mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #10351 - MiniatureZeus
30. dec. 2010 23:50
Fuck nu af, MarkJensen
Har lige set et underligt, men dog interessant program på Discovery kaldet Airplane Repo eller noget i den stil.
Anywhores, i programmet flyver de et fly fra en eller anden ø til USA og fætteren i programmet siger, at det er vigtigt de når at lande på amerikansk grund, inden flyselskabet som leaser flyet går konkurs.

Og nu tænker jeg så, hvornår er man i et andet land når man flyver? Er det først når man lander, om det så er i Las Vegas eller New York eller er det snart flyet passere landegrænsen og er inde i amerikansk luftrum?
Gravatar #10352 - vandfarve
30. dec. 2010 23:55
MiniatureZeus (10351) skrev:
Og nu tænker jeg så, hvornår er man i et andet land når man flyver? Er det først når man lander, om det så er i Las Vegas eller New York eller er det snart flyet passere landegrænsen og er inde i amerikansk luftrum?

I den maritime verden "er" du først i et andet land, når du eller en del af dit fartøj fysisk har kontakt med landet. Det vil som oftests sige, når du smider ankeret, eller når du fortøjer dit skib.

Jeg forestiller mig, at det samme gør sig gældende for luftfarten, da der i forvejen er så mange overlap og ligheder mellem luftrum og territorialfarvand. Derfor vil jeg mene, at du først "er" på amerikansk grund jf. ovenstående eksempel, når hjulene rører jorden.
Gravatar #10353 - Systran
31. dec. 2010 11:59
Mark Jensens favoritsaucr:

En eller et hamster?
Gravatar #10354 - fjols
31. dec. 2010 12:09
Gravatar #10355 - vandfarve
31. dec. 2010 12:25
With all due respect, but...

Et hamster? WTF? Hvad har du spist?
Gravatar #10356 - Thalion
31. dec. 2010 15:17
vandfarve (10355) skrev:
With all due respect, but...

Et hamster? WTF? Hvad har du spist?

Jeg tror det er mere hvad han har drukket, han kan ikke engang stave til saucer
Gravatar #10357 - Norrah
31. dec. 2010 15:29
Hvad er det her mark jensen - i fed - trip egentlig for noget?
Gravatar #10358 - vandfarve
31. dec. 2010 15:43
Vores eget meme. Skabt af undertegnet.
Gravatar #10359 - fjols
31. dec. 2010 15:59
Undertegnede? amirite?
Gravatar #10360 - vandfarve
31. dec. 2010 16:06
fjols (10359) skrev:
Undertegnede? amirite?

Jeg er stiv og skriver fra min IPhåååne. Vi må godt.
Gravatar #10361 - fjols
31. dec. 2010 16:13
Ja okay, løse håndled må jo absolut være en gyldig grund til at lave lidt tyrkfejl.
Gravatar #10362 - Systran
1. jan. 2011 13:20
Jeg sendte også min besked fra min notsoverystraightPhone, fordi min strømforsyning til min bærbare er gået i stykker. Hvordan anskaffer man sig sådan en billigst?

Asus
Gravatar #10363 - Emil
3. jan. 2011 13:55
Jeg hader at købe blæk:

Jeg står og skal købe blækpatroner, og nu kommer problemet

http://www.bj-trading.dk/newshop/default.asp?side=...

http://www.bj-trading.dk/newshop/default.asp?pv=Q7...

De står begge angivet til at være HP 57, og de har begge to 17 ml i sig, men alligevel kan den ene printe 60 sider, mens den anden kan printe 125.

Nu spørger jeg så - hvordan kan to patroner med samme produktnavn, fra samme producent med samme mængde indhold have så stor en forskel på, hvor mange sider, der kan printes?
Gravatar #10364 - Daniel-Dane
3. jan. 2011 13:57
Chuck Norris har vel lavet den ene af dem.
Gravatar #10365 - Kris
3. jan. 2011 14:09
Er der nogen der kan fortælle mig hvorvidt der rent faktisk eksisterer en form for virksomhed og/eller butik hvor jeg kan afhente pakker på adressen - Kilbarrack Parade, Kilbarrack Ind. Est., Dublin 5, Ireland.

Og hvorvidt den virksomhed og/eller butik har telefonnummeret (01) 8063284.

Og hvilke åbningstider de har sig her i de irske bank holidays.

På forhånd tak.
Gravatar #10366 - OxxY
3. jan. 2011 14:22
Kris (10365) skrev:
Er der nogen der kan fortælle mig hvorvidt der rent faktisk eksisterer en form for virksomhed og/eller butik hvor jeg kan afhente pakker på adressen - Kilbarrack Parade, Kilbarrack Ind. Est., Dublin 5, Ireland.

Og hvorvidt den virksomhed og/eller butik har telefonnummeret (01) 8063284.

Og hvilke åbningstider de har sig her i de irske bank holidays.

På forhånd tak.

Det vilel da være nemmre hvis du havde et husnummer :P

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&...

Men umiddelbart ser det kun ud til det er en møbelpolstringsbutik, en toyota forhandlr og noget der ligner et køreteknisk anlæg :)
Gravatar #10367 - Kris
3. jan. 2011 14:25
Oxxy:
Meget nemmere - og hvis de tog telefonen på det nummer jeg har fået udleveret. - Og endnu nemmere hvis der var en smule information på deres hjemmeside omkring det.

Men jeg kan via streetview se AN post lastbiler inde på et meget lukket område på kilbarrack parade. Det ligner bare ikke rigtig sådan et sted hvor almindelige mennesker kommer og henter deres pakker. :(
Gravatar #10368 - Norrah
3. jan. 2011 15:08
Kris (10367) skrev:
Det ligner bare ikke rigtig sådan et sted hvor almindelige mennesker kommer og henter deres pakker.

Det er jo også dublin? Så hvis menneskerne ikke ligger i en grøft i en brændert under åbningstiderne.. så kan de da heller ikke være helt normale?!
Gravatar #10369 - praktikant muffe AKA pewbe
3. jan. 2011 15:18
Mark Jensen har mistet forbindelsen
Nu har min kæreste fået anskaffet sig en jeg-fon 4, og fordi hun elsker mig så højt som hun gør, så må jeg gerne lege med den engang imellem.
SÅ: Hvor er det jeg skal placere mine små fedtede fingre for at den mister signalet?
Gravatar #10370 - LinguaIgnota
3. jan. 2011 15:22
Den lille sorte streg på rammen, nær det nederste venstre hjørne.
Gravatar #10371 - Slettet Bruger [3237728890]
3. jan. 2011 18:31
Hvoror har min forbindelse til newz aldrig været så stabil som da TDC satte min hastighed ned til 64kbps?

Har ikke oplevet tabte indlæg endnu >_<
Gravatar #10372 - vandfarve
3. jan. 2011 18:37
SlettetBruger (10371) skrev:
Hvoror har min forbindelse til newz aldrig været så stabil som da TDC satte min hastighed ned til 64kbps?

Har ikke oplevet tabte indlæg endnu >_<

Cannot compute.

Hvis du ikke har oplevet tabte indlæg, hvad er problemet så? :)
Gravatar #10373 - Qw_freak
3. jan. 2011 20:45
nogle gange er problemet at der ikke er nogle problemer, så er må man brokke sig over at der ikke er noget at brokke sig over! :)

- men er det Ironi?
Gravatar #10374 - vandfarve
3. jan. 2011 21:03
qw_freak (10373) skrev:
nogle gange er problemet at der ikke er nogle problemer, så er må man brokke sig over at der ikke er noget at brokke sig over! :)

- men er det Ironi?

I see your bet and raise you with a "ach so!".

Der græmmer mig. Grummer mig? Græmmer mig selv, mens jeg grummes? Kunne det være krumme?

Ingen ved det. Alle snakker om det.
Gravatar #10375 - Slettet Bruger [3237728890]
3. jan. 2011 21:11
Jeg undres blot.

TDC må jo ha fat i noget. Det ses jo tydeligt at hurtige forbindelser er roden til alt dårligdom når en 64Kbps "outperformer" en 2/1Mbps
Gravatar #10376 - Anders Fedеr
3. jan. 2011 21:25
SlettetBruger (10375) skrev:
Jeg undres blot.

TDC må jo ha fat i noget. Det ses jo tydeligt at hurtige forbindelser er roden til alt dårligdom når en 64Kbps "outperformer" en 2/1Mbps

I en periode var problemet altså på newz's side. Det var derfor/fordi de begyndte at rode rundt med nye hostingpartnere.
Gravatar #10377 - Zombie Steve Jobs
4. jan. 2011 19:02
Kling klang magk pjang?

Hvor lang tid gælder en P-bøde?
Da københavns parkering er nogle ufleksible mongoler, der ikke kan give en p-tilladelse, der dækker vekslende køretøjer (skifter for det meste hver uge)er det meget sjældent, at jeg gider få udsted en (specielt nu, hvor prisen er steget cirka 600%).
Nu har jeg fået en p-bøde, hvor mange timer gælder den, altså, hvornår er der fare for, at jeg får en ny? Har parkeret gratis siden midten af december (god bless the snow), så det går vist lige op med den milliard pris, der nu er på at parkere et motorkøretøj og være en aktiv, skatteydende borger i en fjendtlig by.

(ps.: Hvem har en kontakt til en god bank, der giver et godt skattely, evt. i Dubai?....)
Gravatar #10378 - Caek of Doom
4. jan. 2011 19:14
How do you go about problem solving?
Gravatar #10379 - praktikant muffe AKA pewbe
4. jan. 2011 19:20
Mark Jensen er driv våd!
Så, jeg har lige tømt et halvt glas cola i mit G15 tastatur, og fået det tørret så godt af som jeg nu kunne.

Hvad så nu?
Kan jeg gøre noget for at undgå at den bliver ekstremt klistret?
Skal den stå på en radiator?
???
Gravatar #10380 - qed
4. jan. 2011 19:26
pewbe (10379) skrev:
Kan jeg gøre noget for at undgå at den bliver ekstremt klistret?

Jeg har hørt, at en tur i opvaskemaskinen kan gøre underværker.
Gravatar #10381 - praktikant muffe AKA pewbe
4. jan. 2011 19:38
qed (10380) skrev:
Jeg har hørt, at en tur i opvaskemaskinen kan gøre underværker.

Sådan en har jeg ikke, men mon ikke en flaske vand kan have nogenlunde samme effekt? :)
Gravatar #10382 - vandfarve
4. jan. 2011 19:56
#Tanghaar

Jeg har desværre ikke kunnet finde en officiel henvisning efter 5-10 minutters intensiv googling, men jeg mener med 99 % sikkerhed, at en p-afgift "varer" i et døgn af 24 timer.

Hvis du har fået en afgift kl. 16.03, så kan du tidligst få en ny p-afgift kl. 16.03 døgnet efter.
Gravatar #10383 - slemmebirk
4. jan. 2011 20:28
#Tanghaar

Alt det vandfarve lige har sagt + at jeg engang har fået en bøde på Vesterbro, den lod jeg ligge i forruden i en uges tid uden at få en ny. Så det handler vel om hvor tit de nærlæser den bøde der ligger der i forvejen. Men alt i alt var mit ophold på Vesterbro billigere end at købe billetter i automaten, selv om jeg fik den ene bøde.

Det var forresten på Matthæusgade og der er jævnt mange p-vagter hele tiden.

Bonus info:
Hvis du får en bank i Dubai så få fat i 1 dirham mønter, de tæller nemlig for 10 kr i p-automaterne selvom de kun er 1½ kr værd!
Gravatar #10384 - MiniatureZeus
4. jan. 2011 20:32
Tang-Da-Wang-Doo-Woop-Hentehaar (10377) skrev:
Kling klang magk pjang?

Hvor lang tid gælder en P-bøde?
Da københavns parkering er nogle ufleksible mongoler, der ikke kan give en p-tilladelse, der dækker vekslende køretøjer (skifter for det meste hver uge)er det meget sjældent, at jeg gider få udsted en (specielt nu, hvor prisen er steget cirka 600%).
Nu har jeg fået en p-bøde, hvor mange timer gælder den, altså, hvornår er der fare for, at jeg får en ny? Har parkeret gratis siden midten af december (god bless the snow), så det går vist lige op med den milliard pris, der nu er på at parkere et motorkøretøj og være en aktiv, skatteydende borger i en fjendtlig by.

(ps.: Hvem har en kontakt til en god bank, der giver et godt skattely, evt. i Dubai?....)

Vandfarven har ret.. Det gælder dog kun, hvis det er en hilsen fra kommunen, og ikke et privat selskab, i hvert fald så vidt jeg husker..
Gravatar #10385 - Spiderboy
4. jan. 2011 21:07
Så er det lige jeg tænker: er det ulovligt (altså dokumentfalsk e.l.) at selv lave en bøde og lægge den i ruden som en slags gratis parkeringsbillet?
Gravatar #10386 - onetreehell
4. jan. 2011 21:33
Hvordan gør man sådan at der kun kommer ét ~-tegn (f. eks.) når man trykker to gange? Det er überåndssvagt at der kommer to når jeg kun har brug for et!

- og det er i windows 7. Sådan et problem har jeg aldrig haft i linux. Jeg kan ikke lige finde ud af hvor man skifter tastaturlayout. Det gør man åbenbart ikke i kontrolpanel->tastatur.
Gravatar #10387 - Caek of Doom
4. jan. 2011 21:44
Hvad mener onetreehell?

Hvorfor vil du trykke to gange når du kun vil have et?
Gravatar #10388 - onetreehell
4. jan. 2011 22:06
caek, jeg vil jo stadig gerne være i stand til at skrive señorita, så jeg skal stadig kunne trykke på "~"-tastekombinationen, om man så må sige, og derefter trykke n for at få ñ.

Ved at trykke to gange siger jeg at der ikke kommer et andet bogstav bagefter så derfor skal den indsætte et ~-tegn.
Gravatar #10389 - vandfarve
4. jan. 2011 22:06
onetreehell (10386) skrev:
Hvordan gør man sådan at der kun kommer ét ~-tegn (f. eks.) når man trykker to gange?

Tegnet, som jeg har glemt navnet på, bruges primært i det spanske og portugisiske sprog.

Når du trykker på tasten, aktiverer du de tre tegn, der er placeret på tasten, og som bruges i bl.a. det franske, tyske, spanske m.fl. sprog.

Ved efterfølgende at trykke på N kan du bruge det i en "ñ", der udtales "nj".

Eksempelvis:

1) Tryk på ALT GR + knappen (og der sker intet)
2) Tryk på N
3) ???
4) PROFIT!

EDIT: Det kan med umiddelbart ikke, med mindre du vil fifle med tastaturets opsætning. :)
Gravatar #10390 - onetreehell
4. jan. 2011 22:14
Det er jo et problem! Min yndlingseditor er vim, og der er tilde (~) en kommando til at skifte case på det tegn man er på. Den kommando giver absolut ingen mening i windows, da man så skifter fra f. eks. lower case til upper case til lower case igen. Altså man har en knap der gør absolut ingenting længere. Det er også træls når jeg er logget på en anden computer gennem putty. Ja, det er generelt bare skidetræls at få to tegn når man kun har brug for et!!
Gravatar #10391 - Caek of Doom
4. jan. 2011 22:21
onetreehell (10388) skrev:
caek, jeg vil jo stadig gerne være i stand til at skrive señorita, så jeg skal stadig kunne trykke på "~"-tastekombinationen, om man så må sige, og derefter trykke n for at få ñ.

Ved at trykke to gange siger jeg at der ikke kommer et andet bogstav bagefter så derfor skal den indsætte et ~-tegn.

Hvorfor så ikke trykke ~ efterfulgt af space? xD
Gravatar #10392 - onetreehell
4. jan. 2011 22:25
Fordi så indsætter den et space bagefter(!), og det har jeg ikke brug for :(

Okay, jeg kan se at den ikke gør i firefox og i insert mode i vim, men det gør den i normal mode dog. Jeg synes dog det er lidt akavet at trykke på space. Jeg har vænnet mig til bare at trykke to gange for at få tegnet alene, hvis det er på en dead key. Derfor føles det lidt akavet.

Findes der ikke et tastatur layout i windows hvor det er sådan?
Gravatar #10393 - Daniel-Dane
4. jan. 2011 22:32
onetreehell (10392) skrev:
Fordi så indsætter den et space bagefter(!), og det har jeg ikke brug for :(
Editor fail.
Gravatar #10394 - onetreehell
4. jan. 2011 22:57
Ah. Det ser ud til at jeg har glemt hvordan tilde virker i vim. Det er meningen at den skal gå en karakter frem efter at have ændret case (space går en karakter frem også, deraf min konklusion at det ikke virkede). Så vim er ikke broken alligevel (eller, det kan man ikke konkludere). Jeg vil dog gerne have det ændret således at et dobbelt-tryk indsætter karakteren.

~ 'notildeop' option: Switch case of the character
under the cursor and move the cursor to the right.
If a [count] is given, do that many characters. {Vi:
no count}
Gravatar #10395 - fjols
4. jan. 2011 23:00
Du kan vel bare skifte til amerikansk tastatur layout?
Gravatar #10396 - onetreehell
4. jan. 2011 23:11
Ja, det kunne jeg godt. Men det gør jeg ikke af samme grund som jeg gerne vil ændre det til det som beskrevet, nemlig at jeg har vænnet mig til det andet - og så kan jeg også godt lide at skrive æøå½ osv. en gang i mellem.
Gravatar #10397 - Jakob Jakobsen
4. jan. 2011 23:54
slemmebirk (10383) skrev:
Bonus info:
Hvis du får en bank i Dubai så få fat i 1 dirham mønter, de tæller nemlig for 10 kr i p-automaterne selvom de kun er 1½ kr værd!

...og kan give op til 6 års fængsel for falskmøntneri.

Hvis de får sådanne mønter, vil de gå meget langt for at finde ud af hvem der har brugt dem.
Gravatar #10398 - Qw_freak
5. jan. 2011 00:09
det kan da umuligt være falskmønteri... det er jo ikke forfalskninger, bare en udenlandsk valuta af samme størrelse dom en dansk.. dog er det sikkert ikke lovligt, men falskmønteri kan det ikke være!
Gravatar #10399 - Jakob Jakobsen
5. jan. 2011 00:35
qw_freak (10398) skrev:
det kan da umuligt være falskmønteri... det er jo ikke forfalskninger,

Jo, at bruge alt andet end den rigtige mønt er falskmøntneri, da du netop bruger... en falsk mønt og ikke den mønt der tydeligt er mærket med.
Det er rigtigt at du ikke kan dømmes for at fremstille falske penge, men du kan sagtens dømmes for at bruge dem.
Gravatar #10400 - fjols
5. jan. 2011 07:10
Jeg kan huske jeg plejede at have en tysk D-mark der også var samme størrelse som en 10 krone. Den brugte jeg altid i vognene når jeg skulle handle ind fordi jeg aldrig havde danske kontanter i lommen, men af en eller anden grund altid havde den liggennde.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login