mboost-dp1

Splitte strømkabel fra væg i to -- til en stikkontakt, og et fastmontering


Gå til bund
Gravatar #1 - Claus Jørgensen
25. okt. 2018 19:17
Jeg vil gerne splitte et strømkabel fra min væg i badeværelset i to -- til en alm. stikkontakt, og et fastmontering (mit vægskab har indbygget lys)

Kan man det? Jeg mangler det nødvendige tekniske udtryk til at kunne købe udstyr ind til formålet.

Stikkontrakten skal ikke monteres i væggen, men helst være en slags "kabel" udgang.

Jeg har lavet en del elinstallationer med min far på vores gård mens vi boede på landet, men jeg har aldrig lært det tekniske navne for det hele.
Gravatar #2 - arne_v
26. okt. 2018 00:25
Altså uden brug skruetrækker skal du vel have sådan en her:

https://www.dustin.dk/product/5010958976/strom-spl...

Med brug af skruetrækker skal du vel have en ledning ned fra skabet og ind i selve stikket + jeg vil da tro at den eksisterende stikdåse kan klare den tilkobling.

PS: Jeg ville ikke forsøge at lave det sidste som gør det selv. Strøm og gør det selv er for risikabelt.
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. okt. 2018 05:01
"Strøm splitter" det er fandme et fint ord for et dobbeltstik :D

Det kan du i princippet godt, men hvordan ser det ud i dag?

Er det bare en kontakt til lyset, for i så fald så har du nok ikke nul nede i kontakten, men kun en fase og en tændledning til dit lys.

Smid et billede eller to, du kan eventuelt sende dem til mig direkte, så skal jeg nok lave tegn og fortæl for dummies - har hjulpet min svoger remote en del gange efterhånden :)
Gravatar #4 - CBM
26. okt. 2018 05:39
Claus Jørgensen (1) skrev:
Jeg vil gerne splitte et strømkabel fra min væg i badeværelset i to -- til en alm. stikkontakt, og et fastmontering (mit vægskab har indbygget lys)

Kan man det? Jeg mangler det nødvendige tekniske udtryk til at kunne købe udstyr ind til formålet.

Stikkontrakten skal ikke monteres i væggen, men helst være en slags "kabel" udgang.

Jeg har lavet en del elinstallationer med min far på vores gård mens vi boede på landet, men jeg har aldrig lært det tekniske navne for det hele.


medmindre du er certificeret elektriker, så skal du holde dig til gør det selv løsninger der starter ved stik kontakten

du må dog selv skifte en dåse i væggen men du må ikke lave ændringer i ledningsførslen


Gravatar #5 - Claus Jørgensen
26. okt. 2018 07:27
#3

https://m.imgur.com/Y7E5PaS - tog kablet ud fra spejlskabet for at illustrere det, der er mere kabel bagved

Og jeg vil altså ikke betale 3-5000 SEK for at sætte kablet ind i boksen på billedet :p

Gravatar #6 - Claus Jørgensen
26. okt. 2018 07:56
#2

Det her svarer til at installere en loft lampe. Bruger du virkelig en elektriker til det? Jeg skal ikke trække nye kabler, men installere det der svarer til "2 lamper" på et "loftlampe" udtræk (eller væglampe i mit tilfælde)
Gravatar #7 - Ajukrezi
26. okt. 2018 08:58
Alt efter den faste installation må du gerne lave selv, altså tilslutte lampe til lampested osv.
Det betyder også du gerne må lave en forlængerledning og sætte i lampestedet.
Det du har der er allerede små ulovligt grundet de farver der er valgt ligner det ikke tilledning (blødledning med flere ledere). Det er dog flertrådet så det er heller ikke PVL ledning (fast installations ledning til rør).
ser man bort fra de små fejl kan du tage en almindelig forlænger ledning og tilslutte sammen med i de 2 muffer, så har du stikkontakt med strøm når lyset er tændt.
Skal du have en fast stikkontakt mangler du en fastfase ud. og så laver du egentligt fastinstallation hvis du sætter almindelig afbryder materiale op.

PS ligner du har noget muffet bag det skab der som er ulovlig forlænget ud fra dåsen.

MVH elektrikeren.
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. okt. 2018 09:33
Claus Jørgensen (5) skrev:
#3
https://m.imgur.com/Y7E5PaS - tog kablet ud fra spejlskabet for at illustrere det, der er mere kabel bagved
Og jeg vil altså ikke betale 3-5000 SEK for at sætte kablet ind i boksen på billedet :p

L er den der gør nuller, den hvide i dit tilfælde.
Hvis det er muligt, så er det bare at knalde ekstra ledning (forlængerledning?) i på højre side af billedet.

- edit -

Hvis det er, så laver jeg gerne en gang tegn-og-fortæl på dit billede.

Ajukrezi (7) skrev:

Det betyder også du gerne må lave en forlængerledning og sætte i lampestedet.
Det du har der er allerede små ulovligt grundet de farver der er valgt ligner det ikke tilledning (blødledning med flere ledere). Det er dog flertrådet så det er heller ikke PVL ledning (fast installations ledning til rør).

Har sakset lidt væk - men er det også ulovligt i sverige? Her tænker jeg at det skal være PVL, farver etc.

- edit 2 -

Mvh Elektrikeren, IT manden, og ham der roder i PLC'er ;)
Gravatar #9 - Claus Jørgensen
26. okt. 2018 09:53
#7

PS ligner du har noget muffet bag det skab der som er ulovlig forlænget ud fra dåsen.
Korrekt. Der er en ulovlig forlænger bag ved -- som ikke er sat op af mig.

ser man bort fra de små fejl kan du tage en almindelig forlænger ledning og tilslutte sammen med i de 2 muffer, så har du stikkontakt med strøm når lyset er tændt.

Det er målet.
Gravatar #10 - Ajukrezi
26. okt. 2018 11:19
#9
hey på ingen måde klantring kun observation.
Det så køb forlænger ledning som kan kan hænges op på en skrue, klip stikket af og monter farveret ligesom på den side af lampen.

Det er (nu kommer verdens mest tekniske term) "dobbel hul" på primærsiden.
smæk dit nye på der sammen med tilgangen (de ledninger du har fri på billedet).
smæk et par clips på for at holde på det og du er OK.

hvis du er i badet så vær opmærksom på vådrumszoner, men skal dette sidde inde i et skab så er det ikke korrekt meeeeen der sker nok ikke noget ved det.

PS jeg ville ikke påstå dette er en løsning efter bogen, men den er heller ikke farlig.

således..
https://imgur.com/a/avlAmmM

#8
ohh en bitbukkere mere, dem er der ikke så mange af.
er usikker på sveriges regler, og farverne er ikke forkerte ved bare de ikke findes i ledninger, og tilledning skal det også være der.
så det var bare almindelig iagtagelse af det ikke helt hang sammen med hvad der burde være i væggen.

Mvh Elektrikeren, Automationsteknolog og PLC programmør (gad da ikke skrive de urelevante på :) )
BITbukker af gudsnåde :P
Gravatar #11 - Claus Jørgensen
26. okt. 2018 13:26
#10

Tak! Tror det giver mening nu.
Gravatar #12 - Claus Jørgensen
27. okt. 2018 15:57
#10, #8

Er dette her hvad i havde tænkt jer? https://imgur.com/Baq0u8T ? Det nye "stik" er en type loft-lampestik der bruges overalt i Stockholm/Sverige.

Detaljeret https://imgur.com/kLI2E0E

Forresten så er brug og blå standard faverne i Sverige. Det er den hvide der er forkert, da vi bruger en hvid/grøn ledning til jord. (Købte lamper i IKEA i dag, hvor det var detaljeret)
Gravatar #13 - Claus Jørgensen
27. okt. 2018 15:59
#10

Vådrumszonerne var allerede overtråt med den originale indstallering. Jeg har, om noget, forbedret det :p
Gravatar #14 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. okt. 2018 06:11
#10
Butbukker, kabelindianer og stødmekaniker ;)

#12
Det var mere eller mindre det jeg havde tænkt, ja, synes dog at stikket ser lidt sjovt ud, men jeg arbejder nu oftere i Schuko end jeg arbejder i IKEA stik :)
Gravatar #15 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 07:13
#14

Fint, så vil jeg teste det når jeg har fået købt en lille lampe der passer til stikket. Jeg har også fået købt mig en tang, så jeg kan få kablerne sat ordenligt fast denne gang.

IKEA's samleboks (muffe?) er ikke fantastisk, jeg foretrækker virkelig dem hvor man skal bruge en skrue, ikke det der plastik lort.
Gravatar #16 - Ajukrezi
29. okt. 2018 08:08
#15 #12
øhh jeg er lidt forvirret nu får du ikke spænding inde fra den hvide/blå når du tænder lyset??

for du har monteret et hanstik ud på den anden ledning, det vil betyde du har spænding på stikben når du har tændt?

eller er det omvendt så der ikke er power på hvid/blå men du forsyner igennem den lampe? Så undrer jeg mig over installation og der er blandet mere fast/løs installation. og der er noget med strøm værdier mm. 0,75mm2 blødning går over i 13a stiv ledning.
Gravatar #17 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 08:32
#16

Svenskerne bruger et “hen “ stik til lamper. Han delen er jord
Gravatar #18 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. okt. 2018 09:03
I Sverige er han og hun jo afskaffet til fordel for hen.

Det giver en del kortslutninger, men så er det fandme også slut med at tro at en stikkontakt er af hunkøn! :D
Gravatar #19 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 09:08
Gravatar #20 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. okt. 2018 10:37
#19

Det ligner lidt en schuko til pindjord converter.

Men ja okay, vi danskere er sgu også lidt tossede hvad det angår.







Hhv dansk hospital, dansk EDB og dansk jord.

- edit -

Jeg har faktisk to af dem hjemme med USB - de fungerer pisse godt!
Derudover, hvor ofte ser man apperater med stik (foruden EDB stik) der har pindjord i danmark? Jeg vil vove den påstand, ALDRIG. Har selv skiftet på mikroovnen og køleskabet for at undgå krybestrøm.
Gravatar #21 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 11:17
#20

I Sverige bruges der Type F, https://www.iec.ch/worldplugs/typeF.htm og derfor ingen pindjord.
Gravatar #22 - Ajukrezi
29. okt. 2018 13:24
#19 #21
ahh så du får strømmen fra det stik du har sat løst på der??

hvor går det hvide og blå sæt så hen?
det eneste jeg frygter er at du forsyner noget fra 2 sider nu.
Gravatar #23 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 13:35
#22

Det hvide/blå set kommer fra væggen. Det er strømkilden.

Det blå/brune sæt er det nye strømstik.

Den hvide boks giver strøm til lamperne indbygget i skabet.
Gravatar #24 - Qw_freak
29. okt. 2018 13:40
Claus Jørgensen (23) skrev:
#22

Det hvide/blå set kommer fra væggen. Det er strømkilden.

Det blå/brune sæt er det nye strømstik.

Den hvide boks giver strøm til lamperne indbygget i skabet.

Hvis den hvide/blå fra væggen er strømkilden så er det du har lavet her https://imgur.com/Baq0u8T absolut forkert og farligt, der skal være et hunstik på!!!
Gravatar #25 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 13:41
#24

Det *er* et hunstik. Et hunstik med pindjord. Se billedet i #19
Gravatar #26 - Ajukrezi
29. okt. 2018 13:59
#23
uanset hvad så er der 2 ben der stikker ud på dit billede ERGO L og N og så er jeg godt klar over Jord peger den modsatte vej
men du har valgt Hanstik som HUN.
der skal byttes om det er helt sikkert.

Det stik du har linket til i #19 at jo netop et lampeudtag, som forsyner en lampe.
altså er den strømførende del, ikke et stik som modtager strøm..

Han er altid strømmodtager, Hun er forsyner,

Tror altså du skal ringe til en ven istedet for.
der mangler noget forståelse før du skal rode mere med det.

Gravatar #27 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 14:07
#26

Jeg tager lige lidt flere billeder når jeg kommer hjem. Jeg ved godt hvad forskellen på han og hun stik er, det som er svært at forklare er hvordan de Svenske lampestik er lidt den "omvendte verden"

Og bare rolig, det er ikke sat i pt.
Gravatar #28 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 14:19
#26

Men det kan sagtens passe at det er omvendt, og det skal jeg nok dobbelt checke. Hvis det er tilfældet, så ville jeg alligevel ikke kunne sætte en lampe i, så det er meget idiotsikkert :D
Gravatar #29 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 15:53
https://m.imgur.com/EFnkhXN

Ja, i har ret i at jeg brugte det forkerte kabel før. Men i kan nok godt forstå forvirringen når i ser overstående :p

Jeg havde simpelthen ikke lagt mærke til at der var 2 pinde i det stik jeg viste jer første gang. Kunne have sværget på at der kun var et.
Gravatar #30 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 16:24
Og til ære for vores Svenske venner vil jeg døbe de 2 stik:

"Hen" (2 huller, 1 pind)
"Gay" (2 pinde, 1 hul)

Det er jo klart nok at Sverige ikke har han/hun stik, det er jo ikke politisk korrekt!
Gravatar #31 - CBM
29. okt. 2018 17:05
Claus Jørgensen (30) skrev:
Og til ære for vores Svenske venner vil jeg døbe de 2 stik:

"Hen" (2 huller, 1 pind)
"Gay" (2 pinde, 1 hul)

Det er jo klart nok at Sverige ikke har han/hun stik, det er jo ikke politisk korrekt!

LOL
Gravatar #32 - zymes
29. okt. 2018 18:13
Claus Jørgensen (29) skrev:
https://m.imgur.com/EFnkhXN

Så længe du ikke drejer dem, så kan jeg sagtens se hvilken der er han/hun..
Gravatar #33 - Ajukrezi
29. okt. 2018 19:16
Okay så er vi enige så er jeg tryg igen.

det politiske korrekte pis kan da kun skabe problemer uanset.
Gravatar #34 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 21:00
#33

No worries, jeg er ikke 100% idiot endnu :p
Gravatar #35 - Claus Jørgensen
29. okt. 2018 21:33
Offtopic:

Hvorfor er el så kompliceret? Hvorfor har vi ikke udviklet en standard ala. USB til el-stik endnu?

Teknologien der bruges i dag er jo den samme som da jeg var barn for 30 år siden. Hell, de lampestik jeg har skiftet brugte stadigvæk fladskruer.

Det giver ingen mening udover en el-mafia at vi ikke har stik der har moderniseret på niveau med alt andet teknologi.

arne_v synes jeg skulle brug en elektriker, men at bygge en privat computer er jo mindst ligeså farligt for ens lokale el-net (hvis ikke mere!) end at sætte en lampe op. Og jeg taler af erfaring, jeg har spruget en PC strømforsyning engang (og været døv i 2 minutter derefter)
Gravatar #36 - Qw_freak
30. okt. 2018 07:18
Claus Jørgensen (35) skrev:
Offtopic:

Hvorfor er el så kompliceret? Hvorfor har vi ikke udviklet en standard ala. USB til el-stik endnu?

Fordi ingen lande vil opgive deres egen standard da det vil betyde en komplet overhaul af samtlige el-installationer i de lande der skal skifte.
Gravatar #37 - Claus Jørgensen
30. okt. 2018 08:19
Gravatar #38 - CBM
30. okt. 2018 08:28
Claus Jørgensen (37) skrev:
#36

https://www.xkcd.com/927/


en klassiker... jeg tænker.. mon ikke vi godt må/kan linke direkte til stribens grafik eller er det forbudt fordi det er "deep linking" eller?
Gravatar #39 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
30. okt. 2018 08:42
#38

Det må du gerne - men du går glip af mouse-over bonus tænker jeg.



- edit -

Ja. Ja det gør du.
Gravatar #40 - CBM
30. okt. 2018 10:03
PHP-Ekspert Thoroughbreed (39) skrev:
#38

Det må du gerne - men du går glip af mouse-over bonus tænker jeg.



- edit -

Ja. Ja det gør du.

den kommer her..

"Fortunately, the charging one has been solved now that we've all standardized on mini-USB. Or is it micro-USB? Shit."
Gravatar #41 - arne_v
30. okt. 2018 14:28
Claus Jørgensen (35) skrev:

arne_v synes jeg skulle brug en elektriker, men at bygge en privat computer er jo mindst ligeså farligt for ens lokale el-net (hvis ikke mere!) end at sætte en lampe op. Og jeg taler af erfaring, jeg har spruget en PC strømforsyning engang (og været døv i 2 minutter derefter)


For en god ordens skyld: jeg er aldeles ligeglad med el-installationen i din bygning - men bekymring gik på om du endte op med at få 230V gennem dig. Det sker at folk der roder med el-installationer kommer galt af sted. Der er nok brændt mange motherboards og strømforsyninger af når folk har rodet med PCere, men jeg har aldrig hørt om nogen som har fået 230V gennem sig i den anledning. Simpelthen fordi at alt 230V er inden i strømforsyningen og output er kun 3.3/5/12 V.
Gravatar #42 - Claus Jørgensen
30. okt. 2018 15:00
#41

Fair nok. Jeg slukker nu altid for strømmen når jeg arbejder med el, og jeg har faktisk en hovedafbryder til hele min lejlighed hvis jeg skulle lave noget større.

Men alt jeg laver her er på niveau med at sætte en lampe op.
Gravatar #43 - Vanvittig
27. nov. 2018 15:05
#9

Det er ligemeget hvem der har sat det op. Ejeren har altid det juridiske ansvar for sine elinstallationer, uanset hvem der har lavet det. Først når det er en autoriseret el-installatør med medlemskab hos Tekniq og deres garantiordning og forsikring (tjek Sikkerhedsstyrelsens og Tekniqs hjemmeside), kan du være bekendt at sende ansvaret væk fra dig selv hvis dit hus forsvinder i en el-brand og dit forsikringsselskab holder på pengene.

Det var den juridiske smøre. Når det så er sagt, synes jeg da helt klart også, at du skal lave det selv. Det er bare vigtigt at ingen misforstår, hvor ansvaret ligger. Det er altid DIT ansvar at dine el-installationer er lovlige. Ikke dem der boede der før. Ikke din kammerat der er elektriker eller din fars ven der var elektriker engang. De kan aldrig nogensinde blive stillet til ansvar.

Og nåh ja, hvis du bor i Sverige er mit og alle andres råd værdiløse. De har garanteret en helt anden lovgivning og autorisation. Så kan du lige så godt bare prøve dig frem til det virker. Hvis du har automatsikringer, har du ubegrænsede forsøg. God fornøjelse.



Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login