mboost-dp1

Google

Google bliver større

- Via Google Blog - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Jace

Den mest kendte hjemmeside i verden, Googles søgeside, har ikke ændret sig ret meget gennem de seneste 10 år; det er kun blevet til få tilføjelser hist og her. Nu er der sket endnu en ændring.

Ligesom ved tidligere ændringer er der ikke tale om noget vildt, faktisk er det teknisk en meget lille ændring, der dog giver en forholdsvis stor effekt.

Google har valgt at forstørre elementerne på søgesiden. Det betyder, at søgefeltet er blevet større, teksten er blevet større, ligesom forslagene under søgefeltet har fået en større skrifttype.

Formålet er at gøre det nemmere at anvende siden, ved at det bliver tydeligere at se, hvad man laver. Anvender man iGoogle, vil ændringerne ikke have nogen effekt.





Gå til bund
Gravatar #1 - pivpiv
11. sep. 2009 11:11
Så det godt da jeg lukkede op for google her til morgen, troede bare at det var teksten der var forstørret i min browser, så trykkede [CTRL]+wheel down på musen ;-)
Gravatar #2 - ipwn
11. sep. 2009 11:14
Forstår ikke hvorfor det fortjener en nyhed. Selvfølgelig skal tekststørrelsen bliver større i takt med at skærm resolutionen stiger verden over.
Gravatar #3 - afogh
11. sep. 2009 11:15
...så kan de døvblinde også være med ;)
Gravatar #4 - cyberzed
11. sep. 2009 11:17
Jeg er nu mere irriteret end glad for den ændring...ligeså irriteret som da PS3 3.0 firmwaren også lavede større skrifttype.
Gravatar #5 - LaMaH
11. sep. 2009 11:22
Syntes nok noget var ændret da jeg åbnede for google her til morgen.. nice
Gravatar #6 - Magten
11. sep. 2009 11:23
CyberZed (4) skrev:
Jeg er nu mere irriteret end glad for den ændring...
Enig, jeg synes virkelig det er grimt og irriterende. Ligner skift fra en side til børn.
Gravatar #7 - Janr
11. sep. 2009 11:27
Det er pisse træls, lav dog en spassevenlig version i stedet
Gravatar #8 - Anders Fedеr
11. sep. 2009 11:28
ipwn (2) skrev:
Forstår ikke hvorfor det fortjener en nyhed. Selvfølgelig skal tekststørrelsen bliver større i takt med at skærm resolutionen stiger verden over.

Internettets samlede skærmareal udvider sig - ligesom universet :O

Magten (6) skrev:
Enig, jeg synes virkelig det er grimt og irriterende. Ligner skift fra en side til børn.

Tror nu ret hurtigt man vænner sig til det. Og det stresser øjnene mindre i længden.
Gravatar #9 - Chillyskye
11. sep. 2009 11:28
#4, #6
Samme her.
Mangler en option med at sætte den tilbage til normal størrelse.
Synes ikke jeg kunne finde nogen (og nej gider ikke til at lave et greasemonkey script)

Hvis dette er en varig løsning skal de måske overveje at rette deres styles til, så teksten i det mindste er centreret vertikalt i input knapperne.
Gravatar #10 - trylleklovn
11. sep. 2009 11:30
CyberZed (4) skrev:
Jeg er nu mere irriteret end glad for den ændring...ligeså irriteret som da PS3 3.0 firmwaren også lavede større skrifttype.


Magten (6) skrev:
Enig, jeg synes virkelig det er grimt og irriterende. Ligner skift fra en side til børn.


cokow (7) skrev:
Det er pisse træls, lav dog en spassevenlig version i stedet


ChillySkye (9) skrev:
#4, #6
Samme her.
Mangler en option med at sætte den tilbage til normal størrelse.
Synes ikke jeg kunne finde nogen (og nej gider ikke til at lave et greasemonkey script)


Velkommen til newz-børnehaven, hvor nørder ikke tåler ændringer i deres miljø.

PAS PÅ ÆNDRINGER PÅ VEJ !! FLYGT!!!!
Gravatar #11 - TuxDK
11. sep. 2009 11:32
Lagde ikke mærke til det, da jeg bruger iGoogle.

Dem der har et problem med det, kan jo gøre det samme.
Gravatar #12 - Chillyskye
11. sep. 2009 11:35
#10
Dette er jo ikke en design ændring som sådan, men en hjælp til dem der åbenbart ikke kan læse hvis tingene er for små.
Lige som det er muligt at hæve og sænke fontsizes på mange forskellige sites, så burde det også være muligt her.
Gravatar #13 - Magten
11. sep. 2009 11:35
trylleklovn (10) skrev:
Velkommen til newz-børnehaven, hvor nørder ikke tåler ændringer i deres miljø.

PAS PÅ ÆNDRINGER PÅ VEJ !! FLYGT!!!!
Velkommen til newz-læreværelset, hvor nørder absolut vil ændre på noget og ikke kan forstå at andre har en anden holdning til det.
Gravatar #14 - johan
11. sep. 2009 11:36
dem der har et problem med ændringen kan da bare trykke CTRL -, så firefox viser alt mindre..

Gravatar #15 - Chillyskye
11. sep. 2009 11:38
#14
Det er jo så et problem når søgeresultaterne stadig bliver præsenteret som tidligere. Så skal man igen trykke ctrl+ eller ctrl0
Gravatar #16 - trylleklovn
11. sep. 2009 11:38
#10 Jeg føler mig som en nørdernes Steve Irwin, der lige har lagt mig over på en stor nørd og nu bider den ud efter mig!

#12 Nej. Det er en ændring, der følger en forældet pixelbaseret tekstløsning, som sker i takt med, at folk får skærme, der kører med højere opløsninger og derfor bliver skrifttypen mindre.

Min browser understøtter fint, at jeg kan ændre størrelsen selv. Så gør det hvis du vil. Der er ingen grund til, at den som standard skal være lille, det er jo ikke ligefrem fordi layoutet fucker up, eller at google ikke kan vises i 640x480 eller hvad du ellers tror websites skal være optimeret til.

Hvis du virkelig mener at dette er et problem bør du nok genoverveje dit liv.
Gravatar #17 - larste
11. sep. 2009 11:40
pivpiv (1) skrev:
Så det godt da jeg lukkede op for google her til morgen, troede bare at det var teksten der var forstørret i min browser, så trykkede [CTRL]+wheel down på musen ;-)


Hehe, samme her :)
Gravatar #18 - Magten
11. sep. 2009 11:45
trylleklovn (16) skrev:
Min browser understøtter fint, at jeg kan ændre størrelsen selv. Så gør det hvis du vil.
Hos mig ændrer det skriften på hele siden, og ikke kun i søgefeltet.

Useless.

trylleklovn (16) skrev:
Hvis du virkelig mener at dette er et problem bør du nok genoverveje dit liv.
Hvad er det du ikke forstår? Vi synes bare det er unødvendigt og grimt. Bare fordi du har en anden mening er det sgu da ikke os der er noget galt med.
Gravatar #19 - Zeales
11. sep. 2009 11:47
Ikke så meget jeg er utilfreds med ændringen, mens jeg synes godt nok det ser lidt grimt ud med sådan nogle store knapper smækket på siden.
Gravatar #20 - fidel
11. sep. 2009 11:47
Jeg syntes godt de kunne ha' lavet et bedre google-logo samtidigt. Det eneste de har gjort er at trykke ctrl+ i firefox, og så brugt det billede, der fremkom. Det er en anelse uskarpt.
Gravatar #21 - trylleklovn
11. sep. 2009 11:49
Magten (18) skrev:
Hvad er det du ikke forstår? Vi synes bare det er unødvendigt og grimt. Bare fordi du har en anden mening er det sgu da ikke os der er noget galt med.


Hvad er det du ikke forstår? Det er ikke unødvendigt, jf. min tidligere kommentar. Hvis du ikke har læst den, så læs den, det er spændende læsning. Og jo. det er sgu dig der er noget galt med, hvis du mener dette er et problem overhovedet.

Det her er jo ikke grimt. Hvis google havde set sådan her ud fra start af og nu havde ændret det til småt, så han du også brokket dig. At du ikke kan se det er humoristisk.
Gravatar #22 - Anders Fedеr
11. sep. 2009 11:51
#20 What? Det er da overhovedet ikke uskarpt. (Og jeg tror du kan være ret sikker på at nørderne hos Google har sørget for at det er et vektorbaseret logo der benyttes.)
Gravatar #23 - Magten
11. sep. 2009 11:51
trylleklovn (21) skrev:
Det er ikke unødvendigt, jf. min tidligere kommentar. Hvis du ikke har læst den, så læs den, det er spændende læsning. Og jo. det er sgu dig der er noget galt med, hvis du mener dette er et problem overhovedet.
Aha, så du mener der er noget galt med folk der har en anden mening end dig.



trylleklovn (21) skrev:
Det her er jo ikke grimt.
Hvordan kan du udtale dig om min smag?



trylleklovn (21) skrev:
Hvis google havde set sådan her ud fra start af og nu havde ændret det til småt, så han du også brokket dig.
Jeg har set det her på flere sider og ens for dem alle er at jeg synes det er grimt og unødvendigt med så stor skrift.



trylleklovn (21) skrev:
At du ikke kan se det er humoristisk.
Siger du? Dig der synes der er noget galt med folk der er uenige med dig.
Gravatar #24 - trylleklovn
11. sep. 2009 11:54
Magten (23) skrev:
Aha, så du mener der er noget galt med folk der har en anden mening end dig.

Nej, der er ikke tale om en subjektiv holdning her. Dette er et usability spørgsmål. Kan folk læse teksten i boksen: Ja eller Nej.

Det er et rent statistisk spørgsmål hvor folk over en hvis alder, simpelthen ikke kan læse hvad der står i boksen på skærme med en hvis opløsning. Skærme, som er langt mere udbredte nu end de var, da Google startede.

At du tror det her handler om smag er stadigvæk latterligt. Modstanden over for ændringen handler om vane. Intet andet.
Gravatar #25 - Magten
11. sep. 2009 11:56
trylleklovn (24) skrev:
Nej, der er ikke tale om en subjektiv holdning her. Dette er et usability spørgsmål. Kan folk læse teksten i boksen: Ja eller Nej.
Det ændrer stadig ikke på min mening om det.




trylleklovn (24) skrev:
At du tror det her handler om smag er stadigvæk latterligt.
Det er dig der gør det her til et problem. Jeg skrev min mening om det og straks kalder du os børn og konkluderer at vi er bange for ændringer.


trylleklovn (24) skrev:
Modstanden over for ændringer handler om vane. Intet andet.
Eller også handler det om at man ikke bryder sig om det. *Hint: det gør jeg ikke, og du kan ikke ændre på det.*
Gravatar #26 - trylleklovn
11. sep. 2009 12:00
Magten (25) skrev:
Det er dig der gør det her til et problem. Jeg skrev min mening om det og straks kalder du os børn og konkluderer at vi er bange for ændringer.


Der er ingen forskel på at brokke sig over denne ændring, og så på at ryge eller være overvægtig.
Gravatar #27 - mbw2001
11. sep. 2009 12:02
#26
Dine sammenligninger er ikke anderledes end banankage og jordbærmos!
Gravatar #28 - Sikots
11. sep. 2009 12:02
Det kommer til at koste Google dyrt!

Viva www.bing.com !

AAAAHHHH lige knapt ;)
Men jeg bryder mig heller ikke om det nye design!
Gravatar #29 - XorpiZ
11. sep. 2009 12:11
Haha, er jeg den eneste, der sidder og er lidt "wtf" over trylleklovns indlæg?

Det må være fredagen, fredagsøl eller momentan sindssyge, der præger ham pt. :D Det kan ikke være seriøst ment!
Gravatar #30 - trylleklovn
11. sep. 2009 12:12
#29 Jeg er ramlende alvorlig. Der må være en defekt i hjernen på folk, der helt seriøst kan offentlig publicere, at de mener dette er en forfærdelig designændring, der vil præge deres liv fremover.
Gravatar #31 - Saxov
11. sep. 2009 12:13
Seriøst, er der nogen der bruger/ser google's forside..? hvilken browser har ikke en indbygget searchbar, som man kan bruge til at søge i.. ?
Gravatar #32 - Stein Bagger
11. sep. 2009 12:14
pivpiv (1) skrev:
Så det godt da jeg lukkede op for google her til morgen, troede bare at det var teksten der var forstørret i min browser, så trykkede [CTRL]+wheel down på musen ;-)


Jeg gjorde præcis de samme. Jeg kommer nogle gange til at forstørre ubevidst, så troede det var mig selv der havde gjort det. Var ved at få spat af det, da det blev ved med at være stort ved genstart af browseren. Det er først nu da jeg har læst nyheden, at det giver mening.
Gravatar #33 - XorpiZ
11. sep. 2009 12:17
trylleklovn (30) skrev:
#29 Jeg er ramlende alvorlig. Der må være en defekt i hjernen på folk, der helt seriøst kan offentlig publicere, at de mener dette er en forfærdelig designændring, der vil præge deres liv fremover.


Haha, tak for fin underholdning. Nu ved jeg, du bare er en simpel troll.

Mere seriøst dog, så er der vist ingen her, der har påstået, at deres liv er ødelagt. Der bliver bare givet udtryk for, at folk synes det er grimt.
Gravatar #34 - fastwrite1
11. sep. 2009 12:41
#30 - jeg tror at trylleklovn siger det med et glimt i øjet.. Se bare på hans hår i hans billede. Den mand MÅ være en der siger tingene med et glimt i øjet!

;-)
Gravatar #35 - duppidat
11. sep. 2009 12:50
Er dette ikke kun et problem hvis man kører i en lav opløsning??
Gravatar #36 - trylleklovn
11. sep. 2009 12:50
duppidat (35) skrev:
Er dette ikke kun et problem hvis man kører i en lav opløsning??

MEEEP. Det er ikke et problem. Ikke engang i en lav opløsning.
Gravatar #37 - Makey
11. sep. 2009 12:51
fastwrite1 (34) skrev:
#30 - jeg tror at trylleklovn siger det med et glimt i øjet.. Se bare på hans hår i hans billede. Den mand MÅ være en der siger tingene med et glimt i øjet!

Det bliver sq da svært at se det glimt i øjet på grund af de førnævnte vækster i hans hovedbund.
Gravatar #38 - KomIgen
11. sep. 2009 12:54
Saxov (31) skrev:
Seriøst, er der nogen der bruger/ser google's forside..? hvilken browser har ikke en indbygget searchbar, som man kan bruge til at søge i.. ?


/Semi-off topic

Jeg kunne personligt ikke leve uden min Yubnub der kan søge på forskellige sites direkte i adresse-baren.

Jeg skriver f.eks "wp nutmeg" hvis jeg vil ind på wikipedias side om muskat, eller "g megan fox" hvis jeg er til andre lækkerier.

Et sidste eksempel kunne være "wa weather september 11 1980 copenhagen" for WolframAlphas bud på vejret på min fødselsdag.

Så nej, det er sjældent at jeg kommer ind på forsiden af googles søgning. Men jeg kender mange ældre (svagtseende) brugere der gør, og for dem er det nok en fordel at det er lidt større.

/End of rant
Gravatar #39 - Blank
11. sep. 2009 12:59
jeg lagde mærke til en ændring, men jeg reagerede ikke på det,
for jeg kan virkelig ikke se et problem i det..

og må nok give trylleklovn ret her..

at folk overhovedet gider at tude over at google har forøget deres skriftstørrelse med ca ingenting..
så synes jeg godt nok vi er langt ude..

endnu værre er det at det kan starte en diskussion..

det her er jo på niveau med apple, M$ og Sony fanboys i 13 års alderen...

men hvis den større skrift er et problem for jer, og i ikke mener at ctrl og scroll kan løse dette problem, så kan jeg anbefale andre søgemaskiner som yahoo og bing, og så må vi ikke håbe at de gør DERES skrift større også, for så er hele internettet jo tilsyneladende ødelagt og ubrugeligt for jer..

om man kan forvente andet af en 20 årig, som skriver i By:
København NV i dit fjæs
det er ikke til at vide..

YEEZ..!
Gravatar #40 - noise
11. sep. 2009 13:16
#1

Jeg lavede præcis samme nummer... :D
Gravatar #41 - Bliz0r
11. sep. 2009 13:17
Der må jeg være enig med Trylleklovn og Blank.

Det er da utroligt så svært nogle folk har det med at vænne sig til ændringer. Man kan sgu kun undre sig hvorfor.

Der er jo også en god pointe, det er jo først og fremmest en god ting til at hjælpe svagtseende personer - Plus det kommer til at hjælpe jo højere vores skærmopløsning bliver.

Hvem sidder med en opløsning under 1280x1024 alligevel? Udover personer på netbooks.

Desuden er der utroligt mange browsere med en personlig 'Google' søgeside, fx. Firefox. Udover det er Search toolbars også vidt brugt, så mange ser slet ikke startsiden.
Gravatar #42 - Slettet Bruger [1399718061]
11. sep. 2009 13:25
Dejligt. kan i forvejen ikke læse en skid på den høje opløsning min bærbar kører med.


( ikke fordi man manuelt kan lave det om, nej nej )
Gravatar #43 - Nightcover
11. sep. 2009 13:27
Blank (39) skrev:
jeg lagde mærke til en ændring, men jeg reagerede ikke på det,
for jeg kan virkelig ikke se et problem i det..

og må nok give trylleklovn ret her..

at folk overhovedet gider at tude over at google har forøget deres skriftstørrelse med ca ingenting..
så synes jeg godt nok vi er langt ude..



Hvem tuder? De eneste der tuder er dem som har et problem i at folk udtrykker deres meninger.

Hvad er det lige du regner med at folk ville kommentere til denne nyhed? -At vi alle skriver: "ok"?

Det giver jo ingen meningen.

Må jeg så godt komme med min mening nu? eller betyder det så at jeg 'tuder'?

Efter min mening er teksten blevet lige en tand for stor. Men normalt er det fordi, at det har ændret sig fra, hvad det var normalt (og nu snakker vi jo om en rimelig lang periode) og det er bare noget jeg skal vænne mig til.

Da jeg bruger Igoogle bliver jeg nok ikke engang påvirket af det alligevel.

Bliz0r (41) skrev:

Det er da utroligt så svært nogle folk har det med at vænne sig til ændringer. Man kan sgu kun undre sig hvorfor.


Vi, mennesker, arbejder konstant i vaner. vi vænner os til noget, så vi kan gentage det samme igen og igen. Det dét der sørger for at vi kan udøve handlinger uden rigtigt at tænke over dem (f.eks. at køre til arbejde, så tænker man heller ikke over hvordan man kommer der hen. Eller at man vasker hænder efter mad, toilet besøg etc. det er jo ikke noget, man som sådan tænker over.)

Og vi kan så kigge på google's hjemmeside og tænke, der er noget der er anderledes, så noget er ikke rigtigt og det kan man have svært ved at vænne sig til.

Gravatar #44 - Radector
11. sep. 2009 13:41
noget skal de da gør, Bing er på vej til blive en konkurrent for dem
Gravatar #45 - Blank
11. sep. 2009 13:42
Nightcover (43) skrev:
Efter min mening er teksten blevet lige en tand for stor. Men normalt er det fordi, at det har ændret sig fra, hvad det var normalt (og nu snakker vi jo om en rimelig lang periode) og det er bare noget jeg skal vænne mig til.


Hvis denne nyhed ikke var kommet op, så havde 8 ud af 10 herinde ikke reageret på det nye "design".
de havde tænkt mærkeligt.. ser det ikke anderledes ud..?
hmm.. nok bare mig som husker forkert, eller at min browser driller,
og efter få dage ville de ikke tænke mere over det...

Nightcover (43) skrev:


Vi, mennesker, arbejder konstant i vaner. vi vænner os til noget, så vi kan gentage det samme igen og igen. Det dét der sørger for at vi kan udøve handlinger uden rigtigt at tænke over dem (f.eks. at køre til arbejde, så tænker man heller ikke over hvordan man kommer der hen. Eller at man vasker hænder efter mad, toilet besøg etc. det er jo ikke noget, man som sådan tænker over.)

Og vi kan så kigge på google's hjemmeside og tænke, der er noget der er anderledes, så noget er ikke rigtigt og det kan man have svært ved at vænne sig til.


at være et vanemennesker er ikke en positiv ting..
lidt ligesom denne
http://www.tgdaily.com/content/view/43889/98/
så har din hjerne behov for udfordringer, og forandring engang imellem, den skal holdes i gang..
så lidt fornyelse har aldrig, og VIL aldrig blive en negativ ting..

Nightcover (43) skrev:
Eller at man vasker hænder efter mad

Jeg plejer at vaske hænder, før mad
Gravatar #46 - Nightcover
11. sep. 2009 13:48
Blank (45) skrev:

Hvis denne nyhed ikke var kommet op, så havde 8 ud af 10 herinde ikke reageret på det nye "design".
de havde tænkt mærkeligt.. ser det ikke anderledes ud..?
hmm.. nok bare mig som husker forkert, eller at min browser driller,
og efter få dage ville de ikke tænke mere over det...


Sevfølelig havde folk ikke reageret på det. Det er jo en lille ændring, som ikke er værd at lave en tråd om, men nu når der alligevel er kommet en nyhed om det, kan man jo ligså godt give sine 2cents :)

Blank (45) skrev:

så lidt fornyelse har aldrig, og VIL aldrig blive en negativ ting..


Kommer vel helt an på om det er en god eller dårlig ting.
Gravatar #47 - dj-chr
11. sep. 2009 14:28
Synes slet ikke det virker som en professionel søgemaskine nu. Det virker lidt baby agtigt.. ØV
Gravatar #48 - ulrikn
11. sep. 2009 14:35
Krafthelved'
Jeg har været ved at rive håret af mig selv i arrigskab over at jeg ikke kunne finde det sted hvor et eller andet var forkert indstillet i min browser.
Giver mange af Jer ret : Det ligner jo lort.....
Gravatar #49 - Josso
11. sep. 2009 15:22
Jeg er ikke så irreteret på at skriftstørrelsen, men mere at de prøver at ændre knappernes design på min Mac.

Før:
Billede før, med Mac-knapper

Efter:
Billede efter, med grimme Win/Unix-like-knapper (grimme, på den måde, at de ikke passer ind)
Gravatar #50 - p1x3l
11. sep. 2009 15:23
for være ærlig synes sq også det ligner lort

hva der nu galt i deres settings panel .. så lav dog en handicap knap derinde som ku gøre det større -.- ... eller i det mindste mulighed for slå det fra i settings

sq godt tænkt ... eller

oh well overlever nok bare skuffende move -.-
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login