mboost-dp1
Stress
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hejsa- jeg ved ikke med jer- men jeg synes at it branchen er utroligt stressende.
Lige nu forsøger jeg at lave 2.5 personers arbejde alene- og har gjort det de sidste 4 uger.
Det går ikke godt- jeg ville ikke selv være tilfreds med at have mig som konsulent.
Hvad har i af tricks for at deale med stress?
Jeg har at jeg skriver altid alting ned i notepad, og tager så tingene en efter en.
Når jeg så har fri forsøger jeg ikke at tænke på arbejde- det er kun muligt fordi jeg skriver tingene ned.
Har i andre tricks?
Lige nu forsøger jeg at lave 2.5 personers arbejde alene- og har gjort det de sidste 4 uger.
Det går ikke godt- jeg ville ikke selv være tilfreds med at have mig som konsulent.
Hvad har i af tricks for at deale med stress?
Jeg har at jeg skriver altid alting ned i notepad, og tager så tingene en efter en.
Når jeg så har fri forsøger jeg ikke at tænke på arbejde- det er kun muligt fordi jeg skriver tingene ned.
Har i andre tricks?
En anden ting er at have en significant other at snakke med tingene om når man kommer hjem- det hjælper også utroligt meget.
Og så har jeg et lille ritual- når jeg kommer hjem skal der være stille i 30 minutter hvor jeg så sidder og får en whisky eller en master brew.
På de 30 minutter forsvinder så den spændingshovedpine jeg har opbygget i løbet af dagen.
Og så har jeg et lille ritual- når jeg kommer hjem skal der være stille i 30 minutter hvor jeg så sidder og får en whisky eller en master brew.
På de 30 minutter forsvinder så den spændingshovedpine jeg har opbygget i løbet af dagen.
Jeg er konsekvent begyndt at have telefontid i arbejdstiden.
Denne gælder også besvarelse af mail, og så har jeg et sekundært nummer til ting der rent faktisk haster så meget at de ikke kan vente (eg. server nedbrud).
Dette har gjort at jeg faktisk kan koncentrere mig om en opgave, istedet for at blive kastet rundt fordi der er en kunde der lige skal høre om noget.
En anden ting er deadlines, fuck jeg hader det pis. Lægger altid godt med ekstra tid på, for der er ingen kunder der bliver kede over at det tager kortere tid. Denne er selvfølgelig lidt svær at holde i alle situationer.
#2 Den med at have fred når jeg kommer hjem bruger jeg også, når jeg kommer hjem skal jeg have fred og ro i én times tid. Hvor jeg lige kan ryge mig en smøg, og tømme hovedet.
Denne gælder også besvarelse af mail, og så har jeg et sekundært nummer til ting der rent faktisk haster så meget at de ikke kan vente (eg. server nedbrud).
Dette har gjort at jeg faktisk kan koncentrere mig om en opgave, istedet for at blive kastet rundt fordi der er en kunde der lige skal høre om noget.
En anden ting er deadlines, fuck jeg hader det pis. Lægger altid godt med ekstra tid på, for der er ingen kunder der bliver kede over at det tager kortere tid. Denne er selvfølgelig lidt svær at holde i alle situationer.
#2 Den med at have fred når jeg kommer hjem bruger jeg også, når jeg kommer hjem skal jeg have fred og ro i én times tid. Hvor jeg lige kan ryge mig en smøg, og tømme hovedet.
moveax1ret (1) skrev:Hejsa- jeg ved ikke med jer- men jeg synes at it branchen er utroligt stressende.
Det kan godt være at der er mere af det i it-branchen end gennemsnittet, men set fra medarbejderes synspunkt er det nu arbejdsgiveren og medarbejderen selv det kommer an på.
moveax1ret (1) skrev:Lige nu forsøger jeg at lave 2.5 personers arbejde alene- og har gjort det de sidste 4 uger.
Så er det arbejdsgiveren. Du har fået et mål du ikke kan nå. Så kan du vælge at være ligeglad eller at blive stresset, begge dele er skidt for både dig og din arbejdsgiver.
Skal du klare flere personers arbejde, så skal forventningen afstemmes efter det. Dvs. kvaliteten og/eller tempoet sættes ned.
moveax1ret (1) skrev:Det går ikke godt- jeg ville ikke selv være tilfreds med at have mig som konsulent.
Det er netop problemet med urealistiske mål. Du tager det personligt, og tror faktisk selv på at det er dig selv der fejler.
moveax1ret (1) skrev:Hvad har i af tricks for at deale med stress?
Nu skal jeg jo passe på med at drage konklusioner ud fra så lidt (og jeg har gjort det alligevel flere gange allerede nu), men umiddelbart ser det ud til at du skal arbejde med din målsætning. Det er utroligt vigtigt at have REALISTISKE mål, og afstemme dem med arbejdsgiveren. Du kommer nok ikke uden om at tage en snak med ham/hende om det.
De tricks du snakker om er kun symptom-behandling. Det forhindrer ikke dit problem i at blive større og større til du ikke bare er stresset, men faktisk har stress. Dvs. en sygmelding, formentlig langtids, og derefter en anden stilling.
Nogle af tricksene er fine nok til bare at klare hverdagen lidt bedre. Men har du brug for en drink og en halv time for at "koble fra", så er der noget helt galt.
En tredje ting...........
Jeg gider ikke rode med pcer når jeg har fri......... jeg gider ikke flashe min wdtv live boks med en anden firmware.
Jeg gider ikke reinstallere min venindes windows, jeg gider ikke rode med pcer når jeg har fri.
Alle de ting dræner min arbejdskirtel.
Jeg gider ikke rode med pcer når jeg har fri......... jeg gider ikke flashe min wdtv live boks med en anden firmware.
Jeg gider ikke reinstallere min venindes windows, jeg gider ikke rode med pcer når jeg har fri.
Det er også noget jeg er blevet utroligt god til- at være ligeglad når jeg har fri. Ihvertfald meget bedre end jeg har været.
Jeg har så meget arbejde pga. en kollega er på barsel.
Angående at jeg nyder en øl/whisky dagligt så kan jeg ikke se det er et problem.
Jeg venter på input fra en kollega- tiden kan ikke lige bruges bedre.
Det er også noget jeg er blevet utroligt god til- at være ligeglad når jeg har fri. Ihvertfald meget bedre end jeg har været.
Jeg har så meget arbejde pga. en kollega er på barsel.
Angående at jeg nyder en øl/whisky dagligt så kan jeg ikke se det er et problem.
Jeg venter på input fra en kollega- tiden kan ikke lige bruges bedre.
Som jeg forstod #5
Så mente han, at ét valg kunne være, at være ligeglad (i arbejdstiden) med om du når målet eller ej.
Som sagt er dette ikke godt for nogen.
moveax1ret (8) skrev:#5
Som jeg forstod #5
myplacedk (5) skrev:Du har fået et mål du ikke kan nå. Så kan du vælge at være ligeglad eller at blive stresset, begge dele er skidt for både dig og din arbejdsgiver.
Så mente han, at ét valg kunne være, at være ligeglad (i arbejdstiden) med om du når målet eller ej.
Som sagt er dette ikke godt for nogen.
myplacedk (5) skrev:...arbejdsgiveren. Du kommer nok ikke uden om at tage en snak med ham/hende om det.
Man skaber selv sit stress. Følg dit eget Tempo. og er det ikke nok må din chef vurdere om du ikke gør det godt nok, eller ansætte en ekstra mand.
Jaja, man kan også bare tage sig sammen når man er ordblind, stoppe med at være deprimeret, og gå en forstuelse væk.
Ingen synes det er sjovt ikke at kunne gøre sit arbejde godt nok.
Jaja, man kan også bare tage sig sammen når man er ordblind, stoppe med at være deprimeret, og gå en forstuelse væk.
Ingen synes det er sjovt ikke at kunne gøre sit arbejde godt nok.
Ordblinde bør tage sig sammen. Mange bruger deres ordblindhed som undskyldning for ikke at gide læse/skrive ordentligt.
Deprimerede har også selv ansvar for at få deres depression væk, men bruger det også ofte som undskyldning.
Jeg synes også selv du har ansvar for dit stress og jeg kan ikke forstå din undskyldning med at man gerne vil gøre sit arbejde godt nok. Selvfølgelig vil man det, men jeg vil ikke på bekostning af psykiske problemer.
Deprimerede har også selv ansvar for at få deres depression væk, men bruger det også ofte som undskyldning.
Jeg synes også selv du har ansvar for dit stress og jeg kan ikke forstå din undskyldning med at man gerne vil gøre sit arbejde godt nok. Selvfølgelig vil man det, men jeg vil ikke på bekostning af psykiske problemer.
Nå på den måde.
Fik ikke lige med at du søgte tricks.
Minecraft gør det udemærket for mig. Wanking er også god til lige at sige 'reset'. Sidstnævnte kan endda gøres i arbejdstid.
Ellers så er det bedste råd nok bare at sove :D
Fik ikke lige med at du søgte tricks.
Minecraft gør det udemærket for mig. Wanking er også god til lige at sige 'reset'. Sidstnævnte kan endda gøres i arbejdstid.
Ellers så er det bedste råd nok bare at sove :D
Det der er i det er at mit firma har godt gang i massefyringer. Vi får ikke flere resourcer, vi skal være glade for at vi har et job.
Der er ikke noget at komme efter- det er umuligt at gøre mit job godt nok lige nu.
Jeg har dog heller ikke fået noget brok......men jeg synes nu stadigtvæk det er stressende at jonglere med så mange opgaver og sylte sager.
Kan vi ikke bare lade den ligge der, og holde os på det spor jeg lagde op til?
Der er ikke noget at komme efter- det er umuligt at gøre mit job godt nok lige nu.
Jeg har dog heller ikke fået noget brok......men jeg synes nu stadigtvæk det er stressende at jonglere med så mange opgaver og sylte sager.
moveax1ret (8) skrev:Angående at jeg nyder en øl/whisky dagligt så kan jeg ikke se det er et problem.
Det er ikke et problem i selv, at man tager en daglig drink. Problemet er, når man er nødt til det. Når det er for at komme igennem dagen. Når det er for at koble af fra arbejdet.
Hvis du kan komme igennem din aften lige så godt uden alkoholen, så ser jeg heller intet problem. Men det var ikke sådan jeg forstod det.
Det er hele ritualet..........
Det er de 30 minutter jeg tager hvor jeg absolut ingenting laver og der er fuldstændigt ro, og jeg sidder og sipper til en whisky imens.
At gøre det uden en whisky ville sikkert også virke- men efter en hård dag synes jeg at jeg har fortjent en whisky :)
Det er de 30 minutter jeg tager hvor jeg absolut ingenting laver og der er fuldstændigt ro, og jeg sidder og sipper til en whisky imens.
At gøre det uden en whisky ville sikkert også virke- men efter en hård dag synes jeg at jeg har fortjent en whisky :)
SlettetBruger (10) skrev:Man skaber selv sit stress.
Det er en god pointe. Det er selvfølgelig ikke bare at "tage sig sammen", og så er man ikke stresset. Men det er væsentligt at vide, at stress er noget der kommer indefra.
Fx. når man ikke kan leve op til sine egne forventninger. Nogle gange er løsningen at arbejde på sine egne forventninger til sig selv. Jeg har set flere eksempler på at folk har fået stress af sine egne forventninger, ikke arbejdsgiverens.
moveax1ret (14) skrev:
Jo beklager, men uanset hvad så er det jo mest oplagt at løse problemet, ikke symptomerne.
En ting jeg synes hjælper er en lang gåtur eller løbetur. Man skal selvfølgelig ikke tænke på arbejde imens.
Det er 100% indefra ved mig.........det ved jeg udmærket godt.
Men sådan er det nu bare- sådan er jeg.
Jeg vil gerne føle mig lidt stolt når jeg kommer hjem og tænke at der er styr på tingene.
Det er 100% indefra ved mig.........det ved jeg udmærket godt.
Jeg vil gerne føle mig lidt stolt når jeg kommer hjem og tænke at der er styr på tingene.
moveax1ret (14) skrev:Det der er i det er at mit firma har godt gang i massefyringer. Vi får ikke flere resourcer, vi skal være glade for at vi har et job.
Aha, set det var interessant. Så er det ikke bare arbejdspresset, der er også usikkerheden. Den er noget værre. Og der er ikke så meget at gøre ved det. Man kan vente til usikkerheden går over, eller man kan selv vælge at sige op. Det forudsætter dog formentlig at man har fundet noget andet først, ellers så er man nogenlunde lige så usikker.
moveax1ret (14) skrev:Der er ikke noget at komme efter- det er umuligt at gøre mit job godt nok lige nu.
Man får ikke stress af ikke at leve op til lederens forventninger. Det er kun dine egne. Så der ER noget at komme efter lige der.
Og hvad usikkerheden angår kan du undersøge dine muligheder, gerne lægge planer. I bedste fald ender det med at du enten beholder dit arbejde eller også "plan x". Hvis "plan x" er nogenlunde acceptabel, så er der ikke meget usikkerhed.
moveax1ret (14) skrev:Jeg har dog heller ikke fået noget brok......men jeg synes nu stadigtvæk det er stressende at jonglere med så mange opgaver og sylte sager.
Lige det, lyder lidt som en situation jeg har været i. Det var dog ikke så stressende, bare utilfredsstillende. Det har heldigvis midlertidigt. Som sagt, det kommer an på sine egne forventninger.
moveax1ret (14) skrev:Kan vi ikke bare lade den ligge der, og holde os på det spor jeg lagde op til?
Ignorere et problem som er særdeles sundhedsskadeligt uden tegn på at du er klar over alvorligheden og at du gør noget ved det, for at koncentrere os om symptombehandling som hjælper dig til at ignorere det rigtige problem? Nej, den er jeg ikke med på. Jeg kan tilbyde at lade være med at hjælpe.
Er du klar over at stress før eller siden bliver til depression, at depression er langt sværere at behandle, og at det kan give permanent hjerneskade?
For mig gik der under et år fra at være glad nyansat til en sygemelding. Derfra gik der flere år til jeg var fuldt arbejdsdygtig igen. Og jeg bliver aldrig som jeg var før. Det var svær stress og en mild depression. Er du stadig mest interesseret i symptombehandling?
Zhadow (20) skrev:Motion, navnligt løb skulle være en af de bedre måder at forebyge stress på.
Løber du ikke i forvejen, så kan du følge dette program, der er for alle, og fra bunden og op. Følg det, så undgår du skader på led. Det kan nemlig sagtens være at din motion og dine muskler er foran dine led, og det kan gå galt.
Jeg har været hele den der mølle igennem..........
Dog endte det i en svær depression.
Jeg har dog udviklet metoder til at deale med tingene så de forhåbenligt aldrigt bliver så slemme igen.
Som jeg også har sagt......så kommer mit stress indefra- jeg vil gerne gøre alting perfekt hele tiden.
Det er jeg ovre- jeg er blevet utroligt god til at koble af når jeg har fri.
Problemet er bare at det her arbejde er som det er. Jeg må heller ikke arbejde over pga. jeg har dealet en del med stress før.
Og denne situation er gudske tak og lov midlertidlig.........den går over om et par uger.
Men du må meget gerne fortælle historien om hvorfor du gik ned med stress hvis du vil.
Jeg har været hele den der mølle igennem..........
Dog endte det i en svær depression.
Jeg har dog udviklet metoder til at deale med tingene så de forhåbenligt aldrigt bliver så slemme igen.
Som jeg også har sagt......så kommer mit stress indefra- jeg vil gerne gøre alting perfekt hele tiden.
Det er jeg ovre- jeg er blevet utroligt god til at koble af når jeg har fri.
Problemet er bare at det her arbejde er som det er. Jeg må heller ikke arbejde over pga. jeg har dealet en del med stress før.
Og denne situation er gudske tak og lov midlertidlig.........den går over om et par uger.
Men du må meget gerne fortælle historien om hvorfor du gik ned med stress hvis du vil.
Angående det med motion- så er jeg helt enig i at det er en god idé.
Jeg dealer dog med en sygdom der gør det umuligt for mig som det er lige nu.
Men hvis jeg skifter over på et andet præperat kan det være det bliver muligt- det er noget jeg vil undersøge.
Dog er jeg mere til styrkeløft end løb :)
Jeg har også fået quittet cigaretterne på 30. dag nu :)
Det vil hjælpe mig meget når jeg skal igang med motion .
Jeg dealer dog med en sygdom der gør det umuligt for mig som det er lige nu.
Men hvis jeg skifter over på et andet præperat kan det være det bliver muligt- det er noget jeg vil undersøge.
Dog er jeg mere til styrkeløft end løb :)
Jeg har også fået quittet cigaretterne på 30. dag nu :)
Det vil hjælpe mig meget når jeg skal igang med motion .
moveax1ret (19) skrev:Det er 100% indefra ved mig.........det ved jeg udmærket godt.
Det er bare ikke godt nok. Det er ikke som at mangle et ben, hvor man bare kan sige "sådan er jeg", og så klare sig så godt man kan med lidt proteser og sådan.
Det er mere som et stort blødende sår i låret. Ignorer det længe nok, og du skal være heldig hvis du kun mister benet. Gør noget ved det, og du kan nøjes med et ligegyldigt ar.
Tendens til stress er en del af personligheden. Men det vi snakker om her er enten stress, eller begyndelsen til det. Det er du nødt til at gøre noget ved, hvis du har lyst til at fungere nogenlunde normalt.
Jeg kan godt forstå at dit arbejde er utilfredsstillende, og at du måske ikke har mulighed for at gøre noget ved det lige nu.
Men du har mulighed for at justere dine egne forventninger. Fx. i stedet for at fokusere på at arbejdet ikke bliver gjort helt godt nok, så bliver det faktisk gjort ganske udemærket omstændighederne taget i betragtning.
"Okay, det er ikke pænt. Men det er gjort hurtigere end mange andre ville kunne have gjort det, og det er hastigheden der er vigtig lige nu."
Trust me......det problem er på 10% af hvad det har været før......
Faktisk kom det sig af at jeg blev mega pissed på ledelsen- og nu er jeg der hvor at jeg faktisk oprigtigt er rimeligt ligeglad.
Men- når man har været med fra begyndelsen med at skabe et produkt, og har brugt mange år af sit liv på at lave det og gøre det successfuldt vil man altid ønske at det går godt.
Men der er altså ikke meget mere at komme efter på det punkt.
Trust me......det problem er på 10% af hvad det har været før......
Faktisk kom det sig af at jeg blev mega pissed på ledelsen- og nu er jeg der hvor at jeg faktisk oprigtigt er rimeligt ligeglad.
Men- når man har været med fra begyndelsen med at skabe et produkt, og har brugt mange år af sit liv på at lave det og gøre det successfuldt vil man altid ønske at det går godt.
Men der er altså ikke meget mere at komme efter på det punkt.
Personligt brugte jeg en halv til en hel times tid på at læse noget skønlitteret, som ikke nødvendigvis tømte tankerne, men flyttede dem over på noget der slet ikke var arbejds/it relateret.
Hvad det lige er der fanger dig, skal jeg ikke kunne sige, men jeg havde meget godt ud af at læse fx star wars romaner, du ved, easy-to-read skønlitteratur.
Hvad det lige er der fanger dig, skal jeg ikke kunne sige, men jeg havde meget godt ud af at læse fx star wars romaner, du ved, easy-to-read skønlitteratur.
En anden ting jeg er begyndt på er at når jeg har 3 opgaver på samme tid hvor jeg venter på feedback- så starter jeg ikke nr. 4.
Så meget kan der ikke være i mit hovede.
Det sker jo ofte at man ikke lige kan komme videre med en opgave pga. der skal åbnes en firewall/ man skal have en ip oplyst/ whatever.
Når jeg kommer op på over 3 ting på samme tid flyder alt sammen i mit hovede og jeg får faktisk mere arbejde ud af at stoppe der og så skyde lidt pool mens jeg venter på feedback.
Så meget kan der ikke være i mit hovede.
Det sker jo ofte at man ikke lige kan komme videre med en opgave pga. der skal åbnes en firewall/ man skal have en ip oplyst/ whatever.
Når jeg kommer op på over 3 ting på samme tid flyder alt sammen i mit hovede og jeg får faktisk mere arbejde ud af at stoppe der og så skyde lidt pool mens jeg venter på feedback.
En symptombehandlende oevelse som jeg selv bruger utroligt meget, er at skrive arbejdstider ned.
Saa faar jeg en paen lille rapport over hvor mange timer jeg har arbejdet.
Er det ~37 timer, saa er det jo perfekt.
Er det ~40 timer, er det et tegn paa forkerte maalsaetninger eller spidsbelastning.
Er det 50+ timer, saa skal du tage en *HEL* dag hvor du kigger paa hvad du har lavet i den uge.
Hele pointen med den her oevelse, er at du finder ud af hvor meget det er OK for *dig* at arbejde.
Selve opgaverne, deadlines etc, kommer du jo ikke udenom, saa spoergsmaalet er, hvor mange timer arbejder du, naar du arbejder i normalt tempo.
Eksempel fra min fortid:
Jeg rundede de 60 timer stoet i flere maaneder.
Jeg lavede saa den her oevelse (og praktiserer den stadig), hvor jeg fandt frem til at opgavemaengden og dermed ogsaa loesningstiden var saa hoej, at det var bedre at ansaette to mand, end at have en der doer af stress. (hoho :))
Med det her papir i haanden gik jeg saa til direktoeren herude og forklarede ham hvordan landet laa.
Ud fra dette fik han to valgmuligheder:
1) Ansaet en mand mere og behold vores "SLA".
2) Dobbelt op paa alle SLA-tider.
Dvs 96 timer til "hurtig" loesning, 2 uger til laengere opgaver. 3 maaneder til std. projekthaandtering, etc.
Ved at have nogle konkrete tal, var det *MEGET* nemmere for at mig selv at se hvad der var galt og hvor *JEG* gik galt i min arbejdsprocess.
PT arbejder jeg ~40 timer om ugen og da vi har haft serioese problemer under/efter paaske, er der pt >50 opgaver som bare er stallede i systemet.
Shit happens. Saadan er det. Der er ikke noget magisk fix eller nogen behandling der faar det til at vaere OK.
Faktum er, at det ikke er OK at tvinge sig selv til at lave 2.5 mands arbejde.
Du kan kun lave 1-1.5 mands arbejde og alt >1 er kun *MEGET* midlertidigt og med oekonomisk kompensation.
KOmpensationen goer nemlig ogsaa noget psykisk ved dig; Den faar dig til at foele at det er OK at arbejde haardere.
Arbejder du for 10 men betales for 1, stresser man mere og foeler det er vildt uretfaerdigt. Derfor vil kompensationen ogsaa hjaelpe, men det er IKKE en laengeresigtet loesning.
En symptombehandlende oevelse som jeg selv bruger utroligt meget, er at skrive arbejdstider ned.
Saa faar jeg en paen lille rapport over hvor mange timer jeg har arbejdet.
Er det ~37 timer, saa er det jo perfekt.
Er det ~40 timer, er det et tegn paa forkerte maalsaetninger eller spidsbelastning.
Er det 50+ timer, saa skal du tage en *HEL* dag hvor du kigger paa hvad du har lavet i den uge.
Hele pointen med den her oevelse, er at du finder ud af hvor meget det er OK for *dig* at arbejde.
Selve opgaverne, deadlines etc, kommer du jo ikke udenom, saa spoergsmaalet er, hvor mange timer arbejder du, naar du arbejder i normalt tempo.
Eksempel fra min fortid:
Jeg rundede de 60 timer stoet i flere maaneder.
Jeg lavede saa den her oevelse (og praktiserer den stadig), hvor jeg fandt frem til at opgavemaengden og dermed ogsaa loesningstiden var saa hoej, at det var bedre at ansaette to mand, end at have en der doer af stress. (hoho :))
Med det her papir i haanden gik jeg saa til direktoeren herude og forklarede ham hvordan landet laa.
Ud fra dette fik han to valgmuligheder:
1) Ansaet en mand mere og behold vores "SLA".
2) Dobbelt op paa alle SLA-tider.
Dvs 96 timer til "hurtig" loesning, 2 uger til laengere opgaver. 3 maaneder til std. projekthaandtering, etc.
Ved at have nogle konkrete tal, var det *MEGET* nemmere for at mig selv at se hvad der var galt og hvor *JEG* gik galt i min arbejdsprocess.
PT arbejder jeg ~40 timer om ugen og da vi har haft serioese problemer under/efter paaske, er der pt >50 opgaver som bare er stallede i systemet.
Shit happens. Saadan er det. Der er ikke noget magisk fix eller nogen behandling der faar det til at vaere OK.
Faktum er, at det ikke er OK at tvinge sig selv til at lave 2.5 mands arbejde.
Du kan kun lave 1-1.5 mands arbejde og alt >1 er kun *MEGET* midlertidigt og med oekonomisk kompensation.
KOmpensationen goer nemlig ogsaa noget psykisk ved dig; Den faar dig til at foele at det er OK at arbejde haardere.
Arbejder du for 10 men betales for 1, stresser man mere og foeler det er vildt uretfaerdigt. Derfor vil kompensationen ogsaa hjaelpe, men det er IKKE en laengeresigtet loesning.
moveax1ret (23) skrev:Men du må meget gerne fortælle historien om hvorfor du gik ned med stress hvis du vil.
Jeg var ung, dygtig (af min alder og uddannelse) og ivrig. Jeg var ansat til en fast løn, dvs. ingen overarbejdsbetaling. Det gik fint i starten, men da firmaet fik problemer begyndte opgaverne at tage overhånd. Og uanset hvad jeg gjorde var det ikke godt nok.
På et tidspunkt fik jeg direkte at vide, at min indsats var for lille. Jeg forklarede at min arbejdsdag var så lang, at jeg kun arbejdede, kørte i tog og sov. Der var ikke flere timer i døgnet at give af. Så fik jeg en bærbar, så jeg kunne arbejde i toget. Stadig ingen ros, ingen accept. Her fik jeg svær stress, men nægtede at indse det og ignorerede det. (Søvnproblemer, blackouts, fysisk smerte osv. Fx. kunne jeg sidde til middag og ikke ane hvad formiddagen gik med, og ikke genkende mine egne notater.)
Endelig kom forklaringen på presset, kort sagt blev hele afdelingen fyret. Her kommer usikkerheden. Jeg fandt godt nok et nyt arbejde inden opsigelsesperioden udløb. (Faktisk nåede jeg at sige op.)
Et nyt er en stor forandring, det stresser. Og så er der usikkerheden (prøveperiode osv.), det stresser. Så kom planerne for hvad de skulle med mig. Det var en meget spændende udfordring, som jeg virkelig glædede mig til. Men udfordringer stresser. Alt dette oven i svær stress er ikke godt, og det tog da ikke mange dage før jeg var sygemeldt med mavesmerter. Mavesmertene viste sig (efter mange hospitalsundersøgelser) at være hjernen der sagde fra.
Og det er kun starten af historien. :-/
Det der er med min arbejdssituation er at der intet er at hente fra ledelsen.
Vi har for få resourcer, og vi kan ikke hente flere.
Jeg må endda ikke arbejde over, da det i vores twistede regnskab kan resultere i røde tal, selvom det ingen hold har i virkeligheden.
Folk flygter fra virksomheden, andre bliver fyret.
Så der er bare mange bolde i luften- flere end normalt da min kollega har barsel.
Der er kun en vej at komme igennem det på og det er ved ikke at give en fuck.
Jeg er i forvejen blevet super god til at være ligeglad når jeg har fri- og det har hjulpet utroligt meget.
Det er derfor der ikke er mere at hente på "snak med ledelsen" og "forandring kommer indefra" fronterne.
Så vi er nok ude i de ting som motion, og ½ times to, og skrive tingene ned etc.
Vi har for få resourcer, og vi kan ikke hente flere.
Jeg må endda ikke arbejde over, da det i vores twistede regnskab kan resultere i røde tal, selvom det ingen hold har i virkeligheden.
Folk flygter fra virksomheden, andre bliver fyret.
Så der er bare mange bolde i luften- flere end normalt da min kollega har barsel.
Der er kun en vej at komme igennem det på og det er ved ikke at give en fuck.
Jeg er i forvejen blevet super god til at være ligeglad når jeg har fri- og det har hjulpet utroligt meget.
Det er derfor der ikke er mere at hente på "snak med ledelsen" og "forandring kommer indefra" fronterne.
Så vi er nok ude i de ting som motion, og ½ times to, og skrive tingene ned etc.
Ja.......ca. det samme skete for mig. Da jeg var ung og studerende glædede jeg mig sindsygt meget til at jeg kunne få penge for at gøre det jeg gjorde bare for at more mig.
Nu er alt med computere arbejde, og jeg vil helst være fri :(
Ja.......ca. det samme skete for mig. Da jeg var ung og studerende glædede jeg mig sindsygt meget til at jeg kunne få penge for at gøre det jeg gjorde bare for at more mig.
Nu er alt med computere arbejde, og jeg vil helst være fri :(
Saa er det endnu mere vigtigt at du skriver arbejdstider/opgaver ned.
Det giver dig altsaa et overblik over hvad DU laver, som kan give dig ro i maven over at du ikke lige naaede de sidste 10 opgaver.
Du har kun 2 arme og 8 timer at arbejde i.
Kan du ikke naa de sidste 10 opgaver, kan du ikke naa dem. EOD.
Kan de ikke vente til dagen efter, maa ledelsen ansaette flere eller acceptere at de ikke bliver lavet. :D
Saa er det endnu mere vigtigt at du skriver arbejdstider/opgaver ned.
Det giver dig altsaa et overblik over hvad DU laver, som kan give dig ro i maven over at du ikke lige naaede de sidste 10 opgaver.
Du har kun 2 arme og 8 timer at arbejde i.
Kan du ikke naa de sidste 10 opgaver, kan du ikke naa dem. EOD.
Kan de ikke vente til dagen efter, maa ledelsen ansaette flere eller acceptere at de ikke bliver lavet. :D
Du skal bare have dig en lortehjerne som min. Har en korttidshukommelse som et hamster. Når jeg går fra mit bord (som er fyldt med huske post-it's) så udover det jeg er på vej til at gør/ordne/fixe ect. Så har jeg sådan set glemt alt andet til jeg kommer på min plads igen, og ser mine huske post-its.
Derffra tager jeg selv kun én (måske 2 hvis det er samme vej) ting af gangen. No stress :) Folk skal ikke forvente at man kan tage mere hurtigere når man ikke kan.
Men måske lige tage en snak med din chef at du tager for meget arbejde...
Derffra tager jeg selv kun én (måske 2 hvis det er samme vej) ting af gangen. No stress :) Folk skal ikke forvente at man kan tage mere hurtigere når man ikke kan.
Men måske lige tage en snak med din chef at du tager for meget arbejde...
Yarh, i know- er også nået til præcis samme konklusion.
+Jeg har også en projektleder der holder styr på de ting for mig :)
Men uanset hvordan man vender og drejer den er det bare federe at have et arbejde hvor det kører godt :)
Yarh, i know- er også nået til præcis samme konklusion.
+Jeg har også en projektleder der holder styr på de ting for mig :)
Men uanset hvordan man vender og drejer den er det bare federe at have et arbejde hvor det kører godt :)
Det med en dårlig korttidshukommelse er ret god ^^ jeg vil ikke kunne nævne særligt meget af hvad jeg har lavet på den anden side af en weekend.
Jeg hygger mig faktisk med mit arbejde nu. Jeg kan godt finde på at rode med det i min fritid, hvis jeg har en spændende opgave.
Men hvis der er problemer glemmer jeg dem til fyraften. Det er en af de ting jeg lærte under min sygemelding: Fuck it, så vigtigt er det heller ikke. Jeg er vigtigere (for mig), end mit arbejde.
Men hvis der er problemer glemmer jeg dem til fyraften. Det er en af de ting jeg lærte under min sygemelding: Fuck it, så vigtigt er det heller ikke. Jeg er vigtigere (for mig), end mit arbejde.
Af alle ting der hjælper mod stress er det vigtigste sku at have noget godt at komme hjem til. Så kan man leve med at hele ens dag har været forfærdelig.
Det gik helt galt for mig på et tidspunkt..... Jeg var flyttet til en by hvor jeg ingen kendte, sammen med en pige.
Hun forlod mig så- og vores produkt skulle i drift. Det var 3 måneder med 60 timers arbejdsuge.
Det var super hårdt- men det værste var at når jeg så havde fri kunne jeg bare sidde og være ensom.
Når jeg så var ensom endte jeg med at tænke på arbejdet- og slap faktisk næsten aldrigt af.
Det kunne jeg på ingen måde holde til.
Da jeg var yngre levede jeg meget på IRC, og blev derfor aldrigt ensom.
Men det voksede jeg fra- det er bare ikke det samme som IRL forhold.
Det gik helt galt for mig på et tidspunkt..... Jeg var flyttet til en by hvor jeg ingen kendte, sammen med en pige.
Hun forlod mig så- og vores produkt skulle i drift. Det var 3 måneder med 60 timers arbejdsuge.
Det var super hårdt- men det værste var at når jeg så havde fri kunne jeg bare sidde og være ensom.
Når jeg så var ensom endte jeg med at tænke på arbejdet- og slap faktisk næsten aldrigt af.
Det kunne jeg på ingen måde holde til.
Da jeg var yngre levede jeg meget på IRC, og blev derfor aldrigt ensom.
Men det voksede jeg fra- det er bare ikke det samme som IRL forhold.
Det var nu engang bare sådan jeg arkivere mine uger.
Jeg frygter dagligt at min chef spørger mig hvad fanden jeg har lavet 'igår' jeg bider ikke mærke i de små opgaver der fylder mest. så de bliver flushet ud relativt hurtigt :D
Jeg frygter dagligt at min chef spørger mig hvad fanden jeg har lavet 'igår' jeg bider ikke mærke i de små opgaver der fylder mest. så de bliver flushet ud relativt hurtigt :D
Jeg bruger meget min kalender hvis jeg ikke lige kan overskue mine opgaver eller ikke har tid til dem allesammen lige med det samme.
Det hjælper mig med at koble helt fra på andre opgaver og holde fokus på en opgave af gangen fordi jeg har afsat tid til den. Det kræver så at man bruger tid på at prioritere sine opgaver, men den tid er godt givet ud når man ser på det færdige resultat.
Selvfølgelig kan der komme opgaver som bare skal løses nu og her, men det må man jo bare tage med.
Det hjælper mig med at koble helt fra på andre opgaver og holde fokus på en opgave af gangen fordi jeg har afsat tid til den. Det kræver så at man bruger tid på at prioritere sine opgaver, men den tid er godt givet ud når man ser på det færdige resultat.
Selvfølgelig kan der komme opgaver som bare skal løses nu og her, men det må man jo bare tage med.
Det værste er når man skal jonglere med over 5 opgaver på samme tid.
Bare det at omstille sig kan nemt æde halvdelen af ens tid.
Bare det at omstille sig kan nemt æde halvdelen af ens tid.
Lyder som en rigtig dårlig sang.moveax1ret (7) skrev:En tredje ting...........
moveax1ret (19) skrev:Jeg vil gerne føle mig lidt stolt når jeg kommer hjem og tænke at der er styr på tingene.
Du gør et rigtig godt stykke arbejde, og vi er alle sammen meget stolte af dig!
Lidt diverse gentagelser plus måske et par enkelte nye pointer:
* man får ikke lavet mere ved at panikke og flagre mellem forskellige opgaver tværtimod falder produktiviteten - start på en opgave, gør den færdig og start så på næste
* tricket til at få lavet meget er ikke at arbejde et meget stort antal timer men at være produktiv i et normalt antal timer - at være produktiv kræver at man har det godt fysisk så derfor:
- få 8 timers søvn hver nat
- spis sundt
- motioner en time hver dag
- hvis du absolut skal arbejde mere end 8 timer om dagen, så arbejd 7 timer, lav nogte nadet i en 2-3 timer og tag så en 2-4 timers arbejde igen
* er det ikke muligt at gøre alle brugere/kunder tilfredse, så bed chefen om at prioritere og henvis utilfredse brugere/kunder til ham - det er ikke dig som har bestemt resource allokeringen, så det er heller ikke dig der skal skældes ud for konsekvenserne
* når du har fri så undlad at tænke på mængden af arbejdsopgaver der venter - det er ikke dit problem - det er firmaets problem
* man får ikke lavet mere ved at panikke og flagre mellem forskellige opgaver tværtimod falder produktiviteten - start på en opgave, gør den færdig og start så på næste
* tricket til at få lavet meget er ikke at arbejde et meget stort antal timer men at være produktiv i et normalt antal timer - at være produktiv kræver at man har det godt fysisk så derfor:
- få 8 timers søvn hver nat
- spis sundt
- motioner en time hver dag
- hvis du absolut skal arbejde mere end 8 timer om dagen, så arbejd 7 timer, lav nogte nadet i en 2-3 timer og tag så en 2-4 timers arbejde igen
* er det ikke muligt at gøre alle brugere/kunder tilfredse, så bed chefen om at prioritere og henvis utilfredse brugere/kunder til ham - det er ikke dig som har bestemt resource allokeringen, så det er heller ikke dig der skal skældes ud for konsekvenserne
* når du har fri så undlad at tænke på mængden af arbejdsopgaver der venter - det er ikke dit problem - det er firmaets problem
Det er vist nævnt, men jeg gentager det lige i så fald.
- Struktureret telefon-/email-tid. Afsæt et fast tidsrum til telefoner, emails og ad hoc-opgaver. Når tidsrummet er over, så lås døren, sluk telefonen og luk emailen. I dette tidsrum skal du ikke fylde spild-tiden ud med eks. programmering. Eg. du må ikke lave opgaver, som der tager skade af at afbrydes. (Tænke-arbejde.)
Hvis du er omrejsende, så overvej at skippe mobil-telefonen (eller bare sluk den), så du kun har en telefon på kontoret.
- Når du så arbejder på lidt mere omfattende opgaver (dem der er placeret udenfor telefon-tiden), så skal de også være struktureret. Personligt bruger jeg en tavle, som jeg sætter gule sedler op på. Tavlen er derudover delt op i sektioner, så jeg kan se forskel på forestående opgaver, igangværende, i test, klar til produktionen o.s.v. (Den slags strukturering har rent faktisk et navn.)
Vær omhyggelig med kun at arbejde på 1 opgave af gangen og afslut den tilfredsstillende, før du tager fat på en ny sedel.
- Bliv dygtig til at glemme. Eg. når du afslutter en opgave, så skal den *helt* væk fra "lystavlen". Når du går hjem kl. 17, så skal alt glemmes. Hvis du må afbryde en opgave, når du går hjem, så skriv stik-ord ned, som du kan kigge på næste dag. (Så er det nemmere at lægge det fra sig.) Personligt bruger jeg også vejrtræknings-øvelser til tider, når tavlen skal renses.
Få evt. en udendørs hobby e.l., som kan tage fokus i din fritid. Det vil også hjælpe dig til at få motion og frisk luft. Alle 3 ting er forøvrigt vigtige værktøjer til at hjælpe dig til at falde i søvn om aftenen. (Meget vigtig.)
Personligt bruger jeg min have til dette formål.
- Struktureret telefon-/email-tid. Afsæt et fast tidsrum til telefoner, emails og ad hoc-opgaver. Når tidsrummet er over, så lås døren, sluk telefonen og luk emailen. I dette tidsrum skal du ikke fylde spild-tiden ud med eks. programmering. Eg. du må ikke lave opgaver, som der tager skade af at afbrydes. (Tænke-arbejde.)
Hvis du er omrejsende, så overvej at skippe mobil-telefonen (eller bare sluk den), så du kun har en telefon på kontoret.
- Når du så arbejder på lidt mere omfattende opgaver (dem der er placeret udenfor telefon-tiden), så skal de også være struktureret. Personligt bruger jeg en tavle, som jeg sætter gule sedler op på. Tavlen er derudover delt op i sektioner, så jeg kan se forskel på forestående opgaver, igangværende, i test, klar til produktionen o.s.v. (Den slags strukturering har rent faktisk et navn.)
Vær omhyggelig med kun at arbejde på 1 opgave af gangen og afslut den tilfredsstillende, før du tager fat på en ny sedel.
- Bliv dygtig til at glemme. Eg. når du afslutter en opgave, så skal den *helt* væk fra "lystavlen". Når du går hjem kl. 17, så skal alt glemmes. Hvis du må afbryde en opgave, når du går hjem, så skriv stik-ord ned, som du kan kigge på næste dag. (Så er det nemmere at lægge det fra sig.) Personligt bruger jeg også vejrtræknings-øvelser til tider, når tavlen skal renses.
Få evt. en udendørs hobby e.l., som kan tage fokus i din fritid. Det vil også hjælpe dig til at få motion og frisk luft. Alle 3 ting er forøvrigt vigtige værktøjer til at hjælpe dig til at falde i søvn om aftenen. (Meget vigtig.)
Personligt bruger jeg min have til dette formål.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.