mboost-dp1

Vedr. fodgængerovergange


Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
10. jun. 2008 14:03
Hvis jeg kommer til et lysreguleret fodgængerfelt må jeg ikke krydse det hvis der er rødt, det er klart.

Jeg kunne forestille mig at det var ulovligt at gå over vejen en meter fra fodgængerfeltet, når der er rødt lys (muligvis også ved grønt lys).

Hvor langt væk skal man være, før at det er lovligt at krydse vejen, selv om nærmeste fodgængerfelt har "rød mand"?
Gravatar #2 - fidomuh
10. jun. 2008 14:06
#1

Loven siger 100meter :)
( Diverse politifolk er min kilde )
Gravatar #3 - vandfarve
10. jun. 2008 14:14
#1 Så ja, hvis en fodgænger krydser vejen under 100 meter fra et fodgængerfelt uanset om kuløren på lyskurven, så må du gerne køre ham ned og/eller over.

Var det ikke det, som du ville vide?
Gravatar #4 - fidomuh
10. jun. 2008 14:27
#3

Faktisk er det din fejl, uanset hvornaar du koerer ham over :)

Om han saa loeber over for roedt, eller loeber en tur over motorvejen :P
Gravatar #5 - natterjack
10. jun. 2008 16:09
#4
Tvivler på man kan blive dømt for at køre en tosse over, der hopper ud foran en på motorvejen.
Gravatar #6 - myplacedk
10. jun. 2008 16:18
1 skrev:
Jeg kunne forestille mig at det var ulovligt at gå over vejen en meter fra fodgængerfeltet, når der er rødt lys (muligvis også ved grønt lys).

Det er ulovligt at krydse vejen til fods tæt på et fodgængerfelt, uanset eventuel lysregulering.

Hvor langt væk "tæt på" er aner jeg så ikke.
Gravatar #7 - natterjack
10. jun. 2008 16:19
6 skrev:
Det er ulovligt at krydse vejen til fods tæt på et fodgængerfelt, uanset eventuel lysregulering.

Hvor langt væk "tæt på" er aner jeg så ikke.


#2
Gravatar #8 - myplacedk
10. jun. 2008 16:22
Og nu vi er i gang:

På cykel eller knallert (herunder scooter 30) må du ikke benytte fodgængerfelt, men skal pænt vente på at der ikke er nogen biler.
Men hvis du stiger af køretøjet og trækker, at du straks fodgænger. Også selv om en eventuel motor stadig kører.

Dvs. det er fuldt ud lovligt at køre frem til et fodgængerfelt, stige af køretøjet, vente på at bilerne bremser som de skal (de burde kun tage få sekunder), trække over, stige på igen og køre videre.

Alternativt kan være at vente i flere minutter på et hul i trafikken.
Gravatar #9 - natterjack
10. jun. 2008 16:27
Eftersom vores kilde for hvor langt væk man skal være ikke lige var så klar, slog jeg det sgu bare op selv. :P

Færdselsloven, § 10 skrev:
Stk. 5. Ved passage over kørebane eller cykelsti skal fodgængerfelt benyttes, såfremt et sådant findes i nærheden. Findes fodgængerbro eller -tunnel i nærheden, skal broen eller tunnelen om muligt benyttes.

Stk. 6. I andre tilfælde end nævnt i stk. 5 skal passagen ske lige over kørebane eller cykelsti og fortrinsvis i tilslutning til vejkryds.


Ikke særlig detaljeret må man sige. Man må vel konkludere at det en smagssag?
Gravatar #10 - rackbox
10. jun. 2008 16:29
8 skrev:
...vente på at bilerne bremser som de skal...


Det skal de ikke. Et fodgængerfelt er praktisk forstået ikke andet end en hensigserklæring, med mindre det er lysreguleret. Biler er ikke pligtige til at lade fodgængere over.

Derimod er det fodgængerens eget ansvar at tage første skridt ud på fodgængerfeltet. Når første skridt er taget, så er det bilistens pligt at standse. Bilen må først køre, når fodgængeren er kommet helt ud af feltet - eller til et eventuelt helleanlæg, der deler vejen. dette modsiger oven i købet #4:

4 skrev:
Faktisk er det din fejl, uanset hvornaar du koerer ham over :)


Der er forskel på hvem, der har fejlen og hvem der betaler forsikringen. Hvis du kører en fodgænger over, så har du en forsikring i kraft af at du er i bil - fodgængeren har ikke en forsikring.

Som sagt - fodgængeren er ansvarlig for selv at overholde loven.

#9 min kørelærer sagde i sin tid (véd ikke om det gælder, eller blot var "dengang") at der gælder samme regler for afstand til fodgængerfelt som parkeringsrestriktioner udfor sidevej: 10 meter.
Gravatar #11 - trylleklovn
10. jun. 2008 16:34
Nu vi er ved trafik.. Havde min knallertkørelærer ret, da han sagde, at for cykelister samt knallerter gælder samme regel som for biler nemlig, at når man er kørt over den hvide streg, der adskiller en fra at befinde sig i et kysreguleret kryds, så gælder den farve lyskurven havde da man kørte ind i krydset indtil man forlader dette.

Hvilket i praksis betyder, at når man skal dreje til venstre, hvilket foregår ved, at man krydser vejen, stopper op, vender cykel/knallert og kører over den vej man kom ad, så skal man ikke vente på, at der bliver grønt i den retning, som man forlader krydset i?
Gravatar #12 - The-Lone-Gunman
10. jun. 2008 16:37
Jeg har engang fået en bøde for at gå over vejen ca. 8 meter før en fodgængerovergang.

Det var heldigvis i Prag, så bøden var kun på 100 Kč, hvilket var ca. 25 kr med datidens kurs.
Gravatar #13 - rackbox
10. jun. 2008 16:46
#11 ja... Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt.

Når du er kørt ind i krydset (som sker ved at passere stoplinjen), så skal du fortsætte efter reglerne, indtil du er igennem krydset. At åndsamøber og andre tåber sjældent respekterer dette, så bliver du i praksis dog nogle gange nødt til at bakke, så du er bag stoplinjen igen...
Gravatar #14 - buch
10. jun. 2008 16:52
#10
Du er forpligtet til at holde tilbage for fodgængere i et fodgænger felt, hvis fodgængeren ikke kan nå over inden du kommer til overgangen.

Sådan cirka, men jeg er lidt påvirket..

Er der dog et stop i fodgænger feltet halvejs altså et ophold, så må du godt fortsætte.
Gravatar #15 - MiniatureZeus
10. jun. 2008 16:57
#14
Jeg fik en anmærkning til min køreprøve, fordi jeg stoppede for et fodgængerfelt, hvor der stor en dame og ventede, hvilket man ikke skal.


#12 fik en 1. advarsel for at gå skråt over et fodgængerfelt. Altså jeg startede med at gå lige ud, men så ca. halvejs gik jeg skråt over, og forlod derfor fodgængerfeltet.
Uheldigvis var der en politibil i anden række som opdagede det, og så smed han både blink og horn på, så jeg fandeme hoppede 2 meter af ren forskrækkelse...
Afskrækker mig dog ikke for stadigvæk at gøre det...
Gravatar #16 - rackbox
10. jun. 2008 17:42
#15 Nu er du off topic igen! Denne tråd handler om anhængertræk!!!
Gravatar #17 - natterjack
10. jun. 2008 18:16
10 skrev:
Det skal de ikke. Et fodgængerfelt er praktisk forstået ikke andet end en hensigserklæring, med mindre det er lysreguleret. Biler er ikke pligtige til at lade fodgængere over.

Derimod er det fodgængerens eget ansvar at tage første skridt ud på fodgængerfeltet. Når første skridt er taget, så er det bilistens pligt at standse. Bilen må først køre, når fodgængeren er kommet helt ud af feltet - eller til et eventuelt helleanlæg, der deler vejen. dette modsiger oven i købet #4:


Jeg citerer igen færdselsloven:

Forpligtelser over for gående
Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.
Gravatar #18 - Norrah
10. jun. 2008 18:23
I skal ikke tage pis på fodgængerovergange...
Der var nogen der gik forkert i japan for et par dage siden, i et cartoon gamer distrikt.
Og manden der kørte i en lastbil gik totalt amok. Og der fløj med kastestjerner til højre og venstre!..

Don't fucking Jay walk.*

*To soon?
Gravatar #19 - vandfarve
10. jun. 2008 18:27
#18

To soon, yeah. Come back again in a couple a weeks while we still remember it, but don't mourn over it.
Gravatar #20 - vandfarve
10. jun. 2008 18:35
#17

Men hånden på hjertet: Hvem tør lægge sig ud med motorsagkundig og starte en battle på paratviden om Færdselsloven? Han kunne sagt, at jorden var flad, og jeg ville stadig have sagt "Ja, herre" og bukket dybt*.

* Det skal dog lige pointeres, at jeg var oppe hos Bornholmeren, som i Køge og omegn er alt for kendt for sin dumperater og hans karma, der bare indgyder død.
Gravatar #21 - rackbox
10. jun. 2008 18:49
#17 Og jeg hjælper dig lige med at fremhæve det væsentlige:

#17 og færdselsloven skrev:
Forpligtelser over for gående
Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere


Det er ikke nødvendigt at standse, før fodgængeren har sat sin fod i feltet.
Gravatar #22 - Ronson ⅍
10. jun. 2008 18:59
Det er ikke nødvendigt at stoppe med mindre fodgængeren skal passere vejen
Gravatar #23 - natterjack
10. jun. 2008 22:23
21 skrev:
#17 Og jeg hjælper dig lige med at fremhæve det væsentlige:

#17 og færdselsloven skrev:
Forpligtelser over for gående
Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere


Det er ikke nødvendigt at standse, før fodgængeren har sat sin fod i feltet.


Det vil jeg nu mene der er, da der også står der at køreren skal undgå at være til ulempe for gående, og det er man da hvis man tvinger den gående til at stoppe op når vedkommende skal til at krydse vejen.
Gravatar #24 - fidomuh
11. jun. 2008 06:32
#23

Jeg vil lige indskyde at jeg er enig, foereren af bilen skal lade fodgaengeren passere feltet, uden at fodgaengeren foeler sig utryg paa noget tidspunkt.
Dvs at man i god tid skal bremse / indikere at man vil bremse op..

For lige at indskyde et spoergsmaal til folk der ikke mener man skal bremse op:
Skal fodgaengeren dermed bare traede ud foran en lastbil og forvente at denne bremser? - uanset hvor hurtigt / taet paa denne koerer?
Svaret er faktisk ja, derfor skal man _ALTID_ bremse ned ved et fodgaengerfelt hvor du ikke er 100% sikker paa at superman kommer flyvende ud midt i feltet paa et splitsekund :P

( Har selv vaeret ude for 2 mindre drenge ( 10-13 ar ) som kom loebende ud midt i et fodgaengerfelt uden hverken at kigge paa mig, eller de 1500kg metal jeg var ved at hamre langt ned i halsen paa dem :) )

Morale: Brems ned i god tid - og soerg for at dine bremser virker bedre end du forventer :D
Gravatar #25 - johanmw
11. jun. 2008 07:21
11 skrev:
Nu vi er ved trafik.. Havde min knallertkørelærer ret, da han sagde, at for cykelister samt knallerter gælder samme regel som for biler nemlig, at når man er kørt over den hvide streg, der adskiller en fra at befinde sig i et kysreguleret kryds, så gælder den farve lyskurven havde da man kørte ind i krydset indtil man forlader dette.

Hvilket i praksis betyder, at når man skal dreje til venstre, hvilket foregår ved, at man krydser vejen, stopper op, vender cykel/knallert og kører over den vej man kom ad, så skal man ikke vente på, at der bliver grønt i den retning, som man forlader krydset i?


Det er ikke helt rigtigt. Så vi jeg ved jeg, kører du over for grønt, men ud af lyskrydset, og holder bagved den hvide streg, og skal så vente på at det bliver grønt igen, i hvert fald i teorien, det gælder dog åbenlyst ikke for cykelbude, som har deres egne regler :)
Gravatar #26 - myplacedk
11. jun. 2008 07:50
#25
Hvor ved du så det fra? Jeg synes "min kørelærer sagde" lyder mere troværdigt end "så vi jeg ved jeg". :)
Gravatar #27 - holmen
11. jun. 2008 07:58
Nu vi er ved trafik.. Havde min knallertkørelærer ret, da han sagde, at for cykelister samt knallerter gælder samme regel som for biler nemlig, at når man er kørt over den hvide streg, der adskiller en fra at befinde sig i et kysreguleret kryds, så gælder den farve lyskurven havde da man kørte ind i krydset indtil man forlader dette.
Jeg er ikke med. Den hvide streg er stoplinien. Når man kører over den kommer man ud i krydset, og er man først ude i krydset skal man køre over.

Cykler og knallerter skal ikke dreje til venstre i et kryds, på samme måde som biler: Først skal man køre lige over, så dreje sig 90 grader mod venstre og vente på at der bliver grønt i den retning.
Så vi jeg ved jeg, kører du over for grønt, men ud af lyskrydset, og holder bagved den hvide streg, og skal så vente på at det bliver grønt igen
Når man har passeret det grønne lys og er ude af lyskrydset, så har du passeret den hvide streg (stoplinien?).

har jeg misforstået noget af det i skriver?
Gravatar #28 - natterjack
11. jun. 2008 08:34
27 skrev:
Jeg er ikke med. Den hvide streg er stoplinien. Når man kører over den kommer man ud i krydset, og er man først ude i krydset skal man køre over.

Cykler og knallerter skal ikke dreje til venstre i et kryds, på samme måde som biler: Først skal man køre lige over, så dreje sig 90 grader mod venstre og vente på at der bliver grønt i den retning.
Så vi jeg ved jeg, kører du over for grønt, men ud af lyskrydset, og holder bagved den hvide streg, og skal så vente på at det bliver grønt igen
Når man har passeret det grønne lys og er ude af lyskrydset, så har du passeret den hvide streg (stoplinien?).

har jeg misforstået noget af det i skriver?


Færdselsloven igen-igen:
Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel.
Altså må man gerne svinge uden at vente på grønt i den anden retning, sålænge man ikke er til ulempe.
Gravatar #29 - fidomuh
11. jun. 2008 08:46
#28

Men du maa ikke koere over for roedt, saa om du skal vente paa groent eller ej ved et sving, er ligegyldigt, da du koerer _LIGE_ over foerst og derfor skal vente paa at der ikke er roedt for dig :)
Gravatar #30 - natterjack
11. jun. 2008 08:51
#29
Jo, det må man godt, det er jo præcis det der står. Du må gerne svinge selvom der er rødt i din 'nye' retning. Præcis som biler også gerne må svinge, selvom der er rødt i deres 'nye' retning.
Gravatar #31 - fidomuh
11. jun. 2008 08:53
#30

Nej, det er ikke det der staar. WTF?

Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel.


Hvis du laeser det igen, kan du se at du ikke maa vaere til ulempe for den oevrige trafik, hvilket du er naar du koerer over for roedt :)
Gravatar #32 - Cloud02
11. jun. 2008 09:08
Gravatar #33 - fidomuh
11. jun. 2008 09:09
#32

Yessir :)
Gravatar #34 - natterjack
11. jun. 2008 10:08
#32
Tak skal du have.
Gravatar #35 - dyg
11. jun. 2008 10:36
15 skrev:
Jeg fik en anmærkning til min køreprøve, fordi jeg stoppede for et fodgængerfelt, hvor der stor en dame og ventede, hvilket man ikke skal.


Jeg dumpede min første køreprøve fordi jeg IKKE stoppede, da der stod en mand med sin cykel og kiggede ud i den blå luft. Jeg bremsede ned men manden kiggede hverken på mig eller på billister fra den modsatte retning - Han stod der bare.

Den motorsagkyndige sagde, at jeg skulle stoppe helt og have øjenkontakt med manden, før jeg måtte fortsætte.
Gravatar #36 - holmen
11. jun. 2008 11:18
Som jeg fik det lært, så skulle jeg kun stands hvis fodgængeren på en eller anden måde indikerede at han/hun vil over.
Jeg vader som regel bare ud, men kun når jeg ved folk kan nå at bremse. Ofte er folk flinke til at stoppe, også i kbh.
Gravatar #37 - myplacedk
11. jun. 2008 11:50
36 skrev:
Som jeg fik det lært, så skulle jeg kun stands hvis fodgængeren på en eller anden måde indikerede at han/hun vil over.

Personligt synes jeg at det at man står ved en fodgængerovergang, med front ud mod vejen, og evt. kigger på trafikken, synes jeg er rigeligt til at indikere.

Jeg har dog oplevet flere gange at når jeg har holdt lidt og undret mig, så enten giver de signal til at de ikke skal over eller at jeg bare kan køre, eller også så ignorerer de mig længe nok til at jeg bare kører.

Andre gange når jeg standser for folk der ser ligesådan ud, føler jeg næsten at de har lyst til at belønne mig fordi de endelig kan komme over vejen.

(I Horsens - jeg har ikke oplevet nogen af delene andre steder.)
Gravatar #38 - rackbox
11. jun. 2008 11:54
#28 det, der er så fantastisk med færdselsloven (som med alle andre love) er, at du ikke blot kan finde et afsnit, der understøtter, hvad du tror er rigtigt. Fordi:

* I alle love findes paragraffer, der postulerer ét, men begrænses, præciseres eller ophæves andetsteds i samme eller anden lov.

* Loven er på mange punkter fortolkelig = domstolenes eksistensgrundlag.

Når du kører ud i et kryds på cykel/knallert/andet ikke-indregistreret køretøj, så skal du fortsætte til den anden side. Ved venstresving skal du foretage endnu en manøvre, hvorfor du skal vente til der er grønt, før du kører den nye retning.

Se det som om, at du skal ud i krydset 2 gange - først for at køre ligeud - og derefter for at køre ligeud i en anden retning.
Gravatar #39 - natterjack
11. jun. 2008 14:11
#38
Jeg er den eneste af os to som har kilde for sin påstand, så indtil du finder en anden paragraf der modsiger min påstand, kan jeg ikke rigtig se hvordan du kan mene du har ret.

Jeg kan heller ikke se hvordan
Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel.
kan tolkes sådan at man skal vente til det bliver grønt den 'nye' vej, når der står man må svinge hvis der ikke er andet færdsel.
Gravatar #40 - MiniatureZeus
11. jun. 2008 14:19
20 skrev:
#17

* Det skal dog lige pointeres, at jeg var oppe hos Bornholmeren, som i Køge og omegn er alt for kendt for sin dumperater og hans karma, der bare indgyder død.


Ham var jeg også op hos... Og fattede absolut intet af, hvad fanden han sagde så jeg tror jeg kørte forkert 3-4 gange...
Gravatar #41 - gentox
11. jun. 2008 14:46
20 skrev:
#17

Men hånden på hjertet: Hvem tør lægge sig ud med motorsagkundig og starte en battle på paratviden om Færdselsloven? Han kunne sagt, at jorden var flad, og jeg ville stadig have sagt "Ja, herre" og bukket dybt*.

* Det skal dog lige pointeres, at jeg var oppe hos Bornholmeren, som i Køge og omegn er alt for kendt for sin dumperater og hans karma, der bare indgyder død.


Havde også en speciel oplevelse med den motorsagkyndige til min køreprøve.
Det havde regnet i ca. 2 dage, og hans første kommentar var at hvis det blev ved med at regne, så holdt det aldrig op.

Den næste var hvorfor jeg ville have et kørekort, da det rent statistisk var folk med kørekort der stod for de fleste uheld i trafikken, end dem uden... osv.

Bestod uden anmærkninger :D
Gravatar #42 - Norrah
11. jun. 2008 16:27
#41 min forsøgte at sælge mig en bil mens jeg var ca. 5min inde i prøven. Tog jeg som et godt tegn.

Bestod desuden også uden anmærkninger.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login