UCN Teknologi overfører computerspillets verden til Revit virtual reality og starter forskningsprojekt, der – både i relation til nye samarbejdsmuligheder i byggeri og undervisning – skal afdække perspektiver og muligheder i professionel anvendelse af virtual reality.
‘Vi er i mål. Vi har elimineret programsammenstød og ventetider, alle enderne samles op, og alt kører på skinner. De studerendes BETA-release leverer varen: Programdesign, programmer og software har stået prøven og sender med afsæt i computerspillets MMORPG-teknologier (Massive Multi Online Role Playing Games) Revit videre til brillerne og samarbejdet i fremtidens virtual reality univers,’ fortæller Torben Larsen, underviser og adjunkt ved datamatiker-uddannelsen på UCN Teknologi (University College Nordjylland).
Phd-studerende Camilla Gyldendahl Jensen, der blandt andet som afsæt for et nyt forskningsprojekt har stået fadder til udviklingen af koncept og indhold i UCN’s nye virtual reality set-up, supplerer:
‘For to år siden introducerede vi som led i De Digitale Dages projektering af Kunstens restaurering Virtual reality som et af fremtidens redskaber i byggeriet, sidste år tog vi skridtet videre til den virtuelle projekt-præsentation, og i år koblede vi MMORPG-teknologierne sammen med Revit-programmerne og er tæt på professionel projektering i real-time virtuel reality.’
Camilla Gyldendahl Jensen forudser, at computerspillets levende og interaktive univers i årene frem i mange fag vil blive overført til professionelle virtual reality redskaber, der helt vil revolutionere den måde, vi arbejder og samarbejder på, og hun slår fast, at kombinationen byggeri og uddannelse udgør en perfekt platform for videreudvikling af nye virtual reality teknologier.
‘Endnu kan vi dog kun skimte mulighederne som toppen af et isbjerg på lang afstand, men allerede nu står det imidlertid klart, at professionel udnyttelse af virtual reality imødekommer nye krav i byggeriet,’ afslutter Camilla Gyldendahl Jensen.