Google laver flere nye privacy-tiltag inklusiv muligheden for at blokere ‘cross-site tracking’.
Google afslørede for nyligt muligheden for automatisk sletning af aktivitets- og placerings-data – læs mere her.
Nu har de afsløret flere privacy-tiltag. Et af disse er muligheden for bedre at kontrollere tracking ved at skelne mellem single og multi-site cookies i Chrome.
På denne måde vil man få muligheden for at slette de cookies, som sporer ens færden på tværs af sider i Chrome, men beholde relevante cookies som dem, der relaterer til ens login-oplysninger.
For at gøre dette vil Google bede web-udviklere om at afsløre, hvilke cookies som fungerer på tværs af sider.
Google har desuden planer om at begrænse såkaldt ‘fingerprinting’, der tracker brugere på flere måder end med cookies.
Derudover vil Google også være mere gennemskuelig, når det kommer til reklamer.
Det inkluderer muligheden for at installere en Chrome-udvidelse, der kan vise navne på de selskaber, som reklamerer på Googles sider og i samarbejde med Google, og denne add-on kan også vise, hvilke faktorer som afgør, at du ser lige netop de reklamer.
Et andet tiltag fra Google, er at Incognito mode nu også gælder selskabets Maps- og Search-tjenester.