mboost-dp1

NASA
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Remmerboy (2) skrev:hvad har de fundet?
Nyheden skrev:
men indtil nu har det været en gåde hvordan Fulvalene diruthenium har virket
Det står lige der og det står i artiklen, de ved nu hvordan materialet fungere, hvordan det kan lagrer energi så effektivt som det kan, så nu kan de nemmere finde noget der virker på samme måde.
Mega fed nyhed faktisk, så skal solen høstes!
Sikkert et meget uintelligent spørgsmål, but anyway...
Hvorfor bruger man ikke batterier?
Jeg læste en nyhed om et elselskab (Modstrøm, vist nok), der tilbød gratis strøm mellem 24:00 og 06:00. Ville man ikke kunne oplade et motherfucker batteri i den tidsperiode, man så kunne tappe på i løbet af dagen?
I øjeblikket er det ikke det vilde man sparer på den gratis strøm pga afgifter, men i fremtiden skulle afgifterne differentieres...
Men det kan ikke lade sig gøre, eller hvad?
Hvorfor bruger man ikke batterier?
Jeg læste en nyhed om et elselskab (Modstrøm, vist nok), der tilbød gratis strøm mellem 24:00 og 06:00. Ville man ikke kunne oplade et motherfucker batteri i den tidsperiode, man så kunne tappe på i løbet af dagen?
I øjeblikket er det ikke det vilde man sparer på den gratis strøm pga afgifter, men i fremtiden skulle afgifterne differentieres...
Men det kan ikke lade sig gøre, eller hvad?
Medallish (5) skrev:Det står lige der og det står i artiklen, de ved nu hvordan materialet fungere, hvordan det kan lagrer energi så effektivt som det kan, så nu kan de nemmere finde noget der virker på samme måde.
Men ingen går i detaljer om hvad den unikke egenskab er?. eller jo "At lagre energi effektivt" tøhø. men WHY? :S Det her er noget underligt noget.
"Hvad er det her?"
"Det er en bil den kan flytte sig"
"Nå, hvordan?
"...ved at flytte sig"
superman001 (7) skrev:Sikkert et meget uintelligent spørgsmål, but anyway...
Hvorfor bruger man ikke batterier?
Jeg læste en nyhed om et elselskab (Modstrøm, vist nok), der tilbød gratis strøm mellem 24:00 og 06:00. Ville man ikke kunne oplade et motherfucker batteri i den tidsperiode, man så kunne tappe på i løbet af dagen?
I øjeblikket er det ikke det vilde man sparer på den gratis strøm pga afgifter, men i fremtiden skulle afgifterne differentieres...
Men det kan ikke lade sig gøre, eller hvad?
Sagtens, det er bare pisse dyrt (og ikke synderligt miljøvenligt).
superman001 (7) skrev:Sikkert et meget uintelligent spørgsmål, but anyway...
Hvorfor bruger man ikke batterier?
Jeg læste en nyhed om et elselskab (Modstrøm, vist nok), der tilbød gratis strøm mellem 24:00 og 06:00. Ville man ikke kunne oplade et motherfucker batteri i den tidsperiode, man så kunne tappe på i løbet af dagen?
I øjeblikket er det ikke det vilde man sparer på den gratis strøm pga afgifter, men i fremtiden skulle afgifterne differentieres...
Men det kan ikke lade sig gøre, eller hvad?
Nutidens batterier er generelt meget ineffektive i forhold til pris, størrelse og hvor lang tid de kan holde. Prisen for at lagre strømmen overstiger derfor prisen det koster at lave strømmen, derfor kan det ikke rigtig betale sig at lagre store mængde af energi med konventionelle batterier.
Istedet for at lagre energien så brug den til at konvertere vand til brint.
Brug så brintet i forbrændingsanlæg senere
Brug så brintet i forbrændingsanlæg senere
SlettetBruger (11) skrev:Istedet for at lagre energien så brug den til at konvertere vand til brint.
Brug så brintet i forbrændingsanlæg senere
Også pissedyrt og ineffektivt.
Der er altså en grund til at batterier og vand-varme vekslere stadigvæk bliver brugt. Det er desværre noget af det mest cost-effektive vi har pt. Energilagring er et helvede, og dem der ender med at løse det på fornuftig vis bliver meget meget rige.
SlettetBruger (11) skrev:Istedet for at lagre energien så brug den til at konvertere vand til brint.
Brug så brintet i forbrændingsanlæg senere
De metoder der findes til det i dag er bare også meget lidt energieffektive, samt at der også kræves et ret sjældent metal til at lave brændselsceller som gør det ret dyrt (kan ikke lige huske hvilket).
Nyheden skrev:Problemet ved denne metode er materialet Fulvalene diruthenium, som har den unikke egenskab.
Hvilken metode? At lægge noget i solen og varme det op for at det skifter tilstand? Det kan langt de fleste materialer. Vand bliver fx til damp. I det hele taget er det uklart, hvor det der særlige materiale kommer ind i billedet når man læser nyheden. Ligeså uklart er det, hvad det er for en unik egenskab det har. Skifter det tilstand ved lave temperaturer, eller hvad?
Om'er imo.
#11, det er en ret ineffektiv proces. Formentlig er der større spild end ved kemisk lagring.
Det smarte ved en kemisk lagringsmetode er stabiliteten.
#7 Batterier er ikke stabile over tid. I teorien jo, men i praksis nej. Man kunne lave dem meget stabile, men så ville de være dårlige til at afgive deres energi. Eller man kan gøre dem vanvittig gode til at afgive deres energi, men så ville de være farligt ustabile.
#11 Brint i gasform er måske det mest ustabile lagringsmedie, man kan få. Det er svært at finde noget, der har nemmere ved at sige meget højt bang. Det gør brint meget svært at håndtere, endsige transportere, hvilket også er grunden til, at det har svært ved at finde indpas som almindeligt brændstof.
Kemiske lagringsmetoder har vist deres værd. Kul, olie, træ er allesammen ganske glimrende og meget stabile lagringsmedier for energi fra sollys. Fotosyntese via plantevækst (og eventuelle efterfølgende millioner års trykbehandling) er bare for langsom en proces til at kunne bruges til vores moderne verdens ekstreme behov. Der kræves en hurtigere proces med færre trin. Og det har de så fundet et realistisk bud på nu.
#7 Batterier er ikke stabile over tid. I teorien jo, men i praksis nej. Man kunne lave dem meget stabile, men så ville de være dårlige til at afgive deres energi. Eller man kan gøre dem vanvittig gode til at afgive deres energi, men så ville de være farligt ustabile.
#11 Brint i gasform er måske det mest ustabile lagringsmedie, man kan få. Det er svært at finde noget, der har nemmere ved at sige meget højt bang. Det gør brint meget svært at håndtere, endsige transportere, hvilket også er grunden til, at det har svært ved at finde indpas som almindeligt brændstof.
Kemiske lagringsmetoder har vist deres værd. Kul, olie, træ er allesammen ganske glimrende og meget stabile lagringsmedier for energi fra sollys. Fotosyntese via plantevækst (og eventuelle efterfølgende millioner års trykbehandling) er bare for langsom en proces til at kunne bruges til vores moderne verdens ekstreme behov. Der kræves en hurtigere proces med færre trin. Og det har de så fundet et realistisk bud på nu.
#14
Vi har prøvet det der damp som medie for energiudveksling. Det var ikke godt nok.
Og det er så i det hele taget problemet med materialer som ændrer tilstand ved at blive påvirket af en eller anden form for energitilførsel. Deres evne til enten at optage, lagre eller afgive energi er ikke helt god nok.
Diesel sparker virkelig røv på lagrings- og afgivelsessiden. Men på optagelsessiden havner vi tilbage ved de langsomme, biologiske processer.
Vi har prøvet det der damp som medie for energiudveksling. Det var ikke godt nok.
Og det er så i det hele taget problemet med materialer som ændrer tilstand ved at blive påvirket af en eller anden form for energitilførsel. Deres evne til enten at optage, lagre eller afgive energi er ikke helt god nok.
Diesel sparker virkelig røv på lagrings- og afgivelsessiden. Men på optagelsessiden havner vi tilbage ved de langsomme, biologiske processer.
Uden at vide for meget om det.
Tror grunden til at man ikke bruger batterier er at de skulle være KÆMPE store, jeg mener bare se et bil batteri, plus at de skulle skiftes meget tidt.
Batterier kan generalt ikke oplades så pokkers mange gange før de skal skiftes ud hvilket ville medføre et måske støre miliø svineri end bare at bruge kul.
Anyway.. Bare hvad jeg live kunne tænke på ang. dette.
Ser dog mere frem til en god måde at opbevare brint så dette kan bruges som et rigtig godt brandstof.
Quote Top Gear: So listen op children when in chemist class, the first to get a solution to this will be the most rich person in the world!
:)
Tror grunden til at man ikke bruger batterier er at de skulle være KÆMPE store, jeg mener bare se et bil batteri, plus at de skulle skiftes meget tidt.
Batterier kan generalt ikke oplades så pokkers mange gange før de skal skiftes ud hvilket ville medføre et måske støre miliø svineri end bare at bruge kul.
Anyway.. Bare hvad jeg live kunne tænke på ang. dette.
Ser dog mere frem til en god måde at opbevare brint så dette kan bruges som et rigtig godt brandstof.
Quote Top Gear: So listen op children when in chemist class, the first to get a solution to this will be the most rich person in the world!
:)
SlettetBruger (11) skrev:Istedet for at lagre energien så brug den til at konvertere vand til brint.
Brug så brintet i forbrændingsanlæg senere
Produktion af brint ved elektrolyse har en effektivitet på mellem 60 og 70%. Konverteringen tilbage til el har en effektivitet på ca. 60%, men kun under forudsætning af at det er et stationært anlæg.
Det giver en samlet effektivitet på mellem 36% og 42%.
Hvis du så samtidig drømmer om at flytte brinten inden du laver den til el igen skal du regne med endnu større tab.
Nucifer (16) skrev:#14
Vi har prøvet det der damp som medie for energiudveksling. Det var ikke godt nok.
Hvad for noget vrøvl? Damp bruges i alt fra atomkraftværker, kul kraftværker, solkraftværker, gas tankskibe, hangarskibe. Det er så forbandet effektivt at en moderne diesel motor ikke kommer i nærheden af effektiviteten. En diesel motor kan måske opnå en termisk effektivitet på 50% for de aller største, mens dampmaskiner nemt overgår dette.
Kun pga plads krav bruger skibsfarten diesel motorer.
Diesel motoren i din bil kan måske nå op på 35% effektivitet :(
Det som #7 skriver, vil være et utroligt spild af strøm.
Først skal 230V vekselspænding laves om til f.eks. 24V jævnstrøm, for at hamstre det i eksempelvis et lastbilbatteri. For at man så kan bruge det igen, skal man så konvertere det om til vekselspænding igen, og samtidig skal det være igennem udstyr der kan klare 13A belastning (almindelig sikringsstrøm) = et enormt energitab.
For os "små" mennesker er der desværre ikke nogen løsning - og dog...
[offtopic]
Hvis man nu havde en lille vindmølle i haven, så har man et specielt anlæg der separat måler hvor meget der produceres, så bliver det modregnet i ens forbrug ved sit elselskab.
Sammenkørte man så det anlæg med Modstrøm, som #7 nævner, og har 2 el-selskaber, så tjener man penge om natten :D
[/offtopic]
Først skal 230V vekselspænding laves om til f.eks. 24V jævnstrøm, for at hamstre det i eksempelvis et lastbilbatteri. For at man så kan bruge det igen, skal man så konvertere det om til vekselspænding igen, og samtidig skal det være igennem udstyr der kan klare 13A belastning (almindelig sikringsstrøm) = et enormt energitab.
For os "små" mennesker er der desværre ikke nogen løsning - og dog...
[offtopic]
Hvis man nu havde en lille vindmølle i haven, så har man et specielt anlæg der separat måler hvor meget der produceres, så bliver det modregnet i ens forbrug ved sit elselskab.
Sammenkørte man så det anlæg med Modstrøm, som #7 nævner, og har 2 el-selskaber, så tjener man penge om natten :D
[/offtopic]
Grok (20) skrev:atomkraftværker,... hangarskibe
det er vel det samme?
for at fortsætte lidt i samme spor, så bruges der damp til katapulten på hangarskibene, da det var mere effektiv end hydralisk.
nogle krigskibe i mellemkrigstiden, brugte overophedet damp til drift, vha turbinemotore, som er forgænger til jetmotore.
det selvsamme turbinemotoredesign bruges til atomkraftværker, kulkraftværker osv, som #20 har nævnt.
varmeværker/kraftvarmeværker bruger damp/varmtvand under tryk, til at transporterer det over længere afstande, til at opvarme huse.
men hvis denne termo-kemisk reaktion kan gøre det bedre, ville det selvfølgelig være eftertragtet. men man skal ikke udelukke vanddamp endnu
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.