Gratis sms-rapporter
Med Fri sms er sms-rapporter inkluderet - dem skal du normalt også betale for."

Chancerne er nok at du mere har haft et abonnement med 5000 SMS'er, der er de ikke gratis.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login