mboost-dp1

Fujitsu Electronics
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
mireigi (1) skrev:Hvis de så bare kan få det integreret på vinduet som en slags HUD, ville det være fedt.
Det kan godt være jeg har misforstået hvad du mener - men er det ikke nytteløst at gøre det på vinduerne, der kan man jo allerede godt fint se.
Det handler jo netop om de blinde vinkler
Kunne de ik bare lave alt, her tænker jeg på stolperne, i glas? Det ville sgu da være nemmere? Så kan man selv se... Kan godt se at mht. lasbiler er det projekt der er fremvist en god idé.. Men jeg mener generelt at mange af problemerne kunne løse ved at lave større flader af glas :)
#7
A. Sætte 4 kameraer op og lade en computer udregne et live 3d-billede.
B. Konstruere en dødsfælde af en maskine udelukkende i glas.
Hmm.. et af livet svære valg.
A. Sætte 4 kameraer op og lade en computer udregne et live 3d-billede.
B. Konstruere en dødsfælde af en maskine udelukkende i glas.
Hmm.. et af livet svære valg.
Som svar til svar på #7´s indlæg: jaja rolig nu genier!! man kunne jo lave det i et materiale der ikke kan splintre på samme måde som glas og selvom der skulle være indblandet lidt stålkonstruktion behøver det ikke nødvendigvis at fylde hele bilens udsyn.. selvom han siger glas er ideen ikke nødvendigvis dum. hvem siger nutidens måde at designe biler på er den eneste måde at gøre det på? man kunne jo forestille sig hvordan ruden er i en F16.. der er ingen blinde vinkler i forruden, men tilgengæld er der intet bakspejl........... og så er der sikkert en der siger, ja hvor smart er det så.. det ved jeg ikke men der er mange måder at gøre ting på.. ser man ting som problemer eller udfordringer?
Desuden til #2 så er det nok bare til inspiration... tror du ikke det?
#6 = det er en god ide!!! den stemmer jeg på!
Desuden til #2 så er det nok bare til inspiration... tror du ikke det?
#6 = det er en god ide!!! den stemmer jeg på!
molive (7) skrev:Kunne de ik bare lave alt, her tænker jeg på stolperne, i glas?
Stolporne er så store på morderne biler, fordi de er fyldt med alt muligt. Fx. airbags og metal som gør at du ikke bliver smadret hvis bilen triller om på taget.
Godt udsyn ER en prioritet når man designer biler, der er bare så mange andre ting der også er vigtige.
myplacedk (13) skrev:Godt udsyn ER en prioritet når man designer biler, der er bare så mange andre ting der også er vigtige.
Når man kigger på moderne biler synes jeg det er helt åbenlyst at det er vigtigere hvordan bilen ser ud end hvordan man ser ud af bilen. Jeg vil påstå at udsyn er en prioritet der ligger nede omkring udformningen af handskerummet, langt under f.eks. fælgenes blærefaktor.
Men sjovt nok er det jo netop sikkerhedsudstyret der er med til at skubbe udviklingen af biler. Alt det crap der skal køres rundt med så man kan tåle at tage den frontalt ind i en mur med 80 i timen, eller blive torpederet af en anden bil der også vejer halvandet ton fordi den også kører rundt med 500 kilo sikkerhedsudstyr. Og alt imens må man selvfølgelig ikke læne sig for langt frem i passagersædet eller sove op ad siden bagi fordi så bliver man smadret hvis de mange airbags bliver udløst. En branche der er gået i selvsving, grrrrrr.
Thalion (16) skrev:Det er da faktisk rigtigt smart, men ja en HUD på forruden kunne være en rigtig god ide.
Også kaldet forHUD'en! (couldn't help it)
Ontopic:
#7 Det smarte ved dette er at man med et enkelt blik kan orientere sig. Hvis stolperne er i glas skal man jo vende sig rundt for at se hvad der foregår.
Thinq (14) skrev:Når man kigger på moderne biler synes jeg det er helt åbenlyst at det er vigtigere hvordan bilen ser ud end hvordan man ser ud af bilen.
Det er korrekt at udseendet er vigtigt i dag, men jeg tror nu ikke at nogen laver en 20 cm bred stolpe, bare fordi det ser fedt ud.
Stolperne består mig bekendt primært af ting du ikke har lyst til at undvære.
Thinq (14) skrev:Men sjovt nok er det jo netop sikkerhedsudstyret der er med til at skubbe udviklingen af biler.
Er det ikke en god ting, at sikkerhed er en prioritet?
Thinq (14) skrev:Alt det crap der skal køres rundt med så man kan tåle at tage den frontalt ind i en mur med 80 i timen, eller blive torpederet af en anden bil der også vejer halvandet ton fordi den også kører rundt med 500 kilo sikkerhedsudstyr.
Du kan jo tage alle dine argumenter imod sikkerhedstiltagene, og kigge på statistikkerne.
Vi kender udviklingen inden for sikkerhed - mere og mere af den. (Og ja, det bliver bilerne alt andet lige tungere af.)
Vi kender vel også udviklingen inden for fart - vi kører hurtigere og hurtiger.
Hvor mange dør, pr. kørt km? Find nogle tal, som går tilbage til dengang sikkerhed ikke var så vigtig. Så kan du se om al sikkerhedsfokuset er det værd.
Thinq (14) skrev:Og alt imens må man selvfølgelig ikke læne sig for langt frem i passagersædet eller sove op ad siden bagi fordi så bliver man smadret hvis de mange airbags bliver udløst. En branche der er gået i selvsving, grrrrrr.
Heh, den fik du en "Sjov"-rating for. :)
Hvis airbags skadede flere end de reddede (sovende eller ej), tror du så de ville være så udbredte? ;-)
#1 Det er skam allerede muligt at få (i visse mærker dog) installeret en HUD som viser de ting som instrumentbrættet normalt ville, neders i forruden.
Problemet hvis det skulle vises på forruden ville være tydeligheden, for ikke at fjerne udsigten (selv hvis det kun er en lille del) så skal billedet være gennemsigtigt, hvis du kan følge mig, dog dertil kommer så at det kan blive svært at tyde billedet og hvad der sker i det.
Selvom det at kunne have det som HUD ville være lækkert, så vil jeg af sikkerheds årsager holde mig til at have det på f.eks. den integrerede GPS skærm som man også kan få i mange nye mærker.
-- [ On Topic ] --
Der hvor jeg ville kunne se den helt store fordel er hvis det blinde vinkler kunne blive fjernet ved at delen af billedet som passer bag f.eks. B-stolperne bliver på en eller anden måde projiceret på dem, sådan så man får fjernet den blinde vinkel, men stadig skal holde sig til de fornuftige træk, så som at se sig over skulderen.
Problemet hvis det skulle vises på forruden ville være tydeligheden, for ikke at fjerne udsigten (selv hvis det kun er en lille del) så skal billedet være gennemsigtigt, hvis du kan følge mig, dog dertil kommer så at det kan blive svært at tyde billedet og hvad der sker i det.
Selvom det at kunne have det som HUD ville være lækkert, så vil jeg af sikkerheds årsager holde mig til at have det på f.eks. den integrerede GPS skærm som man også kan få i mange nye mærker.
-- [ On Topic ] --
Der hvor jeg ville kunne se den helt store fordel er hvis det blinde vinkler kunne blive fjernet ved at delen af billedet som passer bag f.eks. B-stolperne bliver på en eller anden måde projiceret på dem, sådan så man får fjernet den blinde vinkel, men stadig skal holde sig til de fornuftige træk, så som at se sig over skulderen.
myplacedk (18) skrev:Er det ikke en god ting, at sikkerhed er en prioritet?
Jo, helt sikkert. Men jeg synes det er vigtigt at tænke over hvor man skal sætte ind, i stedet for bevidstløst at hæve antallet af airbags hvert år. Trenden lige nu peger mod at vi alle kommer til at køre rundt i noget der ligner pansrede mandskabsvogne foret med intelligent polstring, for tænk nu hvis nogen kom noget til.
Problemet er at man så kan køre rundt med hovedet under armen med 110 i timen og stadig føle sig sikker. Skal man det? Jeg synes det er en vigtig pointe når man kører bil at det er farligt. Farligt for dig selv hvis du ikke er opmærksom. Netop derfor ER man opmærksom. Og det er nødvendigt, for der er masser af bløde trafikanter der regner med dig. Alle de crashtest-tiltag man laver i bilen kommer sku ikke fodgængere og cyklister til gavn. Tværtimod bliver de bare ramt af 150 kilo ekstra.
Jeg synes at man skal sætte ind for at forhindre sammenstød, i stedet for at gøre sammenstødene lettere at overleve. En hel del af den positive statistik kan netop også tilskrives bevidst arbejde med at udrydde "sorte" pletter i trafiklandskabet. ABS og ovennævnte bedre orientering er også fornuftigt i min bog.
Airbags og mere stål, ellers tak.
Thinq (22) skrev:Problemet er at man så kan køre rundt med hovedet under armen med 110 i timen og stadig føle sig sikker.
Enig, det er et problem. Jeg mindes at da sikkerhedsselen blev indført steg antallet af dødsofre. Folk følte sig mere sikre, og tog flere chancer. Og sådan skulle det vist være hver gang man indfører noget folk virkelig bemærker.
(Det virker selvfølgelig på længere sigt, men på kort sigt har folk det med at blive overmodige.)
Thinq (22) skrev:Alle de crashtest-tiltag man laver i bilen kommer sku ikke fodgængere og cyklister til gavn.
Der bliver nu også gjort noget for de bløde trafikanter, selv om de er langt fra så sikre som dem inde i bilen. :)
#23
Jeg tror bare han mener at det ikke duer at øge sikkerheden i bilerne hvis belisterne bliver mere dumdristige af det pga. den øgede følelse af sikkerhed.
Min bror har f.eks. i hans bil at der sidder et lille kamera i hans nummerplade bagerst, som han så kan se på hans lille skærm foran, så nu kigger han sig aldrig tilbage. det er noget i den stil jeg også frygter, at folk ikke selv kører ordentligt, for hvis der sker noget "så ordner bilen det nok".
Jeg tror bare han mener at det ikke duer at øge sikkerheden i bilerne hvis belisterne bliver mere dumdristige af det pga. den øgede følelse af sikkerhed.
Min bror har f.eks. i hans bil at der sidder et lille kamera i hans nummerplade bagerst, som han så kan se på hans lille skærm foran, så nu kigger han sig aldrig tilbage. det er noget i den stil jeg også frygter, at folk ikke selv kører ordentligt, for hvis der sker noget "så ordner bilen det nok".
#26
Jeg mener ikke de skal stoppe eller lade være med at udvikle på det og give os det til vores biler, jeg mener bare at de burde gøre det på en mere intelligent måde så folk ikke glemmer de normale forhåndsregler når man kører bil.
Hvis jeg havde pengene ville jeg da også have alverdens gadgets og lign. i min bil :)
Jeg mener ikke de skal stoppe eller lade være med at udvikle på det og give os det til vores biler, jeg mener bare at de burde gøre det på en mere intelligent måde så folk ikke glemmer de normale forhåndsregler når man kører bil.
Hvis jeg havde pengene ville jeg da også have alverdens gadgets og lign. i min bil :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.