mboost-dp1

Google

Google Maps bliver cykelvenlig

- Via Wired - , redigeret af Pernicious

Cykelentusiaster har længe ønsket sig en cykelvenlig ruteplanlægger på Google Maps, og nu får de den.

Med den nye service er adskillige amerikanske byer blevet kortlagt med cyklister i tankerne, hvorfor man ikke bare vil kunne finde den korteste rute mellem to punkter, men også den fladeste.

Tjenesten bliver officielt annonceret i dag, den 10. marts, ved det 10’ende Annual Bike Summit i Washington, D.C.

Shannon Guymon, produktansvarlig for Google Maps skrev:
Making the bike-route tool available on Google Maps for mobile devices is a high priority but it’s a priority without a launch date.

Når tjenesten er klar, vil gode cykelstier være markeret med en mørkegrøn farve, cykelbaner ved veje er markeret med en lysegrøn farve, og veje, der er cykelvenlige, indikeres med en grøn stiplet streg.





Gå til bund
Gravatar #1 - F1skr
10. mar. 2010 18:01
cool
Gravatar #2 - Legin
10. mar. 2010 18:12
Dejligt at se, at der stadig arbejdes på nyttige ting til Maps programmerne. Det som fx Microsoft har lavet ser da cool ud men er da værdiløst(tænker bl.a. på det med at video streame fra et sted som så kan ses i deres Maps application). Google ftw.
Gravatar #3 - David Munch
10. mar. 2010 18:43
Ork, det er bare top nice!! Det vil jeg satme gerne se her i Danmark..
Gravatar #4 - Dysorl
10. mar. 2010 18:47
Det er klart den bedste brugernyhed mht. maps.
Typisk at Google kommer først med det!
Gravatar #5 - Emilm
10. mar. 2010 18:57
Håber det kommer til DK, så personer med svag kondi som mig kan finde de bedste ruter :D
Gravatar #6 - Coney
10. mar. 2010 20:00
#3 og #5 Det er meget tæt på at det allerede er her... dgs.dk har længe haft muligheden for at lave cykelruter... Den tager så vidt jeg ved ikke højde for stigninger og den slags, men den benytter sig af cykelstier, skovstier og så videre... Så brug da bare den...
Gravatar #7 - Dysorl
10. mar. 2010 22:02
#6
Jeg ved nu ikke. Den til cykel fra DGS giver efter alt hvad jeg har søgt efter bare det samme som "gang" fra Google maps - det eneste omskrevne er tiden, og den er også helt i skoven.
Gravatar #8 - kjoller
10. mar. 2010 22:08
Argh! Der røg det nyskabende i det speciale jeg er i gang med. Belastende! Men det er da godt at se at jeg ikke var den eneste der synes at det kunne være interessant.

Nogen der ved om det 'kun' er stigninger? Meget andet kan jo være interessant, f.eks. tilstedeværelsen af deciderede cykelstier, trafiksikkerheden, om der er læ i den nuværende vindretning osv. Det er noget af det jeg ligger og roder med i hvertfald.

#6 I gamle dage var jeg ikke imponeret over DGS's cykelfunktion og evne til at medtage skovstier, men det kan da godt være at den er blevet bedre.
Gravatar #9 - Metheon
10. mar. 2010 22:30
#8
Husk også at lave det sådan at man kan indskyde et punkt imellem punkt A og B, fx "Cykelsmed" eller "Automatisk Pumpe", evt. med mulighed for at sige "Vælg cykelsmed tættest på A". I tilfælde af supermarked, brugs mm. så vil det være oplagt at kunne vælge en lokation tættest på B.
Gravatar #10 - mok000
10. mar. 2010 22:41
Det åbne og frie kort, lavet af frivillige på Internet http://openstreetmap.org har mappet masser af cykelstier i Danmark og andre lande.
Gravatar #11 - vulpus
10. mar. 2010 22:53
Apropos cykelruter kan jeg anbefale denne side http://www.mtbtracks.dk/ , til dem af jer der kunne overveje at køre mountainbike. Det har ihvertfald givet mig meget, de sidste par år ;)
Gravatar #12 - LinguaIgnota
11. mar. 2010 01:00
kjoller (8) skrev:
Nogen der ved om det 'kun' er stigninger? Meget andet kan jo være interessant, f.eks. tilstedeværelsen af deciderede cykelstier, trafiksikkerheden, om der er læ i den nuværende vindretning osv. Det er noget af det jeg ligger og roder med i hvertfald.


Der bliver taget højde for både cykelstier og lysreguleringer, så ruten ikke bare bliver den korteste, men den hurtigste.
Gravatar #13 - Zombie Steve Jobs
11. mar. 2010 07:41
Og hvad skal cyklister bruge det her til? Det er ikke fordi de har respekt for de etablerede love og regler, så sådan et kort er vel ubrugeligt, hvis det tager højde for gældende lovgivning i landet?
Synes da i hvert fald ikke jeg laver andet, hver gang jeg bevæger mig ud, end at dodge cyklister, der skriger af hinanden, bilister, fodgængere og hvad ved jeg, når de tæver selvretfærdigt afsted, og tilsynladende glemmer, at 1700 kg gør mere skade på dem end deres sammenlagte 80. Måske er det et fåtal, hvad ved jeg, men det er nok til at jeg afskyr dem på højt plan.
They are the plague!
Gravatar #14 - Coney
11. mar. 2010 08:24
Tanghaar (13) skrev:
Og hvad skal cyklister bruge det her til? Det er ikke fordi de har respekt for de etablerede love og regler, så sådan et kort er vel ubrugeligt, hvis det tager højde for gældende lovgivning i landet?
Synes da i hvert fald ikke jeg laver andet, hver gang jeg bevæger mig ud, end at dodge cyklister, der skriger af hinanden, bilister, fodgængere og hvad ved jeg, når de tæver selvretfærdigt afsted, og tilsynladende glemmer, at 1700 kg gør mere skade på dem end deres sammenlagte 80. Måske er det et fåtal, hvad ved jeg, men det er nok til at jeg afskyr dem på højt plan.
They are the plague!


Ha:) Fordi billister kører ALTID efter loven... Right...
Gravatar #15 - Zombie Steve Jobs
11. mar. 2010 08:49
#14 Ja? Det er begrænset hvor ofte jeg er ved at torpedere andre biler, fordi de kører over for rødt eller tager sving, uden at indikere først.
Yderligere skal man passe mega meget på dem, der bliver taget hensyn til dem i byplanlægning, hvilket er paradoksalt, da en cyklist, der primært transporterer sig rundt på den måde, har indbetalt færre skatter og afgifter til landets videre drift, så i princippet har en billist, der er afkrævet tårnhøje afgifter, mere ret til at anvende vejene end en cyklist.
Ret skal være ret!
Gravatar #16 - Dysorl
11. mar. 2010 11:13
#15

Du lyder som om du har brug for at køre lidt cykel i fx København.
Fordi hvis du kører som du prædiker, så er du klart en af de eneste.
Gravatar #17 - Coney
11. mar. 2010 11:19
Tanghaar (15) skrev:
#14 Ja? Det er begrænset hvor ofte jeg er ved at torpedere andre biler, fordi de kører over for rødt eller tager sving, uden at indikere først.
Yderligere skal man passe mega meget på dem, der bliver taget hensyn til dem i byplanlægning, hvilket er paradoksalt, da en cyklist, der primært transporterer sig rundt på den måde, har indbetalt færre skatter og afgifter til landets videre drift, så i princippet har en billist, der er afkrævet tårnhøje afgifter, mere ret til at anvende vejene end en cyklist.
Ret skal være ret!


Oh my god... Du stod da vidst op lidt for tidligt idag hva:)? Men jeg er sikker på du altid blinker, ud af rundkrsler også, og altid ser dig for i samtlige spejle og vinduer... Derudover kører du jo aldrig for hurtigt eller holder for langt fremme i lyskryds... Og jeg er sikker på at det aldrig er sket at du har lavet en fejl mens du kørte... Vel? Nej for billister er jo perfekte... Cyklister derimod... De pryder statistikkerne over dødstal fordi de konstant kører overfor rødt og ud foran biler... Der er nemlig ingen cyklister der kan finde ud af at se sig for jo...

Det er sq da næsten en værre generalisering end DF:P
Gravatar #18 - Chrismo
11. mar. 2010 15:56
Uden at dømme de tidligere indlæg vil jeg gerne give min erfaring med cyklister videre. Og samtidig fremhæve mig selv som mønster-cyklist-duks. Jeg kører altid med hjelm, refleksvest og lys. Jeg signalerer sving ved vejkryds og ud af rundkørsler. Jeg giver sjældent tegn til standsning, da det enten giver sig selv pga rødt lys, eller jeg er ved at stå af cyklen.
En stor del af de cyklister jeg ser til/fra arbejde (jeg kører i udkanten af Silkeborg) er gode til at give tegn og køre pænt. Til gengæld ændrer billedet sig markant når man begiver sig ned i byen. Her kører der cyklister på fortove og fodgængerfelter. Over for rødt og i gågaden. Ofte ser jeg biler bremse for en uforsigtig cyklist.
Det med skatter, afgifter og brugsret kan vi også godt lige vende her. Hvem slider mest på vejene, og hvor stor en del af afgifterne går til sygehusene? Jeg har ikke undersøgt det, men jeg forestiller mig, bilister er overrepræsenterede.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login