mboost-dp1

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Til de GIS interresserede så er det COWI's DDOLAND2010 der er opdateret til.
Det er et 12½ cm kort over hele danmark som det så ud i sommeren 2010.
Den store kvalitets forskel vil jeg nu ikke sige der er, men udstyret bliver en smule bedre hvert år.
Der tages både skråbilleder, IR billeder, standart ortofoto og 3D radar scanning samtidig.
Det er et 12½ cm kort over hele danmark som det så ud i sommeren 2010.
Den store kvalitets forskel vil jeg nu ikke sige der er, men udstyret bliver en smule bedre hvert år.
Der tages både skråbilleder, IR billeder, standart ortofoto og 3D radar scanning samtidig.
mFriis (3) skrev:Til de GIS interresserede så er det COWI's DDOLAND2010 der er opdateret til.
Det er et 12½ cm kort over hele danmark som det så ud i sommeren 2010.
Den store kvalitets forskel vil jeg nu ikke sige der er, men udstyret bliver en smule bedre hvert år.
Der tages både skråbilleder, IR billeder, standart ortofoto og 3D radar scanning samtidig.
Har du nogle eksempler på hvor meget det er ændret?
#1 Jeg har altså trafikstatus på min google navigation? :) men tja, det blir ikke vist på google maps - det er rigtig nok. Men data har de ihvertfald :D
Øv, troede lige jeg var kommet på Google Maps.
Var ude og gå en tur på marken med hunden for et par måneder siden, da et lille fly tog luftfoto over Møn. Eller det regner jeg med, da det fløj frem og tilbage med en halv kilometers mellemrum.
Var ude og gå en tur på marken med hunden for et par måneder siden, da et lille fly tog luftfoto over Møn. Eller det regner jeg med, da det fløj frem og tilbage med en halv kilometers mellemrum.
mFriis (3) skrev:Til de GIS interresserede så er det COWI's DDOLAND2010 der er opdateret til.
Det er et 12½ cm kort over hele danmark som det så ud i sommeren 2010.
Den store kvalitets forskel vil jeg nu ikke sige der er, men udstyret bliver en smule bedre hvert år.
Der tages både skråbilleder, IR billeder, standart ortofoto og 3D radar scanning samtidig.
Der fik du lige mit håb op, men det ser ikke ud til at kortet for 2010 er oppe endnu, i hvert fald ikke for København (jvf. Ørestad). Eller så har jeg misforstået dig?
Djernis34 (11) skrev:Selvom der står 2010 er Århus området altså ikke opdateret endnu...
Mit arbejde er i hvertfald ikke med på billederne og det blev bygget færdigt for et par år siden.
Mig bekendt er det kort der er blevet opdateret, ikke luftfotos. Eller er det en vej du har bygget? ;-)
Jeg har i hvert fald set masser af ændringer på kortene, men de gamle fotos jeg holder øje med er stadig lige gamle.
Jeg kan i hvert fald se en forskel, førhen syntes Google Maps at mit husnummer lå helt nede i den forkerte ende af vejen som også blev tegnet helt ved siden af... nu ligger alt som det skal :D
#15
Hvis man opdager en adresse er placeret forkert, så retter man det vel. Fx. sådan her:
1. Søg på adressen
2. Klik på markøren på kortet
3. Vælg more▼
4. Vælg Move marker
5. Flyt markøren på kort og/eller streetview (Husk at det er krydset under markøren der gælder, mens du flytter på den.)
6. Gem
Hvis man opdager en adresse er placeret forkert, så retter man det vel. Fx. sådan her:
1. Søg på adressen
2. Klik på markøren på kortet
3. Vælg more▼
4. Vælg Move marker
5. Flyt markøren på kort og/eller streetview (Husk at det er krydset under markøren der gælder, mens du flytter på den.)
6. Gem
mFriis (3) skrev:Til de GIS interresserede så er det COWI's DDOLAND2010 der er opdateret til.
Det er et 12½ cm kort over hele danmark som det så ud i sommeren 2010.
Den store kvalitets forskel vil jeg nu ikke sige der er, men udstyret bliver en smule bedre hvert år.
Der tages både skråbilleder, IR billeder, standart ortofoto og 3D radar scanning samtidig.
Er du sikke på det, jeg var samme med en af COWis projektleder inden for lige netop deres ortofoto afdeling i sidste weekend. Og hun var lidt træt af at Google ikke ville købe deres nye DDOLAND2010, så det skal de ihvertfald have gjort her i løbet af ugen.
Men ellers har du helt ret i dine informationer om DDOLAND2010.
Jakob Jakobsen (8) skrev:Øv, troede lige jeg var kommet på Google Maps.
Var ude og gå en tur på marken med hunden for et par måneder siden, da et lille fly tog luftfoto over Møn. Eller det regner jeg med, da det fløj frem og tilbage med en halv kilometers mellemrum.
Du kan være rolig lidt endnu, det ser udtil at Google kun har opdateret vej informationer og placeringer, dvs. de gule og hvide streger der viser vejen.
Selve luftfotoet ser ud til stadig at være fra 2008 (bedømt ud fra Nyborgvej i Svendborg)
j_jorgensen (7) skrev:#1 Jeg har altså trafikstatus på min google navigation? :) men tja, det blir ikke vist på google maps - det er rigtig nok. Men data har de ihvertfald :D
Er det de der grønne og røde strækninger der bliver vist når man starter en rute?
For den er i hvert fald i københavn helt hen i skoven - jeg har ofte kørt hvor der er makeret med rødt og ikke har været noget trafik og omvendt.
Had jeg drømmer om er lidt af det #5 linker til + lidt mere. Feks at navigationen registrerede hvor hurtigt man kørte på en strækning og rapporterede det tilbage så hvis der lige pludselig er mange der kører langsomt et sted så kan man blive ledt udenom
BeLLeDK (20) skrev:Er det de der grønne og røde strækninger der bliver vist når man starter en rute?
...og mens man kører ruten. (Tryk på knappen nederst til venstre, der hvor der står antal minutter til ankomst.)
BeLLeDK (20) skrev:For den er i hvert fald i københavn helt hen i skoven
Der hvor jeg kører på E45 er den bedre end ingenting - og for den sags skyld også bedre end TMC. Men ja, nogle gange er det misvisende.
BeLLeDK (20) skrev:Feks at navigationen registrerede hvor hurtigt man kørte på en strækning og rapporterede det tilbage så hvis der lige pludselig er mange der kører langsomt et sted
Jeg kan ikke lige forestille mig hvordan Google ellers skulle fungere.
BeLLeDK (20) skrev:så kan man blive ledt udenom
Jeg ved ikke om Google Navigation kan finde på at lægge ruten om. Jeg har endnu ikke oplevet at have et bedre alternativ, mens Google Navigation ved at der er problemer på min rute.
#22
Er det gætværk eller facts?
Hvor nyt er Googles kort? Hvor nyt er Kraks kort?
(Nyheden siger godt nok at Google lige har fået nye kort, men derfor kan det jo godt være gammel data.)
Og det ved du at Google ikke gør?
Really? Jeg kender da flere som bruger Google Maps. Som sagt - er det noget du har tal på, eller gætter du?
Er det gætværk eller facts?
MOA (22) skrev:de har de seneste kort
Hvor nyt er Googles kort? Hvor nyt er Kraks kort?
(Nyheden siger godt nok at Google lige har fået nye kort, men derfor kan det jo godt være gammel data.)
MOA (22) skrev:arbejder hver dag med at forbedre kortene
Og det ved du at Google ikke gør?
MOA (22) skrev:Derudover har de den fordel at den danske befolkning rapporterer ændringer konstant da alle bruger kortene.
Really? Jeg kender da flere som bruger Google Maps. Som sagt - er det noget du har tal på, eller gætter du?
Well - min adresse eksisterer stadig ikke, og vi bor officielt i en sandkasse når man tager satellit. Sjovt nok når Streetview fint viser bygningen.
Kortet over Ørestad er vel netop også 3-4 år gamle, og der burde det ikke være nogen hemmelighed at hele bydelen har ændret sig markant siden..
No thumb til Google maps på den konto.
På konkurrenten Bing Maps kan jeg se at de endda må have opdateret flere gange siden, eftersom kortet har en skillelinie i farvebrugen på kvadraterne der dækker Bella Centeret ...
Kortet over Ørestad er vel netop også 3-4 år gamle, og der burde det ikke være nogen hemmelighed at hele bydelen har ændret sig markant siden..
No thumb til Google maps på den konto.
På konkurrenten Bing Maps kan jeg se at de endda må have opdateret flere gange siden, eftersom kortet har en skillelinie i farvebrugen på kvadraterne der dækker Bella Centeret ...
Tjampman (19) skrev:
Du kan være rolig lidt endnu, det ser udtil at Google kun har opdateret vej informationer og placeringer, dvs. de gule og hvide streger der viser vejen.
Selve luftfotoet ser ud til stadig at være fra 2008 (bedømt ud fra Nyborgvej i Svendborg)
Mit 4 år gamle hus er ikke med på billedet endnu. Faktisk er hele udstykningen ikke med så i mit område snakker vi min. 6 år gamle billeder..
BeLLeDK (20) skrev:
Had jeg drømmer om er lidt af det #5 linker til + lidt mere. Feks at navigationen registrerede hvor hurtigt man kørte på en strækning og rapporterede det tilbage så hvis der lige pludselig er mange der kører langsomt et sted så kan man blive ledt udenom
Så overvåger Google dig jo og det er automatisk skidt.
Men ja, man kan lige så godt sende anonyme statistikker tilbage, når man alligevel bruger nettrafik på at hente nye kort ned.
Hvis Google, i deres kortdata, kan se hvad fartbegrænsningerne er på en given strækning, kan de jo sammenholde det med hvor hurtigt folk gennemsnitligt kører og dermed vurdere køens omfang.
Man kunne lave det opt-in, hvis folk fra Blurmany blev for angste over at Google kan se dem.
Qualon (24) skrev:I lyngby er kortene ca. 3 år gamle ... altså :(
scaarup (29) skrev:Falkoner biografen er stadig en byggeplads...
Jeg har på fornemmelsen at i snakker om luftfotos, og ikke kort.
Se for eksempel Finsensvej - kortet er opdateret, luftfoto er ikke.
myplacedk (30) skrev:
Jeg har på fornemmelsen at i snakker om luftfotos, og ikke kort.
Til trods for at nyheden udtrykkeligt skriver:
Nyheden skrev:De nye kortdata omfatter endnu ikke nye luftfotos alle steder, så der kan være angivet veje, der ikke er at se på satellitbillederne.
til dem der totalt offtopic snakker om systemer, der advarer om køer mv:
En bekendt i Holland beskriver, at man via TMC dernede får besked om køer på en ret smart måde:
Mobilmasterne nær hovedtrafikårer triangulerer sig frem til hvor hurtigt mobiltelefonerne bevæger sig på motorvejen, og bruger disse til trafikdata.
Det skulle foregå ud fra de data man vist alligevel logger pga terrorlovgovning, og data er self anonymiseret før det gives videre.
hvis man begyndte at bruge det i danmark, ville jeg finde min tmc antenne frem igen, for jeg har aldrig oplevet andet end at blive advaret om en kø jeg allerede sad i, ½ time efter den opstod
En bekendt i Holland beskriver, at man via TMC dernede får besked om køer på en ret smart måde:
Mobilmasterne nær hovedtrafikårer triangulerer sig frem til hvor hurtigt mobiltelefonerne bevæger sig på motorvejen, og bruger disse til trafikdata.
Det skulle foregå ud fra de data man vist alligevel logger pga terrorlovgovning, og data er self anonymiseret før det gives videre.
hvis man begyndte at bruge det i danmark, ville jeg finde min tmc antenne frem igen, for jeg har aldrig oplevet andet end at blive advaret om en kø jeg allerede sad i, ½ time efter den opstod
#32
Problemet med TMC er så, at vejnettet er delt op i nogle ret grove stykker.
Fx. kørte jeg en dag på E45 fra Fredericia mod nord. Der er en lang strækning (20-30 km?) uden chance for at komme af, der er man altså på den når hastigheden når ned på 2 km/t.
Hastigheden begyndte at dale, og jeg kunne sammenligne mine tre data-kilder:
1) I radioen sagde de at der var uheld ved Skærup Rasteplads (ca. halvvejs).
2) TMC'en sagde at der var uheld et eller andet sted på strækningen.
3) Google Navigation sagde at "grøn" på de første 1/4 af strækningen, så gult resten af vejen hen til Skærup Rasteplads, så et ganske kort stykke rødt, og så grøn den sidste halvdel op til Vejle.
Og ganske rigtigt. Trafikken gik langsommere og langsommere, og frygten for at sidde fast rigtigt længe steg. Så gik trafikken næsten helt i stå. Men det varede kun nogle få minutter, så kom jeg forbi uheld og rastepladsen, og så ellers fuld fart resten af vejen.
Stort plus til Google her. Men en overall vinder har jeg stadig svært ved at udpege.
Problemet med TMC er så, at vejnettet er delt op i nogle ret grove stykker.
Fx. kørte jeg en dag på E45 fra Fredericia mod nord. Der er en lang strækning (20-30 km?) uden chance for at komme af, der er man altså på den når hastigheden når ned på 2 km/t.
Hastigheden begyndte at dale, og jeg kunne sammenligne mine tre data-kilder:
1) I radioen sagde de at der var uheld ved Skærup Rasteplads (ca. halvvejs).
2) TMC'en sagde at der var uheld et eller andet sted på strækningen.
3) Google Navigation sagde at "grøn" på de første 1/4 af strækningen, så gult resten af vejen hen til Skærup Rasteplads, så et ganske kort stykke rødt, og så grøn den sidste halvdel op til Vejle.
Og ganske rigtigt. Trafikken gik langsommere og langsommere, og frygten for at sidde fast rigtigt længe steg. Så gik trafikken næsten helt i stå. Men det varede kun nogle få minutter, så kom jeg forbi uheld og rastepladsen, og så ellers fuld fart resten af vejen.
Stort plus til Google her. Men en overall vinder har jeg stadig svært ved at udpege.
Djernis34 (11) skrev:Selvom der står 2010 er Århus området altså ikke opdateret endnu...
Mit arbejde er i hvertfald ikke med på billederne og det blev bygget færdigt for et par år siden.
Det ser da ud til at kortet over Universitetet er opdateret?
Jeg mindes i hvert fald ikke at der var bygningsnumre på før.
De har endda både numre og navne på vores bygninger heroppe i Katrinebjerg :)
#34
Whoa.
Engang jeg skulle til eksamen i Shannon-bygningen på Århus Uni, studerede jeg først bykort grundigt, så studerede jeg uni-kort grundigt. Så kørte jeg, men havde svært ved at se sammenhæng mellem kort og virkelighed. (Det plejer jeg ikke, måske var jeg lidt stresset over at skulle til eksamen, måske mistede jeg overblikket ved at lede efter P-plads.)
I dag kan jeg tage min telefon, skrive "shannon århus", og så bliver jeg guidet lige til hoveddøren. Og hvis jeg går helt fra snøvsen kan luftfotos vise mig hvor der er P-pladser, gangstier osv.
Nogle gange tænker jeg: "I'm living in the future."
Whoa.
Engang jeg skulle til eksamen i Shannon-bygningen på Århus Uni, studerede jeg først bykort grundigt, så studerede jeg uni-kort grundigt. Så kørte jeg, men havde svært ved at se sammenhæng mellem kort og virkelighed. (Det plejer jeg ikke, måske var jeg lidt stresset over at skulle til eksamen, måske mistede jeg overblikket ved at lede efter P-plads.)
I dag kan jeg tage min telefon, skrive "shannon århus", og så bliver jeg guidet lige til hoveddøren. Og hvis jeg går helt fra snøvsen kan luftfotos vise mig hvor der er P-pladser, gangstier osv.
Nogle gange tænker jeg: "I'm living in the future."
myplacedk (35) skrev:
I dag kan jeg tage min telefon, skrive "shannon århus", og så bliver jeg guidet lige til hoveddøren. Og hvis jeg går helt fra snøvsen kan luftfotos vise mig hvor der er P-pladser, gangstier osv.
Nogle gange tænker jeg: "I'm living in the future."
Det ville kræve at Google fik opdaterede data med nye byggerier deroppe. Da jeg kom efter sommerferien, var p-pladsen foran Shannon lavet om til et kæmpe hul, så jeg måtte holde omme ved IT huset i stedet :)
Men de har dog den nye iNano bygning med ved langelandsgade. Det er ganske godt klaret, da den kun består at en bunke rå beton elementer endnu :D
#36 Renrummet, en del af bygningen, har været operationsdygtigt i lang tid, så klart det er på kortet. Hullet er der hvor de resterende 9/10 skal være...
#39
Ja det ville være fedt, men dækningsgraden er desværre ikke god nok alle steder :(. Hvis du er i tvivl kan du se forholdet mellem adressenumre med tilhørende mappede gader og uden på osm.rasher.dk (vælg overlayet coverage).
#39
Ja det ville være fedt, men dækningsgraden er desværre ikke god nok alle steder :(. Hvis du er i tvivl kan du se forholdet mellem adressenumre med tilhørende mappede gader og uden på osm.rasher.dk (vælg overlayet coverage).
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.