mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #7851 - D_V
3. aug. 2010 07:12
Hvis du stikker mig en 50'er skal jeg nok køre på elektronik skrotten for dig...
Gravatar #7852 - OxxY
3. aug. 2010 08:44
Kris (7847) skrev:
Nogen der kender et godt tegneprogram til Wacom tegneboards? Synes photoshop irriterer lige lovlig meget.

Ammen altså, photoshop er skuda også et fotoredigeringsprogram og ikke et tegneprogram! Du må have fat i illustrate eller tilsvarende :)
Gravatar #7853 - Daniel-Dane
3. aug. 2010 08:55
LinguaIgnota (7850) skrev:
Hvor meget ville jeg evt. kunne få for min 20 mdr. gamle iPhone 3G, 16 GB, med lommeridser, helt nyt og aldrig brugt headset og en ditto oplader?
70 % af, hvad den er værd i dag. Nu er det Apple-udstyr, så du kan sikkert presse den op på 80 %.
Gravatar #7854 - LinguaIgnota
3. aug. 2010 08:57
Vi kunne også bare sige, at jeg flår dit skrotum af og binder dig en sød lille sløjfe til håret, free of charge.
How' you like them apples?

PS: Jeg løser alle mine grafiske opgaver med Paint. Det virker bare.
Gravatar #7855 - fjols
3. aug. 2010 09:08
Den næste der skriver Windows mere end en gang i et indlæg er bøsse.
Gravatar #7856 - LinguaIgnota
3. aug. 2010 09:12
Nej, jeg har 7 i min bootcamp. Og XP på en netbook. Og 7 på min nettop. Og Vista på kærestens bærbare. Og 6.5 på en HTC i skuffen. Jeg drukner i Windows.
Gravatar #7857 - fjols
3. aug. 2010 09:33
Du er fandme en nørd når du sidder og overvåger tråde på den måde :(
Gravatar #7858 - LinguaIgnota
3. aug. 2010 09:45
Jeg sidder i et S-tog, hvad skulle jeg ellers lave? :(
Gravatar #7859 - fjols
3. aug. 2010 09:52
Røre dig eller sidemanden i skridtet?
Gravatar #7860 - Kris
3. aug. 2010 10:57
oxxy (7852) skrev:
Ammen altså, photoshop er skuda også et fotoredigeringsprogram og ikke et tegneprogram! Du må have fat i illustrate eller tilsvarende :)

Synes ikke illustrator har de funktioner jeg bruger når jeg både maler og tegner. Derfor jeg er hoppet på photoshop. Har dog fundet noget der hedder Serif DrawPlus, men der virker alle funktioner fra mit board ikke ordentlig. Så hvis nu Caek, NioBe eller Jakob havde en bedre idé så ville jeg da lige spørge. :)
Gravatar #7861 - Tumleren
3. aug. 2010 12:09
herp a derrrp

Nu har jeg fået mit 450D og ville lige høre om der er nogle ting man simpelthen bare skal have til det? Tænker på ting fra DealExtreme, som jeg ved I er så glade for. En gorillapod har jeg fundet, og så ved jeg der altid bliver snakket om diverse filtre til objektiverne - Hvad går det ud på?
Gravatar #7862 - Daniel-Dane
3. aug. 2010 12:15
Hvad hed den DX-lignende hjemmeside, som Jakob er så glad for?
Gravatar #7863 - myplacedk
3. aug. 2010 12:18
Hmm... http://focalprice.com/ minder meget om DX, og har mere fokus (høhø) på foto. Måske er det den.
Gravatar #7864 - OxxY
3. aug. 2010 12:41
Nogle har simple glasfiltre (som sådan set ikke er et filter) på deres objektiver for at beskytte dem mod ridser og snavs, sådan at kun "filteret" skal skiftes hvis uheldet er ude. Derudover resikerer man ikke at skulle pudse på objektivet og derved slide eller ridse det unødigt.

Derudover er UV filtre populære (dunno why :P)

Det mest populære rigtige filter er et polaroid filter, som typisk giver det der postcard look. Altså skinnende ultra blå himmel etc. Det duer dog kun i høj solskin da det lukker lidt lys ude. Det kan også anbefales til en tur på safari da man ellers risikerer at alt bliver totalt overbelyst :)

http://www.mydigitalphotos.dk/filter-hvad-skal-jeg... lidt mere læsning om filtre.
Gravatar #7865 - Zombie Steve Jobs
3. aug. 2010 12:55
Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows
Gravatar #7866 - Daniel-Dane
3. aug. 2010 13:02
tanghaar (7865) skrev:
Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows Windows
Forkert tråd.
Gravatar #7867 - OxxY
3. aug. 2010 13:08
Betyder de 140 gange windows så at tanghaar er 70 gange ghey, eller betyder mere end to at man ikke har the gheys?
Gravatar #7868 - myplacedk
3. aug. 2010 13:09
oxxy (7864) skrev:
for at beskytte dem mod ridser og snavs,
[...]
Derudover er UV filtre populære (dunno why :P)

Mange bruger UV-filtre til at beskytte objektivet med. UV-delen er ligegyldig, da kameraet allerede indeholder et UV-filter. Men de er billige og let-tilgængelige.

oxxy (7864) skrev:
Det mest populære rigtige filter er et polaroid filter,

Enig, det er dog kun (typisk) omkring halvdelen af lyset der lukkes ude, og det er ikke særligt meget. (Selv om det lyder sådan.) Det plejer ikke at gøre den store forskel.

Pol-filteret er også genialt til at fjerne visse reflekser med. Fx. ville jeg tage et billede af instrumentbordet af en veteranbil på en udstilling, men det eneste jeg fik med var reflekser i sideruden. Pol-filter på, og reflekserne var stort set væk.
Nogle gange kan jeg få reflekserne helt væk. Andre gange vælger jeg at fremhæve dem.

Hvis man vil lege med lange lukketider kan gråfiltre også være gode, men de er i den dyre ende i forhold til nytteværdien.
Gravatar #7869 - Jakob Jakobsen
3. aug. 2010 14:15
Tumleren (7861) skrev:
Nu har jeg fået mit 450D og ville lige høre om der er nogle ting man simpelthen bare skal have til det?

Det første jeg vil anbefale og som har siddet på mit kamera siden 3 dage efter jeg købte det, er et batterigreb og et ekstra batteri

Fordelen ved det er mange. Bedre greb, vertikalt greb med tilhørende knapper, dobbelt så lang batteritid (jeg har taget over 3000 billeder på en opladning), du kan lade et batteri af gangen og bruge 6 styk AA batterier i en nødsituation.

Derefter vil jeg anbefale en flash. Hold dig fra kopier og køb Canon.
Jeg vil anbefale at starte med en 430EX II og når pengene så er til det en 580EX II
580EX II er kraftigere og kan styre 430EX II trådløst, så du nemt kan lave dit eget billige fotostudie.

Og så det vigtigste til din flash, en omnibounce
Det er det billigste stykke udstyr jeg har, men til gengæld en af dem jeg oftest bruger. Den sidder på min flash 80% af tiden.

Et kabel til din flash så du selv kan styre hvor lyset skal komme fra. Hvilket kan give kreative billeder.
Jeg har modificeret min, så jeg kan bruge almindelig netkabel, hvilket gør at jeg selv kan bestemme længden alt efter opgaven.
Jeg har dog for nyligt investeret i dette sæt, som er kanon godt, men også halvdyrt. Så køb det kun hvis du ved du skal bruge det.

Så er der et stativ. Her har jeg investeret i dette,det er en kopi af et stativ til omkring 1700Kr. og rigtigt godt.
Jeg har dog opgraderet til dette kuglehoved, som kan dæmpes og kører lidt mere glat.

Og så til sidst en trådløs trigger.
Hold dig fra kablede og infrarøde triggere, de er mere irriterende end funktionelle.
Jeg bruger sådan en og den virker perfekt og hver eneste gang, i modsætning til de infrarøde modeller.

Gravatar #7870 - sissy
3. aug. 2010 15:59
Hva skal man gøre når Post Danmark har ødelagt ens pakke (jeg er afsender).

Skal man ringe til dem og brokke sig, eller skal man gå ned på det nærmeste posthus ???
Gravatar #7871 - Daniel-Dane
3. aug. 2010 16:09
Siden hvornår har PostDK ansvar for pakkens velvære? (Jeg antager, at du har sendt den uden nogen form for "extra care" eller forskring.)
Gravatar #7872 - Clauzii
3. aug. 2010 16:22
#7870:
Den skulle have været sendt med Track & Trace til 75,- (op til 5kg.) da man samtidigt er dækket ind for op til 4400,-.

Større/dyrere forsendelser kan du evt. se hér og/eller hér.
Gravatar #7873 - OxxY
3. aug. 2010 16:28
Daniel-Dane (7871) skrev:
Siden hvornår har PostDK ansvar for pakkens velvære? (Jeg antager, at du har sendt den uden nogen form for "extra care" eller forskring.)

pakker (altså dem til 75kroner med track&trace) er forsikret op til 3000kr, så han skal have fat i kundeservice. Er det breve (altså dem med frimærker uanset størrelsen) så er det bare tough titty.

Jeg ville tage fat i deres kundeservice.

edit: hrm clauzii's indlæg kom først da jeg trykekde post, og de 3000kr er åbenbart nogle forældede tal.
Gravatar #7874 - Tumleren
3. aug. 2010 17:25
Jakob Jakobsen (7869) skrev:
Det første jeg vil anbefale og som har siddet på mit kamera siden 3 dage efter jeg købte det, er et batterigreb og et ekstra batteri

Fordelen ved det er mange. Bedre greb, vertikalt greb med tilhørende knapper, dobbelt så lang batteritid (jeg har taget over 3000 billeder på en opladning), du kan lade et batteri af gangen og bruge 6 styk AA batterier i en nødsituation.

Derefter vil jeg anbefale en flash. Hold dig fra kopier og køb Canon.
Jeg vil anbefale at starte med en 430EX II og når pengene så er til det en 580EX II
580EX II er kraftigere og kan styre 430EX II trådløst, så du nemt kan lave dit eget billige fotostudie.

Og så det vigtigste til din flash, en omnibounce
Det er det billigste stykke udstyr jeg har, men til gengæld en af dem jeg oftest bruger. Den sidder på min flash 80% af tiden.

Et kabel til din flash så du selv kan styre hvor lyset skal komme fra. Hvilket kan give kreative billeder.
Jeg har modificeret min, så jeg kan bruge almindelig netkabel, hvilket gør at jeg selv kan bestemme længden alt efter opgaven.
Jeg har dog for nyligt investeret i dette sæt, som er kanon godt, men også halvdyrt. Så køb det kun hvis du ved du skal bruge det.

Så er der et stativ. Her har jeg investeret i dette,det er en kopi af et stativ til omkring 1700Kr. og rigtigt godt.
Jeg har dog opgraderet til dette kuglehoved, som kan dæmpes og kører lidt mere glat.

Og så til sidst en trådløs trigger.
Hold dig fra kablede og infrarøde triggere, de er mere irriterende end funktionelle.
Jeg bruger sådan en og den virker perfekt og hver eneste gang, i modsætning til de infrarøde modeller.

Hold da op, det er noget af en ønskeliste jeg har fået mig dér. Går nok ikke lige at investere i så meget med det samme, når jeg nu har hverken arbejde eller SU, men mange tak for forslagene da!
Gravatar #7875 - Jakob Jakobsen
3. aug. 2010 17:26
Ja det er en meget dum hobby at begynde på hvis man ingen penge har :)
Dette var de billige ting, det bliver først dyrt når du vil til at anskaffe flere objektiver :)
Gravatar #7876 - Ronson ⅍
3. aug. 2010 18:28
Der er nu mange andre smådimser der er sjove at lege med, men det halve af dem ender man ikke med at bruge. Til gengæld er de rare at have, den ene gang de er uundværlige.

F.eks. Snap-on LCD Screen Shade Hood (47.45 kr), Value 3.5 feet Aluminum Tripod* (80.30 kr) eller Universal Portable Flash Diffuser (27.84 kr) hvis du køber en flash.

* nok ikke noget du skal tage med på et vigtigt fotoshoot :)
Gravatar #7877 - Daniel-Dane
3. aug. 2010 18:53
myplacedk (7863) skrev:
Hmm... http://focalprice.com/ minder meget om DX, og har mere fokus (høhø) på foto. Måske er det den.
Jeg siger tak for det (ja, det er den rigtige), og jeg har allerede købt noget.
Gravatar #7878 - DiZaster
4. aug. 2010 07:59
Hvad er sammenhængen mellem bilekspressen og newz?
Gravatar #7879 - myplacedk
4. aug. 2010 08:09
DiZaster (7878) skrev:
Hvad er sammenhængen mellem bilekspressen og newz?

http://newz.dk/newz-media-og-duckshoot-media-indga...
Gravatar #7880 - DiZaster
4. aug. 2010 08:16
myplacedk (7879) skrev:
http://newz.dk/newz-media-og-duckshoot-media-indgaar-samarbejde

Der kan man bare se :-) Jeg tjekker alrdig forsider, men springer altid direkte til forum.

OT:
Første linie fra selvsamme nyhed:
http://newz.dk/newz-media-og-duckshoot-media-indgaar-samarbejde skrev:
Moderselskabet for sitesne newz.dk, Railgun, MacNation og Filmz
Gravatar #7881 - Daniel-Dane
4. aug. 2010 11:00
Hvorfor er Notepad++ begyndt at fucke up med PHP iblandet HTML? PSPad er heller ikke opdateret til nyere PHP-funktioner.
Gravatar #7882 - gnаrfsan
5. aug. 2010 07:11
Qwertyuiop:
Er der nogen her, der har haft held med at tilgå Android betalingsmarkedet med et amerikansk sim-kort?
Gravatar #7883 - Fjolle
5. aug. 2010 07:28
Er det ikke bare en joke der kører for at få naive danskere til at købe amerikanske sim-kort?
Gravatar #7884 - myplacedk
5. aug. 2010 08:13
gnarfsan (7882) skrev:
Er der nogen her, der har haft held med at tilgå Android betalingsmarkedet med et amerikansk sim-kort?

Et simkort som ikke giver dækning i Danmark, er pre-pay, brugt op, kan ikke genopfyldes og endeligt spærret, er nok det mest mærkelige jeg nogensinde har købt.

Og så virkede det ikke engang. :-/

(Den siger at forbindelsen er ustabil. Måske fordi den insisterer på at bruge 3G og ikke wifi.)
Gravatar #7885 - Slettet Bruger [3237728890]
5. aug. 2010 09:49
Karen højbjerg

Hvordan får man en HP 8730w til at stoppe med at halt'e systemet efter POST fordi den mener harddisken er defekt?

( diverse check siger intet, og systemet har ikke brokket sig. )

HP's egen diskcheck der følger med pc'en fungere ikke
Gravatar #7886 - Jakob Jakobsen
5. aug. 2010 09:58

Er det system BIOS eller harddiskcontrollerens BIOS der brokker sig?

Jeg havde problem med sidste, på grund af et defekt SATA kabel. Der måtte jeg installere Intels drivere, som havde en funktion til at nulstille fejlmeddelelser.
Gravatar #7887 - cazotaro
5. aug. 2010 10:05
Luftvejskastelsprængning

Er ved at opgradere min stationære, i den forbindelse har jeg købt to fans, nu har jeg ikke bygget computer før så jeg er lidt i tvivl om hvordan disse fans skal vende for optimal køling.

Der er tale om en 120 mm der skal sidde nederst foran og en 80 mm der skal sidde bagtil lige under strømforsyningen.

Så hvilken vej vil jeg have luften til at flyve ?
Gravatar #7888 - Jakob Jakobsen
5. aug. 2010 10:10

Normalt: Luft ind i bunden og ud i toppen. Varm luft siger opad og der er ikke den store ide i at genbruge den allerede varme luft.

I dit tilfælde ville jeg mene at begge skulle trække luften ind i kabinettet, men jeg ville også overveje kraftigt om den 80mm blæser ikke skulle blive liggende i skuffen.

Jeg bruger personligt ikke blæsere på mindre end 120mm, netop fordi de larmer halvt så meget som en 80mm, samtidig med at de giver større airflow og i de fleste kabinetter, er en enkelt 120mm blæser kombineret med PSUens rigeligt.

Desuden vil for mange og forkert placerede blæsere, bare lave et over/undertryk, uden reelt at lave et effektivt flow.
Gravatar #7889 - Slettet Bruger [3237728890]
5. aug. 2010 10:17
Jakob Jakobsen (7886) skrev:

Er det system BIOS eller harddiskcontrollerens BIOS der brokker sig?

Jeg havde problem med sidste, på grund af et defekt SATA kabel. Der måtte jeg installere Intels drivere, som havde en funktion til at nulstille fejlmeddelelser.

Gætter på det er HP's da den referer til at man kan starte en selftest under setup (F10)

Nu har jeg opdateret diagnosticerings softwaren, så håber jeg den kan scanne efter fejl
Gravatar #7890 - cazotaro
5. aug. 2010 15:26

Mange tak for svaret.

Tror jeg vil følge dit råd om at de skal trække luften ind i kabinettet og så prøve med og uden den lille.

Dog påstår producenten (der står på pakken) at den lille blæser (80 mm 1400 rpm) giver 11 dBa mens den store blæser (120 mm 1000 rpm) giver 15 dBa. (rettelse: linket siger 11 dBa, men på kassen mener jeg nu der står 15 dBa, tjekker lige når jeg kommer hjem).
Så såfremt man kan stole på det, så er larmen lige modsat i dette tilfælde.

Skal i øvrigt lige tilføje at mit graffikkort er passivt kølet. Vil den ene blæser stadig være nok?
Gravatar #7891 - Jakob Jakobsen
5. aug. 2010 15:33

Med et passivt kølet grafikkort ville jeg nok bruge begge blæsere, men sørg for at der kommer et naturligt flow over grafikkortets køleprofil.

Med hensyn til støj, så kan producentens angivelser arkiveres lodret.
For det første, så har de hver deres måde at måle støjen på. For det andet så hører vi ikke nødvendigvis 15dB som 15dB.
En 80mm blæser vil tage en del flere omdrejninger end en 120mm og vil derfor generer en højere tone, som vi er mere følsomme overfor. Desuden vil lufthastigheden også generere en del støj, da den skal være over dobbelt så høj for en 80mm blæser, for at modsvare en 120mm blæser.

Du kan også se at din 120mm blæser leverer 2,2 gange mere luft end din 80mm og 11vs15dB er ret lidt og så lavt at du ikke burde kunne høre det i en normal computer.
Gravatar #7892 - cazotaro
5. aug. 2010 16:55

Igen mange tak for råddene.

Der var et par ting jeg slet ikke havde overvejet.

Hvordan finder jeg bedst ud af hvordan flowet bliver? Andre måder end simpelt at pille sidden af og mærke luften med en hånd/finger? (Hvor flowet jo så vil blive forstyrret noget af at 'rummet' ændres drastigst)
Gravatar #7893 - Jakob Jakobsen
5. aug. 2010 18:04

Jeg er i den heldige situation at jeg har en bror med et termisk kamera, så jeg justere flowet så de forskellige komponenter kølet ens.

Men ellers må man forsøge sig lidt frem og specielt undgå blæsere der arbejder imod hinanden.
Gravatar #7894 - gnаrfsan
5. aug. 2010 19:33
Jakob Jakobsen (7893) skrev:
Jeg er i den heldige situation at jeg har en bror med et termisk kamera, så jeg justere flowet så de forskellige komponenter kølet ens.

Link? Til kameraet altså...
Gravatar #7895 - Jakob Jakobsen
5. aug. 2010 19:36
Det er dette jeg plejer at bruge.
Gravatar #7896 - gnаrfsan
5. aug. 2010 19:37
Tak :-)
Gravatar #7897 - cazotaro
5. aug. 2010 19:52
35 kilo plus moms, den køber man da lige! :P

Tak for hjælpen Jakob Jakobsen!
Gravatar #7898 - praktikant muffe AKA pewbe
5. aug. 2010 21:57
MarkJensen
Jeg var igår i Fona, hvor jeg købte en router med USB-tilslutning (havde nogen gavekort der skulle bruges XD).
Jeg spurgte sælger om jeg ville kunne slutte en printer til, og så printe ud over netværket, hvilket han sagde ja til.
Men nu har jeg, efter at have prøvet mig noget frem, og læst lidt på nettet, fundet ud af at det ikke kan lade sig gøre.

Kan jeg få den byttet, eller er det bare ærgerligt?
Gravatar #7899 - gnаrfsan
5. aug. 2010 21:59
pewbe (7898) skrev:

Det er op til forretningen, for det er påstand mod påstand.
Gravatar #7900 - Jakob Jakobsen
5. aug. 2010 22:02
pewbe (7898) skrev:

Hvis du har købt den med det grundlag at den skulle bruges som printerserver, har de ikke solgt dig det produkt du har bedt om og du har krav på at få pengene igen.
Desuden reklamerer de med 14 dages returret også i deres fysiske butikker, så der burde ikke være problemer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login