General Motors



General Motors planlægger 20 elbiler i 2023

Via Bloomberg -

Den amerikanske bilproducent General Motors tjener de fleste penge på store pickup trucks og SUV’er planlægger at have 23 nye bilmodeller drevet af batterier eller brændselsceller i 2023.

De første to af disse skulle være på gaden inden for de kommende 18 måneder og supplere selskabets nuværende el-bil ‘Bolt’, der har fået en langsom start med under 12.000 solgte enheder siden lanceringen for under et år siden.

I General Motors største internationale marked, Kina, bevæger sig mod stramninger for bilproducenterne, hvor de skal leve op til samlede udlednings-tal på tværs af det enkelte selskabs modeller. Derfor bliver elbilerne vigtige for at kunne få fortsat adgang til det kinesiske marked.

Et andet selskab på vej med elbiler er Dyson. De fleste tænker nok på støvsugere ved det navn, men opfinderen James Dyson går efter at udvikle en elbil. Midlerne er blandt andet tidligere Tesla og Aston Martin-folk og en lovning om at investere 2 milliarder pund i projektet (cirka 16,8 milliarder kroner).

James Dyson arbejdede for 30 år siden på et aggregat, der kunne suge dieselmotorers skadelige røg til sig. Den idé blev dog droppet.

De seneste år har Dyson investeret i udvikling af batterier.





Gå til bund
Gravatar

#1 CBM 4. okt. 2017 03:18

Dejligt at der sker noget på markedet for el biler. Jeg forudsiger at vi i nærmeste fremtid får erstattet benzin og diesel Biler med el og brint Biler

[Sølvpapir]
Dette
til trods for hoarders mangeårige angivelige sylteri af batteri teknologier

Man kan håbe at vi til den tid vil få frigivet nogle af disse teknologier samt at de vil kunne blive videreudviklet

Jeg nægter at tro at litium ion batterier fortsat skulle forestille at være det ypperste vi har
[/Sølvpapir]
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet!
Gravatar

#2 Sn3akr 4. okt. 2017 07:14

Problemet med el-biler er stadig rækkevidden, her er det mere eller mindre kun Tesla som har en nogenlunde rækkevidde, ellers er bilerne kun anvendelige som en nr 2 bil til bykørsel, da flere af den knap, eller kun lige, kan snige sig op ever de 100 km på de danske motorveje, dog kun med 100 km/t, vil man følge trafikken i 130 km/t zonerne, så bliver rækkevidden endnu kortere.

Mange af bilerne kan dog lade op til ca 80% på ca 30 min, men det kan hurtigt gøre en køretur på 400 km meget langtrukken. (og selvom vi i danmark regner 400 km for langt, så er det rigtig mange steder i verden regnet som "lige om hjørnet")

Yderligere kommer prisen hvis man vil opgradere, her ligger prisen ofte på de samme for en batteripakke, som en sprit ny motor til en benzinbil. 70-80.000 kr.

Jeg ville gerne selv have en el-bil, men så længe der kun eksisterer én rigtig af slagsen, Tesla, som er hundedyr, så holder jeg mig til benzin. Specielt når jeg, næsten, kan få en nr. 2 bil for det samme som de ekstra 150 km rækkevidde koster.
Gravatar

#3 CBM 4. okt. 2017 07:47

#2: helt enig!
De andre bil producenter har enten sovet i timen eller bevist forsøgt at kværke el bilerne
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet!
Gravatar

#4 nwinther 5. okt. 2017 15:14

CBM (3) skrev:
#2: helt enig!
De andre bil producenter har enten sovet i timen eller bevist forsøgt at kværke el bilerne



Der er jo intet nyt i en elbil. Man har lavet elbiler i 100 år, men uden succes.
Jeg kunne godt tro, at de historisk dårlige erfaringer med elbilerne, har været afgørende for de "gamle" bilproducenters modvilje, i forhold til at satse massivt på dem.

En løsning har været hybridbilerne, hvor du kunne få nogle af fordelene ved begge drivmiddeltyper. Og selvom hybridbilerne sikkert har betydet meget for udviklingen ift. at drive en bil på el, har de også været en sovepude på f.eks. rækkevidde-parametret, da det i høj grad er blevet afskrevet som en benzin-løsning. Og derfor har fokus på en "ren" elbil været skudt til hjørne.

Desuden kan man forestille sig, at petroindustrien har lobbyet rigtig meget i forhold til fortsat anvendelse af olie mv.

I den forbindelse er det i øvrigt interessant, hvorfor olieindustrien ikke har satset mere på brændselscellebiler, som kan køre på brint. For så kan de også køre på benzin (en liter benzin indeholder mere brint, end en liter brint). Men af en eller anden grund, er det aldrig sket (endnu?).
Gravatar

#5 CBM 5. okt. 2017 15:28

#4: der har helt klart været en del lobbyisme fra olie selskaberne... men jeg tror også at olie selskaber har opkøbt patenter på nye batteri teknologier og syltet dem forever.

Dog tror jeg også at Teslas sejrsgang vil sikre at el bilerne og deres teknologier ikke længere kan ignoreres på sigt
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet!
Gravatar

#6 arne_v 5. okt. 2017 15:43

nwinther (4) skrev:

En løsning har været hybridbilerne, hvor du kunne få nogle af fordelene ved begge drivmiddeltyper. Og selvom hybridbilerne sikkert har betydet meget for udviklingen ift. at drive en bil på el, har de også været en sovepude på f.eks. rækkevidde-parametret, da det i høj grad er blevet afskrevet som en benzin-løsning. Og derfor har fokus på en "ren" elbil været skudt til hjørne.


Mange glemmer at el-biler ikke automatisk er rene.

El-bilers renhed afhænger af hvordan strømmen produceres.

https://www.scientificamerican.com/article/electri...
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#7 arne_v 5. okt. 2017 15:45

nwinther (4) skrev:

I den forbindelse er det i øvrigt interessant, hvorfor olieindustrien ikke har satset mere på brændselscellebiler, som kan køre på brint. For så kan de også køre på benzin (en liter benzin indeholder mere brint, end en liter brint). Men af en eller anden grund, er det aldrig sket (endnu?).


Benzin indeholder brint.

Men det gør da ikke at man kan bruge benzin i brænselsceller.
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#8 CBM 5. okt. 2017 17:52

arne_v (6) skrev:
nwinther (4) skrev:

En løsning har været hybridbilerne, hvor du kunne få nogle af fordelene ved begge drivmiddeltyper. Og selvom hybridbilerne sikkert har betydet meget for udviklingen ift. at drive en bil på el, har de også været en sovepude på f.eks. rækkevidde-parametret, da det i høj grad er blevet afskrevet som en benzin-løsning. Og derfor har fokus på en "ren" elbil været skudt til hjørne.


Mange glemmer at el-biler ikke automatisk er rene.

El-bilers renhed afhænger af hvordan strømmen produceres.

https://www.scientificamerican.com/article/electri...


Du har helt ret. Men med el biler har man MULIGHEDEN for at producere miljøvenlig strøm... Det er en start. Den mulighed har man ikke med benzin og diesel...

Medmindre man bruger raps og alkohol.
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet!
Gravatar

#9 nwinther 9. okt. 2017 09:14

arne_v (6) skrev:
Mange glemmer at el-biler ikke automatisk er rene.

El-bilers renhed afhænger af hvordan strømmen produceres.

https://www.scientificamerican.com/article/electri...


Når jeg skriver "ren" er det jo netop i anførselstegn, fordi det netop IKKE handler om renlighed (forurening), men om "blandingen" af el og benzin kontra "ren" eller "kun" el.

Ift. renlighedsproblematikken, forurener elbiler også (og vil gøre det i mange år endnu), men forskellen er den lokale forurening, at elektriciteten produceret ofte langt fra byens gadeplan, og den direkte indåndning af diesel-partikler og benzindampe er derfor meget lille i et elbilsmiljø.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login