mboost-dp1

Google

Google introducerer Chrome til IE 8

- Via Ars Technica - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Skak2000

Blandt de mest udbredte browsere har især Microsofts IE svært ved at følge web-standarderne. Det bliver især et problem, hvis en hjemmeside vil anvende HTML 5.

Hos Google har man indset, at IE er den mest udbredte browser af alle, så de har nu lavet et plugin til Internet Explorer 8, kaldet Google Chrome Frame, så den kan komme til at forstå HTML 5 og anvende Googles V8 JavaScript-motor.

Årsagen til trækket fra Google er ikke gjort af venlighed over for Microsoft, men fordi Googles kommende Wave-projekt kræver en HTML 5-kompatibel browser med en hurtig JavaScript-motor.

Googles plugin kan dog også bruges af andre hjemmesider, de skal blot tilføje tagget X-UA i deres kode, så vil IE8 anvende pluginet til at vise siden i stedet for sin egen Trident-motor.





Gå til bund
Gravatar #1 - decx
23. sep. 2009 10:57
Microsoft trækker bevist bremsen i udviklingen af IE. Det er et strategisk træk fra MS for at hindre at andre laver platforms uafhængige apps i alt det nye web halløj.

Hvis MS ikke vil spille med, ja så må de jo tvinges.
Gravatar #2 - angelenglen
23. sep. 2009 10:58
#0 skrev:
Blandt de mest udbredte browsere, har især Microsofts IE svært ved at følge web-standarderne


Kan man rate selve nyheden som Flamebait? ;-)
Gravatar #3 - angelenglen
23. sep. 2009 10:59
decx (1) skrev:
Microsoft trækker bevist bremsen i udviklingen af IE. Det er et strategisk træk fra MS for at hindre at andre laver platforms uafhængige apps i alt det nye web halløj.


Har du dokumentation for det?
Gravatar #4 - Kennethxyz
23. sep. 2009 10:59
#1 det var da godt nok noget af en påstand, har du beviser for det?

#3
1 sek for langsom...
Gravatar #5 - kasperow
23. sep. 2009 11:00
Don't care. Bruger ikke andre browsere end Firefox alligevel.
Gravatar #6 - Mr. Q
23. sep. 2009 11:03
Det der er et super lækkert tiltag for os der er trætte af at bruge 20-30% af vores udviklingstid på at tilpasse til IE. Jeg personligt begynder at bruge dette i stedet i hvert fald.

Tak Google!
Gravatar #7 - AoOs
23. sep. 2009 11:04
Nogen der har læst om en reaktion fra Microsoft ? Hvad siger de til det?
Gravatar #8 - Mr. Q
23. sep. 2009 11:06
#7 - Kan de sige noget til det? - De kan vel i princippet intet gøre ved det?
Gravatar #9 - Nix
23. sep. 2009 11:06
Så når brugeren vil tilgå Wave, får de en besked om at installere et plugin? Jeg ville faktisk hellere foretrække "din browser understøtter ikke HTML5. For at bruge tjenesten, bør du hente en anden browser."

#3, #4
Microsoft har selv gået ud og sagt, at de ikke ønsker at følge de kommende standarder, før de er blevet veletablerede.
Gravatar #10 - kasperow
23. sep. 2009 11:08
Mr. Q (8) skrev:
#7 - Kan de sige noget til det? - De kan vel i princippet intet gøre ved det?


I princippet, nej. Google har jo bare lavet en "plug-in" til IE, hvis jeg forstår nyheden rigtigt.
Gravatar #11 - Magten
23. sep. 2009 11:08
DrHybris (9) skrev:
Microsoft har selv gået ud og sagt, at de ikke ønsker at følge de kommende standarder, før de er blevet veletablerede.
Før de er godkendt som standarder og ikke vil blive lavet om, ik?
Gravatar #12 - angelenglen
23. sep. 2009 11:08
Mr. Q (6) skrev:
Det der er et super lækkert tiltag for os der er trætte af at bruge 20-30% af vores udviklingstid på at tilpasse til IE


Det hjælper dig da ikke som udvikler, da den tid man bruger på at sørge for cross-browser kompatibilitet, bruges for BRUGERENS skyld, ikke for udviklerens skyld.

Og så længe det ikke er standard, ændrer det intet.
Gravatar #13 - Ibankai
23. sep. 2009 11:28
Hej alle (:

Er det et dansk brødre par som står bag?
Gravatar #14 - Tore
23. sep. 2009 11:32
Vi ved jo alle sammen godt, at det ikke hjælper meget med det plugin.. Folk installere det jo alligevel ikke.. :) Menigmand er jo blevet bombarderet med at han ikke må installere noget...
Gravatar #15 - Nix
23. sep. 2009 11:33
#11
Jo, lige præcis. Noget med at de såkaldte nye "standarder" kun var i en slags "beta" indtil de rent faktisk blev standard, og de ville ikke understøtte noget der måske blev ændret. Jeg kan sådan set godt følge deres logik, men når de er de eneste der ikke understøtter dem, er det åndsvagt. Af den årsag vil IE altid ligge et skridt bag alle de andre.

#13
Ja, de danske brødre Lars og Jens Rasmussen var måske ikke helt alene om det, men jeg tror godt man kan sige at de har været, og stadig er, den store drivkraft bag Google Wave. Det var også dem der stod bag Google Maps.
Gravatar #16 - LupusGrey
23. sep. 2009 11:33
#11

JavaScript har været en defineret og fastlagt standard i flere år og selv ikke IE 8 understøtter den korrekt. Så selv som HTML 5 stadig ikke er definitivt standard så er meget andet som IE 8 ikke fatter.

#12

Den tid vi som webudviklere kan spare på ikke at skulle tænke i cross-browser kompatibilitet kan istedet bruges på at lave flere features til vores kunder/brugere. Hvordan er det ikke en fordel for alle?
Gravatar #17 - kasperd
23. sep. 2009 11:37
Dennis4300 (13) skrev:
Er det et dansk brødre par som står bag?
Jeg kan ikke huske om de begge to var med til at udvikle wave, men den ene af dem var i hvert fald. Det var også de to, som stod bage google maps. De har dog ikke lavet det helt alene. Der har været mange andre udviklere med på projekterne.

V8 er primært udviklet af danskere. Det er Google's team i Århus, der har lavet det meste.
Gravatar #18 - Magten
23. sep. 2009 11:37
DrHybris (15) skrev:
Jo, lige præcis. Noget med at de såkaldte nye "standarder" kun var i en slags "beta" indtil de rent faktisk blev standard, og de ville ikke understøtte noget der måske blev ændret. Jeg kan sådan set godt følge deres logik, men når de er de eneste der ikke understøtter dem, er det åndsvagt. Af den årsag vil IE altid ligge et skridt bag alle de andre.
Men omvendt vil de så ikke implementere noget som viser sig at indeholde fejl eller blive ændret..
Gravatar #19 - gensplejs
23. sep. 2009 11:39
Det jeg personligt savner mest i chrome er muligheden for at lave en IE tab som man kan med et plugin i firefox. Jeg er røv træt af at skulle skifte til ie for at se visse sider.
Gravatar #20 - duppidat
23. sep. 2009 11:42
#19 Igen ville det være noget totalt lort IMO... Det gør bare at standarden i længere tid bliver udskudt fordi folk bare bruger noget der er "forkert".

Men altså når HTML 5 bliver standardiseret så kommer IE8 vel med en opdatering?
Jeg tør da væde på at de allerede har en version med de fleste af de nye ting der ligger og venter anyway.

Bruger dog ikke selv IE8 så kan kun glæde mig på andres vegne over dette :-)
Gravatar #21 - .dot
23. sep. 2009 11:48
gensplejs (19) skrev:
Det jeg personligt savner mest i chrome er muligheden for at lave en IE tab som man kan med et plugin i firefox. Jeg er røv træt af at skulle skifte til ie for at se visse sider.

Installer: http://www.meadco.com/neptune/index.htm

Bookmark:
javascript:(function (){var lh=location.href; if( !lh || lh.match(/^(javascript|about):/i) )return; document.write('<html><head><title>'+(document.title?document.title:lh).replace(/</g,'<').replace(/>/g,'>')+' - using Internet Explorer rendering<\/title><\/head><body style=\'margin:0px;padding:0px;\'><script type=\'text/javascript\'>var script = document.createElement(\'script\'); var embed = \'<embed type=\\\'application\/x-meadco-neptune-ax\\\' width=\\\'100\x25\\\' height=\\\'100\x25\\\' param-location=\\\'' + lh + '\\\'><\/embed>\'; script.setAttribute(\'src\',\'data:text/javascript,document.write(embed);\'); document.body.appendChild(script);<\/script><\/body><\/html>'); })();
Gravatar #22 - gensplejs
23. sep. 2009 13:30
Det er da meget fint at google laver det de gør.
Men jeg mener ikke man kan klandre microsoft for ikke at have support for HTML 5 i IE.
For HTML 5 er IKKE en standart. Den er stadig DRAFT.
Når den engang bliver vedtaget som standart så skal explorer selvfølgelig understøtte den. Men jeg kan personligt ikke se hvorfor MS skulle bruge kræfter på at understøtte en DRAFT standart.

Gravatar #23 - Ravager
23. sep. 2009 13:32
Jeg synes lidt det er noget pjat. Microsoft er tidligere blevet stærkt kritiseret for at implementere ting som var draft, med det resultat, at alle lavede hjemmesider til det, fordi IE kunne det. Nu prøver de så at gøre det anderledes og understøtter kun standard, og så får de på puklen igen.
Gravatar #24 - gensplejs
23. sep. 2009 13:33
.dot (21) skrev:
Installer: http://www.meadco.com/neptune/index.htm

Nasty.
Anede jeg ikke fandtes allerede. (det fandtes ikke sidst jeg søgte)

Jeg vil prøve det straks jeg kommer hjem.
Gravatar #25 - jimmi
23. sep. 2009 13:36
gensplejs (22) skrev:
Men jeg mener ikke man kan klandre microsoft for ikke at have support for HTML 5 i IE.
For HTML 5 er IKKE en standart. Den er stadig DRAFT.


Den undskyldning holder ikke rigtig når de ikke holder sig tilbage for at implementere deres egne proprietære funktioner, som f.eks. "CSS expressions" og ActiveX.
Gravatar #26 - LupusGrey
23. sep. 2009 13:36
#22, #23

Som sagt tidligere, hvad med JavaScript? Det ER en standard og det understøtter IE ikke ordentlig.
Så længe at man er nødt til at lave specifik tilpasning til IE også selv om man kun benytter HTML 4 og CSS 2.3, så har folk ret i deres kritik i IE's mangel på understøttelse af standarderne.
Gravatar #27 - jimmi
23. sep. 2009 13:45
Iøvrigt er der intet i vejen med at lave experimentelle implementeringer af standarder der stadig er i Draft.

Det er sådan at browserudviklere og webudviklere får mulighed for at lege med de kommende standarder og melde tilbage til standard-organisationerne, hvordan de fungerer ude i den virkelige verden.
Gravatar #28 - F1skr
23. sep. 2009 13:50
#26

du har helt ret, et er at der skal tilpasses specielt til IE ved HTML og CSS, men når man skal til at bruge andre udtryk i JS for at IE fatter bare lidt, så er der god grund til at kritisere.


Kan man tvinge IE til at bruge GC frame på sider som ikke har X-UA tagget?
Gravatar #29 - marzmandk
23. sep. 2009 13:51
If you can't beat them join them...
Gravatar #30 - MFRaver
23. sep. 2009 13:53
#25

De er jo netop gået væk fra at understøtte CSS expressions i IE8 (hvis du køre i IE8 mode). Desuden er IE8 den første browser der understøtter "onhashchange" som er en del af HTML 5. FF kommer først med dettte fra version 3.6...
Gravatar #31 - Mr. Q
23. sep. 2009 13:54
#29 If you cant beat them, infiltrate them..

#28 Ja, men det er klientside du skal gøre det, altså noget brugeren selv skal gøre. Så det på googles side i går da jeg først hørte om det her :) - Skrif cf: foran URL'en eller brug den løsning du ser nederst på denne side: http://code.google.com/chrome/chromeframe/develope...
Gravatar #32 - Sofacykel
23. sep. 2009 13:58
Har ikke læst alle kommentarer så ved ikke om det er blevet nævnt, men 'here goes':

Så vidt jeg kunne forstå på webdesignere og udviklere, er det ikke IE8 der bøvler, men 6'eren, som stadig er standard på mange gamle computere med XP. Chromes forvandling af 8'eren er knapt så relevant som at nævne at det faktisk også gælder for 6'eren, som vidst nok er den der trækker i mange webdesignere og udviklere.

Måske artiklen skulle have handlet om 6'eren frem for 8'eren.
8'eren fungere udemærket, og er ikke voldsomt bøvlet i forhold til Firefox, så vidt jeg har kunnet forstå.
Gravatar #33 - LupusGrey
23. sep. 2009 14:04
#32

Der tager du desværre fejl. Jeg er selv webprogrammør og har fået lov at udvikle til IE 7 og glemme IE 6. Men selv IE 8 kan stadig ikke klare alt det den skal klare i HTML 4 og CSS 2.3.
Den er meget længere end IE 6, men den mangler stadig en god del.
Men når vi snakker Javascript har jeg stort set ikke bemærket nogen forskel fra IE 6 til IE 8. Og med dagens krav til interaktive hjemmesider bliver det vigtigere og vigtigere at det er iorden.
Jeg skal stadig bruge en masse ekstra udvikligsarbejde på at tilpasse kode til IE's behov og det er lig med ekstra omkostninger for min arbejdsgiver og det er lig med dårligere sider for kunder/brugere da man er nødt til at udvikle ud fra mindste fællesnævner.
Gravatar #34 - mathiass
23. sep. 2009 14:50
#33: Det er ikke Javascript der er problemet. Javascript standarden understøtter IE8 til punkt og prikke på trods af at det er den mest elendige standard der nogensinde er skrevet. Til gengæld er DOM et problem, fordi alle browseren er rørende uenige om hvordan det bør fungere. I nogle tilfælde følger IE8 standarden og i andre tilfælde følger Firefox den bedre, men der er ikke rigtig nogen af dem der gør det godt.
Gravatar #35 - TheAvatar
23. sep. 2009 16:00
#16 Hjælper jo ingenting, hvis brugeren af hjemmesiden ikke har det plugin - så bør din side stadigvæk være IE kompatibel
Gravatar #36 - bodhiBit
23. sep. 2009 17:17
Rettelse: Det er ikke kun til IE8, men også 7 og 6..
Gravatar #37 - bodhiBit
23. sep. 2009 18:02
Ka ikke se noget i vejen med flere valgmuligheder..
Brugerne bestemmer selv om de vil installere plugin'et lisom udviklerne selv bestemmer om de vil understøtte det..

Tanken er jo nok at nå ud til de brugere, der af den ene eller anden grund foretrækker IE's brugerflade frem for at skifte til en helt anden browser..
Gravatar #38 - LupusGrey
23. sep. 2009 19:35
#34

Stort set alt javascript som jeg har skrevet igennem tiderne, blev udviklet på Firefox, derefter testet i Opera og Chrome og sjældent opstår der problemmer.
Men når IE så skal testet er der næsten altid problemmer. Altså er der for det meste kun en der er uenig.

#16

Det er ikke meget anderledes end at bede folk om at installere flash.
Gravatar #39 - atke
23. sep. 2009 22:52
#26 skrev:
hvad med JavaScript? Det ER en standard


JavaScript er ikke andet en en de-facto standard. Netscape lavede JavaScript, Microsoft lavede nogenlunde lignende JScript og senere er ECMAscript kommet som en mere "rigtig" standard. JavaScript er noget rod, og som #34 nævner er DOM'en ofte forskelligt implementeret. Her kan libraries som jQuery dog hjælpe.
Gravatar #40 - MaxXDk
24. sep. 2009 08:51
#0:
Så kommer der måske en reminder eller popup om at installere det plugin hvis man hopper ind på sådanne en side med IE uden plugin, må man vel gå ud fra?


#6:
Hvis du bruger 30% udviklings tid på at tilpasse til IE - så er der da godt nok noget galt med dine skills indenfor webudvikling..
Bruger selv MAX omkring 5% af min udviklingstid på at tilpasse til IE 6-7 ..


#25:
Var det ikke i de 'gode' gamle dage de implementerede dem? de har jo selv sagt de vil følge standarderne nu?
Gravatar #41 - Eniac
24. sep. 2009 10:00
Ideen er god nok men vi står stadig med kerne-problemet: Brugerne opdatere ikke deres browser hvis de ikke bliver tvunget. Derfor har vi stadig ufattelig mange IE6 brugere (jeg laver hjemmesider hvor stats viser op mod 25% IE6!).

Jeg tror derfor at det vil blive begrænset hvad vi udviklere kan få ud af det.
Gravatar #42 - Tagger
24. sep. 2009 15:45
#41 - Tving dem. Jeg vil vædde med 90% af folkene herinde også har flash installeret :)
Gravatar #43 - Eniac
24. sep. 2009 19:24
#42 Ja, der er ingen tvivl om at tvang er vejen frem, men der er ikke andre end Microsoft der har muligheden for at tvinge, og de gør det ikke.
Microsoft har sagt at IE6 vil eksistere lige så længe Windows XP gør, da IE6 er default browser i XP.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login