mboost-dp1
[Surt opstød] Trafik i Danmark
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hvorfor er det at minimum 50% af de personer der kører på landeveje samt motorveje i Danmark ikke har forstået at man trækker ind til højre når man har lavet en overhaling. Er det virkelig så svært at jeg bliver nødt til at anvende mit lange lys for at få folk til det.
Tit og ofte på halvtomme landeveje ligger folk ude i venstre vejbane, hvorfor!? Hvad fanden sker der for folk der skal ligge sig ud i venstre vejbane 1-2 km før de rent faktisk skal dreje og nærmest tvinger en til at overhale indenom.
Grunden til dette sure opstød er at jeg lå i røven af en håndværkerbil i cirka 8 km her for en times tid siden. Han kørte 125 km/t. I starten holdte jeg min afstand og lod ham passere de biler der nu engang var. Men da idioten bliver ved med at ligge og spære det hele med 125 km/t fik han det lange lys. Det forhindrede ham dog ikke i at blive liggende derude. Han havde flere gange muligheden for at trække ind og lade mig passere men valgte ikke at gøre det. Jeg havde flere utilfredse bilister i mit bakspejl og først efter at have blinket kontinuerligt i 5-600 meter flyttede han sig. Fandme om han så ikke giver mig fingeren da jeg langt om længe kommer forbi ham.
Jeg er meget interesseret i at høre jeres holdning om dette emne!
Tit og ofte på halvtomme landeveje ligger folk ude i venstre vejbane, hvorfor!? Hvad fanden sker der for folk der skal ligge sig ud i venstre vejbane 1-2 km før de rent faktisk skal dreje og nærmest tvinger en til at overhale indenom.
Grunden til dette sure opstød er at jeg lå i røven af en håndværkerbil i cirka 8 km her for en times tid siden. Han kørte 125 km/t. I starten holdte jeg min afstand og lod ham passere de biler der nu engang var. Men da idioten bliver ved med at ligge og spære det hele med 125 km/t fik han det lange lys. Det forhindrede ham dog ikke i at blive liggende derude. Han havde flere gange muligheden for at trække ind og lade mig passere men valgte ikke at gøre det. Jeg havde flere utilfredse bilister i mit bakspejl og først efter at have blinket kontinuerligt i 5-600 meter flyttede han sig. Fandme om han så ikke giver mig fingeren da jeg langt om længe kommer forbi ham.
Selvfølgelig findes der folk, der ikke kan køre bil. Men at ligge bagved ham, blinke helt vildt og presse ham, fordi han kun kører 125 km/t (går ud fra det var på motorvejen?) - det synes jeg sgu er over grænsen.
Det kan jo tænkes at hans speedometer viste 130. Jeg må ærligt erkende, at jeg ikke kører mere end 130-135 på motorvejen. Og hvis folk vil overhale mig, så må de pænt vente til jeg er færdig med at overhale dem jeg nu engang er i færd med at overhale. Hvis folk blinker, kører helt op i røven på mig osv., så bliver jeg irritereret, og det får mig ikke til at trække hurtigere ind.
Hvad blev der af tålmodighed og god opdragelse?
Det virker lidt som om, du føler du har en forpligtigelse til at opdrage på folk med dit lange lys. Det er ikke derfor en bil er udstyret med dette. Hvorfor kan du ikke bare tage en dyb indånding og acceptere, at denne kørekur bliver 1-2 min længere, end du måske havde håbet på? Har du virkelig SÅ travlt?
Det kan jo tænkes at hans speedometer viste 130. Jeg må ærligt erkende, at jeg ikke kører mere end 130-135 på motorvejen. Og hvis folk vil overhale mig, så må de pænt vente til jeg er færdig med at overhale dem jeg nu engang er i færd med at overhale. Hvis folk blinker, kører helt op i røven på mig osv., så bliver jeg irritereret, og det får mig ikke til at trække hurtigere ind.
Hvad blev der af tålmodighed og god opdragelse?
Det virker lidt som om, du føler du har en forpligtigelse til at opdrage på folk med dit lange lys. Det er ikke derfor en bil er udstyret med dette. Hvorfor kan du ikke bare tage en dyb indånding og acceptere, at denne kørekur bliver 1-2 min længere, end du måske havde håbet på? Har du virkelig SÅ travlt?
Hvorfor er det at minimum 50% af de personer der blinker af andre, ikke har fattet at hastighedsgraensen er 130km/t og i naerheden af byer, 110km/t?
Er det virkelig saa svaert at jeg bliver noed til at laegge mig i overhalingsbanen saa folk forstaar at man kun maa koere 130/110? :)
Fordi de koerer det de maa og det derfor er ligemeget.
Hvorfor vil du bryde loven?
Maaske fordi de ikke gider at ligge og kaempe med en fartboelle som dig, naar de endelig skal dreje?
Saa du vaelger at bryde loven, for at koere 5km/t hurtigere?
Eller ville du gerne koere endnu hurtigere? :)
Hvis han ikke selv vurderer der er plads til at DU kan passere uden han skal bremse ned, saa er der ingen grund til det.
Saa det var ikke kun dig der skulle overhale?
Kunne han stadig have naaet det?
Foerst efter du har brudt loven mange gange, holder han sig stadig lovlig og saa undrer du dig over at han giver dig fingeren?
Han har koert lovligt og du har generet ham i lang tid....?
Du skal vaere glad for at du sidder i din bil. I ethvert andet tilfaelde havde du nok faaet nogen paa siden af hovedet ... -.-
Alt hvad jeg ser her, er en idiot der er sur over de andre overholder loven.
Hvorfor er det at minimum 50% af de personer der kører på landeveje samt motorveje i Danmark ikke har forstået at man trækker ind til højre når man har lavet en overhaling.
Hvorfor er det at minimum 50% af de personer der blinker af andre, ikke har fattet at hastighedsgraensen er 130km/t og i naerheden af byer, 110km/t?
Er det virkelig så svært at jeg bliver nødt til at anvende mit lange lys for at få folk til det.
Er det virkelig saa svaert at jeg bliver noed til at laegge mig i overhalingsbanen saa folk forstaar at man kun maa koere 130/110? :)
Tit og ofte på halvtomme landeveje ligger folk ude i venstre vejbane, hvorfor!?
Hvad fanden sker der for folk der skal ligge sig ud i venstre vejbane 1-2 km før de rent faktisk skal dreje og nærmest tvinger en til at overhale indenom.
Maaske fordi de ikke gider at ligge og kaempe med en fartboelle som dig, naar de endelig skal dreje?
Grunden til dette sure opstød er at jeg lå i røven af en håndværkerbil i cirka 8 km her for en times tid siden. Han kørte 125 km/t. I starten holdte jeg min afstand og lod ham passere de biler der nu engang var. Men da idioten bliver ved med at ligge og spære det hele med 125 km/t fik han det lange lys.
Det forhindrede ham dog ikke i at blive liggende derude. Han havde flere gange muligheden for at trække ind og lade mig passere men valgte ikke at gøre det.
Hvis han ikke selv vurderer der er plads til at DU kan passere uden han skal bremse ned, saa er der ingen grund til det.
Jeg havde flere utilfredse bilister i mit bakspejl
Saa det var ikke kun dig der skulle overhale?
Kunne han stadig have naaet det?
og først efter at have blinket kontinuerligt i 5-600 meter flyttede han sig. Fandme om han så ikke giver mig fingeren da jeg langt om længe kommer forbi ham.
Foerst efter du har brudt loven mange gange, holder han sig stadig lovlig og saa undrer du dig over at han giver dig fingeren?
Han har koert lovligt og du har generet ham i lang tid....?
Du skal vaere glad for at du sidder i din bil. I ethvert andet tilfaelde havde du nok faaet nogen paa siden af hovedet ... -.-
Nu kommer jeg fra Jylland af og lagde mærke til en klar forøgelse af "idioter-på-4-hjul" efter jeg flyttede til Sjælland...plus en skræmmende mængde kvinder bag rattet her på øen der laver alt andet nd at køre bil (snakker i mobil, spiser, læser boog/avis, roder med makeup ect.)
#3:
Faktisk er det IKKE lovligt at ligge i venstre bane efter endt overhaling...
#3:
Hans overhaling er ikke endt.
Saa jo, det er fuldt lovligt.
Laes hvad han skriver.
Som i, der er flere biler i inderbanen, omend de ligger med relativ lang afstand, saa er han stadig igang med at overhale.
Som opretteren beskriver det, kunne haandvaerkerbilen maaske have naaet ind og ladet 1-2 biler passere, men valgte at lade vaere, da han saa hoejst sandsynligt ikke ville kunne komme ud igen.
Det er fuldt lovligt.
Ioevrigt er det faktisk lovligt hvis du skal dreje til venstre, som han ogsaa beskriver.
Men det er okay Terra, vi kan ikke forvente at du rent faktisk laeser traaden :)
Hans overhaling er ikke endt.
Saa jo, det er fuldt lovligt.
Laes hvad han skriver.
Han havde flere gange muligheden for at trække ind og lade mig passere men valgte ikke at gøre det.
Som i, der er flere biler i inderbanen, omend de ligger med relativ lang afstand, saa er han stadig igang med at overhale.
Som opretteren beskriver det, kunne haandvaerkerbilen maaske have naaet ind og ladet 1-2 biler passere, men valgte at lade vaere, da han saa hoejst sandsynligt ikke ville kunne komme ud igen.
Det er fuldt lovligt.
Ioevrigt er det faktisk lovligt hvis du skal dreje til venstre, som han ogsaa beskriver.
Men det er okay Terra, vi kan ikke forvente at du rent faktisk laeser traaden :)
Han havde kæmpe huller til at trække ind, jeg kunne snildt have taget ham inden om, valgte jeg så at lade vær med. Jeg beder ham ikke om at bryde loven ved at blinke af ham, jeg beder ham blot om at være ligeglad med om jeg overholder loven. Det er mit kørekort og mig der får bøden.
Jeg er jævnt ligeglad med bøder, så længe jeg har mit kort, det er bl.a derfor snakker jeg i telefon når jeg kører, hvis jeg føler det er forsvarligt og kan overskue det dvs. gerne på motorvejen men ikke i byen hvor jeg samtidig skal holde øje med cyklister. i 110-zoner gives der klip i kortet ved 143 km/t og i 130-zoner gives der ikke klip men en frakendelse af kortet ved 160 km/t. Så det er de hastigheder -5 km/t jeg kører efter. Det skal dog siges at jeg tilpasser min kørsel til de biler og det vejr jeg kører i. Jeg har selv en Mini Cooper og den føler jeg at jeg har kontrol over ved 140-155 km/t. Jeg har også kørt ældre biler som jeg ikke har kørt over 120 km/t i. I en af min fars biler ved en tur til tyskland rundede jeg 220 km/t og der havde jeg stadig fornemmelsen af kontrol, det føles bare ikke så hurtigt i de biler han ejer.
Jeg har ikke et behov for at opdrage på folk i trafikken tvært imod føler jeg lidt at folk der ligger og blokerer for mig fordi de kører 125 km/t og jeg gerne vil køre stærkere har dette behov.
Jeg er jævnt ligeglad med bøder, så længe jeg har mit kort, det er bl.a derfor snakker jeg i telefon når jeg kører, hvis jeg føler det er forsvarligt og kan overskue det dvs. gerne på motorvejen men ikke i byen hvor jeg samtidig skal holde øje med cyklister. i 110-zoner gives der klip i kortet ved 143 km/t og i 130-zoner gives der ikke klip men en frakendelse af kortet ved 160 km/t. Så det er de hastigheder -5 km/t jeg kører efter. Det skal dog siges at jeg tilpasser min kørsel til de biler og det vejr jeg kører i. Jeg har selv en Mini Cooper og den føler jeg at jeg har kontrol over ved 140-155 km/t. Jeg har også kørt ældre biler som jeg ikke har kørt over 120 km/t i. I en af min fars biler ved en tur til tyskland rundede jeg 220 km/t og der havde jeg stadig fornemmelsen af kontrol, det føles bare ikke så hurtigt i de biler han ejer.
Jeg har ikke et behov for at opdrage på folk i trafikken tvært imod føler jeg lidt at folk der ligger og blokerer for mig fordi de kører 125 km/t og jeg gerne vil køre stærkere har dette behov.
slemmebirk (6) skrev:Jeg beder ham ikke om at bryde loven ved at blinke af ham, jeg beder ham blot om at være ligeglad med om jeg overholder loven. Det er mit kørekort og mig der får bøden.
Det er da også en vanvittig holdning at have! "Hey, du skal lige se igennem fingre med, at jeg tæver ham her.. det er jo ikke dig der bryder loven vel"
Jeg forstår sgu godt, at folk gerne vil opdrage på dig.. det lyder som om du har behov for det.
#7 Hvordan kan du drage en parrelel fra det jeg foretager mig i trafikken til en person der får tæsk, jeg ser bare ikke en trafikforseelse som en særlig stor forbrydelse, den bliver ikke straffet som en særlig stor forbrydelse. Misforstå mig ikke, jeg tager kraftigt afstand fra folk som kører over for rødt, folk der drikker og kører og folk der kører hasarderet og nej jeg mener ikke at køre 140 km/t på en motorvej er hasarderet.
Tillad mig at spørge, hvor tit overholder du de gængse hastigheds grænser?
Problemstillingen for mig er at det her med at trække ind til højre efter endt overhaling fungerer så skide godt i mange andre lande, så hvorfor ikke her?
#5 Lige en tilføjelse, har du nogensinden set en overhaling der var 8 km lang uden mulighed for at trække ind, jeg har personligt ikke.
Tillad mig at spørge, hvor tit overholder du de gængse hastigheds grænser?
Problemstillingen for mig er at det her med at trække ind til højre efter endt overhaling fungerer så skide godt i mange andre lande, så hvorfor ikke her?
#5 Lige en tilføjelse, har du nogensinden set en overhaling der var 8 km lang uden mulighed for at trække ind, jeg har personligt ikke.
Alene denne kommentar goer, at jeg ikke kan tage dit argument serioest.
JEg kan ogsaa tage folk indenom i rigtig mange tilfaelde.
Det hjaelper saa at min bil har 200+ hK og en ret god kraftudveksling.
Og det handler ikke om hvorvidt DU mener han havde tid og plads til det, men om hvorvidt HAN mener det.
Saa du er sur over at han ikke tillader dig at bryde loven?
Eller er du sur over at han overholder loven?
Jeg forstaar ikke helt?
Det er hans boern du draeber, saa hvorfor FUCK skulle han vaere ligeglad?
Blergh, dine frustrationer her i traaden goer at jeg paa ingen maade kan se dig have kontrol over bilen i en presset situation -.-
Saa din fornemmelse af kontrol er intet vaerd. Tjek.
Det har de sikkert ogsaa.
Problemer her, er at han overholder loven, det goer du ikke.
Han er ikke til gene for dig, hvis du blot overholder loven, saa derfor er det dig der er roevhullet.
Jeg er bestemt ikke hellig, jeg rundede de 170km/t paa vej til arbejde idag, men jeg goer det bestemt ikke naar der er andre biler i vejen - og jeg blinker ikke af biler medmindre det er strengt noedvendigt.
Jeg har skam ogsaa rundt de 240km/t i min bil, men til forskel fra dig, saa er jeg fuldt klar over at kontrol ved den hastighed, er en illusion. Sker der det mindste, saa mister man alt kontrol og koerer galt.
Hvis du ikke tror mig, kan du jo tage en loerdag nat og runde de 200KM/t.
Bloker haandbremsen og fortael mig hvor nemt det var at faa bilen rettet op.
Han havde kæmpe huller til at trække ind, jeg kunne snildt have taget ham inden om, valgte jeg så at lade vær med.
Alene denne kommentar goer, at jeg ikke kan tage dit argument serioest.
JEg kan ogsaa tage folk indenom i rigtig mange tilfaelde.
Det hjaelper saa at min bil har 200+ hK og en ret god kraftudveksling.
Og det handler ikke om hvorvidt DU mener han havde tid og plads til det, men om hvorvidt HAN mener det.
Jeg beder ham ikke om at bryde loven ved at blinke af ham
Saa du er sur over at han ikke tillader dig at bryde loven?
Eller er du sur over at han overholder loven?
Jeg forstaar ikke helt?
jeg beder ham blot om at være ligeglad med om jeg overholder loven. Det er mit kørekort og mig der får bøden.
Det er hans boern du draeber, saa hvorfor FUCK skulle han vaere ligeglad?
Jeg har selv en Mini Cooper og den føler jeg at jeg har kontrol over ved 140-155 km/t.
Blergh, dine frustrationer her i traaden goer at jeg paa ingen maade kan se dig have kontrol over bilen i en presset situation -.-
I en af min fars biler ved en tur til tyskland rundede jeg 220 km/t og der havde jeg stadig fornemmelsen af kontrol, det føles bare ikke så hurtigt i de biler han ejer.
Saa din fornemmelse af kontrol er intet vaerd. Tjek.
Det har de sikkert ogsaa.
Problemer her, er at han overholder loven, det goer du ikke.
Han er ikke til gene for dig, hvis du blot overholder loven, saa derfor er det dig der er roevhullet.
Jeg er bestemt ikke hellig, jeg rundede de 170km/t paa vej til arbejde idag, men jeg goer det bestemt ikke naar der er andre biler i vejen - og jeg blinker ikke af biler medmindre det er strengt noedvendigt.
Jeg har skam ogsaa rundt de 240km/t i min bil, men til forskel fra dig, saa er jeg fuldt klar over at kontrol ved den hastighed, er en illusion. Sker der det mindste, saa mister man alt kontrol og koerer galt.
Hvis du ikke tror mig, kan du jo tage en loerdag nat og runde de 200KM/t.
fidomuh (3) skrev:#1
Fordi du mener at folk kører ulovligt, så bryder du selv loven?
Hvis der er mulighed for, uden at ødelægge sikkerdsafstand, at trække sikkert ind til højre, skal man gøre det ligemeget om man kan se at man om 30 sek skal trække ud igen for at overhale den bil der befinder sig 500m lægere fremme.
fidomuh (3) skrev:Tit og ofte på halvtomme landeveje ligger folk ude i venstre vejbane, hvorfor!?
Som sagt tidligere. Hvis du ikke er under overhaling, skal kørsel foregå i sporet helt til højre.
fidomuh (3) skrev:
Hvor bryder han loven? Det er ikke ulovligt at bruge lyset for at informere andre billister om at man kommer kørende, det er faktisk noget man lærer når man tager kørekortet.
fidomuh (3) skrev:
Det kan være en god ide at lære loven, før man belærer andre om den.
Og til dem der ofte brokker sig over at blive overhalet inden om.
Hvis der er plads til at blive overhalet højre om, så er det jer der har placeret jer forkert på vejen.
Selv har jeg kun overhalet inden om en eneste gang.
Der var det en ældre mand der havde ligget med ca. 100Km/t over 10Km i 130Km/t zone på en tom 3 sporet motorvej.
Det resulterede i at jeg fik knytnæven, fingeren og hans lange lys så længe jeg kunne se ham bagude.
fidomuh (9) skrev:Hvis du ikke tror mig, kan du jo tage en loerdag nat og runde de 200KM/t.
LOL, det er virkeligt tit at jeg kører på motorvejen og begge mine baghjul blokerer.
HOST.
Jeg tror der er en der skal traekke et nyt koerekort.
... Saa har din koerelaerer misforstaaet sin teoribog.
At blinke med lyset er et advarselssignal.
I stil med at dytte med hornet.
Det er ulovligt at benytte til at signalere "FLYT DIG" til andre.
Nej, jeg illustrerer en pointe.
Kontekst er noget du boer laese om :)
Ja, men det er ikke saadan jeg forstaar hans udlaeg.
Og det er stadig foereren af bilen der skal vurdere om det er forsvarligt eller ej.
Hvis det ikke er forsvarligt, saa maa han gerne fortsaette sin overhaling.
Kontekst.
De skulle dreje til venstre laengere fremme.
Right back at you.
Det kan vaere en ide at laere hvad "kontekst" er, foer man blander sig i en debat.
Okay?
Jamen saa er det godt at loven ikke er enig med dig.
Jeg kan overhale indenom paa noget der ligner 100meter, hvis jeg virkeligt vil.
Maaske endda mere.
Det goer det hverken lovligt eller forsvarligt.
Jeg goer det hver dag.
Det er fuldt lovligt naar folk skal dreje til venstre, fx :)
Der er masser af idioter i trafikken -.-
Specielt gamle mennesker er farlige ..
HOST.
Det er ikke ulovligt at bruge lyset for at informere andre billister om at man kommer kørende, det er faktisk noget man lærer når man tager kørekortet.
Fordi du mener at folk kører ulovligt, så bryder du selv loven?
Nej, jeg illustrerer en pointe.
Kontekst er noget du boer laese om :)
Hvis der er mulighed for, uden at ødelægge sikkerdsafstand, at trække sikkert ind til højre, skal man gøre det ligemeget om man kan se at man om 30 sek skal trække ud igen for at overhale den bil der befinder sig 500m lægere fremme.
Ja, men det er ikke saadan jeg forstaar hans udlaeg.
Og det er stadig foereren af bilen der skal vurdere om det er forsvarligt eller ej.
Hvis det ikke er forsvarligt, saa maa han gerne fortsaette sin overhaling.
Som sagt tidligere. Hvis du ikke er under overhaling, skal kørsel foregå i sporet helt til højre.
Kontekst.
Det kan være en god ide at lære loven, før man belærer andre om den.
Right back at you.
Det kan vaere en ide at laere hvad "kontekst" er, foer man blander sig i en debat.
Og til dem der ofte brokker sig over at blive overhalet inden om.
Hvis der er plads til at blive overhalet højre om, så er det jer der har placeret jer forkert på vejen.
Okay?
Maaske endda mere.
Selv har jeg kun overhalet inden om en eneste gang.
Jeg goer det hver dag.
Der var det en ældre mand der havde ligget med ca. 100Km/t over 10Km i 130Km/t zone på en tom 3 sporet motorvej.
Det resulterede i at jeg fik knytnæven, fingeren og hans lange lys så længe jeg kunne se ham bagude.
Der er masser af idioter i trafikken -.-
Hvis der er plads til at overhale indenom så er det den anden billist, der har et problem - ikke dig
Jeg kan også blive fuldstændig ør i knolden af mennesker, der overhaler med 110/120 og derefter bliver i yderste spor - wtf, få fart på eller kom ind til siden hvor du hører hjemme. Man overhaler og kommer ind, overhaler, ind, overhaler ind, det er ikke skide svært, 80 millioner tyskere kan finde ud af det.
Så er der på landevejen en helvedes masse usikre billister, der mener at det mest forsvarlige er at ligge 5 meter bag den lastbil de ikke har nosser til at overhale så andre ikke kan komme forbi - resultat: lange haler efter lastbilerne og vanvittige overhalinger.
Man ser sig for fanden for, er der en bagved, der har fart på? Hvis ja, jamen så flytter man sig, uagtet om han overholder fartgrænsen eller ej, det er sgu ikke mit eller dit job at sørge for at andre mennesker overholder dem.
Danskere er usikre billister, danskere har små biler uden specielt meget motorkraft - det bliver til et problem.
Man kan grine af 300 Hk og 10" skiver, men det er fanneme rart, når det gælder.
OP - jeg har fuld sympati og forståelse for din frustration. Dog ikke dit bilvalg ;) (måske sympati)
Jeg kan også blive fuldstændig ør i knolden af mennesker, der overhaler med 110/120 og derefter bliver i yderste spor - wtf, få fart på eller kom ind til siden hvor du hører hjemme. Man overhaler og kommer ind, overhaler, ind, overhaler ind, det er ikke skide svært, 80 millioner tyskere kan finde ud af det.
Så er der på landevejen en helvedes masse usikre billister, der mener at det mest forsvarlige er at ligge 5 meter bag den lastbil de ikke har nosser til at overhale så andre ikke kan komme forbi - resultat: lange haler efter lastbilerne og vanvittige overhalinger.
Man ser sig for fanden for, er der en bagved, der har fart på? Hvis ja, jamen så flytter man sig, uagtet om han overholder fartgrænsen eller ej, det er sgu ikke mit eller dit job at sørge for at andre mennesker overholder dem.
Danskere er usikre billister, danskere har små biler uden specielt meget motorkraft - det bliver til et problem.
OP - jeg har fuld sympati og forståelse for din frustration. Dog ikke dit bilvalg ;) (måske sympati)
#9 Han overholder jo så heller ikke loven ved at køre 125 km/t, han overholder heller ikke loven ved ikke at trække ind når han er færdig med sin overhaling og tro mig han var færdig flere gange. Jeg havde 313 hk til rådighed da det her skete og det var ikke udfra det faktum at jeg vurderede at jeg havde tid til at overhale ham inden om.. Det kunne jeg sagtens have gjort i min egen bil.
Jeg er klar over at der er større chance for ting der kan gå galt ved høje hastigheder og jeg er bekendt med konsekvenserne af at køre galt ved høje hastigheder. Men er forholdende til det og bilen er i orden ser jeg intet uforsvarligt i at køre 30 km/t mere end tilladt og som jeg læser det har du det lidt på samme måde.
Hvad har mine frustrationer over en anden billist at gøre med mine køreegenskaber? ja jeg overholder ikke min bremselængde men jeg ligger heller ikke helt oppe i røven på ham.
Jeg er klar over at der er større chance for ting der kan gå galt ved høje hastigheder og jeg er bekendt med konsekvenserne af at køre galt ved høje hastigheder. Men er forholdende til det og bilen er i orden ser jeg intet uforsvarligt i at køre 30 km/t mere end tilladt og som jeg læser det har du det lidt på samme måde.
Hvad har mine frustrationer over en anden billist at gøre med mine køreegenskaber? ja jeg overholder ikke min bremselængde men jeg ligger heller ikke helt oppe i røven på ham.
Forestil dig at du en dag kører de 150kmt du siger du kører...
Lige foran dig i en kurve trækker en bil ud der kun kører 110kmt... Hvor lang tid giver det dig at reagerer i???...
Resultatet vil nok være at du kører op bag i bilen foran dig, som derefter brager ind i enten autoværnet eller biler i højre vognbane...
Jeg arbejder som brandmand - og et motorvejsuheld er bestemt ikke et pænt syn - slet ikke når man samler folk op i poser, fra forskellige steder på vejen...
Jeg er ikke nervøs for dig - for du har sikkert afvejet risikoen (forhåbentligt) - det er mere din holdning over for andre bilister der er foragtelig...
Lige foran dig i en kurve trækker en bil ud der kun kører 110kmt... Hvor lang tid giver det dig at reagerer i???...
Resultatet vil nok være at du kører op bag i bilen foran dig, som derefter brager ind i enten autoværnet eller biler i højre vognbane...
Jeg arbejder som brandmand - og et motorvejsuheld er bestemt ikke et pænt syn - slet ikke når man samler folk op i poser, fra forskellige steder på vejen...
Jeg er ikke nervøs for dig - for du har sikkert afvejet risikoen (forhåbentligt) - det er mere din holdning over for andre bilister der er foragtelig...
Jo han goer.
FartGRAENSEN er 130km/t, det er fuldt tilladt at koere 80.
Hvis folk i inderbanen koerer 80km/t, maa du gerne overhale med 85km/t, uanset om fartgraensen er 130km/t eller 200km/t.
Saa overholder han ikke loven nej.
Jeg siger ikke at han er en god billist eller noget andet end en idiot, jeg siger bare at jeg fint forstaar han ikke flytter sig.
Det aendrer stadig ikke ved, at det er HAM der skal vurdere det - ikke dig. :)
At det ER et problem, modsiger jeg ikke, jeg illustrerer bare at det du siger, er ligesaa slemt.
IMO, vaerre :P
Godt.
Er du ogaa afklaret med konsekvensen af et uheld?
Altsaa at du slaar en mor og hendes 3 boern ihjel? ( fx )
Jeg har det paa praecis samme maade, jeg synes bare det er vigtigt at vi er enige om at det er akkurat saa slemt som det du er sur over her :)
( Vaerre, imo )
Du koerer nok ligesom jeg goer ( bortset fra at jeg ikke blinker af folk ), men saa ved du ogsaa at frustration typisk resulterer i at man koerer lige en tand taettere og lige en tand hurtigere.
Eller typisk bare at man har tankerne paa andet end det der sker lige foran en.
Det er ikke saa meget det at man koerer for hurtigt, men netop det at man bliver frustreret, er et godt tegn paa at man har tankerne paa "ham idioten" naar lillemor ikke har set en komme koerende og man brager op i roeven paa hende ;)
Pointen er: Chill the fuck out. :)
Du kan godt taale at komme 2 minutter senere frem til destinationen.
Jo flere der tager en "chillpill", jo stoerre chance er der for at "varevognsidioten" naeste gang ved han nemt kan komme ud igen efter at have trukket ind ;)
( Fx ) :)
Han overholder jo så heller ikke loven ved at køre 125 km/t
Jo han goer.
Hvis folk i inderbanen koerer 80km/t, maa du gerne overhale med 85km/t, uanset om fartgraensen er 130km/t eller 200km/t.
han overholder heller ikke loven ved ikke at trække ind når han er færdig med sin overhaling og tro mig han var færdig flere gange.
Saa overholder han ikke loven nej.
Jeg siger ikke at han er en god billist eller noget andet end en idiot, jeg siger bare at jeg fint forstaar han ikke flytter sig.
Det kunne jeg sagtens have gjort i min egen bil.
Det aendrer stadig ikke ved, at det er HAM der skal vurdere det - ikke dig. :)
At det ER et problem, modsiger jeg ikke, jeg illustrerer bare at det du siger, er ligesaa slemt.
IMO, vaerre :P
Jeg er klar over at der er større chance for ting der kan gå galt ved høje hastigheder og jeg er bekendt med konsekvenserne af at køre galt ved høje hastigheder.
Godt.
Er du ogaa afklaret med konsekvensen af et uheld?
Altsaa at du slaar en mor og hendes 3 boern ihjel? ( fx )
Men er forholdende til det og bilen er i orden ser jeg intet uforsvarligt i at køre 30 km/t mere end tilladt og som jeg læser det har du det lidt på samme måde.
Jeg har det paa praecis samme maade, jeg synes bare det er vigtigt at vi er enige om at det er akkurat saa slemt som det du er sur over her :)
( Vaerre, imo )
Du koerer nok ligesom jeg goer ( bortset fra at jeg ikke blinker af folk ), men saa ved du ogsaa at frustration typisk resulterer i at man koerer lige en tand taettere og lige en tand hurtigere.
Eller typisk bare at man har tankerne paa andet end det der sker lige foran en.
Det er ikke saa meget det at man koerer for hurtigt, men netop det at man bliver frustreret, er et godt tegn paa at man har tankerne paa "ham idioten" naar lillemor ikke har set en komme koerende og man brager op i roeven paa hende ;)
Pointen er: Chill the fuck out. :)
Du kan godt taale at komme 2 minutter senere frem til destinationen.
Jo flere der tager en "chillpill", jo stoerre chance er der for at "varevognsidioten" naeste gang ved han nemt kan komme ud igen efter at have trukket ind ;)
( Fx ) :)
#11 Det er faktisk lovligt at bruge det lange lys til at informere andre billister om at man gerne vil forbi hvis de kører langsommere end dig. Ligesom det er også er lovligt at blinke af personen foran hvis man skal lave en overhaling på en landevej så han er informeret og ikke ligepludselig finder på at svinge til venstre.
#12 Det er jo smag og behag jeg synes at det er en fantastisk bil til pengene :) udover det er jeg utroligt enig med dig og #10
Lige til orientering så foregik det her i en 110-zone.
#12 Det er jo smag og behag jeg synes at det er en fantastisk bil til pengene :) udover det er jeg utroligt enig med dig og #10
Lige til orientering så foregik det her i en 110-zone.
fidomuh (11) skrev:#10
HOST.
Nej
Blandt andet ved overhalinger på mørk vej, kan man benytte det lange lys for at advare personen om at du har til hensigt at overhale.
Jeg kan ikke se den store forskel på den situation og denne.
fidomuh (11) skrev:Som sagt tidligere. Hvis du ikke er under overhaling, skal kørsel foregå i sporet helt til højre.
Kontekst.
Det er forbudt at skifte vognbane før nødvendigt, og han skal stadig holde sig længst muligt til højre på de vognbaner der svinger til venstre.
fidomuh (11) skrev:Og til dem der ofte brokker sig over at blive overhalet inden om.
Okay?
Maaske endda mere.
Nu snakker jeg så ikke nødvendigvis om de idioter der har det med at køre overdrevet sindssygt, de skal hives ud af bilerne og nakkeskydes.
Men hvis der er plads nok til at lave en sikker overhaling inden om, så har man placeret sig forkert på vejen.
fidomuh (11) skrev:Selv har jeg kun overhalet inden om en eneste gang.
Jeg goer det hver dag.
Nej overhalinger inden om er altid ulovlige. Det du snakker om er forbikørsel højre om.
fidomuh (11) skrev:Der er masser af idioter i trafikken -.-
Der kan jeg ikke være mere enig med dig.
De er tit skyld i ulykker, men opdager det ikke og kører bare videre.
Det burde være forbudt at det er personens egen læge der skal vurdere om man er rask nok til at køre, og lægen burde kunne fratage kortet på stedet istedet for det halve år det tager i dag.
Tanghaar (12) skrev:Danskere er usikre billister, danskere har små biler uden specielt meget motorkraft - det bliver til et problem.
Der er efter min mening ingen der har brug for 300HK, men bremserne kan jeg nu godt forstå.
Min lille Polo har omkring 100HK, og det er mere en rigeligt til at lave en sikker overhaling med de fartgrænser vi har her i Danmark.
fidomuh (15) skrev:Jo han goer.
Det er ulovlig at være til unødig gene på de danske veje. Derfor vil det også være ulovligt at køre 85 under en overhaling, medmindre man kører lastbil eller andet køretøj der har begrænset fart, og derfor ikke kan køre hurtigere under en overhaling.
Okay? Det maa vaere aendret siden jeg fik min teoribog saa.
Kan i ikke lige fortaelle mig hvor i loven det her er tilladt?
Det har jeg *aldrig* hoert skulle vaere lovligt.
Faktisk praecist det modsatte.
Det er staerkt generende naar folk blinker med det lange lys og giver ingen mening at det skulle vaere lovligt.
Der er imo rimelig stor forskel paa at koere og genere en person i over 500 meter, og saa at blinke for at signalere man koerer forbi.
Og det er noedvendigt at skifte vognbane i god tid.
Specielt naar der kommer idioter med alt for hoej for koerende.
No shit?
Som opretter, mener du altsaa? :)
Hvis man selv vurderer det ja.
Det er ikke dig der koerer hans bil.
Han kan ikke se det samme som dig.
Men ja, det er fin tommelfingerregel at bruge selv :)
Praecis, praecis :)
Vi er nok ret enige i det hele, jeg forsoeger bare at illustrere at opretter er ligesaa slem ( hvis ikke vaerre ) end dem han er sure paa :P
Hvis du er igang med en overhaling, er du ikke unoedigt til gene.
Nej.
At scenariet er pure tankespind er en ting, men loven siger ikke noget om det.
Du maa gerne koere 85, hvis du har lyst, men goer du det forsaetligt for at genere andre, er det ulovligt.
Goer du det, fordi du er utryg ved at koere 110, er det lovligt :)
Det er faktisk lovligt at bruge det lange lys til at informere andre billister om at man gerne vil forbi hvis de kører langsommere end dig.
Okay? Det maa vaere aendret siden jeg fik min teoribog saa.
Kan i ikke lige fortaelle mig hvor i loven det her er tilladt?
Ligesom det er også er lovligt at blinke af personen foran hvis man skal lave en overhaling på en landevej så han er informeret og ikke ligepludselig finder på at svinge til venstre.
Det har jeg *aldrig* hoert skulle vaere lovligt.
Faktisk praecist det modsatte.
Det er staerkt generende naar folk blinker med det lange lys og giver ingen mening at det skulle vaere lovligt.
Jeg kan ikke se den store forskel på den situation og denne.
Der er imo rimelig stor forskel paa at koere og genere en person i over 500 meter, og saa at blinke for at signalere man koerer forbi.
Det er forbudt at skifte vognbane før nødvendigt
Og det er noedvendigt at skifte vognbane i god tid.
Specielt naar der kommer idioter med alt for hoej for koerende.
og han skal stadig holde sig længst muligt til højre på de vognbaner der svinger til venstre.
No shit?
Nu snakker jeg så ikke nødvendigvis om de idioter der har det med at køre overdrevet sindssygt, de skal hives ud af bilerne og nakkeskydes.
Som opretter, mener du altsaa? :)
Men hvis der er plads nok til at lave en sikker overhaling inden om, så har man placeret sig forkert på vejen.
Hvis man selv vurderer det ja.
Det er ikke dig der koerer hans bil.
Han kan ikke se det samme som dig.
Men ja, det er fin tommelfingerregel at bruge selv :)
Der kan jeg ikke være mere enig med dig.
De er tit skyld i ulykker, men opdager det ikke og kører bare videre.
Det burde være forbudt at det er personens egen læge der skal vurdere om man er rask nok til at køre, og lægen burde kunne fratage kortet på stedet istedet for det halve år det tager i dag.
Praecis, praecis :)
Vi er nok ret enige i det hele, jeg forsoeger bare at illustrere at opretter er ligesaa slem ( hvis ikke vaerre ) end dem han er sure paa :P
Det er ulovlig at være til unødig gene på de danske veje.
Hvis du er igang med en overhaling, er du ikke unoedigt til gene.
Derfor vil det også være ulovligt at køre 85 under en overhaling, medmindre man kører lastbil eller andet køretøj der har begrænset fart, og derfor ikke kan køre hurtigere under en overhaling.
Nej.
At scenariet er pure tankespind er en ting, men loven siger ikke noget om det.
Du maa gerne koere 85, hvis du har lyst, men goer du det forsaetligt for at genere andre, er det ulovligt.
Goer du det, fordi du er utryg ved at koere 110, er det lovligt :)
I dag kører jeg på en tre-banet strækning (110-zone), som deler sig i 2 motorveje med 2 baner. Dvs. den midterste bane deler sig i to. Jeg skal til højre.
Første bane (den længst til højre) er ledig.
I anden bane kører der én bil med 100 km/t.
I tredje bane kører der masser af biler.
Jeg vil gerne forbi den langsomme bil, men der er omkring 700 meter til motorvejen deler sig, og tredje bane er ret trafikeret. Jeg holder mig fra tredje bane, og venter med at komme forbi bilen. En del andre vælger dog at overhale ham, selv om de også skal til højre.
700 meter senere deler vejen sig. Det viser sig at den langsomme bil også skal til højre. Nu befinder han sig i anden bane ud af to, første bane er stadig ledig.
Så blinker jeg af ham, og så flytter han sig. Glatnakke.
Og hvis jeg ikke må blinke af ham, så mener jeg at det er loven, og ikke mig, der fejler noget. Hvad skulle jeg ellers? Dytte? Køre tæt på? Overhale indenom? Køre med 100 km/t til han skal af?
Første bane (den længst til højre) er ledig.
I anden bane kører der én bil med 100 km/t.
I tredje bane kører der masser af biler.
Jeg vil gerne forbi den langsomme bil, men der er omkring 700 meter til motorvejen deler sig, og tredje bane er ret trafikeret. Jeg holder mig fra tredje bane, og venter med at komme forbi bilen. En del andre vælger dog at overhale ham, selv om de også skal til højre.
700 meter senere deler vejen sig. Det viser sig at den langsomme bil også skal til højre. Nu befinder han sig i anden bane ud af to, første bane er stadig ledig.
Så blinker jeg af ham, og så flytter han sig. Glatnakke.
Og hvis jeg ikke må blinke af ham, så mener jeg at det er loven, og ikke mig, der fejler noget. Hvad skulle jeg ellers? Dytte? Køre tæt på? Overhale indenom? Køre med 100 km/t til han skal af?
En dag kørte jeg på en to-sporet motorvej, hvor anden bane deler sig i to, hvorefter motorvejen deler sig i to. (Ikke samme sted som ovenfor.)
Jeg kan ikke huske hvor hurtigt jeg kørte, men jeg kørte i anden bane, da jeg gerne ville overhale bilen foran. Jeg kan ikke se gennem bilen, og kan ikke så godt se forbi den, så jeg venter tålmodigt og tænker på noget andet. (Chillpilll?) Så drejer vejen (eller bilen rykker lidt mod højre på banen, whatever), og jeg ser at der er ingen biler foran. Der er heller ikke nogen i første bane. Bag mig er der en enkelt bil.
Bilen bag mig opdager det nok ca. på samme tid, han over hidsigt os begge indenom.
Jeg overvejer at hidse mig op, men bane 2 deler sig snart, så jeg venter. Heldigvis vælger kvinden foran mig at blive i bane 2, så jeg tager bane 3. Jeg sætter farten op.
Lige idet min forreste kofanger er ved siden af hendes bagerste, skifter hun bane. Hun blinker ikke, og kigger (forhåbentlig) ikke. Jeg må bremse hårdt op, og huun får 3-5 hurtige blink med det lange lys.
Der er ingen trafik af betydning, og vi er nu på to-sporet motorvej. Hun flytter sig stadig ikke. Jeg blinker igen. Og igen. Og igen. Konkluderer at hun ikke ser en skid, og begynder også at dytte. Blinke og dytte. Mere og mere hidsigt. Forsøger naturligvis at placere mig lidt længere til venstre end hende, så min forlygte rammer hendes sidespejl.
Endelig flytter hun sig.
Var min opførsel OK med jer? Hvis nej, hvorfor ikke? Hvad skulle jeg have gjort i stedet?
(Og jeg er ligeglad med loven lige her. Jeg snakker praksis, ikke teori. Loven skal som udgangspunkt overholdes, men jeg synes det er vigtigere at få trafikken til at glide.)
Jeg kan ikke huske hvor hurtigt jeg kørte, men jeg kørte i anden bane, da jeg gerne ville overhale bilen foran. Jeg kan ikke se gennem bilen, og kan ikke så godt se forbi den, så jeg venter tålmodigt og tænker på noget andet. (Chillpilll?) Så drejer vejen (eller bilen rykker lidt mod højre på banen, whatever), og jeg ser at der er ingen biler foran. Der er heller ikke nogen i første bane. Bag mig er der en enkelt bil.
Bilen bag mig opdager det nok ca. på samme tid, han over hidsigt os begge indenom.
Jeg overvejer at hidse mig op, men bane 2 deler sig snart, så jeg venter. Heldigvis vælger kvinden foran mig at blive i bane 2, så jeg tager bane 3. Jeg sætter farten op.
Lige idet min forreste kofanger er ved siden af hendes bagerste, skifter hun bane. Hun blinker ikke, og kigger (forhåbentlig) ikke. Jeg må bremse hårdt op, og huun får 3-5 hurtige blink med det lange lys.
Der er ingen trafik af betydning, og vi er nu på to-sporet motorvej. Hun flytter sig stadig ikke. Jeg blinker igen. Og igen. Og igen. Konkluderer at hun ikke ser en skid, og begynder også at dytte. Blinke og dytte. Mere og mere hidsigt. Forsøger naturligvis at placere mig lidt længere til venstre end hende, så min forlygte rammer hendes sidespejl.
Endelig flytter hun sig.
Var min opførsel OK med jer? Hvis nej, hvorfor ikke? Hvad skulle jeg have gjort i stedet?
(Og jeg er ligeglad med loven lige her. Jeg snakker praksis, ikke teori. Loven skal som udgangspunkt overholdes, men jeg synes det er vigtigere at få trafikken til at glide.)
Synes nu tit folk bagved lige giver et blink for at sige "Nu overhaler jeg, så pas lige på" - det er sgu et meget godt trick, synes jeg.
Man kan godt dreje, selv om der ikke er et kryds. Fx. ved en sidevej eller en indkørsel. Eller måske svinger man lidt over i den anden vejbane fordi man lige er koncentreret om den burger man er ved at spise, og der alligevel ikke er nogen modkørende.
Især på de små veje er det meget normalt ikke at holde sig til den højre halvdel af vejen, da det betyder at man har et hjulpar meget tæt på kanten af asfalten, måske helt ude i rabatten. Så der giver man kun plads til en bil mere, når der er en.
(Når så folk kører 40-50, og jeg synes man fint kan køre 70, og der er 3 km. til næste mulighed for at komme forbi, så ser jeg gerne at der gives plads. Jeg plejer dog blot at rykke ud til venstre, det er typisk nok. Hvis ikke, så opgiver jeg, og holder afstand. For det er nok en der føler sig utryg ved situationen. Oh ja, livet på landet.)
Man kan godt dreje, selv om der ikke er et kryds. Fx. ved en sidevej eller en indkørsel. Eller måske svinger man lidt over i den anden vejbane fordi man lige er koncentreret om den burger man er ved at spise, og der alligevel ikke er nogen modkørende.
Især på de små veje er det meget normalt ikke at holde sig til den højre halvdel af vejen, da det betyder at man har et hjulpar meget tæt på kanten af asfalten, måske helt ude i rabatten. Så der giver man kun plads til en bil mere, når der er en.
(Når så folk kører 40-50, og jeg synes man fint kan køre 70, og der er 3 km. til næste mulighed for at komme forbi, så ser jeg gerne at der gives plads. Jeg plejer dog blot at rykke ud til venstre, det er typisk nok. Hvis ikke, så opgiver jeg, og holder afstand. For det er nok en der føler sig utryg ved situationen. Oh ja, livet på landet.)
Nej du må ikke blinke af ham, eller køre tæt eller på andre måder genere.
Tilgengæld er det ham der bryder loven ved ikke at holde til højre, for at gøre plads til overhalinger.
Og jeg ser det selv hver dag, en tresporet motorvej, der lige 4-5 biler inden for synsvidde i midterste bane !!!
INGEN biler i inderbanen, heller ingen biler i den yderste. Hvorfor skal jeg så ligge og lave 2 vognbaneskift for at lave en overhaling, for derefter at lave 2 vognbaneskift igen for at ligge mig i den korrekte bane.
Virker nogen gange som om mentaliteten på en tresporret motorvej er:
inderbanen 80-90 km/t.
midterbanen 110 km/t.
yderbanen alt derover.
Nej du må ikke blinke af ham, eller køre tæt eller på andre måder genere.
Tilgengæld er det ham der bryder loven ved ikke at holde til højre, for at gøre plads til overhalinger.
Og jeg ser det selv hver dag, en tresporet motorvej, der lige 4-5 biler inden for synsvidde i midterste bane !!!
INGEN biler i inderbanen, heller ingen biler i den yderste. Hvorfor skal jeg så ligge og lave 2 vognbaneskift for at lave en overhaling, for derefter at lave 2 vognbaneskift igen for at ligge mig i den korrekte bane.
Virker nogen gange som om mentaliteten på en tresporret motorvej er:
inderbanen 80-90 km/t.
midterbanen 110 km/t.
yderbanen alt derover.
Et hurtigt blink med det lange lys burde ikke genere. Det er en anerkendt metode til at kommunikere med andre bilister.
Der er forskel på at signalere og genere. De eneste som bliver sure over at jeg signalerer med det lange lys er modkørende med tåbelyset tændt. De hævner meget ofte med et langt blink.
Et hurtigt blink med det lange lys burde ikke genere. Det er en anerkendt metode til at kommunikere med andre bilister.
Der er forskel på at signalere og genere. De eneste som bliver sure over at jeg signalerer med det lange lys er modkørende med tåbelyset tændt. De hævner meget ofte med et langt blink.
Yeah, 4 x 1000watts xenon paerer lige i ansigtet generer ikke nogen. Nejda.
.. Folk har andre typer biler end lige en Mini Cooper, eller en Ford Sierra fra 1902 :P
Not really.
Jeg ser det faktisk kun brugt naar folk enten goer noget hasarderet og man lige vil sige "wtf laver du?", eller naar folk skal chikanere andre.
Helt enig.
Problemet er, at man ved at signalere "flyt dig jeg skal forbi" ofte generer folk. :)
Imo har du handlet praecis som jeg selv ville goere.
Det er klart man bliver frustreret naar "kaellingen" er lige ved at hamre ind i ens bil og det er fuldt forstaaeligt at du blinker og dytter.
Naar hun saa stadig bliver liggende og generer dig, saa er det klart at du goer opmaerksom paa at hun har gjort noget forkert / dumt.
I dit tilfaelde synes jeg det er helt fint.
Naar man ligger og koerer 125 hvor man maa koere 110 og begynder at blinke af en foran fordi man gerne vil bryde loven yderligere, saa er der noget galt :P
Et hurtigt blink med det lange lys burde ikke genere.
Yeah, 4 x 1000watts xenon paerer lige i ansigtet generer ikke nogen. Nejda.
.. Folk har andre typer biler end lige en Mini Cooper, eller en Ford Sierra fra 1902 :P
Det er en anerkendt metode til at kommunikere med andre bilister.
Not really.
Jeg ser det faktisk kun brugt naar folk enten goer noget hasarderet og man lige vil sige "wtf laver du?", eller naar folk skal chikanere andre.
Der er forskel på at signalere og genere.
Helt enig.
Problemet er, at man ved at signalere "flyt dig jeg skal forbi" ofte generer folk. :)
Imo har du handlet praecis som jeg selv ville goere.
Det er klart man bliver frustreret naar "kaellingen" er lige ved at hamre ind i ens bil og det er fuldt forstaaeligt at du blinker og dytter.
Naar hun saa stadig bliver liggende og generer dig, saa er det klart at du goer opmaerksom paa at hun har gjort noget forkert / dumt.
I dit tilfaelde synes jeg det er helt fint.
Naar man ligger og koerer 125 hvor man maa koere 110 og begynder at blinke af en foran fordi man gerne vil bryde loven yderligere, saa er der noget galt :P
Til ovenstående, er det, det samme land vi lever i? Normalt kommunikerer de billister jeg ser, ved vredt at vifte med næven ud af sideruden og råbe: "Jeg slår jer allesammen ihjel!"
Jeg har desværre ikke fundet min gamle teoribog endnu, men leder stadig.
Dog har jeg snakket med en kammerat som netop er kørelærer og er enig i at man kan bruge fjernlyset til at informere om ens intentioner om at overhale.
Desuden står der dette i loven:
Der står altså intet om at det er ulovligt at bruge lyssignal, hvorimod lydsignal kun må bruges under overhængende fare.
Du kan samtidig tænke over hvorfor funktionen i biler, hvor man momentant aktiverer det lange lys, netop hedder overhalingsblink:
Overhalingsblink er fjernlys der tændes kortvarigt, ved at trække blinklysarmen ind mod dig selv.
Jeg har desværre ikke fundet min gamle teoribog endnu, men leder stadig.
Dog har jeg snakket med en kammerat som netop er kørelærer og er enig i at man kan bruge fjernlyset til at informere om ens intentioner om at overhale.
Desuden står der dette i loven:
§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.
Der står altså intet om at det er ulovligt at bruge lyssignal, hvorimod lydsignal kun må bruges under overhængende fare.
Du kan samtidig tænke over hvorfor funktionen i biler, hvor man momentant aktiverer det lange lys, netop hedder overhalingsblink:
Overhalingsblink er fjernlys der tændes kortvarigt, ved at trække blinklysarmen ind mod dig selv.
#26 Det "lange lys" er en 55W pære i hvert lygtehus (så vidt jeg husker) ligesom en typisk 250.000 - 1.000.000 CP (edit: candela power (eller hvad det hedder)) lygte, de ekstreme xenon-lygter du omtaler er ofte Brian'er der har gejlet vognen og det er næsten helt sikker ikke noget der kan klare et syn (se, noget der er lovligt).
Eleven skal have kendskab til følgende lovbestemmelser og forhold:sakset fra
− De tilladte lygter og reflekser omfatter:
Ekstra fjernlyslygter, kørelyslygter, ekstra stoplygter, ekstra baglygter, tåge-forlygter, baklygter, tågebaglygter, søge- og arbejdslygter, afmærknings- og markeringslygter, parkeringslygter samt overhalingsblink, for hvilke der gæl-der særlige regler. Endvidere må bilen være udstyret med hvide reflekser foran, gule reflekser på siderne og supplerende røde reflekser bagpå.
Undervisningsplanlink Om det er til gene er op til den enkelte at vurdere, men en blink med det lange lys for at signalere at man ønsker at overhale er ikke forudt (så vidt jeg har læst her i min brændert).
for køreuddannelsen
til kategori B
#26:
Så vidt jeg kan læse af dit lovcitat står der bare at man om natten helst skal brugte lyssignal i stedet for lydsignal. Det er vel bare for at trafikken ikke skal larme for meget om natten når folk sover, ellers burde det jo være det samme om dagen.
Så vidt jeg kan læse af dit lovcitat står der bare at man om natten helst skal brugte lyssignal i stedet for lydsignal. Det er vel bare for at trafikken ikke skal larme for meget om natten når folk sover, ellers burde det jo være det samme om dagen.
... Saavidt jeg kan laese i din quote, saa staar der netop at det skal bruges ved: FARE.
Om det saa implicit er ulovligt, er faktisk et godt spoergsmaal.
Det er jo som saadan ikke ulovligt at dytte, man bliver jo netop doemt for chikane hvis det er det, man bruger det til.
Eller stoejforurening. :)
Saa det er ikke forbudt, som jeg ellers troede ( og fik afvide af min koerelaerer ), men blot generende :)
Jeg kender utroligt mange som har synet bilen med selvmonterede Xenon lygter.
Det er skam ikke ulovligt, og de er utroligt generende at faa et blink med.
Specielt om natten, hvor man faktisk bliver blind i 3-5 sekunder efter et blink.
-- Saa hvis man mener det ikke generer, saa skal jeg gerne illustrere pointen :P
... Saavidt jeg kan laese i din quote, saa staar der netop at det skal bruges ved: FARE.
Om det saa implicit er ulovligt, er faktisk et godt spoergsmaal.
Det er jo som saadan ikke ulovligt at dytte, man bliver jo netop doemt for chikane hvis det er det, man bruger det til.
Eller stoejforurening. :)
Saa det er ikke forbudt, som jeg ellers troede ( og fik afvide af min koerelaerer ), men blot generende :)
Specielt om natten, hvor man faktisk bliver blind i 3-5 sekunder efter et blink.
-- Saa hvis man mener det ikke generer, saa skal jeg gerne illustrere pointen :P
fidomuh (31) skrev:#29
Jeg vil mene at 99% af de eftermonterede Xenon lygter i danmark er ulovlige.
For at kunne eftermontere Xenon lygter lovligt kræves der følgende:
Typegodkendte lygter.
Niveauføler på bilen, kombineret med højdejustering så lygterne automatisk justeres ned ved eks. tungt læs for at undgå blænding.
Lygtespulere for at holde lygterne rene da de ellers kan blænde ekstra meget.
Dette koster på den anden side af 10.000Kr for et billigt sæt.
Et ulovligt sæt kan købes hos T.Svansen for under 1000Kr.
En normal 55W halogenpære giver Ca. 1000Lumen
En 35W Xenon HID pære giver Ca. 3000Lumen.
Godt saa ;)
That may be, men jeg kender en hel del som har det lovligt monteret.
Jeg kender ogsaa folk der har fabriksmonterede xenon lygter, som er vildt generende.
Forlygter behoever ikke vaere af xenon-art for at vaere generende.
Folk har tydeligvis stadig ikke laert hvad den der lille "drejeting" med forlygte tegn paa, skal bruges til -.-
Naeh du, helt op med lygterne saa de peger naermest opad, saa kan JEG se rigtigt langt. Skide vaere med at ingen andre kan se noget :P
Jeg laa, ioevrigt, og koerte slalom igaar paa motorring 3.
3-spors motorvej, men ALLE biler laa i midtersporet.
Saa overhalinger tog en krig.
Til sidst valgte jeg altsaa at blive i venstre spor, da det simpelthen var for meget til grin at ligge og skifte 2 vognbaner konstant -.-
Godt saa ;)
That may be, men jeg kender en hel del som har det lovligt monteret.
Jeg kender ogsaa folk der har fabriksmonterede xenon lygter, som er vildt generende.
Forlygter behoever ikke vaere af xenon-art for at vaere generende.
Folk har tydeligvis stadig ikke laert hvad den der lille "drejeting" med forlygte tegn paa, skal bruges til -.-
Naeh du, helt op med lygterne saa de peger naermest opad, saa kan JEG se rigtigt langt. Skide vaere med at ingen andre kan se noget :P
Jeg laa, ioevrigt, og koerte slalom igaar paa motorring 3.
3-spors motorvej, men ALLE biler laa i midtersporet.
Saa overhalinger tog en krig.
Til sidst valgte jeg altsaa at blive i venstre spor, da det simpelthen var for meget til grin at ligge og skifte 2 vognbaner konstant -.-
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.