mboost-dp1

unknown

Hardware til autoparallellisering af software

- Via NEC Japan - , redigeret af The-Lone-Gunman

Multiprocessorteknologi vinder i disse tider for alvor indpas i almindelige computere, men software følger ikke helt med i samme tempo. Typisk er der betydelige ekstra omkostninger ved at udvikle software, som kan udnytte den ekstra regnekraft i multiprocessorsystemerne.

NEC oplyser nu, at de har udviklet en teknologi til at udføre automatisk parallellisering af enkelttrådet software, og denne teknologi kan endda implementeres i hardware og udføres på kørselstidspunktet. I enkelte tilfælde er NEC’s teknologi klart bedre end håndoptimering, blandt andet fordi teknologien opsamler data fra kørselstidspunktet og benytter dette til at optimere afviklingshastigheden.

Der er ingen oplysninger om hvornår NECs teknologi vil kunne findes i forbrugerelektronik.

Intel arbejder på en lignende teknologi som har kodenavnet Mitosis.





Gå til bund
Gravatar #1 - The Camper
22. dec. 2005 19:14
Lige det jeg har ventet på, en god grund til at købe et multiprocessor system :)
Gravatar #2 - wazari
22. dec. 2005 19:47
Det er sgu da en kanon nyhed. Jeg sidder bare og tvivler på om det nu også virker så skide godt i praksis. Men hvis det gør, er det jo kun en strålende nyhed af karakter.

Har iøvrigt lige fået udgivet et nummer ved navn Mitosis :P
Gravatar #3 - BurningShadow
22. dec. 2005 20:21
Så kan gamerne også få fornøjelse af deres systemer. Men er det ikke også nogenlunde den eneste gruppe der er tilbage, der ikke kan udnytte multi-[CPU|kerne] systemer?
Gravatar #4 - carb
22. dec. 2005 21:37
Hvis skidtet kører i hardware og vel at mærke fungerer, så er det jo intet mindre end lige det doktoren sagde vi skulle tage.

Håber at enten dette eller noget lignende kan hjælpe dual -core/processors på vej.

MorePower
Gravatar #5 - XorpiZ
22. dec. 2005 22:40
#3

Jo, det er det vel efterhånden. Har en ide om, at der går en del tid endnu, før det bliver rigtig populært inden for den genre. Det skulle være vanvittig svært at lave spil, der understøtter dual-core/cpu.
Gravatar #6 - BurningShadow
23. dec. 2005 00:15
Ahh, jeg glemte lige et par Linux brugere, i min #3...
Hverken QT og GTK+ er flertrådet (Lidt surt, når de bruges i deres GUI'er) :-D
Gravatar #7 - grath
23. dec. 2005 01:37
#6 Hvordan skal det forstås at QT ikke er flertrådet?

QT er et library og har support for tråde.. så er det op til programmerne at gøre brug at flere tråde.
Opdateringer i GUIet skal synkroniseres, men det er ikke det samme som ikke at have support for tråde

Der er flere større KDE programmer der ikke gør det, men jeg har selv lavet flertråede programmer til Linux der bruger QT.

På hvilket andet system kan du opdatere i den samme del af GUIet fra flere tråde samtidigt uden noget synkronisering?
Gravatar #8 - BurningShadow
23. dec. 2005 08:05
#7

Ok, så tog jeg fejl, jeg syntes bare at huske at QT ikke var fler-trådet. I nogle tilfælde er det dog en god ting, at tage fejl. Dette er nok et af de tilfælde :-)
Gravatar #9 - knasknaz
23. dec. 2005 17:12
Næsten apropos, så blev jeg ret skuffet da jeg prøvede Real3D på Windows første gang (var vant til at bruge det på amigaen.)

Det var pludselig blevet til et MDI program (yuck!!) og havde det kun 1 thread. Slut med at have et lille live preview stående nede i hjørnet, som jeg plejer. Nedtur!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login