mboost-dp1

Google Inc.

Google+ oplever voldsom stigning af brugere i december

- Via Google+ - Paul Allen - , redigeret af Pernicious

Googles Facebook-konkurrent Google+ oplever nye brugerregistreringer i et stadigt accelererende tempo. Om stigningen skyldes feriedage, reklamer eller mundtlig omgang kan være svært at sige, men at antallet af registrerede brugere er eksploderet i december, er der ingen tvivl om.

Det berettes således, at hele 24 procent af det samlede antal af Google+-brugere er blevet oprettet i løbet af december, hvilket betyder, at mere end 625.000 brugere har oprettet sig dagligt.

Fortsætter denne udvikling vil Google+ nå 100 millioner brugere i februar 2012, 200 millioner i august og de vil slutte 2012 af med mere end 293 millioner brugere.

Google selv forventer dog, at oprettelsesraten vil accelerer yderligere i takt med aktiveringen af Android-enheder, og hvis dette holder stik, vil Google+ snart for alvor kunne true Facebook, der i øjeblikket indtager en suveræn førsteplads når det kommer til sociale netværk.





Gå til bund
Gravatar #1 - SiniSael
31. dec. 2011 10:15
Tja - det er da rart at der er et ordentligt alternativ til Fjæsbog(imo faktisk bedre), men på den anden side, er det skræmmende hvor meget information Google kan indsamle om en igennem socialt netværk.

Men igen - det gør fjæsbog allerede nu så nu bliver det en "fjende vi kender" ^^

Men kan virkelig godt lige konceptet i de "circles" så man kan svine chefen til, uden at blive fyret. Eller det bliver man jo nok stadigvæk da brugere er for dumme :D (Hej chef - ja jeg var her i min pause og mente alle de andre som brokker sig over deres chef)
Gravatar #2 - Laziter
31. dec. 2011 10:45
Jeg tror også det har meget at gøre med G+ gennemsigtighed i forhold til FB.
Mange jeg har snakket med, kan ikke finde rundt i privatindstillingerne på FB. I den sammenhæng har jeg så præsenteret dem for G+ og de fleste har været ret imponerede over overskueligheden.
Netop privatindstillingerne er også en af grundene til at jeg er ved at migrere til G+, jeg gider ikke slide min mus op bare for at blokere et par personer der spammer apps i min retning konstant.
Gravatar #3 - trylleklovn
31. dec. 2011 14:13
Laziter (2) skrev:
jeg gider ikke slide min mus op bare for at blokere et par personer

Må være en rimelig ringe mus så, når der kun skal et par personer til.
Gravatar #4 - flexzionist
31. dec. 2011 14:54
Måske er det fordi google har "spammet" alle deres gmail brugere med en google+ introduktions mail?
Gravatar #5 - LinguaIgnota
31. dec. 2011 15:06
flexzionist (4) skrev:
Måske er det fordi google har "spammet" alle deres gmail brugere med en google+ introduktions mail?


Og på Youtube er der en knap, der hedder "Upgrade account" - gør man dét, så ryger man automatisk på Google+.

Kommer folk ikke frivilligt, så kan man altid lokke og snyde, åbenbart.
Gravatar #6 - kblood
31. dec. 2011 19:22
Ja, nyoprettelser af forskellige Google services, betyder også at man opretter en Google+ konto. Jeg tænkte egentlig ikke nærmere over det da jeg hjalp en kunde med at oprette en Gmail for nylig, men der var ikke rigtigt nogen mulighed for at fravælge Google+ da Gmail kontoen skulle oprettes.

Jeg ved ikke lige hvad det så betyder. Om det overhovedet gør nogen forskel. Man kan jo sikkert bare lade være med at bruge Google+ konto, men samtidigt så betyder det måske at der er det mere som Google må med de oplysninger man giver dem, når det er en G+ konto man opretter hos dem og ikke bare en e-mail.
Gravatar #7 - freesoft
31. dec. 2011 20:08
#6
Er det ikke i dag en Google konto man laver? Som giver adgang til "alle" googles services ?
Gravatar #8 - ktg
1. jan. 2012 01:13
#7 jo, det er det, men det ser mere og mere ud til at google+ bliver ens "primære" konto/funktion til kontoen. De gør ihvertfald hvad de kan for at hive folk over.
Gravatar #9 - orza
1. jan. 2012 03:14
Når man nu på den måde automatisk bliver google+ medlem, er tallene lidt misvisende. Da mange ikke vil bruge deres google+ konto.
Gravatar #10 - kblood
1. jan. 2012 09:01
Og nu kræver det jo en Google konto at bruge Android market, og så er det lidt sjovt at der er en kæmpe stigning i antallet af Google+ konti, samtidigt med at der er en kæmpe stigning i antallet af nye aktiverede Android enheder :)
Gravatar #11 - Laziter
1. jan. 2012 12:42
trylleklovn (3) skrev:
Laziter (2) skrev:
jeg gider ikke slide min mus op bare for at blokere et par personer

Må være en rimelig ringe mus så, når der kun skal et par personer til.


Jovist, derfor har jeg også købt en gamer-mus, sådan en er fin til FB :-P
Gravatar #12 - Törleif Val Viking
1. jan. 2012 17:28
Det er mere interessant at vide hvor mange aktive brugere G+ har
Gravatar #13 - AmbY
1. jan. 2012 19:05
At blive ved med at kalde Google+ for en facebook konkurrent er jo ikke korrekt, Google+ er meget nemmere at bruge, og man kan nemmere anskaffe sig oplysninger og få spredt relevante post's.

Facebook, har lavet om på deres "layout" så mange gange nu, at det er umuligt at følge med.

FANBOY må man gerne kalde mig, det er fint, for jeg ved at de fleste der mener JEG tager fejl er det samme, bare i den anden båd ;)

Men en konkurrent er det ikke længere, snare bødlen ;)
Gravatar #14 - LinguaIgnota
1. jan. 2012 19:22
Ja, det er omsonst at kalde Google+ en konkurrent til Facebook. Twitter Premium ville være langt mere passende.

Man har slet ikke de samme muligheder og det samme overblik på Google+, som man har på Facebook. Event-planlægning, grupper og beskedsystemet er nogle af de mangler, som Google+ lider kraftigt under, hvis det skal konkurrere med Facebook.
Lige nu er Google+ stadig relativt nyt og derfor interessant, men min oplevelse er, at når folk først har signet op og brugt lidt tid på at poste og se sig omkring, så opdager de hurtigt, hvor overflødigt hele konceptet er. Det er måske 5% af brugerne i mine circles, der poster nogenlunde jævnligt (en gang om ugen eller mere).

Det siger også en del om Googles vanskeligheder, at de tilsyneladende tæller alle Google-brugeroprettelser, om det er Gmail, Youtube eller whatever, med som en Google+-oprettelse, fordi man får en teoretisk mulighed for at tilgå tjenesten på den samme account.

Jeg så gerne et reelt alternativ til Facebook, men det findes bare ikke endnu.
Gravatar #15 - budder
2. jan. 2012 07:20
Jeg har brugt Google plus én gang og har mig selv og Afnan Al-Sabhawi som ven. Har ingen anelse om, hvordan de er kommet på min venneliste.
Gravatar #16 - kblood
2. jan. 2012 08:21
#14

Google+ har da et besked og event system. Og et gruppe system, hvilket jeg ikke helt ved hvordan du har overset da det da helt klart var noget af det første de fik.

Events ligger bare i kalenderen. Men det system kan da godt nok ikke deles direkte på Google+ endnu, jeg har ikke lige prøvet at oprette offentlige begivenheder, så jeg ved ikke lige hvad mangler der er ift. Facebook, men hvad angår grupper og besked system, så har de da haft det i noget tid. Så der forstår jeg ikke helt hvad du mener med mangler.
Gravatar #17 - myplacedk
2. jan. 2012 09:20
#16
Jeg undrer mig også.

For mig at se er "kalender" noget for gamle kedelige mennesker, mens "events" er sådan noget de unge og smarte tager til hele tiden. Jeg ved ikke lige hvad forskellen er, ud over navngivningen.

Og besked-system... Seriously? Jeg tror næsten jeg kan finde sten som er yngre end Gmail, og det helt grundlæggende i Google+ er at sende korte beskeder til hinanden. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk har så svært ved at sætte én modtager på. Der er også et chat-system, til hvis det er det man er til.
Gravatar #18 - Magten
2. jan. 2012 09:52
myplacedk (17) skrev:
For mig at se er "kalender" noget for gamle kedelige mennesker, mens "events" er sådan noget de unge og smarte tager til hele tiden. Jeg ved ikke lige hvad forskellen er, ud over navngivningen.
Et event er jo bare en begivenhed.. Kalendere er ikke nødvendigvis forbeholdt "de gamle", det er bare ubrugeligt til planlægning af arrangementer..

Jeg kender ingen som bruger kalender+email til planlægning andre steder end på jobbet.

myplacedk (17) skrev:
Og besked-system... Seriously? Jeg tror næsten jeg kan finde sten som er yngre end Gmail, og det helt grundlæggende i Google+ er at sende korte beskeder til hinanden. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk har så svært ved at sætte én modtager på. Der er også et chat-system, til hvis det er det man er til.
Kan man sende en gruppe besked på G+?

De fleste af mine venner tjekker deres Facebook væsentlig mere end deres email så det kan ikke betale sig at sende informationer til dem på mail.
Gravatar #19 - ragemar
2. jan. 2012 11:42
Kan godt lide den meget minimalistiske stil Google+

Kunne også godt li'' G+ for at det var så lolWTFAdd men kan se at de også har fået apps der kræver adgang til din venneliste for at kunne bruges. :(

Gravatar #20 - Windcape
2. jan. 2012 12:04
Google+ lader til at være stedet for dem, der hader deres Facebook venner :p

Hint: Facebook har en "Unfriend" knap.
Gravatar #21 - kblood
2. jan. 2012 12:24
Magten (18) skrev:
Et event er jo bare en begivenhed.. Kalendere er ikke nødvendigvis forbeholdt "de gamle", det er bare ubrugeligt til planlægning af arrangementer..

Jeg kender ingen som bruger kalender+email til planlægning andre steder end på jobbet.

Kan man sende en gruppe besked på G+?

De fleste af mine venner tjekker deres Facebook væsentlig mere end deres email så det kan ikke betale sig at sende informationer til dem på mail.


Forskellen er vel egentlig bare at når man er vant til Facebook så er man vant til at "event kalenderen" er integreret og ikke er en ekstra knap.

Men ja, man kan da godt nok ikke sende gruppe beskeder igennem chatten, og man kan ikke sende chat beskeder til dem der er offline. Og når først man har vænnet sig til det, så er det nemt at savne.
Gravatar #22 - Magten
2. jan. 2012 12:28
kblood (21) skrev:
Forskellen er vel egentlig bare at når man er vant til Facebook så er man vant til at "event kalenderen" er integreret og ikke er en ekstra knap.
Jeg bruger ikke "events" på Facebook som en kalender. Jeg bruger det til at arrangere tingene og få input fra folk.. Det er 1000 gange nemmere end hvis jeg opretter et event i min Google kalender og inviterer folk til det.

Alle events jeg deltager i på Facebook ryger i min Google kalender så jeg har det registreret i en reel kalender.
Gravatar #23 - Whoever
2. jan. 2012 13:14
Jeg forstår det ikke...kan man ikke have en Android telefon uden at have Gmail, Google eller lign.? Det giver jo ingen mening...

Men genial kommentar omkring privacy indstillinger tidligere...newsflash: Der er INGEN privacy på hverken Google eller Facebook. Du kan vælge hvem der kan se hvad mellem dig, offentligheden eller dine bekendtskaber, men privacy har du intet af.

Jeg giver det 2-3 år eller indtil den første store skandale, så bliver Facebook, Google etc. blokeret fra EU medmindre de undsiger sig de amerikanske regler eller den amerikanske lovgivning laves om.
Gravatar #24 - Lowkey
2. jan. 2012 14:20
Whoever (23) skrev:

Men genial kommentar omkring privacy indstillinger tidligere...newsflash: Der er INGEN privacy på hverken Google eller Facebook. Du kan vælge hvem der kan se hvad mellem dig, offentligheden eller dine bekendtskaber, men privacy har du intet af.


Kan du forklare det nærmere?
Gravatar #25 - Hubert
2. jan. 2012 15:42
Lowkey (24) skrev:

Kan du forklare det nærmere?


jeg kan da give et bud på en forklaring.

Google tjener langt de fleste af deres penge på reklamer. Det kan de gøre fordi de er hamrende gode til profilering...
Gravatar #26 - Brugernavn
2. jan. 2012 20:33
Nå... Nu har jeg installeret Icecream Sandwich på min telefon, så AOSP, som det kan blive uden at være på en nexus telefon. Man bliver tilbudt at tilmelde sig Google+, men opt out knappen er ikke til at tage fejl af, og Google gør tydeligt opmærksom på, hvad det går ud på.
Gravatar #27 - Makey
2. jan. 2012 21:39
Mit bud er at deres TV-spots har haft en del med stigningen i antallet af brugere at gøre. De har kørt ret godt på med forskellige TV-spots for Google Chrome og G+ de seneste par dage (hvor jeg har stenet amerikansk TV herovre i New Jersey :p). De har kørt hele December men nu hvor jeg tænker over det har jeg ikke set nogen efter nytår.
Gravatar #28 - Lowkey
2. jan. 2012 23:31
#25

Det betyder da ikke at der ikke er nogen privacy, eller også forstår jeg ikke hvad ordet betyder.

Når jeg slår det op får jeg følgende:

www.google.com/search?q=define:privacy skrev:
1. The state or condition of being free from being observed or disturbed by other people.
2. The state of being free from public attention.


Selvom google bruger ens data til profilering, er det vel først et problem hvis personer, snarere end maskiner, begyder at snage i ens ting?
Jeg stoler personligt på at Google behandler mine oplysninger fortroligt, da det fuldstændigt ville smadre deres forretning, hvis det viste sig at de ikke gjorde.
Gravatar #29 - myplacedk
3. jan. 2012 01:18
Magten (18) skrev:
Kan man sende en gruppe besked på G+?

Man kan godt skrive til nogle få udvalgte modtagere, hvis det er det du mener.

Magten (18) skrev:
De fleste af mine venner tjekker deres Facebook væsentlig mere end deres email så det kan ikke betale sig at sende informationer til dem på mail.

Nu diskuterer vi jo også om det eksisterer, ikke om netop dine venner bruger det.
Gravatar #30 - myplacedk
3. jan. 2012 01:19
Magten (18) skrev:
Jeg kender ingen som bruger kalender+email til planlægning andre steder end på jobbet.

Det fungerer fint for mig. Alle mine venner har email, ikke alle er på Facebook.
Gravatar #31 - Magten
3. jan. 2012 08:12
myplacedk (29) skrev:
Man kan godt skrive til nogle få udvalgte modtagere, hvis det er det du mener.
Okay, så skal jeg nok til at kigge bedre efter for jeg har ikke fundet det endnu.



myplacedk (29) skrev:
Nu diskuterer vi jo også om det eksisterer, ikke om netop dine venner bruger det.
Jeg fik bare fornemmelsen af at du henviste til Gmail hvis man ville sende beskeder til hinanden.
Gravatar #32 - Hubert
3. jan. 2012 09:02
Lowkey (28) skrev:
#25

Det betyder da ikke at der ikke er nogen privacy, eller også forstår jeg ikke hvad ordet betyder.

Når jeg slår det op får jeg følgende:

www.google.com/search?q=define:privacy skrev:
1. The state or condition of being free from being observed or disturbed by other people.
2. The state of being free from public attention.


Selvom google bruger ens data til profilering, er det vel først et problem hvis personer, snarere end maskiner, begyder at snage i ens ting?
Jeg stoler personligt på at Google behandler mine oplysninger fortroligt, da det fuldstændigt ville smadre deres forretning, hvis det viste sig at de ikke gjorde.


Definitionen afhænger lidt af hvor man kigger. Hvis vi ser videre på din egen kilde kan vi komme frem til følgende
Gravatar #33 - Whoever
3. jan. 2012 09:23
Lowkey, min pointe er bare at din privacy er en illusion. Og selvfølgelig er der "ægte" mennesker der kigger med, både fra Google, MS, Facebook og diverse offentlige instanser i ind- og udland. At der så rent maskinelt foretages en sondring inden menneskelig interaktion bevirker ikke at dit privatliv ikke er eksisterende. Jeg siger ikke at det bør det være, men blot konstaterer at på sociale netværk som lever af oplysninger om NETOP dig er dit privatliv væk.

Hvis det modsatte var tilfældet skulle alle oplysninger krypteres og du skulle have råderet over hvornår og til hvem de skulle udleveres.

Tvivler på at Googles forretning ville blive smadret...de fleste mennesker er ligeglade med privatlivets fred indtil de bliver krænket (og opdager det!).
Gravatar #34 - myplacedk
3. jan. 2012 09:27
Magten (31) skrev:
Okay, så skal jeg nok til at kigge bedre efter for jeg har ikke fundet det endnu.

Når man skriver er der to store felter. Det første er indholdet, det andet er modtagerne. Det kan være "public", cirkler, Google+ brugere, email-adresser osv.

Magten (31) skrev:
Jeg fik bare fornemmelsen af at du henviste til Gmail hvis man ville sende beskeder til hinanden.

Jeg nævnte en række muligheder: Google+, Gmail og Google Chat. (Sidstnævnte er i øvrigt XMPP, tidligere kendt som Jabber. Dvs. en standard-protokol, og ikke bare Googles eget lukkede system.)
Gravatar #35 - Magten
3. jan. 2012 09:33
myplacedk (34) skrev:
Når man skriver er der to store felter. Det første er indholdet, det andet er modtagerne. Det kan være "public", cirkler, Google+ brugere, email-adresser osv.
Får de personer så besked om at man har sendt noget til dem? Eller er det bare et opslag som kun de kan se, hvis de tilfældigvis ser det?

Og er der nogen nem måde at finde det opslag igen efter 2-3 måneder? For mig ser det ud som om jeg bliver nød til at bladre igennem alt jeg har slået op.
Gravatar #36 - myplacedk
3. jan. 2012 11:23
Magten (35) skrev:
Får de personer så besked om at man har sendt noget til dem?

En besked om at der er en besked? Hvilket besked-system skal så bruges til at give besked om beskeden, og hvorfor ikke bare bruge det til at starte med?

Jeg har ikke rodet med det. Jeg formoder at den slags beskeder er noget folk ser hvis de tilfældigvis kigger mens der er aktuelt. hvis JEG vil sende noget til nogen som de skal læse før eller siden, så bliver det chat, email el. lign.

Magten (35) skrev:
Og er der nogen nem måde at finde det opslag igen efter 2-3 måneder?

Jeg har ikke prøvet noget real-life scenarie her. Som sagt forventer jeg at beskeder er enten ret nye eller uaktuelle. Men umiddelbart kunne jeg godt finde de gamle beskeder jeg forsøge at lede efter. (Og jeg har da en rimelig aktiv stream.)

Magten (35) skrev:
For mig ser det ud som om jeg bliver nød til at bladre igennem alt jeg har slået op.

Der er en søgefunktion næsten øverst på siden, lige til højre for knapperne Home, Photos, Profile osv.
Gravatar #37 - Magten
3. jan. 2012 11:30
myplacedk (36) skrev:
En besked om at der er en besked?
Ja du ved, en påmindelse - notification. Ligesom du får på din telefon når der tikker en besked ind.

myplacedk (36) skrev:
Jeg har ikke rodet med det. Jeg formoder at den slags beskeder er noget folk ser hvis de tilfældigvis kigger mens der er aktuelt. hvis JEG vil sende noget til nogen som de skal læse før eller siden, så bliver det chat, email el. lign.
Besked systemet på Facebook bruger jeg meget og hvis Google+ ikke engang har et simpelt PM system, så er det et kæmpe minus imo.

myplacedk (36) skrev:
Jeg har ikke prøvet noget real-life scenarie her. Som sagt forventer jeg at beskeder er enten ret nye eller uaktuelle. Men umiddelbart kunne jeg godt finde de gamle beskeder jeg forsøge at lede efter. (Og jeg har da en rimelig aktiv stream.)

myplacedk (36) skrev:
Der er en søgefunktion næsten øverst på siden, lige til højre for knapperne Home, Photos, Profile osv.

Ja okay, man kan selvfølgelig søge efter dem. Men meh, G+ har stadig meget lang vej når det kommer til brugervenlighed og funktioner vs Facebook synes jeg.
Gravatar #38 - myplacedk
3. jan. 2012 12:23
Magten (37) skrev:
Ja okay, man kan selvfølgelig søge efter dem.

Ja, hvis ikke du vil bladre dig frem, så ved jeg ikke hvad der ellers skulle være tilbage. Tankeoverførsel?

Magten (37) skrev:
Men meh, G+ har stadig meget lang vej når det kommer til brugervenlighed og funktioner vs Facebook synes jeg.

Ja, det er et spørgsmål om vane og smag. Jeg har det nemlig på samme måde, bare omvendt.
Gravatar #39 - Alrekr
3. jan. 2012 23:04
LinguaIgnota (5) skrev:
Kommer folk ikke frivilligt, så kan man altid lokke og snyde, åbenbart.


Ja - ligesom en vis opdatering af QuickTime/iTunes for et par år tilbage. Hvordan var det lige at jeg fik installeret den browser? :|

Magten (18) skrev:
Kan man sende en gruppe besked på G+?


Det er dét cirklerne er. Du laver en cirkel som du kan kalde for "Festgruppen". Du laver så et opslag og deler den med "Festgruppen". Kun "Festgruppen" kommer til at se hvad du har skrevet - medmindre en af dem deler dit opslag.

Hvis du vil have at en person dødogpine læser en besked som er til personen, så kan du skrive +[navnet på den du vil skrive til] (f.eks. +Larry Page for at skrive til Larry Page) og så vælge personen når han/hun hopper frem, i beskedfeltet - ikke i modtagerfeltet. Som standard kan du kun gøre det ved dem du har cirklet og dem som deltager i en diskussion hvor du er. Ved at +e dem opnår du at de får en notifikation og, hvis det er aktiveret, en mail. Jeg får så begge dele på min telefon; burde måske slå mail-notifikationer fra...
Gravatar #40 - kblood
6. jan. 2012 23:36
#39
Jeg mente nok der var en del muligheder i det Google+. Men der er bare alt for mange der har Facebook på rygraden, og det er ikke nemt at komme væk fra den slags så. Specielt når designet jo er så omfattende. Lidt nemmere at skifte ICQ ud med Windows Messenger, men så stort et system, som er online, med billeder, en kæmpe venneliste, historik og andet.

Men bare det at Facebook ikke lige vil gøre det nemt for Google+ at hente ens venneliste, er bare en af de mange små detaljer der gør at jeg ikke bryder mig specielt om Facebook.

Det har forbredret sig på nogen af de værste punkter efter Google er begyndt at presse dem. Var godt nok sindsygt træt af spam fra spil... Hmmm, det er der da vidst egentlig stadig? Men nu kan man da vidst rent faktisk fravælge det helt mener jeg. Førhen var Facebook direkte imod apps som hjalp en med at få alt at App spam væk.

Og som jeg ser det, så er det akkurat det samme om man giver sine personlige oplysninger til Facebook eller til Google. Google vil bare kunne gøre mere konstruktivt med det for brugeren, da Google alligevel er noget større end Facebook, når det gælder antal forskellige services de selv hoster.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login