mboost-dp1

V2 overskift


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
18. okt. 2016 15:33
https://www.version2.dk/artikel/kvantecomputere-ka...

Overskrift:


Kvantecomputere kan næppe knække kraftig kryptering
Kryptering med symmetriske nøgler klarer nok kvantecomputere.


Indhold:


Forskerne - der har fået input fra de to institutioner Perimeter Institute for Theoretical Physics og det canadiske Institute for Advanced Research - har undersøgt de kryptografiske hash-algoritmer SHA-2 og SHA-3 i forhold til Grovers algoritme.


WTF?
Gravatar #2 - Claus Jørgensen
18. okt. 2016 21:43
#1

Er du overrasket? v2.dk har aldrig rigtigt været et seriøst medium.
Gravatar #3 - arne_v
19. okt. 2016 00:25
#2

De vil jo gerne fremstå som det tekniske halv-nørdede IT medie.

Det er vel ikke første gang de falder igennem. Men jeg synes dog at det er ret grelt denne gang.

Og efter 14 timer er der endnu ikke nogle kommentarer som har påpeget bøffen.
Gravatar #4 - gramps2
19. okt. 2016 06:37
Min viden om kryptografi er måske meget V2-agtig. Kan du påpege hvad det er, der er WTF-værdig?
Gravatar #5 - Slettet Bruger [1820243854]
19. okt. 2016 11:03
gramps2 (4) skrev:
Min viden om kryptografi er måske meget V2-agtig. Kan du påpege hvad det er, der er WTF-værdig?


Min antagelse er at de påstår at kvante computere ikke kan knække kraftig kryptering med symmetriske nøgler (f.eks. AES) hvor de så peger på og kun snakker om SHA2 og SHA3. Problemet er bare at SHA2 og SHA3 ikke er symmetiske krypteringsalgoritmer, men hash funktioner.

Hvis man bruger hash funktioner til symmetrisk kryptering, så er det til key generation/key stretching. Det er dog ikke lig med at krypteringsalgoritmen er sikker.

V2 snakker efter underrubrikken ikke om kryptering på noget tidspunkt, kun hashing og det tætteste på praktik vi kommer er password hashing i databaser. Det skal dog siges at man aldrig bør lagre kodeord i databaser uden de er kørt gennem en key stretching algoritme så som bcrypt, scrypt eller pbkdf2. En rå, enkelt runde SHA bør aldrig bruges til lagering af kodeord.
Gravatar #6 - gramps2
19. okt. 2016 11:37
#5
Se, det giver mening at V2 ikke fanger den selv. Kryptering og hashing er, i manges øjne, et og samme.
Gravatar #7 - arne_v
19. okt. 2016 12:51
#6

Jeg kan godt leve med at man opfatter hashing som kryptering. Nogen gange bruger selv tekniske personer begrebet "envejs kryptering" om hashing.

Men når man går fra "kryptering" til "symmetrisk kryptering", så kan man altså ikke lade det omfatte hashing, så er det alt for præcist.
Gravatar #8 - Manofsciencemanoffaith
19. okt. 2016 18:36
v2 og ing.dk er ikke blege for at bruge en EB overskrift eller to. Det er ved at blive lidt latterligt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login