mboost-dp1

ReVolt Technology

Genopladelige zink-luft-batterier snart en realitet

- Via CNET News - , indsendt af Wassini

Zink har længe været kendt for at være bedre til genopladelige batterier end litium. Fordelen ved at bruge zink i kombination med ilt, i stedet for litium, er blandt andet, at energitætheden er 4 gange større. Derudover er zink mere sikkert at anvende, da det sænker risikoen for en eksplosion eller brand.

Endnu er det ikke nemt at lave store zink-luft-batterier, hvorfor de første af slagsen p.t. anvendes i f.eks. høreapparater. Firmaet ReVolt Technology, der hører hjemme i Schweiz, men stammer fra Norge, forventer dog at lave et batteri på størrelse med en mønt til næste år.

Planen er at øge størrelsen markant til også at omfatte batterier til f.eks. mobiltelefoner og computere. Således har firmaet netop rejst 24 millioner euro i kapital, for blandt andet at udvikle batterier, der kan gemme overskuds-el fra el-produktion, hvilket forventes at kunne ske om 4-5 år.





Gå til bund
Gravatar #1 - Praestgaard.net
4. nov. 2009 07:54
Ehh Cool? Eller ?
Trode faktisk at man ville satse på micro atom tech. men kan selvfølgelig godt se at det ikke er rart med kernekraft i øret...
Gravatar #2 - nielsbrinch
4. nov. 2009 08:04
Hæ, det er helt omvendt af hvordan det plejer. De kan kun lave helt små batterier til høreapparater og kæmper for at gøre dem større og større.

Normalt starter den slags ny teknologi med at være til militære fly eller noget og bliver så gradvist mulige at lave til mindre og mindre ting - hvor det sidste meget vel kunne være høreapparater.
Gravatar #3 - Remmerboy
4. nov. 2009 08:14
hvordan har den nye teknologi med memory-effekten
Gravatar #4 - tubintosh
4. nov. 2009 08:19
Praestgaard.net (1) skrev:
Ehh Cool? Eller ?
Trode faktisk at man ville satse på micro atom tech. men kan selvfølgelig godt se at det ikke er rart med kernekraft i øret...


Hvad med nær hjertet? Bruger man ikke radioaktive batterier til pacemakere?
Gravatar #5 - Decipher
4. nov. 2009 08:54
#2 Øhm, flyver militære fly rundt med kæmpe primitive batterier?? Personligt ville jeg gætte på, at det ikke er tilfældet.
Gravatar #6 - cordion
4. nov. 2009 09:10
lyder som det vil tage lang tid før vi kommer til at se dem i biler
men igen et skridt i den rigtige retning...

som så mange gange før... hvornår får vi normale bruge noget ud af det?
Gravatar #7 - jakobdam
4. nov. 2009 09:23
Lækkert - nu har vi hørt om så sindssygt mange nye batteriteknologier de seneste år, hvoraf ingen er kommet på markedet i et kommercielt produkt.

Disse lyder rigtigt interessante - en 4 gange så stor energitæthed kan altså virkeligt mærkes. Der nævnes jo desværre så ikke noget omkring ladetider, men mon ikke det er noget i retning af det samme som for Li-Ion/Li-Pol.


#3 >
Memoryeffekt var kun relevant for NiMH og NiCD... også kaldt krystalliseringseffekt. Dette lider li-ion/li-polymer ikke af... så vidt jeg kan se, er der ingen fare for at zink-luft-batterierne vil lide af dette.
Gravatar #8 - Scapegoat
4. nov. 2009 09:28
Sæt 200 batterier i serie så har du til en mobiltelefon? :P
Lidt nederen at skifte batterierne ud.
Gravatar #9 - revald
4. nov. 2009 09:48
Nikkel-Zinc batterier i AA størrelse findes allerede i handlen (desværre har jeg ikke fundet dem i DK endnu). Om det er samme teknologi ved jeg ikke, men de er ret populære fordi de leverer hele 1,6-1,65 volt og har en større energi-tæthed end de andre typer batterier. De har de også fint med temperaturer under 0-punktet og har ingen memory-effekt - og så er de billigere at fremstille og bedre for miljøet. Det er sku da det man kalder en win-win ;-)
Gravatar #10 - LER
4. nov. 2009 10:38
Decipher (5) skrev:
#2 Øhm, flyver militære fly rundt med kæmpe primitive batterier?? Personligt ville jeg gætte på, at det ikke er tilfældet.

Hvis du lover ikke at oversætte det til arabisk kan jeg afsløre, at det danske militærfly, som jeg flyver, flyver med et relativt almindeligt Nickel-cadmium batteri.
- Og det samme gjorde det fly, som jeg fløj da jeg blev uddannet i USA..

OT: Som nr. 8 skriver, så har jeg også svært ved at forstå, hvorfor man ikke kan serie/parallelforbinde en ordentlig bunke af batterierne, og så bruge dem i større skala?
Gravatar #11 - Dr.pikkuk
4. nov. 2009 11:03
#4
Nej de batterier man bruger i pacemakere er IKKE radioaktive. de er "konventionelle" dvs. nyeste teknologi
#10
du er jo den nye ratschack!!! du bliver slæbt for en militærdomstol for det der!

Jeg undrer mig over hovrfor de går mod høreapparatsmarkedet. Kunne umiddelbart forstille mig at det var mere lukrativt at satse på mobiltelefon batterier. Men det kan jo ske de har allieret sig med audiologiske firma'er om at udvikle disse baterier.
Gravatar #12 - Holger_dk
4. nov. 2009 11:13
#11:
tja de har nok startet i den størrelse de kan producere dem pt.

plus jeg tror at avancen på høreaparater er større end mobil telefoner pga konkurrencen
Gravatar #13 - ulrikn
4. nov. 2009 12:54
frespa (4) skrev:

Hvad med nær hjertet? Bruger man ikke radioaktive batterier til pacemakere?


Skal ikke kloge for meget i det men læste lidt om det for nylig. De plutoniumsdrevne batterier der sidder i pacemakere, skulle ikke være farlige. Fungerer ikke via fission. Noget med at plutonium og et andet stof/metal sammen frigiver varme der så bliver omdannet til el. ( Ret mig hvis jeg tager fejl ).

Dog er pacemakere i dag med lithium-batterier opladet vha kinetisk energi.
Gravatar #14 - kimmerrild
4. nov. 2009 18:10
#13
Jeg kan ikke forestille mig at der skulle være et batteri til pacemakere der havde en radioaktiv kilde som energiforsyning.
Hvis den laver varme, er der så en lille dampturbine nde i den??

Jeg mener nu nok at energien til en pacemaker kan "oplades/eller overførres" trådløst, så man går rundt men en form for mobil "radio oplader" rundt omkring halsen.. Der er sikkert flere måder at lave sådanne apparater på.

Men til topic, så ja. Vi har hørt om utallige nye batterityper i de senere år, men zink luft. Ummm. Spændende Det er da klart billigere med zink end litium, hvad angår matrialeudvindingen. Men alle nye teknologier er velkomne, jo hurtigere vi kan lave et prisbiligt lagringsbatteri, jo hurtigere får vi rullet el-bilen ud på det globale marked.
Gravatar #15 - ulrikn
4. nov. 2009 18:25
#14
Den er god nok. Her er en lille artikel om det :
http://www.orau.org/PTP/collection/Miscellaneous/p...

Det er muligvis rigtigt hvad angår opladningen af batteriet - synes bare jeg havde læst det andet et sted :)

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login