mboost-dp1

Google

Google: Stadia-streaming vil have mindre lag end lokalt gemte spil

- Via PCGamesN -

Inden for et til to år vil Stadia, ifølge Google, køre spil hurtigere og bedre end spil, der er lokalt gemt på en PC eller en konsol – med såkaldt ‘negativ latency’.

Et af de største problemer med spil-streaming er latency, hvor der altså ofte er en mærkbar forsinkelse fra tidspunkt, hvor man har trykket på en knap, til der sker noget på skærmen.

Dette problem vil Google, ifølge dem selv, ikke bare have løst med Stadia om et til to år, men de vil faktisk have overgået spil, der er gemt lokalt på en PC eller en konsol. Dette er muligt med tricks, som Google overordnet kalder ‘negativ latency’.

Det betyder, at Stadia-systemet modarbejder lag i spil på forskellige måder. Det inkluderer at øge spillets fps pludseligt for at reducere latency mellem spillerens input og handlingen på skærmen.

En anden metode er dog mere opsigtsvækkende. Stadia vil på et tidspunkt kunne forudsige, hvad for en knap, du sandsynligvis vil trykke på næste gang og begynde at indlæse handlingen i baggrunden, inden at man overhovedet har trykket på noget.

Google lancerer Stadia i november, hvor det til at starte med vil kræve et abonnement på 69 kroner om måneden samt en Chromecast.

Læs også Google Stadia på vej til Android TV.





Gå til bund
Gravatar #1 - fastwrite_1
10. okt. 2019 12:08
"Stadia vil på et tidspunkt kunne forudsige, hvad for en knap, du sandsynligvis vil trykke på næste gang"

Smart. Næste generation bliver at computeren helt selv spiller for dig, og du skal bare lade som om du spiller med en controller.

/Ironi kan forekomme.


Gravatar #2 - Ni
10. okt. 2019 12:17
#1 Enig... Jeg synes også, det er lidt misvisende, at de angiver det som lag. Konsoller og pc'er kunne benytte samme metode
Gravatar #3 - SwineDK
10. okt. 2019 19:05
Google... at et spil får en pludselig forøgelse af FPS fra måske 60 til lad os bare sige 1000 FPS, fordi jeres hardware "bare kan gøre det", kan ikke kompensere for at der måske er 20-300 ms latency mellem spilleren og serveren - dette kan være en konstant latency eller ske momentært, når noget driller på netværket (teleudbyder tager en router ud af drift, stort DDOS angreb på et nærliggende netværk eller ja TDC graver endnu et kabel op et sted.

De fleste spil er sat op sådan at de enten kontrollerer/tjekker ved hvert frame-update om der er sket en forandring af på keyboard og mus - dvs. har man en voldsom kraftig pc, er det rigtigt at dette kan ske hurtigere end på langsomme pc'er. men vi taler stadig om max 3 ms forskel på en pc med 30 FPS vs. 240 FPS.
Og da Google lover konstant 60 FPS, så er forskellen kun ca. 1.5 ms, hvis de eksempelvis booster op til 240 FPS på magisk vis.
Det er stadig ikke nok til at fjerne måske 100 ms latency.

Men de havde også en fantastisk præsentation, da de viste hvordan Stadia forandrede spillet.. PUN intended.

I stedet for at man spillede på sin lokale maskine, hvor der var måske 5-6 "hop" hen til serveren, der derefter sendte signaler hen til andre multiplayer-spillere, hvor der også var 5-6 hop mellem client og server, så kunne deres system på magisk vis fjerne disse 5-6 hop mellem klient og server..

Så der var Klient - internet - Stadia. Men de glemte bare lige det der mellemtrin "internet", der jo netop kan være 5-6 hop eller måske mere, for ikke at glemme de andre spillere i multiplayer spillene, der ligeledes kommer til at sidde på samme måde.
Og om man som spiller gennem Stadia kan spille med ikke-stadia spillere, ved jeg ikke.. men hvis man kan, så vil disse spillere stadig have det gamle setup og derved har systemet igen samme problematik.

Jeg siger ikke på nogen måde at der ikke er kloge folk hos Google, men nogle gange har deres marketings og salgs-folk lidt for travlt med at sælge et produkt, der i bund og grund er ligesom alle andre produkter. Bevares, det virker da, vi taler jo om det nu.
Gravatar #4 - Vanthus
11. okt. 2019 05:00
fastwrite_1 (1) skrev:
"Stadia vil på et tidspunkt kunne forudsige, hvad for en knap, du sandsynligvis vil trykke på næste gang"

Smart. Næste generation bliver at computeren helt selv spiller for dig, og du skal bare lade som om du spiller med en controller.

/Ironi kan forekomme.




Ironi jo. Men så kom jeg i tanke om twitch / youtube.

Der er en ret stor skare af mennesker som pauser deres spil og blot ser andre spille. Suk.
Gravatar #5 - larsp
14. okt. 2019 08:55
Stadia vil på et tidspunkt kunne forudsige, hvad for en knap, du sandsynligvis vil trykke på næste gang

Det lyder lidt som branchprediction i processorer. Der gættes på hvilken branch der er mest sandsynlig før svaret foreligger og processoren går allerede igang med at udføre branchen spekulativt. Hvis der blev gættet rigtigt giver det et performance boost. Hvis ikke er man slået tilbage til start.

Det vil vel betyde at latency i spil kan blive lavere i gennemsnit, men også at latency variansen bliver større da google nogen gange vil forudsige korrekt og nogen gange forkert. Det lyder ret skidt. Når man betjener noget med latency vænner hjernen sig hurtigt til det og kompenserer så man næsten ikke bemærker forsinkelsen. Men hvis latency varierer venter der irritation og søsyge...
Gravatar #6 - kblood
16. okt. 2019 23:17
Ja, det er lidt det samme som en Google search hvor den prøver at gætte hvad man er ved at søge efter, og allerede begynder at sætte processen igang løbende. Så nu vil de gøre det med Stadia i spil... lyder som et kæmpe spild af processor kraft.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login