mboost-dp1

EPA

“FusionMan” flyver over den engelske kanal

- Via TG Daily - , redigeret af Emil

Mange har til dato krydset den engelske kanal, men kun Yves Rossy kan bryste sig af at have krydset den med fire jetmotorer spændt på ryggen.

Efter to tidligere aflysninger på grund af dårligt vejr lykkedes det endelig for Rossy, også kendt som “FusionMan”, at krydse den engelske kanal. Et fly hjalp ham op i ca. 2,4 km højde, og derfra kastede han sig ud med en vinge og de fire jetmotorer spændt på ryggen.

Det, der bl.a. gør bedriften ekstraordinær, er, at Rossy navigerede uden nogen form for instrumenter, og selv hans vinge havde ingen bevægelige dele til at styre med. Al styring opnåede han ved at dreje hovedet til den ene eller den anden side og samtidig forskyde sin kropsvægt i forhold til vingen, han var spændt fast til.

En video af rekorden kan ses her:





Gå til bund
Gravatar #1 - majbom
30. sep. 2008 09:51
ja, så mangler han bare at kunne lette selv, og lande uden en faldskærm :)

gad vide vad sådan en tur koster i brændstof?
Gravatar #2 - dan1el
30. sep. 2008 09:51
jeg ville gerne sige så meget om det her...men jeg kan kun give mening med: Arh hvor FEDT !
Gravatar #3 - Slettet Bruger [1037211296]
30. sep. 2008 10:08
Jeg er ikke helt med på hvad rekorden består i? At være på den anden side hurtigst, eller?
Gravatar #4 - ikkeleakmitlogin
30. sep. 2008 10:15
resbo (3) skrev:
Jeg er ikke helt med på hvad rekorden består i? At være på den anden side hurtigst, eller?


Samme, fordi at han er da ikke den første til og flyte en lang afstand ved hjælp af jetmotor. Det er da ikke så langtid siden at der var en som smed nogle jetmotor's på et par støvler :)
Gravatar #5 - deu
30. sep. 2008 10:41
#1 var det ikke 120 pounds vingen vejede MED brændstof i, så er der vel plads til 40 liter jetfuel / _W_. Så det er nok ikke alverden det koster :)
Gravatar #6 - mel
30. sep. 2008 11:22
Jeg så udsendelsen på National Geographics, som osse var hans sponsor!
Fantatisk udførelser, men som tidligere nævnt troede jeg osse han ville starte fra jorden!

Men læg mærke til at vingen i sig selv IKKE kan styres - det er kroppen der gør det hele, hvilket gør det noget svært at holde skidtet i luften.

til info:
Selve tanken til fuel var fra F1-verdenen, således at den kunne tømmes til sidste dråbe!
Jet packen kunne ikke startes ved egen hjælp (blev startet da han hang på siden af moder-flyet), og ligeså snart brændstoffet er brugt op, kan vingen ikke bruges til at svæve ned på
Gravatar #7 - Tyrian
30. sep. 2008 11:28
Så ligesom #6 også udsendelsen på National Geographics, men synes det var begrænset hvad man fik af informationer. Eksempelvis, blev der ikke sagt noget om, om vingen automatisk tabte højde (langsomt) eller om den rent faktisk kunne holde sig i sammen højde. Hvis det sidste er tilfældet, må man kunne udvikle vingen, således at den også kunne bruges til at lette og lande med, og så bliver den først superblæret den her gadget:)

#3 At han var den første der krydsede den engelske kanal med en jetpack på ryggen...
Gravatar #8 - poubellos
30. sep. 2008 12:36
Hedder han Jeman eller Fussionman?
Gravatar #9 - imacomputer
30. sep. 2008 13:06
Det er da ufatteligt så uvidende og undrende de der speakere er i videoen ?

Kommentaren "men hvem vil da se det i aften.. de kan jo se der her nu!"... ok.. Jeg tror jeg vil foretrække en lidt mindre live og mere velredigeret video ! :)

Bortset fra det : for sejt et stykke isenkram ! :)
Gravatar #10 - SiniSael
30. sep. 2008 13:21
indrømmer blankt at det må nosser i kvæg størrelse - om ikke andet symbolsk for at strappe 120 pund winge og jetbrænstof på ryggen og håbe på den virker ordentlig ^^ men er osse lidt af en tøs :D

men fark det er cool gjort ^^
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login