mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Ja, der er virkelig muligheder i det!
Det virker også lidt tosset at have alle de resurcer i en højtydende grafikprocessor, som kun bliver udnyttet når man spiller eller kører andre grafiktunge apps.
Den bør udnyttes så meget som muligt!
Det virker også lidt tosset at have alle de resurcer i en højtydende grafikprocessor, som kun bliver udnyttet når man spiller eller kører andre grafiktunge apps.
Den bør udnyttes så meget som muligt!
Kommer vi ikke efterhånden tættere og tættere på Amigaens design igen? De enkelte enheders CPUer kunne svjh også bruges til andet end deres oprindelige opgave? Anyone?
Synes dog at det er en skam at de ikke kan lave det som en transparent udvidelse til et OS, så programmører ikke behøver tage højde for muligheden af nVidia eller ATI kort (ydermere kræver det velsagtens to forskellige API og så gider de færreste nok bruge det, medmindre man har _stort_ behov for ekstra udregninger).
Synes dog at det er en skam at de ikke kan lave det som en transparent udvidelse til et OS, så programmører ikke behøver tage højde for muligheden af nVidia eller ATI kort (ydermere kræver det velsagtens to forskellige API og så gider de færreste nok bruge det, medmindre man har _stort_ behov for ekstra udregninger).
De færreste får udnyttet deres CPU-kraft nu om dage - især FPU'en (der i "gamle dage" var en separat coprocessor) udnyttes slet ikke hos langt de fleste.
Folk der bruger intensive 3D-programmer, laver vejrmeldinger, hårde fysik-beregninger og lignende, kan få noget ud af dette - disse folk bruger typisk alt hvad den kan trække.
Men selv folk der kompresserer video og audio får nok begrænset ud af det - idet harddisken jo også skal kunne følge med, ligesom at tilgangen til RAM ikke må være flaskehals, selve RAM'enes timings ikke må være flaskehals, bundkortets chipsæt osv...
Dermed ikke sagt at det ikke er en spændende udvikling der er gang i - jeg bruger selv 3DSMAX, og glæder mig da meget til at se hvor om dette er noget jeg vil kunne drage nytte af.
Men - NVidia QUADRO og AMD/ATi FireGL grafikkort til workstations, hjælper jo allerede også processoren under 3D-rendering som det er nu - det har de så vidt jeg ved, altid gjort.
Folk der bruger intensive 3D-programmer, laver vejrmeldinger, hårde fysik-beregninger og lignende, kan få noget ud af dette - disse folk bruger typisk alt hvad den kan trække.
Men selv folk der kompresserer video og audio får nok begrænset ud af det - idet harddisken jo også skal kunne følge med, ligesom at tilgangen til RAM ikke må være flaskehals, selve RAM'enes timings ikke må være flaskehals, bundkortets chipsæt osv...
Dermed ikke sagt at det ikke er en spændende udvikling der er gang i - jeg bruger selv 3DSMAX, og glæder mig da meget til at se hvor om dette er noget jeg vil kunne drage nytte af.
Men - NVidia QUADRO og AMD/ATi FireGL grafikkort til workstations, hjælper jo allerede også processoren under 3D-rendering som det er nu - det har de så vidt jeg ved, altid gjort.
Alt hvad kan lade sig gøre vil blive gjort. Og mulighden i at benytte GPUen som ekstra regne kraft er formenligt bare første skridt i en ny retning. Der er helt sikker for tidligt at kloge sig på om det er dødfødt ide.
ATI's indfaldsvinkel er klart den mest dynamiske. Hvis der er nogen der har brug for ekstra regnekræft til et eller andet specielt, og ikke vil begrænses af de funktioner som nVidia har valgt at lade indgå i deres C api, så kan de selv lave en compiler til ATI's assembler.
#2 "...Synes dog at det er en skam at de ikke kan lave det som en transparent udvidelse til et OS, så programmører ikke behøver tage højde for muligheden af nVidia eller ATI kort..."
Du kan jo bare opgradere din windows til en OS X. Der er der en del "core libs", der er nemme at bruge for udviklere til alle mulige signalbehandlingsting (og sager ;-) ). Fra OS X 10.5 skulle OS'et selv finde ud af at fordele ressourcer mellem GPU'en og de to 64-bit-kerner (Core2Duo). Når man nu også kan køre windows i et sikkert miljø (virtuelt på mac'en)., så den kan få smæk når den crasher eller får virus, er der vel ingen grund til at vælge andet (med mindre, man ikke er til nice design ;-) ).
Du kan jo bare opgradere din windows til en OS X. Der er der en del "core libs", der er nemme at bruge for udviklere til alle mulige signalbehandlingsting (og sager ;-) ). Fra OS X 10.5 skulle OS'et selv finde ud af at fordele ressourcer mellem GPU'en og de to 64-bit-kerner (Core2Duo). Når man nu også kan køre windows i et sikkert miljø (virtuelt på mac'en)., så den kan få smæk når den crasher eller får virus, er der vel ingen grund til at vælge andet (med mindre, man ikke er til nice design ;-) ).
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.