mboost-dp1
Trænings kniv
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hvis den ikke er skarp skal man vel ikke have tilladelse til den?
desuden er den ikke over 12cm
Våbencirkulærets § 13. stk. 1 nr. 6: Erhvervelse og besiddelse af blankvåben, der har en klinge ud over 12 cm, og som man blot har som samler eller som dekoration kræver således en blankvåbentilladelse.
En sådan blankvåbentilladelse giver tilladelse til at erhverve og besidde blankvåben, der har en klinge der er længere end 12 cm. Den er kun beregnet på de blankvåben, man har som samler eller til dekoration. Den giver ikke tilladelse til at bære eller anvende blankvåben. Tilladelsen er afgiftsfri og gælder i 10 år.
desuden er den ikke over 12cm
Du kan ikke erhverve en butterflykniv, heller ikke på en blankvåbentilladelse og det er ligemeget at den er usleben.
Du kan dog erhverve dig en, hvis du skal bruge den i din træning på professionelt niveau, men jeg kan ikke huske hvilke tilladelser du skal have.
Du skal derudover huske at du skal have importpapirer på den, da du ellers kan sigtes for import af ulovlige våben, som kan give stor bøde og fængselsstraf.
Du kan dog erhverve dig en, hvis du skal bruge den i din træning på professionelt niveau, men jeg kan ikke huske hvilke tilladelser du skal have.
Du skal derudover huske at du skal have importpapirer på den, da du ellers kan sigtes for import af ulovlige våben, som kan give stor bøde og fængselsstraf.
Det er specielt svært at få tilladelser til træningsvåben, da de kræver at en klub vil bekræfte at du har en vis erfaring.
Men uden tilladelse giver en kniv som denne 8 dages ubetænget fængsel, 3.500 kr i bøde og en linie i straffeattesten, der ryger efter 5 år?... Hvis du bliver taget med den udenfor. I hjemmet slipper du får fængselsstraffen.
Men uden tilladelse giver en kniv som denne 8 dages ubetænget fængsel, 3.500 kr i bøde og en linie i straffeattesten, der ryger efter 5 år?... Hvis du bliver taget med den udenfor. I hjemmet slipper du får fængselsstraffen.
gnarfsan (9) skrev:Men uden tilladelse giver en kniv som denne 8 dages ubetænget fængsel, 3.500 kr i bøde og en linie i straffeattesten, der ryger efter 5 år
Jakob Jakobsen (8) skrev:Du kan ikke erhverve en butterflykniv, heller ikke på en blankvåbentilladelse og det er ligemeget at den er usleben.
Nogle kilder ville være rart. Umiddelbart kan jeg ikke se noget logik i det, svarer jo til at jeg snitter et par stykker træ, og hægter dem sammen, så de har samme udforming som en butterflykniv og så er det pludselig ulovligt? Hvis den ikke er skarp er det vel ikke en kniv? Jeg kunne også skrue et par stumper aluminiumsrør sammen og så kalde det en kniv, men det bliver det jo ikke til et våben af?
Hvis jeg fægter rundt med en trommestik og kalder det for en træningskniv, bryder jeg så også loven? Hvad hvis jeg maler den sølvfarvet?
Jeg kan se problemet i at jeg f.eks. har den med i byen, eller hvis jeg truer nogen med den, som tror det er en ægte kniv. Men hvis jeg bare fægter med den derhjemme eller i en klub så kan jeg ikke forstå hvad det er, der afgør om der er tale om et våben, eller en træningsaffekt.
Problemet er at en butterflykniv er et våben og ikke har nogen anden praktisk funktion. At den ikke er slebet er irrelevant, da det kan ændres på et par minutter.
[quote]§ 14. Det er forbudt uden tilladelse fra politimesteren (politidirektøren) at erhverve, besidde, bære eller anvende:
1) skarpe våben eller stikvåben, hvis klinge overstiger 12 cm,
2) knive med tværstillet greb beregnet til stød (push daggers),
3) springknive og springstiletter,
4) faldknive og faldstiletter,
5) enhåndsbetjente foldeknive (hurtigtræksknive) og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af en hånd (butterflyknive),
6) kårdestokke og andre tilsvarende skjulte våben,
7) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,
8) våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm,
9) kastestjerner, kasteknive og lignende og
10) spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser og -patroner.
Stk. 2. De våben mv., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politimesteren (politidirektøren).[quote]
Problemet er at en butterflykniv er et våben og ikke har nogen anden praktisk funktion. At den ikke er slebet er irrelevant, da det kan ændres på et par minutter.
[quote]§ 14. Det er forbudt uden tilladelse fra politimesteren (politidirektøren) at erhverve, besidde, bære eller anvende:
1) skarpe våben eller stikvåben, hvis klinge overstiger 12 cm,
2) knive med tværstillet greb beregnet til stød (push daggers),
3) springknive og springstiletter,
4) faldknive og faldstiletter,
5) enhåndsbetjente foldeknive (hurtigtræksknive) og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af en hånd (butterflyknive),
6) kårdestokke og andre tilsvarende skjulte våben,
7) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,
8) våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm,
9) kastestjerner, kasteknive og lignende og
10) spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser og -patroner.
Stk. 2. De våben mv., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politimesteren (politidirektøren).[quote]
Jakob Jakobsen (11) skrev:Problemet er at en butterflykniv er et våben og ikke har nogen anden praktisk funktion. At den ikke er slebet er irrelevant, da det kan ændres på et par minutter.
Men der er jo ikke bare tale om at den er sløv. Den er decideret flad der hvor knivæggen skulle værre. Jeg kan ikke se hvad det så er, der skulle gøre den til en kniv.
Hvornår er der tale om en butterflykniv? Hvis den ikke kan skære hvorfor er den så ulovlig? Og hvorfor er en træpind så ikke et knivvåben? Det er jo heller ikke skarpt.
Kan da sagtensforestille mig at man kan bruge den til at jonglere med uden at bruge den som våben.
Jeg hader bare at bruge foden til at folde mine knive ud med!Jakob Jakobsen (11) skrev:[...] hvis klinge kan foldes ud ved brug af en hånd
Der er en gammel tommelfingerregel du kan bruge så længe du er i Danmark.
Hvis noget er sjovt, så er det ulovligt.
Hvis noget er sjovt, så er det ulovligt.
noramskull (15) skrev:Hvis noget er sjovt, så er det ulovligt.
Jeg kan nu ikke se hvad der skulle være specielt sjovt ved at rende rundt med en butterflykniv?
trylleklovn (12) skrev:Men der er jo ikke bare tale om at den er sløv. Den er decideret flad der hvor knivæggen skulle værre. Jeg kan ikke se hvad det så er, der skulle gøre den til en kniv.
Det at den er udformet som et våben og kan slibes til et, gør at den kategoriseres som våben. Det samme gælder for et pyntesvær. Men hvis du laver den i træ, er den lovligt.
Det, der gør butterfly kniven særligt ulovlig fremfor andre knive, er at den kan betjænes med én hånd.
gnarfsan (18) skrev:Det, der gør butterfly kniven særligt ulovlig fremfor andre knive, er at den kan betjænes med én hånd.
Og at den ikke har andet reelt brug end som våben.
En hobbykniv er fuldt ud lovlig så længe du har reelt brug for den, på trods af at den er enhåndsbetjent..
Jakob Jakobsen (16) skrev:Jeg kan nu ikke se hvad der skulle være specielt sjovt ved at rende rundt med en butterflykniv?
Jeg har en, men kunne ikke drømme om at gå rundt med den. Er bare godt tidsfordriv når man venter på computeren eller noget andet.
gnarfsan (23) skrev:Lad være med at poste sådan noget på et forum. Hvis nogen anmelder dig, er du lidt på røven... Jeg er ligeglad, men andre er måske ikke.
Maybe, men det gør de da bare. Jeg tror politiet har bedre ting at give sig til end at køre ud til mig for at beslaglægge min brevåbner.
Hvad er det for et overangst samfund vi lever i hvis man ikke engang kan have en falsk uskarp kniv derhjemme, som man udelukkende bruger som mental afstressning, uden at skulle være bange for at blive meldt til politiet?
paradise_lost (22) skrev:Jeg har en, men kunne ikke drømme om at gå rundt med den. Er bare godt tidsfordriv når man venter på computeren eller noget andet.
Du vil altså lære at bruge en bytterflykniv uden nogen reel grund?
Eller er det bare for at træne dig op til at bruge den rigtige vare?
Der er nok bedre måder at afstresse, end at lege med ulovlige knive, skarpe eller ej.
...Men hvis du skal have noget at lege med, kan du investere i denne, den er ikke ulovlig at eje i Danmark.
Jakob Jakobsen (29) skrev:...Men hvis du skal have noget at lege med, kan du investere i denne, den er ikke ulovlig at eje i Danmark.
Den giver respekt på bodegaen!
"Lære at bruge den" ???Jakob Jakobsen (28) skrev:Du vil altså lære at bruge en bytterflykniv uden nogen reel grund?
Eller er det bare for at træne dig op til at bruge den rigtige vare?
Der er nok bedre måder at afstresse, end at lege med ulovlige knive, skarpe eller ej.
Det kan også bare være et simpelt legetøj ligesom en kuglepen kan være det.
Jeg har nogle stykker i forskellige størrelser. Jeg købte dem fordi jeg var fascineret af dem og [url= er udfordrene og sjove.
Magten (32) skrev:
Jeg har nogle stykker i forskellige størrelser. Jeg købte dem fordi jeg var fascineret af dem og [url= er udfordrene og sjove.
Wow....
dub (35) skrev:Du ville nok ikke have det særligt godt med at have dem i baglommen.
Øh, nej. Men hvis jeg skulle have lyst til at stikke den ind i en person ville jeg da heller ikke have den der.
Hvis det endeligt skulle være kunne jeg da nok sagtens finde en eller anden måde at transportere den rundt på eller bare smutte hjem og hente en ;)
Desuden handler denne tråd om ting man har liggende i hjemmet...
#36 Men det er grunden til den er ulovlig. Den er nem at skjule og du kan rende rundt med den hverdag, så skulle du få den tumpet ide at stikke en person ned er det muligt. En kniv er et fantatisk værktøj men der er intet ved en butterfly kniv der gør den til et bedre værktøj, kun til et bedre våben.
Hvorfor ikke bare tage tyren ved hornene og så spørge på den nærmeste politistation?
Sekundært er det ganske gratis, at få blankvåbentilladelse, og jeg har aldrig hørt om at folk er blevet afvist, medmindre at de førhen har været nogle hjernedøde båtnakker med plettet straffeattest.
Jeg har selv overvejet at ansøge, bare for at have lov til at hænge et svær op på væggen eksempelvis. Jeg kunne godt tænke mig at have en katana (falsk, ellers bliver det lidt dyrt) hængende over TV'et...
Som #34 også skriver, er loven lidt underlig. Jeg har også utallige velslebne, spidse køkkenknive som jeg helst ikke bliver stukket/skåret med... Så hellere blive modificeret lidt af en "lille" butterfly kniv!
Sekundært er det ganske gratis, at få blankvåbentilladelse, og jeg har aldrig hørt om at folk er blevet afvist, medmindre at de førhen har været nogle hjernedøde båtnakker med plettet straffeattest.
Jeg har selv overvejet at ansøge, bare for at have lov til at hænge et svær op på væggen eksempelvis. Jeg kunne godt tænke mig at have en katana (falsk, ellers bliver det lidt dyrt) hængende over TV'et...
Som #34 også skriver, er loven lidt underlig. Jeg har også utallige velslebne, spidse køkkenknive som jeg helst ikke bliver stukket/skåret med... Så hellere blive modificeret lidt af en "lille" butterfly kniv!
Sikots (38) skrev:Sekundært er det ganske gratis, at få blankvåbentilladelse, og jeg har aldrig hørt om at folk er blevet afvist, medmindre at de førhen har været nogle hjernedøde båtnakker med plettet straffeattest.
Jeg har selv haft blankvåbentilladelse i mange år, indtil jeg mistede interessen for et par år siden, den giver en lov til at have sværd og lignende til udstilling i huset, men våben som butterflyknive, faldstiletter og slagvåben kan man ikke have på en blankvåbentilladelse, der skal man søge om tilladelse hos politiet og man skal have en rigtig god grund for at få denne tilladelse.
Det eneste en blankvåbentilladelse giver dig lov til, er at have knive osv. med et blad længere end 12cm hængende i huset.
Det er egentlig bare fordi jeg har brug for en hobby, og godt kunne tænke mig at kunne lave de der sjove tricks med en sådan slags kniv :P
Tør dog ikke komme i nærheden af en rigtig en af slagsen, så bliver jeg sgu bange for at miste et par fingre eller 5 xD
Men hvis det ikke kan lade sig gøre at få sådan en trænings kniv, så må jeg vel bare finde på noget andet at lave :s
Tør dog ikke komme i nærheden af en rigtig en af slagsen, så bliver jeg sgu bange for at miste et par fingre eller 5 xD
Men hvis det ikke kan lade sig gøre at få sådan en trænings kniv, så må jeg vel bare finde på noget andet at lave :s
paradise_lost (22) skrev:Jeg har en, men kunne ikke drømme om at gå rundt med den. Er bare godt tidsfordriv når man venter på computeren eller noget andet.
Det minder mig om en historie fra DotA-Allstars hvor en amerikaner beskrev hvorledes han sad og skød med en pistol ind i væggen indtil et tidspunkt hvor en kugle åbenbart blev reflekteret af en anden kugle og fløj igennem rummet og cuttede kablerne til hans computer lige foran hans fødder. Der var billeder med og alt muligt. Har søgt, men kan ikke finde det igen.
Windcape (31) skrev:Det eneste jeg kunne forestille mig var kamptræning af en eller anden art.
Og jeg tror ikke militærets træningcenter for frømænd tæller er særlig påvirket af våbenlovgivnigen
Nu tvivler jeg stærkt på at frømændene overhovedet bruger den slags legetøj
#43/31 Sidst jeg tjekkede er de forskellige værns enheder underlagt samme regler som civile - hvis lortet ikke er udleveret, hæfter du for eventuelle ulovlige våben.
Og nej, tror heller ikke frømændene har dem, med det våbenkammer (drooool) de har adgang til, så....
Og nej, tror heller ikke frømændene har dem, med det våbenkammer (drooool) de har adgang til, så....
tanghaar (45) skrev:#43/31 Sidst jeg tjekkede er de forskellige værns enheder underlagt samme regler som civile - hvis lortet ikke er udleveret, hæfter du for eventuelle ulovlige våben.
De har sikkert en kniv, folde og en skyttegravskniv men ud over det tvivler jeg på at de bruger den slags.
Man kan jo også sige at ulemperne ved en kniv i en 'skarp' situation gør at det bare ikke er brugbart at benytte en kniv. Med mindre man bruger en lang pind til kniven så skal man ret tæt på for at ramme målet og på den afstand kan det hurtigt gå begge veje.
Det er vel generelt for special styrker at de har lækkert udstyr. :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.